Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het spijtige is, dat er al zo'n initiatieven bestaan zoals Chargemap.com onder andere. Alleen raak je soms door de bomen het bos kwijt.

akkoord, maar ik zou iets verder gaan.
zodra je aan het laden bent, zou ik een popup laten verschijnen 'share yes/no', en dan een klein vrij tekst veldje.
(eventueel nog een andere checkboxen : 'free charging yes/no', 'free parking yes/no', 'free access' ....)

Bij afsluiten van de popup (en 'share'), locatie op basis van gps coordinaten pushen, naar een POI-lijstje op de S, cfr SuperChargers.

heel convenient, enkel yes of no, en afgelopen.



bij alle andere initiatieven moet je teveel handelingen doen bij het ingeven van een nieuw laadpunt, en het opzoeken is ook niet even gebruiksvriendelijk.
 
I got my Essent laadpas the other day and since I have a couple of long trips in Germany coming up, I thought that I nip over the border to a laadpaal listed in the e-kWh app to test whether my pass is enabled for Germany.

So I just arrived in Neersen at a charge point, hooked up, only to discover that its free... No charge pass needed! It's a 22kW installation as well! Kind of happily frustrating, really. Makes up for just having reached an 25km average power consumption on 380wh/km from the Roermond border to Neersen. Wet, wind and a heavy right foot can surely burn up the power.
 
akkoord, maar ik zou iets verder gaan.
zodra je aan het laden bent, zou ik een popup laten verschijnen 'share yes/no', en dan een klein vrij tekst veldje.
(eventueel nog een andere checkboxen : 'free charging yes/no', 'free parking yes/no', 'free access' ....)

Bij afsluiten van de popup (en 'share'), locatie op basis van gps coordinaten pushen, naar een POI-lijstje op de S, cfr SuperChargers.

heel convenient, enkel yes of no, en afgelopen.



bij alle andere initiatieven moet je teveel handelingen doen bij het ingeven van een nieuw laadpunt, en het opzoeken is ook niet even gebruiksvriendelijk.

Bedoel je met share yes/no dat andere tesla rijders dit kunnen zien in het display als ze dit willen? Net zoals je de plaatsen ziet waar je eerder met je eigen Tesla geladen hebt?
Hier werd tijdens het event in Amsterdam ook een vraag over gesteld aan Elon. Vind het een erg goed idee. Misschien is het binnenkort mogelijk hier zelf een app voor te ontwikkelen. Wie leeft zich uit?
 
akkoord, maar ik zou iets verder gaan.
zodra je aan het laden bent, zou ik een popup laten verschijnen 'share yes/no', en dan een klein vrij tekst veldje.
(eventueel nog een andere checkboxen : 'free charging yes/no', 'free parking yes/no', 'free access' ....)

Bij afsluiten van de popup (en 'share'), locatie op basis van gps coordinaten pushen, naar een POI-lijstje op de S, cfr SuperChargers.

heel convenient, enkel yes of no, en afgelopen.



bij alle andere initiatieven moet je teveel handelingen doen bij het ingeven van een nieuw laadpunt, en het opzoeken is ook niet even gebruiksvriendelijk.

Dat is inderdaad wel een goed idee! Laat hem dan ineens ook vragen of hij dat in de toekomst nog moet vragen van dit bepaalde laadpunt, zodat ik die vraag thuis niet altijd gesteld krijg. (al staat die natuurlijk wel al in het Tesla-voor-Tesla-rijders-lijstje...)
 
[FONT=&quot]Op mijn mail naar Essent in Nederland kreeg ik onderstaand antwoord. (En op mijn mail naar RWE duitsland heb ik geen reactie ontvangen.)
"Bedankt voor uw e-mail. U wilt graag in Duitsland kunnen laden via Essent. In deze e-mail geef ik u een reactie.[/FONT]

Allereerst dient u, om in aanmerking te komen voor het laden in Duitsland, uw laadpas abonnement om te zetten naar LaadPas Vaak. Hier zijn andere voorwaarden aan verbonden, welke u kunt terugvinden via: http://www.essent.nl/content/particulier/producten/elektrisch_rijden/laadpas_aanvragen/index.html
[FONT=&quot] [/FONT]Als u daarmee akkoord gaat kunt u dat kenbaar maar door te replyen op deze e-mail."
Heb opgezocht dat ik dan een jaarcontract moet afsluiten (de Laadpas vaak) a E2.50/mnd, 30euro/jaar om in mijn geval als back-up heel misschien 1 keer op te laden aan een RWE laadpaal. Het geld maakt me op zich niet uit, maar waarom zo moeilijk voor de incidentele gebruiker. Met een nederlands telefoonabbonement kun je niet SMS-laden in Duitsland werd gemeld in de mail.
s-19910, mocht je een andere mail hebben gekregen, dan hoor ik dat graag.
Er zijn wel een aantal alternatieven, maar toch jammer dat RWE in Duitsland het zo gebruikersvriendelijk heeft gemaakt (SMS-en) voor hun inwoners en nog niet ? voor de Nederlanders/Belgen. Zoals gezegd mocht het anders zijn, hoor ik het graag.
 
[FONT=&amp]Op mijn mail naar Essent in Nederland kreeg ik onderstaand antwoord. (En op mijn mail naar RWE duitsland heb ik geen reactie ontvangen.)
"Bedankt voor uw e-mail. U wilt graag in Duitsland kunnen laden via Essent. In deze e-mail geef ik u een reactie.[/FONT]

Allereerst dient u, om in aanmerking te komen voor het laden in Duitsland, uw laadpas abonnement om te zetten naar LaadPas Vaak. Hier zijn andere voorwaarden aan verbonden, welke u kunt terugvinden via: http://www.essent.nl/content/particulier/producten/elektrisch_rijden/laadpas_aanvragen/index.html
Als u daarmee akkoord gaat kunt u dat kenbaar maar door te replyen op deze e-mail."
Heb opgezocht dat ik dan een jaarcontract moet afsluiten (de Laadpas vaak) a E2.50/mnd, 30euro/jaar om in mijn geval als back-up heel misschien 1 keer op te laden aan een RWE laadpaal. Het geld maakt me op zich niet uit, maar waarom zo moeilijk voor de incidentele gebruiker. Met een nederlands telefoonabbonement kun je niet SMS-laden in Duitsland werd gemeld in de mail.
s-19910, mocht je een andere mail hebben gekregen, dan hoor ik dat graag.
Er zijn wel een aantal alternatieven, maar toch jammer dat RWE in Duitsland het zo gebruikersvriendelijk heeft gemaakt (SMS-en) voor hun inwoners en nog niet ? voor de Nederlanders/Belgen. Zoals gezegd mocht het anders zijn, hoor ik het graag.

Ik heb een ander mailtje. Stuur mij een pm met je mailadres, dan forward ik het.

" waarmee u geen maandelijkse kosten hebt en een kWh-prijs van 0,35€ ".
 
Is er al iemand in geslaagd om de lovetoload palen te gebruiken op de parkings van Delhaize. Zien er prachtig uit, met zowel DC als AC charging en type 2 connector. Vandaag een poging gedaan, maar wou niet connecteren.
 
Is er al iemand in geslaagd om de lovetoload palen te gebruiken op de parkings van Delhaize. Zien er prachtig uit, met zowel DC als AC charging en type 2 connector. Vandaag een poging gedaan, maar wou niet connecteren.

ik heb de paal bij Delhaize-Brucargo wel eens geprobeerd... was stuk.

(vandaag zonder problemen geladen in Leuven, Tiensestraat. BlueCorner, 22kw.)
 
Reed vandaag vanuit de Ardennen terug naar huis (Den Haag) en wilde onderweg in Turnhout (nog nooit geweest) stoppen om te lunchen en te laden. Volgens oplaadpalen.nl zijn daar drie dubbele Blue Corner laadpalen in het centrum.
Nr 1 (Begijnenstraat): beide plekken ge-ICE'd
Nr 2 (Stationstraat): beide plekken ge-ICE'd
Nr 3: niet kunnen vinden

Vervolgens toch maar terug gereden naar nr 1 en geprobeerd om vanaf twee parkeerplekken verder te laden met de 10m kabel, maar deze was net te kort. Ik had de moed al opgegeven, maar mijn vrouw had gezien dat beide foutparkeerders een bewonersvergunning achter de voorruit hadden. Ze belt bij het eerste het beste huis aan en het blijkt inderdaad de eigenaar van de Audi A5 te zijn die op een van de laadplekken stond. De man was zeer boos over de laadplekken die zonder overleg met de bewoners aangelegd zijn, terwijl het eerst bewonersplekken waren. Omdat volgens hem nooit gebruik gemaakt werd van de paal zijn bewoners er na verloop van tijd weer gaan parkeren. Er blijkt niet gehandhaafd te (kunnen) worden op foutparkeerders. Na enig aandringen van mijn vrouw was hij bereid zijn auto te verzetten zodat wij konden laden. Met 22 kW, dat dan weer wel...

image.jpg


- - - Updated - - -

Overigens komt de ICE rijder er ook bekaaid vanaf in Turnhout.

Dit tankstation kwam ik vlak buiten Turnhout tegen en is nu overgenomen door de lokale duivenpopulatie. Een mooie blik in de toekomst? :tongue:

image.jpg


image.jpg
 
Zolang er te weinig frequent geladen wordt op die plekken en er niet gehandhaaft kan worden zal dit blijven gebeuren. Helaas, maar ik begrijp de bewoners wel. Laadplek maken in een gebied met veel parkeerdruk blijft lastig, beter op een groot parkeerterrein zoal bij een supermarkt oid, en dan het liefst niet te dicht bij de ingang.

Nieuwsbericht van een jaar geleden over deze laadplekken:
http://www.gva.be/regio-kempen/turnhout/parkeren-enkel-voor-elektrische-voertuigen.aspx
 
Ik heb vandaag even gekeken hoe het staat met laadpalen bij de Hornbach in Breda. Netjes (sinds 2 weken) 2 ecotap laadpunten met Type2 stekker en daarnaast 220v voor fietsen.
Echter: na insteken van mijn laadkabel (die op andere plaatsen prima werkt) kreeg ik direct een rood licht aan de auto kant en de melding 'Fout oplaadkabel'. Ik zie dat anderen die ook soms krijgen.
Los koppelen en opnieuw insteken mocht niet baten. Ik heb binnen nog even geinformeerd en ze vertelden me dat alles was aangesloten en dat er ook al auto's hebben opgeladen.
Lijkt me toch sterk dat het aan mijn kabel ligt (laadkabelwinkel, 8m 32A). Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, of hoe het op te lossen is?
 
Zolang er te weinig frequent geladen wordt op die plekken en er niet gehandhaaft kan worden zal dit blijven gebeuren. Helaas, maar ik begrijp de bewoners wel. Laadplek maken in een gebied met veel parkeerdruk blijft lastig, beter op een groot parkeerterrein zoal bij een supermarkt oid, en dan het liefst niet te dicht bij de ingang.

Nieuwsbericht van een jaar geleden over deze laadplekken:
http://www.gva.be/regio-kempen/turnhout/parkeren-enkel-voor-elektrische-voertuigen.aspx

Dank voor de link.
Ik begrijp de bewoners maar al te goed. Dat is ook het jammere van het verhaal; de manier waarop het door de gemeente is uitgevoerd werkt een aversie tegen elektrisch rijden in de hand.
In Den Haag gaat men een stuk tactischer te werk. Palen worden op verzoek geplaatst en daardoor dus direct gebruikt. In gebieden met grote parkeerdruk wordt slechts 1 parkeerplaats (bij de dubbele laadpaal) gereserveerd. Als blijkt dat er veel gebruik gemaakt wordt van de paal dan wordt pas de tweede parkeerplaats gereserveerd. Eventueel kan daarna nog een laadpaal bijgeplaatst worden als er nog meer vraag blijkt te zijn. Op die manier creëer je veel meer draagvlak voor elektrisch rijden en verspil je geen gemeenschapsgeld zoals nu in Turnhout is gebeurd.
Daarnaast wordt in Den Haag vanaf het begin gehandhaafd op foutparkeren zodat er niet eerst een grijs gebied of gedoogbeleid ontstaat dat later weer ongedaan gemaakt moet worden...
 
Vraagje voor de mensen die in Belgie van tijd tot tijd laden.
In mei wil ik een weekje even ertussenuit naar de Canarische Eilanden. Was van plan om via luchthaven Charleroi te gaan, echter kan ik nergens in de buurt laadpalen vinden.

Heeft iemand ervaring met laadpalen en parkeren bij luchthaven Charleroi ?
 
Ik heb vandaag even gekeken hoe het staat met laadpalen bij de Hornbach in Breda. Netjes (sinds 2 weken) 2 ecotap laadpunten met Type2 stekker en daarnaast 220v voor fietsen.
Echter: na insteken van mijn laadkabel (die op andere plaatsen prima werkt) kreeg ik direct een rood licht aan de auto kant en de melding 'Fout oplaadkabel'. Ik zie dat anderen die ook soms krijgen.
Los koppelen en opnieuw insteken mocht niet baten. Ik heb binnen nog even geinformeerd en ze vertelden me dat alles was aangesloten en dat er ook al auto's hebben opgeladen.
Lijkt me toch sterk dat het aan mijn kabel ligt (laadkabelwinkel, 8m 32A). Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, of hoe het op te lossen is?

Yep, na de laatste update van vorige week deed ie het weer...
 
Dit weekend proberen te laden aan de IKEA te Gent - (6 plaatsen voorzien) - bij aankomst bleken alle plaatsen ingenomen door ICE-voertuigen. Was dus even aankloppen bij de zogenaamde parkeerwachters van IKEA. Blijkbaar trekken veel mensen zich niks aan van deze parkeerplaatsen.
Iemand gelijkaardige ervaring ? Hoe pakken jullie dit aan ? Veel mensen bekijken je als of je van een andere planeet komt.