Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe werkt dat met dat pasje van Stadswerke Dusseldorf? Ik heb iemand met een Zoë welke geregeld vanuit daar vliegt, maar op tijden dat hij geen pasje kan ophalen. Vaak vliegt hij vroeg heen, en laat terug dezelfde dag. Is het betaald?
Op deze pagina staat de essentiële informatie samen met het adres om een gratis laadpas aan te vragen. Je krijgt dan een formulier toegezonden en na het ingevuld terugmailen, krijg je enkele dagen later de laadpas keurig toegestuurd:
http://www.emobil-nrw.de/start/ladestationen/
email: [email protected]
Werkte prima bij mij.
 
Bij de keuze van de laadpassen, lijkt het me handig om de roaming tarieven even te bekijken.

Vorige week had ik de program manager voor e-drive (Eneco) aan de lijn i.v.m. de laadpalen die ze bij ons op kantoor zullen plaatsen. Er bleek toch een duidelijk prijsverschil te zitten in de gehanteerde tarieven. De verschillen zitten vooral in de start-tarieven, en de facturatie gebaseerd op ofwel laadtijd, ofwel gebruikte KWh. Mijn huidige pas van TheNewMotion kwam niet goed uit de vergelijking door hun start-tarief van € 2.93 en het betalen per laadtijd, dus maar meteen een Eneco pas aangevraagd. Hun tarief is € 0,20 per KWh.

Misschien eens een draadje beginnen om roaming tarieven van de verschillende aanbieders te vergelijken?
 
Bij de keuze van de laadpassen, lijkt het me handig om de roaming tarieven even te bekijken.

Vorige week had ik de program manager voor e-drive (Eneco) aan de lijn i.v.m. de laadpalen die ze bij ons op kantoor zullen plaatsen. Er bleek toch een duidelijk prijsverschil te zitten in de gehanteerde tarieven. De verschillen zitten vooral in de start-tarieven, en de facturatie gebaseerd op ofwel laadtijd, ofwel gebruikte KWh. Mijn huidige pas van TheNewMotion kwam niet goed uit de vergelijking door hun start-tarief van € 2.93 en het betalen per laadtijd, dus maar meteen een Eneco pas aangevraagd. Hun tarief is € 0,20 per KWh.

Misschien eens een draadje beginnen om roaming tarieven van de verschillende aanbieders te vergelijken?

Issue is eigenlijk dat The New Motion zelf géén starttarief hanteert, ook niet voor anderen (zoals Eneco passen) maar Eneco wel andersom. The New Motion laders van anderen kunnen ook een starttarief bepalen. Dus een vergelijking zal niet echt goed mogelijk zijn. The New Motion heeft veel eigen palen, en daar ben je voordelig uit. Als iedereen dan bijvoorbeeld massaal een Eneco pas waarbij je dus op eigen palen "korting" krijgt en bij The New Motion ook weinig hoeft te betalen, zal mogelijk The New Motion ook zijn beleid gaan veranderen.
 
Issue is eigenlijk dat The New Motion zelf géén starttarief hanteert, ook niet voor anderen (zoals Eneco passen) maar Eneco wel andersom. The New Motion laders van anderen kunnen ook een starttarief bepalen. Dus een vergelijking zal niet echt goed mogelijk zijn. The New Motion heeft veel eigen palen, en daar ben je voordelig uit. Als iedereen dan bijvoorbeeld massaal een Eneco pas waarbij je dus op eigen palen "korting" krijgt en bij The New Motion ook weinig hoeft te betalen, zal mogelijk The New Motion ook zijn beleid gaan veranderen.

Op ons bedrijf wordt Bluecorner geinstalleerd. Maar die hebben publieke laadpassen van 98eur per jaar. Enkel abonnementskosten. Daarbij komt dan nog eens de laadkost. En - ik vermoed - als je niet bij Bluecorner laadt ook nog eens roamingkosten...

Weet iemand waar je een overzicht vinden met alle tarieven?
 
Dat overzicht zullen we hier zelf moeten maken, vermoed ik.

Ik heb zonet een overzicht gevraagd bij Eneco: eigen tarieven, roaming partners, roaming tarieven met inbegrip van start-tarieven. Er schijnt ook onderscheid te worden gemaakt in "gewone" en "snelle" laadpunten. Het antwoord zal ik hier posten.

Verder heb ik ook contacten bij BeCharged, maar laat hen eerst antwoorden op mijn aanhoudende problemen die ik ondervind bij hun laadpunten in de Interparking garages. Zo lang je het laden niet kunt starten, maken tarieven namelijk niets uit...
 
Verslag van Tesla rijden zonder lader thuis.

Geheel afhankelijk van de publieke laad infrastructuur dus. Het kan, maar valt nog niet mee. Nou ja, ik moet vaker laden dan ik van te voren gedacht had.
Ben nu 1000 km en twee weken verder. Meeste laadpalen doen het en de beschikbaarheid status in de New Motion app klopt tot nu toe goed. Een keer gestuit op een defecte laadpaal in Amersfoort. Op mijn werk sta ik in een Q Park met laadpalen. Helaas bijna altijd bezet, en als er dan eens een vrij is dan gaat dit zeer traag (3,8kW). Dat is maar 120 km bereik op een dag. Bij boodschappen doen kan hij aan 11kW, maar voor 1 a 2 uur schiet dat ook niet op. Verder blijkt het verbruik bij koude motor flink hoger. SuC zijn natuurlijk prachtig, maar niet om de hoek. Kom regelmatig in Amersfoort, en daar een goede lader gevonden (aan de kleine koppel, staat al op lijst). Dichtstbijzijnde thuis is een 11kW lader bij de NSO van de kinderen, 10m lopen. Er staat nooit iemand bij die lader, tenminste niet om te laden. Was daar gisteren ICEd van drie kanten, maar toch nog net bereikbaar. Wel te doen allemaal, maar in mijn volgende woning (we gaan van de zomer verhuizen) laat ik toch een thuislader plaatsen. Voor de korte termijn zou de Chademo adapter ideaal zijn, want bij het tankstation bij mijn werk tegenover is een Chademo lader. Vraag me af of ik hem krijg voordat ik ga verhuizen en thuis kan laden ...
 
Verslag van Tesla rijden zonder lader thuis.

Geheel afhankelijk van de publieke laad infrastructuur dus. Het kan, maar valt nog niet mee.

Gefeliciteerd en veel rijplezier! alle begin is moeilijk maar een goed laadpunt bij je werk doet wonderen. Zeker in een overdekte garage dat is comfortabeler dan buiten in de regen/kou/donker. Zou er nog eens een bericht aan de Q-Park aan wagen of ze niet willen overwegen uit te breiden met 11KWh punten, die hebben ze in andere garages met Newmotion al aangelegd. Zelf laad ik met 30.000km/jr hooguit 2x p/mnd openbaar thuis, en hier en daar op destination. de rest op kantoor, daar staat ie grootste deel van de dag stil. Dan heb je de Chademo niet eens nodig.
 
Verslag van Tesla rijden zonder lader thuis.

Geheel afhankelijk van de publieke laad infrastructuur dus. Het kan, maar valt nog niet mee. Nou ja, ik moet vaker laden dan ik van te voren gedacht had.
Ben nu 1000 km en twee weken verder. Meeste laadpalen doen het en de beschikbaarheid status in de New Motion app klopt tot nu toe goed. Een keer gestuit op een defecte laadpaal in Amersfoort. Op mijn werk sta ik in een Q Park met laadpalen. Helaas bijna altijd bezet, en als er dan eens een vrij is dan gaat dit zeer traag (3,8kW). Dat is maar 120 km bereik op een dag. Bij boodschappen doen kan hij aan 11kW, maar voor 1 a 2 uur schiet dat ook niet op. Verder blijkt het verbruik bij koude motor flink hoger. SuC zijn natuurlijk prachtig, maar niet om de hoek. Kom regelmatig in Amersfoort, en daar een goede lader gevonden (aan de kleine koppel, staat al op lijst). Dichtstbijzijnde thuis is een 11kW lader bij de NSO van de kinderen, 10m lopen. Er staat nooit iemand bij die lader, tenminste niet om te laden. Was daar gisteren ICEd van drie kanten, maar toch nog net bereikbaar. Wel te doen allemaal, maar in mijn volgende woning (we gaan van de zomer verhuizen) laat ik toch een thuislader plaatsen. Voor de korte termijn zou de Chademo adapter ideaal zijn, want bij het tankstation bij mijn werk tegenover is een Chademo lader. Vraag me af of ik hem krijg voordat ik ga verhuizen en thuis kan laden ...
Je mag mijn chademo adaptor gedurende die tijd wel lenen tot je de jouwe hebt, pm me maar even.
 
Dichtstbijzijnde thuis is een 11kW lader bij de NSO van de kinderen, 10m lopen. Er staat nooit iemand bij die lader, tenminste niet om te laden. Was daar gisteren ICEd van drie kanten, maar toch nog net bereikbaar. Wel te doen allemaal, maar in mijn volgende woning (we gaan van de zomer verhuizen) laat ik toch een thuislader plaatsen. Voor de korte termijn zou de Chademo adapter ideaal zijn, want bij het tankstation bij mijn werk tegenover is een Chademo lader. Vraag me af of ik hem krijg voordat ik ga verhuizen en thuis kan laden ...

Kan je bij de gemeente geen laadpaal aanvragen? Utrecht hanteert een grens van 500 meter. Als daar binnen geen publieke paal is en je kunt aantonen dat je eigenaar van een elektrische auto bent, dan leggen ze d'r eentje aan...

- - - Updated - - -

Hmmm houten is minder meewerkend zie ik:

https://www.houten.nl/burgers/natuur-milieu-en-duurzaamheid/duurzaamheid/elektrisch-rijden/

dan maar even uitzingen tot de verhuizing en thuisladen...
 
Kan je bij de gemeente geen laadpaal aanvragen? Utrecht hanteert een grens van 500 meter. Als daar binnen geen publieke paal is en je kunt aantonen dat je eigenaar van een elektrische auto bent, dan leggen ze d'r eentje aan...

- - - Updated - - -

Hmmm houten is minder meewerkend zie ik:

Elektrisch rijden Gemeente Houten

dan maar even uitzingen tot de verhuizing en thuisladen...


Nou, ik heb die gasten van de gemeente begin van het jaar al benaderd over die 15 nieuwe oplaadpunten. Blijkt dat ze al eind 2014 vergeven waren, terwijl op site de doodleuk staat "Eerst moeten de benodigde contracten met MRA-E geregeld worden. Daarna volgt nadere informatie over de aanvraagprocedure." Goed, sta wel bovenaan de lijst voor ronde twee later dit jaar, hoewel ik tegen die tijd waarschijnlijk toch al weg ben (we gaan verkassen naar Soest).
 
Gefeliciteerd en veel rijplezier! alle begin is moeilijk maar een goed laadpunt bij je werk doet wonderen. Zeker in een overdekte garage dat is comfortabeler dan buiten in de regen/kou/donker. Zou er nog eens een bericht aan de Q-Park aan wagen of ze niet willen overwegen uit te breiden met 11KWh punten, die hebben ze in andere garages met Newmotion al aangelegd. Zelf laad ik met 30.000km/jr hooguit 2x p/mnd openbaar thuis, en hier en daar op destination. de rest op kantoor, daar staat ie grootste deel van de dag stil. Dan heb je de Chademo niet eens nodig.

Nou, ik maak al langer gebruik van die garage en in een half jaar tijd heb ik al twee keer schade gehad door mensen die niet kunnen parkeren. Zoek nu zorgvuldig de plekjes uit waar niemand naast je kan staan, of parkeer naast een dure BMW of Porsche. So far so good. FYI het is de Q Park Galgenwaard Utrecht op het Herculesplein.

Goede tip, zal eens informeren bij Q Park.
 
Laden op Schiphol is zoals geadverteerd gratis op veel van de parkeerplaatsen.
Echter in Februari lijkt hier verandering in gekomen te zijn.

Elektrisch laden bij Schiphol Parking

Naast een aantal personeels parkeerplaatsen zijn er ook een aantal Publieke laad locaties, o.a. P1, WTC, Privium, Excellence en Valet (zie link hierboven).
Op de site staat nog steeds dat laden gratis is en nergens heb ik communicatie gezien dat ze dit veranderd hebben (wat natuurlijk best zou kunnen)

Via mijn The New Motion pas kon ik op het overzicht ook altijd keurig de laadsessies zien en inderdaad, die staan altijd keurig zonder uitzondering op nul.

Helaas op de februari factuur staan nu de laadsessies als betaald.

Contact met The New Motion gehad en die verwijzen naar EV-Box (provider van de palen) of Schiphol. EV-box verwijst ook naar Schiphol. Op zich wel logisch, de eigenaar bepaald of de laadkosten worden doorbelast aan de lader.
Van Schiphol heb ik nog geen reactie, ik kon ze alleen een e-mail sturen en wacht nog op antwoord. Vanmiddag ga ik nog even naar de Excellence parking, maar het duurt wel even voordat ik kan zien of die laadsessie een betaalde is.

Ik ben benieuwd of anderen hetzelfde hebben geconstateerd.
Vooralsnog ga ik uit van een vergissing, want anders hadden ze dit toch wel op de site aangepast of op een andere manier (aan Schiphol personeel) gecommuniceerd.
 
In FD, te vinden met google

Erg slecht van de heren van het FD...

Weer een artikel die appels met peren aan het vergelijken is. ANWB is zoals altijd een "feel good" merk. ANWB is JUIST de duurste van de publieke AC laadpunten, en hebben pas 6 snalladers in Nederland, en alleen maar bij de ANWB Service punten en dan ook nog alleen maar gedurende openingstijden van het service center. Het artikel heeft het over vd Valk en La Place aangaande ANWB laders, en daar zijn alleen de (dure) AC laders te vinden van de ANWB. Maar dat zetten ze er niet bij..., dus als je dan ze met The New Motion snelladers gaat vergelijken (CHAdeMO, CCS) dan lijkt The New Motion duurder

Ook nog mooi plaatje erbij en in de tekst dat er 13.000 laadpunten zijn wat dus niet allemaal snalladers zijn, en ook nog zeggen 50.000 auto's met een stekker welke tussen de 130 en 180 km zouden moeten kunnen rijden. Ze hebben het hier dus met 50.000 over EV + PHEV maar met het bereik (waar ze ook te hoog zitten, en de opgave fabrikant hanteren) hebben ze het over de full EV zoals Renault Zoë, Nissan Leaf, KIA Soul etc

.... Wat een aanfluiting zeg, dit artikel.
artikel_FD_270315.jpg
 
Last edited:
Verslag van Tesla rijden zonder lader thuis.

Geheel afhankelijk van de publieke laad infrastructuur dus. Het kan, maar valt nog niet mee. Nou ja, ik moet vaker laden dan ik van te voren gedacht had.
Ben nu 1000 km en twee weken verder. Meeste laadpalen doen het en de beschikbaarheid status in de New Motion app klopt tot nu toe goed. Een keer gestuit op een defecte laadpaal in Amersfoort. Op mijn werk sta ik in een Q Park met laadpalen. Helaas bijna altijd bezet, en als er dan eens een vrij is dan gaat dit zeer traag (3,8kW). Dat is maar 120 km bereik op een dag. Bij boodschappen doen kan hij aan 11kW, maar voor 1 a 2 uur schiet dat ook niet op. Verder blijkt het verbruik bij koude motor flink hoger. SuC zijn natuurlijk prachtig, maar niet om de hoek. Kom regelmatig in Amersfoort, en daar een goede lader gevonden (aan de kleine koppel, staat al op lijst). Dichtstbijzijnde thuis is een 11kW lader bij de NSO van de kinderen, 10m lopen. Er staat nooit iemand bij die lader, tenminste niet om te laden. Was daar gisteren ICEd van drie kanten, maar toch nog net bereikbaar. Wel te doen allemaal, maar in mijn volgende woning (we gaan van de zomer verhuizen) laat ik toch een thuislader plaatsen. Voor de korte termijn zou de Chademo adapter ideaal zijn, want bij het tankstation bij mijn werk tegenover is een Chademo lader. Vraag me af of ik hem krijg voordat ik ga verhuizen en thuis kan laden ...

Het begin is inderdaad moeilijk maar het is zeker te doen, ik rij nu zelf al 55.000 km met alleen publiek laden.
Plekken die bezet zijn in Q-Parks zijn meestal dezelfde vaste bezoekers en met het uitwisselen van telefoonnummers kom je al een heel eind. Ik had in mijn oude wijk 2 ampèra's die de enige laadplek altijd bezet hielden (lees 3 dagen laten staan) en na uitleg dat jij echt niet verder komt willen ze de auto meestal wel verzetten. Met de Nuon Laadpunten app kun je notificaties krijgen wanneer een paal bezet of vrij is, dan kun je als een plek vrij komt je auto even verzetten.

Ik heb nu sinds 4 maanden een woning waar ik prima een laadplek kan maken maar ik laad nog steeds publiek.
 
He welkom to the club, 3 jaar geleden ging ik met een van mijn mitsu- imiev's18kw accu, via van de valk Vianen snellader, al naar Eindhoven,
En in Houten kun je ook bij de total snel laden daar was ik een paar jaar geleden ook de eerste.

Voordat ik met mijn vorige :cool: Tesla reed, heb ik eerst nog een tijd met een ZOE gereden.... waarvan de eerste maanden zonder aansluitpunt thuis. Toen toch wel regelmatig moeten puzzelen om toch bij te kunnen laden en te kunnen blijven rijden. Vervolgens een laadpunt thuis.... wat een luxe. Vervolgens dan de Tesla model S "classic" :wink:. Enige range anxiety die overbleef was bij langere ritten met de kleine.... Het stijgende aantal Superchargers (voor zover niet ge-iced of gereserveerd maar daar zijn andere draadjes voor ) zorgt voor steeds meer rust. Tot maandag even Tesloos maar daarna weer dagelijks genieten zonder de onzekerheden van toen :smile:. Dus, MichielP: zodra je thuis kunt laden maakt niemand je meer de z..k lauw :biggrin: omdat je het zonder ook gered hebt.
 
Laden in Amsterdam.. Zondag willen we een dagje nr Amsterdam, en zouden hiervoor onze Roadster willen gebruiken.. Enkel, om terug thuis te geraken heb ik minstens 8u laden op een 22kW of 4,5 uur op een 43kW laadstation (type 2) nodig. Kunnen we ergens een plaatsje reserveren? Of zijn er parkeergarages waar we zo goed als zeker zijn van een plekje?
 
Laden in Amsterdam.. Zondag willen we een dagje nr Amsterdam, en zouden hiervoor onze Roadster willen gebruiken.. Enkel, om terug thuis te geraken heb ik minstens 8u laden op een 22kW of 4,5 uur op een 43kW laadstation (type 2) nodig. Kunnen we ergens een plaatsje reserveren? Of zijn er parkeergarages waar we zo goed als zeker zijn van een plekje?

Ik zou P+R ArenA pakken. Kan je met metro 54 naar het centrum en parkeren is slechts 1 euro per 24 uur. Laden met 7kW (32A) met de Roadster.

Wel even de MobiEurope / Allegro app installeren om het laden te activeren. Is vervolgens gratis.