Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Welke ambtenaar verzint zo'n bordje? 'Geen parkeerbelasting'. Er hangen toch ook geen bordjes 'Hier moet u parkeerbelasting betalen'? 'Betaald pakeren' vs. 'Gratis parkeren' is voor een hoop mensen toch een stuk begrijpelijker.

Ging me niet om (doel van) het bordje maar om de wonderlijke/onbegrijpelijke/ambtelijke woordkeuze.

we gaan off topic...

deze ambtenaar spreekt ten minste duidelijk over een belasting. in B zou de woordkeuze veel ambtelijker zijn.
vorig jaar bvb. kenden we het systeem van de 'liquidatiebonus'.
een bonus ? forget it, 10% belasting ! (te betalen als -binnen een onderneming- de reserves werden omgezet in kapitaal.)
 
Dit weekend een uitje naar Aken.. Op het eerste gezicht lijkt het prima daar, met 4 type2 laadstations in APAG Parkgarage Rathaus. De voorafgaande dagen gekeken of ze wel eens allemaal bezet waren, dat leek geen enkel probleem. Bijna altijd 3 of 4 vrij. Erg handig is dat het laders zijn van ladenetz.de, daar kunnen we nu met de newmotion pas terecht, dus geen gedoe met vooraf pasjes regelen. :)

Bij naderen van de garage staat dat er nog veel plaatsen vrij zijn, net in de garage een keurig groot bord waar de laders te vinden zijn. allemaal prima !.
Echter.. alle vier ICE'd ! En die mochten daar gewoon staan ook !


DSC_0101.JPG


Probleem is dat er een bord staat met het "vriendelijk verzoek aan niet EV's om niet op die plaasten te parkeren, tenzij het niet anders kan". Als deze parkeer- en laadplaatsen nu helemaal aan het einde van de garage waren was er wellicht een kansje.... maar ze zijn tamelijk aan het begin. Tja.. Dat gaat echt niet werken. Ik kreeg sterk de indruk dat die laders daar staan om toch vooral te laten zien hoe 'groen' men wel niet is.

Ik heb APAG en Ladenetz een beschrijving gezonden dat er 10.000+ Nederlanders met een EV die graag Aaken zouden bezoeken en daarbij het verzoek om de borden bij de parkeerplaatsen aan te passen, en zo niet in elk geval een waarschuwing the plaatsen op de ladenetz.de site dat er een grote kans is dat deze parkeerplaatsen bezet zijn ook als de website laat zien dat ze vrij zijn, aangezien deze alle vier NIET exclusief voor EV's zijn.

In mijn omzwervingen naar een andere lader viel het mij ook op dat er veel laders als 32A/400V (en type2) op websites staan, terwijl deze maar 16A zijn. Ik kon eigenlijk geen 32A laders vinden.
 
Dit weekend een uitje naar Aken.. Op het eerste gezicht lijkt het prima daar, met 4 type2 laadstations in APAG Parkgarage Rathaus. De voorafgaande dagen gekeken of ze wel eens allemaal bezet waren, dat leek geen enkel probleem. Bijna altijd 3 of 4 vrij. Erg handig is dat het laders zijn van ladenetz.de, daar kunnen we nu met de newmotion pas terecht, dus geen gedoe met vooraf pasjes regelen. :)

Bij naderen van de garage staat dat er nog veel plaatsen vrij zijn, net in de garage een keurig groot bord waar de laders te vinden zijn. allemaal prima !.
Echter.. alle vier ICE'd ! En die mochten daar gewoon staan ook !


View attachment 48782

Probleem is dat er een bord staat met het "vriendelijk verzoek aan niet EV's om niet op die plaasten te parkeren, tenzij het niet anders kan". Als deze parkeer- en laadplaatsen nu helemaal aan het einde van de garage waren was er wellicht een kansje.... maar ze zijn tamelijk aan het begin. Tja.. Dat gaat echt niet werken. Ik kreeg sterk de indruk dat die laders daar staan om toch vooral te laten zien hoe 'groen' men wel niet is.

Ik heb APAG en Ladenetz een beschrijving gezonden dat er 10.000+ Nederlanders met een EV die graag Aaken zouden bezoeken en daarbij het verzoek om de borden bij de parkeerplaatsen aan te passen, en zo niet in elk geval een waarschuwing the plaatsen op de ladenetz.de site dat er een grote kans is dat deze parkeerplaatsen bezet zijn ook als de website laat zien dat ze vrij zijn, aangezien deze alle vier NIET exclusief voor EV's zijn.

In mijn omzwervingen naar een andere lader viel het mij ook op dat er veel laders als 32A/400V (en type2) op websites staan, terwijl deze maar 16A zijn. Ik kon eigenlijk geen 32A laders vinden.

De STAWAG laders, van de stad zelf zijn 32A maar staan niet in een mooie parkeergarage. Eerder wat buiten de stad.
 
Als deze parkeer- en laadplaatsen nu helemaal aan het einde van de garage waren was er wellicht een kansje.... maar ze zijn tamelijk aan het begin. Tja.. Dat gaat echt niet werken. Ik kreeg sterk de indruk dat die laders daar staan om toch vooral te laten zien hoe 'groen' men wel niet is.
Dat gevoel heb ik dus vaak ook! Men vind het leuk om laders op te hangen om maar "groen" te zijn. Ik heb echter het gevoel dat het verder vaak helemaal niet leeft en men het een zorg zal zijn.
 
Dit weekend een uitje naar Aken.. Op het eerste gezicht lijkt het prima daar, met 4 type2 laadstations in APAG Parkgarage Rathaus. De voorafgaande dagen gekeken of ze wel eens allemaal bezet waren, dat leek geen enkel probleem. Bijna altijd 3 of 4 vrij. Erg handig is dat het laders zijn van ladenetz.de, daar kunnen we nu met de newmotion pas terecht, dus geen gedoe met vooraf pasjes regelen. :)

Bij naderen van de garage staat dat er nog veel plaatsen vrij zijn, net in de garage een keurig groot bord waar de laders te vinden zijn. allemaal prima !.
Echter.. alle vier ICE'd ! En die mochten daar gewoon staan ook !




Probleem is dat er een bord staat met het "vriendelijk verzoek aan niet EV's om niet op die plaasten te parkeren, tenzij het niet anders kan". Als deze parkeer- en laadplaatsen nu helemaal aan het einde van de garage waren was er wellicht een kansje.... maar ze zijn tamelijk aan het begin. Tja.. Dat gaat echt niet werken. Ik kreeg sterk de indruk dat die laders daar staan om toch vooral te laten zien hoe 'groen' men wel niet is.

Ik heb APAG en Ladenetz een beschrijving gezonden dat er 10.000+ Nederlanders met een EV die graag Aaken zouden bezoeken en daarbij het verzoek om de borden bij de parkeerplaatsen aan te passen, en zo niet in elk geval een waarschuwing the plaatsen op de ladenetz.de site dat er een grote kans is dat deze parkeerplaatsen bezet zijn ook als de website laat zien dat ze vrij zijn, aangezien deze alle vier NIET exclusief voor EV's zijn.

In mijn omzwervingen naar een andere lader viel het mij ook op dat er veel laders als 32A/400V (en type2) op websites staan, terwijl deze maar 16A zijn. Ik kon eigenlijk geen 32A laders vinden.

Gevalletje "you're doing it wrong" van APAG. Zo te zien kun je 3 van de 4 ICE's tegelijk klemzetten terwijl je alsnog gaat opladen (ok, en een verkeersinfarct in de garage door geblokeerde doorgang).
 
image.jpeg


Bij een vraag of het mogelijk was om ergens mijn Model S te laden kreeg ik deze foto van een restaurant. Ik heb een "mobiele laadpaal" en mijn vraag is of ik het kan riskeren hier een adaptertje voor te maken. Ik verwacht dat er een 32A - 3fase op uitkomt?
De meest knutselmatige oplossing is gewoon een 32A rode stekker gebruiken en de beschermhuls-plastic wegsnijden. Iets veiliger is een industriële oven stekker gaan halen en daarmee de adapter maken.

Er is een laadpaal op 8km en ik moet daar (22kw) minstens 1,5u laden (als ie werkt). De lunch duurt makkelijk een uur of 3, dus als ik ter plaatse kan laden op 3f-16A (of zelfs minder) dan is dat natuurlijk veel comfortabeler.

Wat raden de echte electriciens aan?
 
View attachment 48783

Bij een vraag of het mogelijk was om ergens mijn Model S te laden kreeg ik deze foto van een restaurant. Ik heb een "mobiele laadpaal" en mijn vraag is of ik het kan riskeren hier een adaptertje voor te maken. Ik verwacht dat er een 32A - 3fase op uitkomt?
De meest knutselmatige oplossing is gewoon een 32A rode stekker gebruiken en de beschermhuls-plastic wegsnijden. Iets veiliger is een industriële oven stekker gaan halen en daarmee de adapter maken.

Er is een laadpaal op 8km en ik moet daar (22kw) minstens 1,5u laden (als ie werkt). De lunch duurt makkelijk een uur of 3, dus als ik ter plaatse kan laden op 3f-16A (of zelfs minder) dan is dat natuurlijk veel comfortabeler.

Wat raden de echte electriciens aan?

In mijn reisverlsag kan je zien dat ik ook voor deze stekkers verloopstukken had gemaakt.
Een echte pionier denkt aan alles :wink:
Als je wil kan je hem gebruiken, maar het is inderdaad geen sexy oplossing. (al was het schip van columbus dat waarschijnlijk ook niet na x-aantal maanden varen :smile:)
 
In mijn reisverlsag kan je zien dat ik ook voor deze stekkers verloopstukken had gemaakt.
Een echte pionier denkt aan alles :wink:
Als je wil kan je hem gebruiken, maar het is inderdaad geen sexy oplossing. (al was het schip van columbus dat waarschijnlijk ook niet na x-aantal maanden varen :smile:)

Heb jij met de foto een idee welke fornuis-stekker het is of is de 32A en de 16A fornuisstekker even groot? Ik zie dat je uit het antwerpse bent en mijn route loopt langs daar. Maar ik wil hem eventueel ook nog proberen zelf in elkaar te draaien. Ik heb nog 32amp vrouwtjes liggen voor mijn 32amp laadpaal-stekker en 5G4 kabel. Maar ik heb m morgenmiddag al nodig ;)
 
Heb jij met de foto een idee welke fornuis-stekker het is of is de 32A en de 16A fornuisstekker even groot? Ik zie dat je uit het antwerpse bent en mijn route loopt langs daar. Maar ik wil hem eventueel ook nog proberen zelf in elkaar te draaien. Ik heb nog 32amp vrouwtjes liggen voor mijn 32amp laadpaal-stekker en 5G4 kabel. Maar ik heb m morgenmiddag al nodig ;)

Dat moet ik thuis eens bekijken, maar als ik de diameter zie tov. het totale afdekplaatje is het volgens mij een 32A (16A en 32A zijn iig. niet even groot!). Anyway, kan ik ze allebei meegeven en dan zie je het ter plaatse wel.

PM me als je weet wanneer je ze wil komen halen.
 
Inderdaad. Ik heb aan deze aan 26A kunnen opladen :
View attachment 48784


Yup, die had ik ook gezien op ladenetz.de maar er staat 'Privat' en dat deze beperkt beschikbaar is. Ik was er in het weekend, en had de indruk dat de kans dat ik deze kon gebruiken klein was.

Ik ben wel hier geweest, lag wat meer op mijn route :


Simmerath.png


Echter de twee laders waren beide maar 16A, anders dan op de site staat :-( (en de shuko's waren er overigens helemaal niet)
 
Last edited:
Net terug van de Tesla day in Zaventem.
in een vragenronde kwam de vraag rond de superchargers.
Volgens een Teslamedewerker zijn nu de pijlen gericht op België wat betreft de superchargers.
momenteel zit men in de fase van vergunningen aanvragen (wat wel een tijd kan duren bij ons:wink:)
maar zodra deze rond zijn duurd het ongeveer 14 dagen voor de plaatsing.
er zijn zelfs namen gevallen.......regio Gent en regio Namen!
als dit waar is zou dit mooi zijn voor mij. Gent om vrijdag te gaan laden als ik ga uit eten, en Namen voor als ik naar de Ardennen of Luxemburg ga.
Laar maar komen!

Ik ben net even op verkenning gegaan naar de Total stations in Kalken(nabij Gent) aan de Carestel restaurants.
De beide kanten eens bekeken, en het lijkt me wel een mogelijke locatie voor een SC
Op de parkings is geen bedrijvigheid waar te nemen maar aan de randen van beide domeinen, en buiten het zicht van de bezoekers, staan borden met een stedebouwkundige aanvragen.
Ik weet niet of het iets te betekenen heeft, maar het zou best wel eens kunnen.
Aan de passanten, gelieve de boel in de gaten te houden:smile:
2014-05-07 17.54.47.jpg
2014-05-07 17.48.58.jpg
 
Ik ben net even op verkenning gegaan naar de Total stations in Kalken(nabij Gent) aan de Carestel restaurants.
De beide kanten eens bekeken, en het lijkt me wel een mogelijke locatie voor een SC
Op de parkings is geen bedrijvigheid waar te nemen maar aan de randen van beide domeinen, en buiten het zicht van de bezoekers, staan borden met een stedebouwkundige aanvragen.
Ik weet niet of het iets te betekenen heeft, maar het zou best wel eens kunnen.
Aan de passanten, gelieve de boel in de gaten te houden:smile:
View attachment 48816View attachment 48817

Frank ik hoop het voor u. Maar in januari had ik een vrij lang gesprek (o.a. ook over de opportuniteiten die de Teslarijders voor hen betekenen) met de woordvoerder van Total België en die zei me dat ze binnen Total zo zwaar teleurgesteld waren in het gebrek aan klanten op hun laadpalen dat ze er nu absoluut niet in geïnteresseerd waren.
Dus; als hier de SC komt dan is het misschien omdat ik hen nog eens een balletje heb opgeworpen mag ik dan denken :biggrin: of als de SC hier niet komen dan heeft de woordvoerder de waarheid gesproken.
Het is tevens in dat gesprek dat ik leerde dat men bij ELKE soort activiteit op zo'n parking accijnzen moet betalen. En auto's opladen zou dus extra gaan kosten aan Total en niet evenredig voldoende gaan opbrengen vrezen (vreesden) ze. Als dit in het buitenland ook zo is, is dat misschien de reden waarom de SC's van de autostrade af staan. Al hebben wij in België niet zo'n "autohof"-metaliteit zoals bijvoorbeeld die Duitsers waar dat wel knap geregeld is.

PS: als je hebt gezien hoe lang de renovatie in Kruibeke heeft geduurd dan zijn we 2016 tegen dat die SC's in werking zijn.

- - - Updated - - -

Ik kwam het tegenovergestelde tegen op het Duitse Forum, een parkeerschijf waarmee je kunt aangeven dat je aan het laden bent en ook wanneer je weer verwacht terug te zijn.
Ik vind het een sympathiek idee, zeker nu de beschikbare laadpalen steeds vaker bezet zullen zijn.

De printbare versie is hier te vinden: http://e-auto.tv/ladescheibe

ladescheibe.png

Nog een nieuwtje van gisteren op de Tesla-meeting. Teslaclub België heeft er (gesponserd door Electrabel) zo een gans pak laten drukken en dingt nu mee naar een prijs voor creativiteit. Of "beter een goed gepikt idee, dan een slecht verzonnen" :biggrin: En mochten ze winnen dan is het budget ineens weer voldoende voor een aantal leuke activiteiten, want vermits het een VZW is moeten er voldoende onkosten gemaakt worden :cool:.
Jullie horen het wel (van Byron waarschijnlijk) als er moet gestemd worden.
 
Frank ik hoop het voor u. Maar in januari had ik een vrij lang gesprek (o.a. ook over de opportuniteiten die de Teslarijders voor hen betekenen) met de woordvoerder van Total België en die zei me dat ze binnen Total zo zwaar teleurgesteld waren in het gebrek aan klanten op hun laadpalen dat ze er nu absoluut niet in geïnteresseerd waren.

Zou het in dit geval niet Total maar Carestel zijn die de afspraken met Tesla maakt? Ik heb zo mijn hoop gevestigd op een aantal Autogrill locaties (onder andere Milaan Noord). Zover ik weet behoort Carestel ook tot de Autogrill groep. Vreemd dan wel met betrekking tot de aankondigingen dat deze op naam van Total staan.

Vandaag overigens weer eens een bezoek aan Tilburg gebracht. De kaart die daar getoond wordt laat toch wel een aantal oranje routes zien voor "zomer 2014". Dit geeft hoop. En off topic: weer eens super klantgerichtheid ervaren daar. Chapeau!
 
Zou het in dit geval niet Total maar Carestel zijn die de afspraken met Tesla maakt? Ik heb zo mijn hoop gevestigd op een aantal Autogrill locaties (onder andere Milaan Noord). Zover ik weet behoort Carestel ook tot de Autogrill groep. Vreemd dan wel met betrekking tot de aankondigingen dat deze op naam van Total staan.

Vandaag overigens weer eens een bezoek aan Tilburg gebracht. De kaart die daar getoond wordt laat toch wel een aantal oranje routes zien voor "zomer 2014". Dit geeft hoop. En off topic: weer eens super klantgerichtheid ervaren daar. Chapeau!
Fotootje van die kaart please:smile: