Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was gisteravond in Amsterdam en wilde mijn auto parkeren bij een laadpaal op de Foelielaan. De twee plekken waren keurig vrij, maar toen ik in wilde pluggen zag ik onderstaand briefje hangen:

View attachment 48379

Ik stond even in dubio, maar ik zou het zo'n stunt vinden als er op één dag twee Tesla's weggesleept zouden worden van een laadplek, dat ik hem toch maar aangesloten heb. Wel parkeergeld betaald - misschien was dat wel waarom ze die andere Tesla weggesleept hebben.

Ik heb wel ieder kwartier via het appje gekeken of alles okay was, maar gelukkig niets gebeurd en kon ik probleemloos wegrijden later op de avond.

Waarschijnlijk niet aangesloten en dan maak je je net zo schuldig aan om de auto daar neer te zetten dan een petrolhead.
Op zich goede actie dat ze een auto weg slepen die geen gebruik maakt van de laadmogelijkheid.
Van de andere kant, ik hoop niet dat ze de auto beschadigd hebben.

Persoonlijk vind ik het nog een betere oplossing dan gewoon een boete geven.
 
Last edited:
Waarschijnlijk niet aangesloten en dan maak je je net zo schuldig aan om de auto daar neer te zetten dan een petrolhead.
Op zich goede actie dat ze een auto weg slepen die geen gebruik maakt van de laadmogelijkheid.
Van de andere kant, ik hoop niet dat ze de auto beschadigd hebben.

Ik denk persoonlijk vind ik het nog een betere oplossing dan gewoon een boete geven.
+1, is de plek weer vrij voor iemand die wel moet laden.
 
+1, is de plek weer vrij voor iemand die wel moet laden.
Om het verhaal even af te maken - ik heb van degene die het briefje had opgehangen foto's gekregen. De foto's waren van achteren en het leek er niet op dat er nog een plug aan de kant van de auto in zat. En iig werd de auto met een flatbed verwijderd - het heeft er dus alle schijn van dat ze precies wisten wat voor auto het was, maar dat hij inderdaad niet stond aangesloten.
 
Om het verhaal even af te maken - ik heb van degene die het briefje had opgehangen foto's gekregen. De foto's waren van achteren en het leek er niet op dat er nog een plug aan de kant van de auto in zat. En iig werd de auto met een flatbed verwijderd - het heeft er dus alle schijn van dat ze precies wisten wat voor auto het was, maar dat hij inderdaad niet stond aangesloten.

Moet wel, het is niet mogelijk de Tesla af te slepen als deze is aangesloten. Dan moeten ze de kabel doorknippen terwijl er spanning op staat. (Lijkt me niet zo slim, al wil ik wel eens op een filmpje zien hoe dat gaat etc..)
Of ze moeten de firma contacteren, vragen de juiste specifieke paal te ontgrendelen (Of dat uberhaupt zomaar mogelijk is) en dan nog blijft de stekker in de Tesla vast zitten...
 
Inmiddels ben ik 45 dagen, 3 soorten keyfobs, 2 RIFD reader/writers verder, 4 tooltjes, 6 bestellingen van eBay en Alibaba.com/Aliexpress.com en een hoop uren verder, maar ik heb nu wel door hoe ik een laadpas kan omzetten naar een laad-keyfob voor aan je sleutelbos.
Ik ben er erg blij mee, ik hoef nu niet steeds meer mij portemnonnaie opengevouwen voor de laadpaal langs te halen met het risico dat er allerlei andere pasjes uitvallen.

Interesse, laat maar weten!

Bummer...

Vanavond zijn Ma... en Me... van het forum hier geweest. Bleek dat ik hun Greenflux resp. Essent pas niet juist kon uitlezen, dus zijn ze voor niks langs geweest (sorry heren!)
Ik dacht in eerste instantie dat die passen misschien toch een andere codering hadden, al kon ik me dat eigenlijk niet zo goed voorstellen, want de laadpalen kunnen het ook maar op één manier uitlezen.

Heb dus nog even wat uitzoekwerk te doen, kan me haast niet voorstellen dat ik andere passen niet kan uitlezen en dat ik stom geluk had dat het met mijn Nuon pas wel zou kunnen. Dus nog maar weer even aan het werk om het uit te zoeken! (helaas dit weekend niet zoveel tijd).


To be continued!
 
Bummer...

Vanavond zijn Ma... en Me... van het forum hier geweest. Bleek dat ik hun Greenflux resp. Essent pas niet juist kon uitlezen, dus zijn ze voor niks langs geweest (sorry heren!)
Ik dacht in eerste instantie dat die passen misschien toch een andere codering hadden, al kon ik me dat eigenlijk niet zo goed voorstellen, want de laadpalen kunnen het ook maar op één manier uitlezen.

Heb dus nog even wat uitzoekwerk te doen, kan me haast niet voorstellen dat ik andere passen niet kan uitlezen en dat ik stom geluk had dat het met mijn Nuon pas wel zou kunnen. Dus nog maar weer even aan het werk om het uit te zoeken! (helaas dit weekend niet zoveel tijd).


To be continued!

Geen probleem! Vond het leuk je even gesproken te hebben en om je Model S met zwarte headliner in real life te bekijken. Zag er goed uit!
 
Moet wel, het is niet mogelijk de Tesla af te slepen als deze is aangesloten. Dan moeten ze de kabel doorknippen terwijl er spanning op staat. (Lijkt me niet zo slim, al wil ik wel eens op een filmpje zien hoe dat gaat etc..)
Of ze moeten de firma contacteren, vragen de juiste specifieke paal te ontgrendelen (Of dat uberhaupt zomaar mogelijk is) en dan nog blijft de stekker in de Tesla vast zitten...
Volgens mij is de stad Amsterdam eigenaar/uitbater van deze palen en dus is het geen "stretch" om te verwachten dat parkeerbeheer de mogelijkheid heeft om de paal vrij te geven. Dat kan ik met mijn eigen laadpaal thuis ook, door even met The New Motion te bellen. Ze kunnen die palen remote vrijgeven/debuggen/rebooten etc. Dus van doorknippen is geen enkele sprake.

Aan de kant van de auto kunnen ze de kabel natuurlijk niet verwijderen, daarom probeerde ik op de foto's af te leiden of er nog een plug met kabel uitstak, maar dat leek dus niet het geval. Maar als je denkt dat je zonder betalen kunt parkeren en dat ze dan nooit je auto kunnen wegslepen omdat je aan de laadpaal hangt kan je heus van een koude kermis thuiskomen.
 
Last edited:
Iced in Goes:
ImageUploadedByTapatalk1399109252.840947.jpg
 
Iemand ervaring met de twee laadpunten in de Zuidpoort garage in Delft?
Ik moet hier vanaf maandag de 12e dagelijks zijn voor mijn werk (nieuwe opdracht, jippie). Omdat ik thuis (Noord-Holland, 15km boven Purmerend) nog geen laadpunt heb en dus maar met 13A kan laden moet ik dus op mijn bestemming kunnen laden.
Volgens de garage gaat het (na navraag via twitter, op hun site staat NUL info behalve dan dat er een faciliteit is) om een Type2 aansluiting van 11 kWh.

- - - Updated - - -

Iced in Goes:
Ik zie keurig een Tesla staan onder het bord? Op de plaats ernaast staat een rode bus, maar hier niet zo'n bord? Dus ik snap 'm niet...?
 
Da's waar. De Tesla is van mij. Het ging om de bus. Was me niet opgevallen dat er maar één bord staat. Wel twee aansluitingen.

In Houten heb je dat ook: 2 laadpunten, maar maar 1 plek gereserveerd. Zal wel bewonersinspraak zijn geweest. Je hebt van die mensen die vinden dat de plek voor hun deur "hun" plek is. Ik werd zelfs een keer gebeld dat mijn auto al 3 dagen op hun plek stond. Mijn wedervraag om de eigendomsakte dan te tonen werd beantwoord met een onbegrijpelijke: "maar jij hebt toch ook een parkeerplaats naast de deur?". Dat soort mensen is de felste tegenstander van EV laadplekken. En daarom probeer ik een publiek punt precies voor hún deur te krijgen ;) (geintje, maar ik zou het wel leuk vinden als het toevallig gebeurt)
 
Welke ambtenaar verzint zo'n bordje? 'Geen parkeerbelasting'. Er hangen toch ook geen bordjes 'Hier moet u parkeerbelasting betalen'? 'Betaald pakeren' vs. 'Gratis parkeren' is voor een hoop mensen toch een stuk begrijpelijker.

Inderdaad. Heel vreemd (hier in Zeeland ;) )
Of misschien bedoelen ze dat je de 'normale' parkeerplaatsen niet belast door je EV hier neer te zetten ;)
 
Welke ambtenaar verzint zo'n bordje? 'Geen parkeerbelasting'. Er hangen toch ook geen bordjes 'Hier moet u parkeerbelasting betalen'? 'Betaald pakeren' vs. 'Gratis parkeren' is voor een hoop mensen toch een stuk begrijpelijker.

Ambtenaar?? Dat is volgens mij een perfecte beleidsbeslissing. Vraag maar aan de Noren welke voordelen zij allemaal genieten met hun EV.
 
Net terug van de Tesla day in Zaventem.
in een vragenronde kwam de vraag rond de superchargers.
Volgens een Teslamedewerker zijn nu de pijlen gericht op België wat betreft de superchargers.
momenteel zit men in de fase van vergunningen aanvragen (wat wel een tijd kan duren bij ons:wink:)
maar zodra deze rond zijn duurd het ongeveer 14 dagen voor de plaatsing.
er zijn zelfs namen gevallen.......regio Gent en regio Namen!
als dit waar is zou dit mooi zijn voor mij. Gent om vrijdag te gaan laden als ik ga uit eten, en Namen voor als ik naar de Ardennen of Luxemburg ga.
Laar maar komen!
 
Net terug van de Tesla day in Zaventem.
in een vragenronde kwam de vraag rond de superchargers.
Volgens een Teslamedewerker zijn nu de pijlen gericht op België wat betreft de superchargers.
momenteel zit men in de fase van vergunningen aanvragen (wat wel een tijd kan duren bij ons:wink:)
maar zodra deze rond zijn duurd het ongeveer 14 dagen voor de plaatsing.
er zijn zelfs namen gevallen.......regio Gent en regio Namen!
als dit waar is zou dit mooi zijn voor mij. Gent om vrijdag te gaan laden als ik ga uit eten, en Namen voor als ik naar de Ardennen of Luxemburg ga.
Laar maar komen!

FirstTuesday was weer fantastisch. Leuk vele vertrouwde gezichten te zien, en toch ook telkens weer vele nieuwe. kortom, een aanrader !

Naast de hierboven genoemde toekomstige SC-plaatsen, werd ook Maastricht en Luxemburg genoemd. allemaal met de nodige reserves.