Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Veel plezier!
Ben benieuwd hoe het laadverloop van een 60 kWh batterij is. Met hoeveel range ben je begonnen en wat was toen het vermogen?

ik heb er niet echt in detail op gelet. ben toegekomen met 90km range (moest ie niet werken , dan kon ik nog net naar huis geraken:wink:)
Na enkele minuten zat hij aan een charge rate van +400km. Dan zijn we een koffie gaan drinken.
Na een half uurtje zijn we weg gereden met ongeveer 270km range
Oosterhout.jpg
 
ik heb er niet echt in detail op gelet. ben toegekomen met 90km range (moest ie niet werken , dan kon ik nog net naar huis geraken:wink:)
Na enkele minuten zat hij aan een charge rate van +400km. Dan zijn we een koffie gaan drinken.
Na een half uurtje zijn we weg gereden met ongeveer 270km range

Nice! 87 kW bij 98 km range (ongeveer 1/3 vol). Niet slecht.
Met een groeiende dichtheid aan superchargers wordt een 60 kWh batterij een steeds betere optie als je dagelijks niet heel veel kilometers maakt. (Had ik wellicht ook voor gekozen als de fiscale voordelen in NL niet zo groot waren geweest. :wink:)
 
Twee weken rijd ik nu en ik heb in het begin aardig wat publieke palen uitgeprobeerd, gewoon om het te leren, te kijken hoe het werkt en hoe je palen een beetje kan leren herkennen: gaat het 3,7kW zijn of 11kW (ik heb geen 22kW/Duolader mogelijkheid) en ook om te kijken welke palen bij ons in de buurt nu ook echt op mijn the New Motion rekening verschijnen. Al mijn laadsessies van de eerste 4 dagen lijken we te zijn verdwenen in ieder geval, daarna verschijnt het allemaal keurig.

Nu ik de omgeving (Hoofddorp) een beetje in kaart heb gebracht weet ik dat ik het nog heel weinig zal gebruiken, of eigenlijk niet. De gratis laadbeurt tijdens het winkelen daargelaten. Met een gemiddeld veel hoger tarief dan thuis, voegt het helemaal niets toe, behalve de laad/leer ervaring.

Verder ben ik nog maar 1 keer een 22kW paal tegengekomen (IKEA), dus ik ben nog niet in de verleiding gekomen om de Duolader te laten retrofitten.

Op Schiphol hebben we via ons werk allebei ook nog een gratis laad mogelijkheid en ik merk dat het wel een sport is om daar een beetje op te plannen, we blijven tenslotte Hollanders :)
 
Tja, en dan de laadpalen sites. Daar is het nog niet echt goed mee gesteld.

Oplaadpalen.nl lijkt de beste/meest complete data te hebben, maar de site is een draak en zeer langzaam, zowel in een gewone browser als in the Tesla. Als je de oplaadpalen.nl/mobile URL gebruikt wordt het een stuk beter en de layout is dan behoorlijk goed in de Tesla browser, veel beter voor gebruik in de auto. Nog steeds langzaam, maar deze link staat wel in de favoriete van m'n browser. Locatie werkt OK. De filters lijken ook te werken, al kreeg ik specifiek de filter voor laadvermogen niet onthouden.

My.thenewmotion.com geeft een hele mooie layout, maar lijkt zeker niet compleet, geeft daarentegen wel prijsinformatie Login wordt niet onthouden, dat is wel lastig. Ook vrij langzaam en pannen/zoomen werkt slechts, maar dat is bij allemaal eigenlijk een uitdaging in de browser van de auto. Locatie wordt na de standaard toestemming van de Tesla browser keurig weergegeven.

Tesla.plugshare.com, mooie layout voor in de auto, helaas ook geen login onthouden, wel location en deze wordt ook geupdate (dit had ik hier al eerder eens gelezen ergens). Verder zijn er weinig details van de palen bekend.

Chargemap.com, ook mooie layout, maar geen Locatie in de testla waardoor het zoeken (pannen/zoomen) lastig wordt.
Mooiste zou zijn als we in de NAV gewoon een layer krijgen met laadpalen en goed info.
Misschien zijn er nog andere goede sites die potentie hebben om de beste laadpalen site in de auto te worden, zoals plugsurfing.de.
 
Werkt Blankenbergen met een BlueCorner kaart ?
ik heb al begrepen dat ik er eentje moet aanschaffen.

- - - Updated - - -



delhaise in beeld: alles afgebroken.... Vroeger stond er wel iets, maar heeft nooit gewerkt.

Heeft Ikea in Drongen Gent een werkend laadpunt ?
Wilrijk Ikea werkt aan 11KW


View attachment 56837

= foto van Delhaise in Oostende (Mercator)

Bij de Delhaize zouden binnenkort nieuwe palen komen. De vorige zijn afgebroken (zoals je ziet op de foto), maar er komt dus vervanging (heb ik toch zo begrepen).
Ik heb een TNM kaart en die werkt perfect in Bredene, die boodschap had je ondertussen al doorgekregen.

Maar er is ook nog een laadpunt op de parking van Drongen op de E40. Ik heb diegene richting kust getest, maar er zou er ook 1 in de andere richting zijn.
Die aanvaarde mijn kaart (TNM) niet, maar ik heb ondertussen de helpdesk gebeld : ik moet volgende keer als ik daar sta, weer met hun bellen en dan kunnen ze mijn kaart in de laadpaal zetten. Blijkbaar gaat alles nog niet zo automatisch. Maar zolang ze mij snel een oplossing kunnen bieden heb ik daar geen probleem mee. De eerste keer heb ik de paal kunnen activeren via SMS.
Dit is dus wel een interessant alternatief als je onderweg nog moet bijladen.
Ik ben ook al eens aan de ring van Gent (aan politiestation) gaan laden en ondertussen wat frietjes gaan eten... het nuttige aan het aangename koppelen, noemen ze dat.:rolleyes:
In de Ikea in Gent heb ik ook eens geprobeerd, maar die kreeg ik, via SMS, niet aan de praat. De palen waren altijd bezet, maar ik was de enige die daar stond... bizar.
 
RUBRIEK= laden aan/op weg naar, de Vlaamse kust:

-Ikea GENT is bij mij wel gelukt. Via SMS. Maar slechts aan 11 KW.
3 laadplaatsen, en 2 palen, dankzij de kabel van 8 meter (van Luke), kunnen laden tussen 2 verdwaalde wagens.
-Welke laadsnelheid in Drongen E40 ?

Bij de Delhaize zouden binnenkort nieuwe palen komen. De vorige zijn afgebroken (zoals je ziet op de foto), maar er komt dus vervanging (heb ik toch zo begrepen).
Ik heb een TNM kaart en die werkt perfect in Bredene, die boodschap had je ondertussen al doorgekregen.

Maar er is ook nog een laadpunt op de parking van Drongen op de E40. Ik heb diegene richting kust getest, maar er zou er ook 1 in de andere richting zijn.
Die aanvaarde mijn kaart (TNM) niet, maar ik heb ondertussen de helpdesk gebeld : ik moet volgende keer als ik daar sta, weer met hun bellen en dan kunnen ze mijn kaart in de laadpaal zetten. Blijkbaar gaat alles nog niet zo automatisch. Maar zolang ze mij snel een oplossing kunnen bieden heb ik daar geen probleem mee. De eerste keer heb ik de paal kunnen activeren via SMS.
Dit is dus wel een interessant alternatief als je onderweg nog moet bijladen.
Ik ben ook al eens aan de ring van Gent (aan politiestation) gaan laden en ondertussen wat frietjes gaan eten... het nuttige aan het aangename koppelen, noemen ze dat.:rolleyes:
In de Ikea in Gent heb ik ook eens geprobeerd, maar die kreeg ik, via SMS, niet aan de praat. De palen waren altijd bezet, maar ik was de enige die daar stond... bizar.
 
RUBRIEK= laden aan/op weg naar, de Vlaamse kust:

-Ikea GENT is bij mij wel gelukt. Via SMS. Maar slechts aan 11 KW.
3 laadplaatsen, en 2 palen, dankzij de kabel van 8 meter (van Luke), kunnen laden tussen 2 verdwaalde wagens.
Activatie via SMS werkt vermoedelijk wel, maar slechts de eerste keer??
Bij mij werkt de activatie met de kaart na die toevoeging.
De laatste keer dat ik bij Ikea Gent ging laden (zaterdag 2 augustus), had men een kegel geplaatst voor deze voorbehouden parkeerplaatsen waardoor ik op een overvolle parking toch vlak bij de ingang kon staan.
 
Activatie via SMS werkt vermoedelijk wel, maar slechts de eerste keer??
Bij mij werkt de activatie met de kaart na die toevoeging.
De laatste keer dat ik bij Ikea Gent ging laden (zaterdag 2 augustus), had men een kegel geplaatst voor deze voorbehouden parkeerplaatsen waardoor ik op een overvolle parking toch vlak bij de ingang kon staan.

Vorige zaterdag (30/8) bij aankomst 2 plekken met kegels, 1 vrij (maar niet voor lang ;) ) en 1 ge-ICE-d, bij vertrek was de ICE weg maar stond er op het moment dat ik mijn kabel aan het verwijderen was er al 1 klaar om dat plekje in te nemen. Even wijzen naar de laadpaal was al voldoende om hem weg te jagen.
 
Ondertussen zijn we in Ierland aangekomen met de Tesla. We zijn van Dublin naar Galway gereden, in Galway kan je goed opladen met 2x 22kW laadpunt bij Retail Centre Galway. Vanmorgen nog even helemaal volgeladen en zijn we gaan rijden naar Ballina. Hier zijn twee punten, maar helaas beide werken niet. Dus naar het hotel.gelukkig nog 250 km op de accu, en morgen een rit van 135 km voor de boeg. Wel gebeld met ESB de Laadpaal exploitant van Ierland, zij gaan ernaar kijken. In het vervolg moet ik even bellen als ik bij de paal sta, dus dat ga ik maar doen in het vervolg. Op naar morgen, dan moet ik echt wel laden, anders haal ik Belfast niet.
 
Naast een SuperCharge netwerk lijkt Tesla nu ook netwerk van "gewone" laadstations uit te rollen. In iedergeval in Amerika dan. FromAutoblogGreen: Tesla is quietly installing higher-speed, non-Supercharger network

Heel slim - heb in Italië ervaren hoe goed het werkt om op veel plaatsen (in sommige steden) 22kw laadopties te hebben. Uurtje lunch en je bent 100 km verder... Net even dat beetje extra voor een dag..
Er is wat dat betreft echt een groot verschil met de NL openbare infrastructuur.. 11kW, 3,7 etc.. Wet van de remmende voorsprong denk ik. Is prima voor s'nachts laden - maar te weinig voor tijd gedurende afspraak, lunch etc...

Uiteindelijk is dat het verschil met een ICE. Met een ICE tank je als je tank leeg is, een EV laadt je als de auto stil staat .. en laat dat nu pakweg 20 uur per etmaal zijn -;) ik leg het vaak zo uit op de vraag "hoe lang duurt het laden"...
 
22 kW is inderdaad erg bruikbaar, niet voor bijladen op een 1000km lange reis, maar wel bij het verkennen van een regio. De pauzes voor een bezoek aan een bezienswaardigheid, klant of restaurant volstaan om terug voldoende kWh's bij te laden.
De weinige publieke laadpalen die in België geïnstalleerd zijn, zijn gelukkig van het 22 kW type. Dat is een van de voordelen van wat achter te lopen: bij de inhaalbeweging wordt dan de nieuwe technologie geïnstalleerd.
 
Vanochtend voor de eerste keer geladen bij Makro Amsterdam: Gunstige parkeerplek, gratis stroom (starten met knop) en 11kW. Vergeten foto te maken, maar is zeker aanrader :love:!
Dinsdag tegen de avond ook maar even gaan proberen tijdens het inkopen doen daar.
Interessante, creatieve opstelling: drie groen geverfde vakken met een paal met twee aansluitingen tussen de twee meest rechtse vakken.
Gelukkig geen heel erg gunstige parkeerplek (meteen bij binnenkomst), maar toch gunstig genoeg voor een Mitsubishi PHEV om er zonder laden te parkeren. De parkeerplaatsen waren voor 25% vol, of zoiets.
Toch maar even gevraagd hoe dat zat aan de betreffende berijder toen hij toevallig net terug kwam met een volle kar. Na een doorzichtig smoesje ('ik was eerst wel aan het laden'), bleek hij zelfs over humor te beschikken.
"Ik ben nu toch aan het laden?" Vertwijfeld mompelde ik nog iets van 'boodschappen laden telt niet'. Maar nee, daar had ik het niet meer van terug. :redface:

Gelukkig bevestigde hij mijn oorspronkelijke beeld wel weer volledig door zich even later, als ervaren verkeershufter, 10 auto's voor mij, ertussen te dringen op de oprit van de A2. :wink: