Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Onno, neem er graag 1 van je over. Ben zelf niet zo handig (lees lui) met programmeer gefreubel. Zit nu in Z-Frankrijk maar ben volgende week wee terug. Kun je ook kaarten combineren op zo'n keyfob? Lijkt me ideaal om slechts 1 ding te hebben voor laden, parkeergarage kantoor, voordeur kantoor, alarm thuis....
 
Okay, hier een 'quick and dirty" how-to:

______
Je hebt speciale key fobs nodig, namelijk die waarvan je de UID kan wijzigen. Deze zijn wel flink duurder dan de key-fobs die je normaliter voor € 0,25 koopt. Deze zijn gemiddeld USD 8,- per stuk.
Dit geeft overigens ook het mankement aan van dit hele laadpassensysteem, aanmelden en dus afrekenen gaat via een enkele ID van 8 characters. Deze is zo uit te lezen zonder enkele versleuteling oid. Wellicht met een beetje gokken zou ik meerdere werkende UID's kunnen vinden en kan zo vervolgens op kosten van anderen stroom laden.... Fraude ligt op de loer. Maar dat even terzijde.

Je kan ze onder meer hier bestellen:
5pcs/lot UID Changeable IC tag keyfob for mifare 1k 13.56MHz Writable mifare 0 zero HF ISO14443A-in Access Control Cards from Home Improvement on Aliexpress.com

Dan heb je nog een reader/writer nodig, zoals bijvoorbeeld deze
Aliexpress.com : Buy USB ACR 122U NFC rfid Contactless Smart IC Card/tag Reader and Writer 13.56MHz +10pcs nfc IC Cards + 1 SDK CD from Reliable card usb reader suppliers on bluebird intelligent company

En dan heb je nog wat software nodig. Er zitten SDK's bij en allerlei code maar daar wilde ik niet aan beginnen, voor mij moet het gewoon in Windows kunnen draaien, ik ben geen developer.

Via deze meneer HuangMichael <[email protected]> kun je een windows programmatje kopen voor +/- USD 35,- om de UID (dus het 'account' waarmee je je aanmeldt op de laadpaal) te kunnen wegschrijven naar je key-fob.

Misschien kan alles ineens via bovenstaande software maar ik heb het nog met een tussenstap gedaan via deze software (http://ov-chipkaart.de/downloads/mfocGUI_v29_Release_Compiled.rar) om eerst een dump van de kaart te maken die wik vervolgens weegschreef met de software van meneer HuangMichal.
________

Is dit Dummy proof?

Ik heb nog een paar keyfobs over. Als je in de buurt van Den Haag bent kun je langskomen en maak ik een kopie voor je.
Helaas kan ik niet bij de e-rally aanwezig zijn, anders zou ik laptop meenemen en een ieder die het wil voorzien hiervan?

thx.
ter info :
deze keyfobs zijn standaard een stuk robuster dan CreditCard-passen. ik wil zulke fob aan de laadkabel, met een musketon. Nooit meer zoeken.
ik kom zeker eens langs.
 
Hoi Onno, neem er graag 1 van je over. Ben zelf niet zo handig (lees lui) met programmeer gefreubel. Zit nu in Z-Frankrijk maar ben volgende week wee terug. Kun je ook kaarten combineren op zo'n keyfob? Lijkt me ideaal om slechts 1 ding te hebben voor laden, parkeergarage kantoor, voordeur kantoor, alarm thuis....

Bij mijn weten is dat combineren niet mogelijk, maar zo ver 'into this' ben ik nu ook weer niet....
Ben je met de pruttelende BMW naar Z-Frankrijk gereden?
 
Bij mijn weten is dat combineren niet mogelijk, maar zo ver 'into this' ben ik nu ook weer niet....
Ben je met de pruttelende BMW naar Z-Frankrijk gereden?
Tja... Mijn Tesla kon zolang de showroom in bij de dealer. Daar is ie tot nu toe nog niet geweest:biggrin:. Heb m net maar ge-apped waar m'n laadkabels en pasjes liggen aangezien ie er gisteren al zo'n 150km mee gereden had. X5 deed t prima. 1200km in 12 uur. Had met de Tesla icm SuperChargers ook moeten lukken. Wat had ik dat graag gedaan. Was wel erg druk onderweg. Onderweg al wel uitgekeken bij de Autogrill restaurants of er al activiteiten van Tesla waren maar helaas nog niets ontdekt.
 
Lees even goed :)


We krijgen dus:
- CHAdeMO
- CCS
- Type 2 63A

Met onze CHAdeMO adapter kunnen we dus rond kerst wel een keer laden :)

CCS en CHAdeMO zijn toch 2 verschillende dingen?

IEC 62196 - Wikipedia, the free encyclopedia

CCS is voor ons Type 2, met die 2 gelijkstroom pinnen onder (aka Frankenstein plug)
En ik lees in die aankondiging alleen maar CCS. Het zou me niet verbazen moesten ze CHAdeMO ook meenemen, maar het staat volgens mij niet in hun aankondiging
 
Beste mensen, op berichtje:

"Ik heb me weer (mateloos) geërgerd op Petrol heads die hun wagen achter laten (parkeren) op laadpunten voor elektro auto’s.
Even een idee lanceren?
Kunnen we niet (goedkoop) een soort „naamkaartje” (laten) maken (al dan niet gesponsord door ????) met een korte vriendelijke tekst (in 4 talen).
We zouden dat kaartje dan onder de ruitenwisser van de „petrol head” kunnen achterlaten om hen „manieren” te leren…
Een provider van laadpunten b.v. zou deze kaartjes bij wijze van (eigen-) reclame onder al z’n klanten (met laadpassen) kunnen verspreiden."

Volgende + antwoord gekregen:

Nu nog gratis te bestellen (dus onmiddellijk
gedaan! :) ) Laadplek bezet kaartjes The New Motion

The New Motion heeft dus al zulke kaartjes! Is een goed begin!
 
Mits dat die CHAdeMO adapter ook beschikbaar komt in Nederland. Heb nog geen bevestiging gehoord wanneer deze hier beschikbaar is. Een Amerikaanse versie ziet er anders uit dan die Europese versie
De stekker is anders, maar het protocol het zelfde. Kwestie van een andere stekker er op en je bent klaar.

CCS en CHAdeMO zijn toch 2 verschillende dingen?

IEC 62196 - Wikipedia, the free encyclopedia

CCS is voor ons Type 2, met die 2 gelijkstroom pinnen onder (aka Frankenstein plug)
En ik lees in die aankondiging alleen maar CCS. Het zou me niet verbazen moesten ze CHAdeMO ook meenemen, maar het staat volgens mij niet in hun aankondiging
Ja, dat zijn ook twee verschillende dingen. Ze zeggen: "een derde aansluiting".

Er zit nu al CHAdeMO en Type 2 AC 63A op. Die Type 2 wordt gebruikt door de ZOE en eventueel toekomstige Renault modellen.

CCS is met de extra pinnen voor DC er onder.

De snelladers krijgen dus gewoon 3 aansluitingen, voor elke auto een.
 
Je bedoeld frankenplug

Jup die bedoel ik :)

De stekker is anders, maar het protocol het zelfde. Kwestie van een andere stekker er op en je bent klaar.

Ja, dat zijn ook twee verschillende dingen. Ze zeggen: "een derde aansluiting".

Er zit nu al CHAdeMO en Type 2 AC 63A op. Die Type 2 wordt gebruikt door de ZOE en eventueel toekomstige Renault modellen.

CCS is met de extra pinnen voor DC er onder.

De snelladers krijgen dus gewoon 3 aansluitingen, voor elke auto een.

Dus ze bedoelen een aanpassing op het huidige snellaadnetwerk. Na 7 keer lezen begint het door te dringen. Ik had nog geen weet van een Benelux snellaadnetwerk, daarom dat ik in de war was.
 
Er staat: "Alle snelladers worden voorzien van de nieuwe, derde snellaadstandaard: CCS".
Ik maak daaruit op dat er nu drie standaarden zijn voor 'snelladen' en dat de derde (ccs) in deze palen zit. Er staat nergens dat standaard 1 en standaard 2 ook worden geboden.
 
Ik was gisteravond in Amsterdam en wilde mijn auto parkeren bij een laadpaal op de Foelielaan. De twee plekken waren keurig vrij, maar toen ik in wilde pluggen zag ik onderstaand briefje hangen:

briefje Tesla weggesleept.jpg


Ik stond even in dubio, maar ik zou het zo'n stunt vinden als er op één dag twee Tesla's weggesleept zouden worden van een laadplek, dat ik hem toch maar aangesloten heb. Wel parkeergeld betaald - misschien was dat wel waarom ze die andere Tesla weggesleept hebben.

Ik heb wel ieder kwartier via het appje gekeken of alles okay was, maar gelukkig niets gebeurd en kon ik probleemloos wegrijden later op de avond.
 
Er staat: "Alle snelladers worden voorzien van de nieuwe, derde snellaadstandaard: CCS".
Ik maak daaruit op dat er nu drie standaarden zijn voor 'snelladen' en dat de derde (ccs) in deze palen zit. Er staat nergens dat standaard 1 en standaard 2 ook worden geboden.
Ze gaan de bestaande laders van DBT vervangen door die van Alliander.

Die laders hebben nu al CHAdeMO en Type 2 63A AC. CCS komt er dus gewoon bij.

Het gaat hier niet om nieuwe laders, maar om bestaande die worden omgebouwd.
 
Waarschijnlijk geparkeerd zonder de kabel aan te sluiten. Anders hadden ze hem niet kunnen afslepen zonder de kabel te slopen. Tsja dan vraag je er ook om...
Wel erg net briefje overigens!
In dat geval zou ik het haast terecht vinden als ze hem wegsleepten - is niet anders dan ICEen. Maar ik dacht dat ze wel de mogelijkheid zouden hebben om de kabel aan de laadpaal kant te ontgrendelen - met een "master pasje", of via de exploitant oid.

Inderdaad een erg net briefje. Ik heb de persoon een berichtje gestuurd met de vraag of hij uitsluitsel kan geven omtrent de reden van wegslepen, en met name of de kabel aangesloten was of niet. Gewoon om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. :)