Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Natuurlijk niet, het is een hondelul eerste klas. Maar stel dat ik hem aansprakelijk zou stellen voor schade (die er dus niet is), dan is er geen bewijs. Wie zegt niet dat ik juist tegen zijn auto heb geparkeerd? Want er zijn geen getuigen. Dan zou je wel inrijtijden van de parkeergarage kunnen opvragen, maar ook dat bewijst niks (ik/hij kan de auto ook tussentijds verzet hebben...). Zonder onpartijdige getuigen sta je in bijna alle gevallen zeer zwak (mbt parkeerschades).

- - - Updated - - -

Als ik daadwerkelijk schade zou hebben, zou ik natuurlijk wel alles uit de kan halen om m'n gelijk te krijgen. Maar uit ervaring weet ik dat dat lastig is.
 
Bij de keuze van de laadpassen, lijkt het me handig om de roaming tarieven even te bekijken.

Vorige week had ik de program manager voor e-drive (Eneco) aan de lijn i.v.m. de laadpalen die ze bij ons op kantoor zullen plaatsen. Er bleek toch een duidelijk prijsverschil te zitten in de gehanteerde tarieven. De verschillen zitten vooral in de start-tarieven, en de facturatie gebaseerd op ofwel laadtijd, ofwel gebruikte KWh. Mijn huidige pas van TheNewMotion kwam niet goed uit de vergelijking door hun start-tarief van € 2.93 en het betalen per laadtijd, dus maar meteen een Eneco pas aangevraagd. Hun tarief is € 0,20 per KWh.

Misschien eens een draadje beginnen om roaming tarieven van de verschillende aanbieders te vergelijken?

Ik kreeg (n.a.v. van jou oproep) het volgende per mail binnen van Nuon:

Laden bij normale openbare oplaadpunten (AC)
• bij EVnetNL en Allego: 0,605 euro starttarief en 0,3509 euro per kWh
• bij overige aanbieders, inclusief Nuon: 0,3025 euro per kWh

Laden bij meerdere snellaadproviders (DC)
Wij hebben afspraken gemaakt met verschillende aanbieders van snellaadpunten.
Hierdoor kunt met uw Nuon Oplaadpas gebruik maken met de laadpunten van ANWB, TheNewMotion, EVBOX en Allego.
De kosten hiervoor bedragen: 2,75 euro starttarief en 0,28 euro per minuut

Bovengenoemde tarieven zijn inclusief BTW.Deze tarieven vindt u ook terug in de Nuon Laadpunten App en op www.nuon.nl/ev
 
Wat is volgens jullie de status van dit verkeersbord (gemeente Rijswijk?)
Het wekt in ieder geval niet de indruk dat deze plek exclusief is bedoeld voor het laden van elektrische auto's.

2015-04-03 14.16.32.jpg
 
Zoals hierboven ook al aangegeven is dit een wettelijk geldig bord, E1003 welteverstaan. Zie ook: http://www.verkeersbordenoverzicht.nl.

Maar dan betekent dat volgens mij nog niet dat het voor anderen verboden is. Net als zo'n plek gereserveerd voor artsen of apothekers. Ethisch niet verantwoord om daar je bolide te parkeren, maar verboden is het niet, kun je geen bekeuring voor krijgen.

Tenzij, volgens mij, er een kruis in het vak op de grond geverfd is. Dat betekent dan dat er niet geparkeerd mag worden. Uitgezonderd:de doelgroep die op zo'n blauw bord beschreven is.

Of heb ik het nu mis?
 
Ik denk dat je het mis hebt. De wet spreekt van "Parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven". Bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/02/28/verkeersborden-en-verkeersregels-in-nederland/i-m-rvv2014-nl.pdf.

Artikel 24-1d: de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of onderbord aangegeven categorie of groep voertuigen.

Kruis op de weg doet er dus niet toe.
 
OK, het is dus alleen voor elektrische voertuigen. Ik moet zeggen dat ik dat niet heel duidelijk vind.. het zou beter zijn om er iets bij te zetten als 'alleen voor het laden van elektrische voertuigen' oid.

Even een zijstapje... ik kom zojuist van Postilion Bunnik waar het doelgroepparkeren inmiddels een belachelijk hoge vlucht heeft genomen: naast 2 laadplekken en wat gehandicaptenplaatsen zag ik nu ook: parkeerplaatsen voor trainers, parkeerplaatsen voor vrouwen en een parkeerplaats voor de burgemeester van Foursquare.. :confused: Allemaal heel goed bedoeld maar dit soort initiatieven lijken me niet heel goed voor het draagvlak bij automobilisten voor het vrijhouden van niet voor hen bedoelde parkeerplaatsen.
 
....parkeerplaatsen voor trainers, parkeerplaatsen voor vrouwen en een parkeerplaats voor de burgemeester van Foursquare.. :confused: Allemaal heel goed bedoeld maar dit soort initiatieven lijken me niet heel goed voor het draagvlak bij automobilisten voor het vrijhouden van niet voor hen bedoelde parkeerplaatsen.

Ik kom daar regelmatig en moet vaak zoeken naar n plekje. Nooit opgevallen dat ze zoveel doelgroep plekken vrijhouden. Is beetje bezopen natuurlijk.
 
... en een parkeerplaats voor de burgemeester van Foursquare.. :confused: Allemaal heel goed bedoeld maar dit soort initiatieven lijken me niet heel goed voor het draagvlak bij automobilisten voor het vrijhouden van niet voor hen bedoelde parkeerplaatsen.
Die ene Foursquare mayor bestaat zelfs niet meer, je kan nu de 'mayor' van je vrienden worden.
 
Last edited: