Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga morgen naar Snowworld in Zoetermeer en zoek eigenlijk een goeie laadoplossing. Ik kom vanuit Groningen dus moet flink wat typical bijladen (~150). Ik kan natuurlijk onderweg bij de La Place wat bijladen, maar dan duren twee uur toch ineens heel lang (vorige keer gemerkt.)

Heeft iemand wellicht tips? Ik zie de parkeergarage aan de Nederlandlaan als optie, alhoewel een uur lopen ook niet echt een pretje is als je net 3/4hr in de sneeuw bezig bent geweest.. :wink:

Van oplaadpunten.nl (nog maar een kwartier lopen ;-)
zoetermeer.png


Snowworld heeft misschien wel rode CEE aansluiting, als je een rode stekker hebt kan je ff bellen.
 
Ik ga morgen naar Snowworld in Zoetermeer en zoek eigenlijk een goeie laadoplossing. Ik kom vanuit Groningen dus moet flink wat typical bijladen (~150). Ik kan natuurlijk onderweg bij de La Place wat bijladen, maar dan duren twee uur toch ineens heel lang (vorige keer gemerkt.)
Heeft iemand wellicht tips? Ik zie de parkeergarage aan de Nederlandlaan als optie, alhoewel een uur lopen ook niet echt een pretje is als je net 3/4hr in de sneeuw bezig bent geweest.. :wink:
Mijn buurman werkt bij Snowworld en vindt mijn auto erg mooi, hij zegt dat ze ook laadpalen daar gaan plaatsen, maar ik was er vorige week en nog geen palen.
Die zullen wel komen als hij z'n S koopt :biggrin:
 
Ik heb alle nagelezen, maar zie vooral deze links:

* Nieuws Detail - Netbeheer Nederland
* Toekomstgericht aansluiten - YouTube

De nieuwe palen krijgen een 3x25A aansluiting en zijn zo qua aansluit waarde een stuk goedkoper. Ook worden er heel veel componenten uit gehaald.

Wel hebben deze palen slechts één aansluiting ipv 2, maar die aansluiting levert gewoon 3x16A.

Het is een zeer goede stap in de juiste richting, want die huidige laadpalen zijn echt héél duur en complex.
 
Ik heb het filmpje bekeken en die laadpaal die ze installeren komt mij erg bekend voor. Het zelfde type staat namelijk vlak bij het RadboudUMC en is van liander. Het is een 11 kw laadpaal met maar een aansluiting. Helaas hebben ze de plek niet gemarkeerd of een bord geplaatst dus er wordt er vaak geiced.
 
Ik weet dat het over laadinfrastructuur BENELUX gaat, maar Duitsland is niet veel verder. Ik heb ondertussen geleerd dat ladenetz.de te gebruiken is met thenewmotion pas. Maar wat met RWE?
Ik heb hen gemaild maar krijg geen info terug. Je kan SMS-laden (met een duits ABO) en via hun app, maar dan moet je ook ergens een abonnement hebben?

Iemand een oplossing hiervoor? Ik moet een stuk Duitsland in, voor de 1e keer met de S en kom in de buurt van een SC, dus geen probleem. Maar aangezien het de 1e keer is dat ik bij een SC ga laden (en ik al gelezen heb dat dit soms foutloopt - niet geactiveerd of zo) wil ik alternatieven hebben.
 
Ik wil toch even het negatieve beeld over de laadpalen in Vlaanderen nuanceren. Er zijn toch al heel wat inspanningen geleverd. Elektrische voertuigen in Actie (EVA) heeft heel wat laadpalen geïnstalleerd in steden en grotere gemeenten in Vlaanderen. Dat zijn allemaal laadpalen met een krachtstroomaansluiting (3-fasig, 400V en 32A) met een Mennekes stopcontact. Concreet wil dat zeggen dat ze tot 22 kW laadvermogen kunnen leveren. Een overzicht van deze laadpunten vind je op deze site Zoek hier je EVA-oplaadpunt - Elektrische Voertuigen in Actie. Omdat Eandis (partner in het project) niet de netbeheerder is van Limburg, ontbreken dergelijke laadpalen op die plaats. Wat jammer is. Heeft iemand weet van andere, vergelijkbare palen in de provincie Limburg? Ik dacht dat Infrax daar de netbeheerder was, maar vind geen gelijkaardige initiatieven.

De bovenvermelde laadpalen zijn er van Bluecorner. Deze palen kunnen sinds enkele weken met een laadpas van TheNewMotion geactiveerd worden. Tot eind februari gratis! Alle palen bieden ook Telenet Hotspot aan hetgeen het wachten tijdens het laden kan veraangenamen.
 
Ik wil toch even het negatieve beeld over de laadpalen in Vlaanderen nuanceren. Er zijn toch al heel wat inspanningen geleverd. Elektrische voertuigen in Actie (EVA) heeft heel wat laadpalen geïnstalleerd in steden en grotere gemeenten in Vlaanderen. Dat zijn allemaal laadpalen met een krachtstroomaansluiting (3-fasig, 400V en 32A) met een Mennekes stopcontact. Concreet wil dat zeggen dat ze tot 22 kW laadvermogen kunnen leveren. Een overzicht van deze laadpunten vind je op deze site Zoek hier je EVA-oplaadpunt - Elektrische Voertuigen in Actie. Omdat Eandis (partner in het project) niet de netbeheerder is van Limburg, ontbreken dergelijke laadpalen op die plaats. Wat jammer is. Heeft iemand weet van andere, vergelijkbare palen in de provincie Limburg? Ik dacht dat Infrax daar de netbeheerder was, maar vind geen gelijkaardige initiatieven.

De bovenvermelde laadpalen zijn er van Bluecorner. Deze palen kunnen sinds enkele weken met een laadpas van TheNewMotion geactiveerd worden. Tot eind februari gratis! Alle palen bieden ook Telenet Hotspot aan hetgeen het wachten tijdens het laden kan veraangenamen.

Maar er blijft nog veel werk te doen. In Vlaanderen valt het goed mee, maar als je naar Wallonië kijkt is er nog heel veel werk.
En een DC snellaadnetwerk in Vlaanderen (met bijvoorbeeld CHAdeMO laders) is er ook niet.
 
En het is toch ongelooflijk dat er in Brussel geen laadpunten zijn!? Hopelijk zijn de 22Kw laadpunten onder Bowery blijvend.

Let op! De kaart die ik opgaf, toont alleen de laadpalen geïnstalleerd binnen het project EVA. Dat speelde zich enkel af in Vlaanderen, dus niet Brussel en Wallonië en enkel in het domein bediend door Eandis. Er zijn gelukkig wel meer laadpalen in België en ook Vlaanderen dan diegenen die op die kaart vermeld staan. Deze laadpalen zijn wel systematisch 22 kW laadpalen.

Maar er blijft nog veel werk te doen. In Vlaanderen valt het goed mee, maar als je naar Wallonië kijkt is er nog heel veel werk.
En een DC snellaadnetwerk in Vlaanderen (met bijvoorbeeld CHAdeMO laders) is er ook niet.

In Henegouwen staan een heel aantal laadpalen rond Doornik en langsheen de verbinding Halle-Doornik. Voor Wallonie doe je trouwens beter een beroep op Chargemap of plugsurfing of plugshare. Oplaadpalen.nl onderschat daar de werkelijke laadinfrastructuur.
Er is wat actie met de installatie van een reeks palen, geïnstalleerd door Ze-Mo. Het gaat, voor zover ik kon testen, ook om 22 kW palen en eveneens te activeren met de pas van TheNewMotion. Er tekenen zich stilaan oases af in onze woestijn.
 
Last edited:
Ik weet dat het over laadinfrastructuur BENELUX gaat, maar Duitsland is niet veel verder. Ik heb ondertussen geleerd dat ladenetz.de te gebruiken is met thenewmotion pas. Maar wat met RWE?
Ik heb hen gemaild maar krijg geen info terug. Je kan SMS-laden (met een duits ABO) en via hun app, maar dan moet je ook ergens een abonnement hebben?

Iemand een oplossing hiervoor? Ik moet een stuk Duitsland in, voor de 1e keer met de S en kom in de buurt van een SC, dus geen probleem. Maar aangezien het de 1e keer is dat ik bij een SC ga laden (en ik al gelezen heb dat dit soms foutloopt - niet geactiveerd of zo) wil ik alternatieven hebben.

Mijn ervaring is dat je prima op de SC kan rekenen - ik zou me daar niet ongerust over maken. Ga je verder Duitsland in dan kan RWE inderdaad een alternatief zijn. Als je in NL een Essent pas hebt kan je bij hun een userid aanvragen voor de RWE palen in Duitsland. Essent is onderdeel van RWE. Heb er tot nu toe een keergebruik van gemaakt - was in een weekend bij (hoofd ?) kantoor RWE in Keulen. Beveiliging was zelfs zo vriendelijk me van het toilet gebruik te laten maken.
 
Ik weet dat het over laadinfrastructuur BENELUX gaat, maar Duitsland is niet veel verder. Ik heb ondertussen geleerd dat ladenetz.de te gebruiken is met thenewmotion pas. Maar wat met RWE?
Ik heb hen gemaild maar krijg geen info terug. Je kan SMS-laden (met een duits ABO) en via hun app, maar dan moet je ook ergens een abonnement hebben?

Iemand een oplossing hiervoor? Ik moet een stuk Duitsland in, voor de 1e keer met de S en kom in de buurt van een SC, dus geen probleem. Maar aangezien het de 1e keer is dat ik bij een SC ga laden (en ik al gelezen heb dat dit soms foutloopt - niet geactiveerd of zo) wil ik alternatieven hebben.

stuur mij even u mailadres via PM. Ik forward dan een mailtje van RWE.
 
het mooiste zou zijn dat we via de Tesla een social-POI-setje konden maken, met kommentaar.
dan zouden we heel snel een betrouwbaar, complete lijst hebben waar we kunnen laden.

Het spijtige is, dat er al zo'n initiatieven bestaan zoals Chargemap.com onder andere. Alleen raak je soms door de bomen het bos kwijt.