Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Zo zie je maar. Dat vond ik in het voorjaar van 2019 toen ik instapte. We zijn sindsdien aan het vijfvoudige van dat. En ja, je kan zo een stijging op bepaalde momenten ook wel emotioneel verdedigen (elk Q winstcijfers, groei van productie en blijvende aanhoudende verkooprecords, ...). @fivari heeft qua cijfers ook natuurlijk gelijk, maar de aandelenbeurzen zijn niet gebouwd op cijfermatige rationaliteit (anders verdiende niemand er wat aan).

Het aandeel is een hele tijd stabiel geweest rond 420. De S&P-aankondiging heeft zeker zijn effect, en het is maar de vraag of dat effect ook na december blijft aanhouden. Maar het lijkt me geen slecht idee als je een kort ritje wil meedoen.

Ik denk wel dat een aandeel redelijk objectief 'ondergewaardeerd' of 'overgewaardeerd' kan zijn. Gezien de potentie van het bedrijf/merk denk ik dat het in 2018 en 2019 op een koers van 200-300 (niet gesplitst) ondergewaardeerd was - reden om toen in te stappen - en waarom het de afgelopen maanden op een stand van 2000-2500 (niet gesplitst) redelijk gewaardeerd was, maar bij een stand van 3500 of 4000 (niet gesplitst) doorschiet naar een overwaardering.

Je ziet vaak dat de koers dan weer terugveert naar een waarde die tussen ondergewaardeerd en overgewaardeerd ligt. Of beter gezegd, naar een waarde die ligt tussen een koers die achterloopt op de potentie van het bedrijf en een koers die te veel op de zaken vooruit loopt. Vandaar dat ik bij een stand van 3500 of 4000 (700 of 800), mits we die gaan zien, waarschijnlijk tijdelijk uitstap in de verwachting dat de koers weer zal terugveren naar het medium.
 
Vandaar dat ik bij een stand van 3500 of 4000 (700 of 800), mits we die gaan zien, waarschijnlijk tijdelijk uitstap in de verwachting dat de koers weer zal terugveren naar het medium.
Ja, ik wil dat risico niet nemen dat de trein dan verder gaat zonder mij, dus ik blijf lekker zitten. Maak je alles mee, zei iemand ;)
 
Ik denk wel dat een aandeel redelijk objectief 'ondergewaardeerd' of 'overgewaardeerd' kan zijn. Gezien de potentie van het bedrijf/merk denk ik dat het in 2018 en 2019 op een koers van 200-300 (niet gesplitst) ondergewaardeerd was - reden om toen in te stappen - en waarom het de afgelopen maanden op een stand van 2000-2500 (niet gesplitst) redelijk gewaardeerd was, maar bij een stand van 3500 of 4000 (niet gesplitst) doorschiet naar een overwaardering.

Je ziet vaak dat de koers dan weer terugveert naar een waarde die tussen ondergewaardeerd en overgewaardeerd ligt. Of beter gezegd, naar een waarde die ligt tussen een koers die achterloopt op de potentie van het bedrijf en een koers die te veel op de zaken vooruit loopt. Vandaar dat ik bij een stand van 3500 of 4000 (700 of 800), mits we die gaan zien, waarschijnlijk tijdelijk uitstap in de verwachting dat de koers weer zal terugveren naar het medium.
Interessante strategie, maar gaat wel gepaard met heel veel stress als je eenmaal bent uitgestapt met het doel wel weer volledig en tijdig in te stappen. Een hold strategie is denkt ik meer ontspannen, zeker als je de aandelen voor een veel lagere gemiddelde prijs hebt gekocht. Minder stress in lijn met je bericht #111 in dit draadje ;):p
Ik zou bij dat voornemen een call optie schrijven op 800 dollar (van 31 december levert nu 9,65 op per 1 aandeel.
 
Last edited:
Interessante strategie, maar gaat wel gepaard met heel veel stress als je eenmaal bent uitgestapt met het doel wel weer volledig en tijdig in te stappen. Een hold strategie is denkt ik meer ontspannen, zeker als je de aandelen voor een veel lagere gemiddelde prijs hebt gekocht. Minder stress in lijn met je bericht #111 in dit draadje ;):p
Ik zou bij dat voornemen een call optie schrijven op 800 dollar (van 31 december levert nu 9,65 op per 1 aandeel.

Ha, goed van je dat je die post van mij uit 2013 gevonden hebt! Was ik al helemaal vergeten.

Koop niet grootschalig aandelen in een beweeglijk fonds als Tesla, tenzij je een ijzeren maag hebt en pas na een paar maanden weer eens naar de koers kijkt. Als je dagelijks gaat zitten loeren, zul je merken dat het een obsessie wordt die je leven gaat beïnvloeden en op je humeur inwerkt. Je krijgt een upper als de koers omhoog gaat en een knoop in je maag op een crashdag als vandaag.

(Welgemeend advies van iemand die jarenlang daytrader was in futures en (geschreven) opties, daar goed aan verdiende maar desondanks nu helemaal niets meer doet met aandelen omdat hij zijn leven niet door de beurskoersen wil laten bepalen)

Gelukkig heb ik me uiteindelijk niets van mijn eigen advies aangetrokken en ben ik vijf jaar later - in 2018 en 2019 - alsnog met een kwart miljoen ingestapt op 240 dollar, pre-split. Ik was overtuigd geraakt van de potentie van het aandeel. Wel merkte ik - en daarin had ik dan toch gelijk in 2013 - dat de roller coaster, en dan vooral dit voorjaar de stijging naar 960 en daling naar 350, me slapeloze nachten bezorgde. Zeker toen het om heel grote bedragen begon te gaan.

Om die reden ben ik een half jaar geleden overgestapt op een andere strategie en die blijkt me veel meer rust te geven. Ik heb alle aandelen verkocht en schrijf alleen nog maar puts. Momenteel zit ik short 60 puts 500 februari. Mijn redenering is dat ik ook in tijden dat de koers weinig doet, premies kan innen en geld kan verdienen. In tijden dat de koers flink stijgt, werkt het in theorie slechter dan gewoon aandelen vasthouden, maar dat valt tot nu toe reuze mee: ik weet de koersstijging bij te houden. En in de tijden dat het aandeel weinig doet, lig ik zelfs voor.

Ik rol de optieposities tot nu toe voortdurend door, soms een paar weken, soms een paar maanden. Het is onvoorstelbaar hoeveel geld je voor dat doorrollen krijgt, zelfs als de koers een stuk lager noteert dan de strike van de opties. Je praat dan over bijvoorbeeld 60.000 dollar per maand, oftewel 2.000 dollar per dag! Dat is echt bizar, een ander moet een maand werken voor zo'n bedrag (en daar voel ik me soms wel schuldig over).

Dus wat je voorstelt, covered calls schrijven, is bij mijn strategie geen optie omdat ik de aandelen niet meer bezit. Maar ik kan wel mijn positie voor weinig geld sluiten als we een squeeze krijgen door de S&P-500-opname en het gedwongen vertrek van de laatste shorts, en dan na een terugval (die volgens mij onvermijdelijk is na een squeeze) weer een nieuwe positie innemen, door nieuwe puts te schrijven, dan waarschijnlijk 70 stuks.
 
Ik heb geconcludeerd dat ARKK options kopen en exercisen de enige ietwat doenbare oplossing is om ARK ETF aandelen te in bezit te krijgen, als europeaan via een europese bank/broker alleszins! Het zijn dan wel 100 shares ineens, maar goed...

Hiervoor had ik graag wat raad, sinds options nog nieuw voor mij zijn. Disclaimer: het is volledig mijn eigen verantwoordelijkheid wat ik doe met jullie goede raad, dus bij deze zijn jullie vrijgesteld van verantwoordelijkheid, so "not advice" ;-)

Ik wil dus een call option kopen, en direct exercisen om de ARKK ETF aandelen op mijn account te krijgen en HODLen.

De totale kost hiervan gaat dus zijn: 100x strike price + 100x option price + eventuele kosten (aankoop + exercisen). Correct?
Het voordeligste voor mij is dan: zoeken van call met voordeligste prijs (strike + option price samengeteld), deze kopen en dan onmiddelijk exercisen?

Klopt mijn redenering, of maak ik ergens een denkfout?
Enige risico's die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de info.
 
Ik heb geconcludeerd dat ARKK options kopen en exercisen de enige ietwat doenbare oplossing is om ARK ETF aandelen te in bezit te krijgen, als europeaan via een europese bank/broker alleszins! Het zijn dan wel 100 shares ineens, maar goed...

Hiervoor had ik graag wat raad, sinds options nog nieuw voor mij zijn. Disclaimer: het is volledig mijn eigen verantwoordelijkheid wat ik doe met jullie goede raad, dus bij deze zijn jullie vrijgesteld van verantwoordelijkheid, so "not advice" ;-)

Ik wil dus een call option kopen, en direct exercisen om de ARKK ETF aandelen op mijn account te krijgen en HODLen.

De totale kost hiervan gaat dus zijn: 100x strike price + 100x option price + eventuele kosten (aankoop + exercisen). Correct?
Het voordeligste voor mij is dan: zoeken van call met voordeligste prijs (strike + option price samengeteld), deze kopen en dan onmiddelijk exercisen?

Klopt mijn redenering, of maak ik ergens een denkfout?
Enige risico's die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de info.
Ik zat meer te denken aan een put optie schrijven. Mijn idee is dat de bezitter van de put optie het recht heeft je die aandelen te leveren voor de vastgestelde prijs.
Ik weet niet of je in Europa een call optie mag uitoefenen. Dan ligt het besluit de aandelen te kopen toch meer aan jou kant.
Maar houd ons svp op de hoogte of dit kan.
 
Ik heb geconcludeerd dat ARKK options kopen en exercisen de enige ietwat doenbare oplossing is om ARK ETF aandelen te in bezit te krijgen, als europeaan via een europese bank/broker alleszins! Het zijn dan wel 100 shares ineens, maar goed...

Hiervoor had ik graag wat raad, sinds options nog nieuw voor mij zijn. Disclaimer: het is volledig mijn eigen verantwoordelijkheid wat ik doe met jullie goede raad, dus bij deze zijn jullie vrijgesteld van verantwoordelijkheid, so "not advice" ;-)

Ik wil dus een call option kopen, en direct exercisen om de ARKK ETF aandelen op mijn account te krijgen en HODLen.

De totale kost hiervan gaat dus zijn: 100x strike price + 100x option price + eventuele kosten (aankoop + exercisen). Correct?
Het voordeligste voor mij is dan: zoeken van call met voordeligste prijs (strike + option price samengeteld), deze kopen en dan onmiddelijk exercisen?

Klopt mijn redenering, of maak ik ergens een denkfout?
Enige risico's die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de info.
Wat is er mis met gewoon dergelijke call opties kopen met een expiratie in de verre toekomst en tegen die tijd voor een veelvoud verkopen?
Je bent namelijk ook in jouw scenario de tijdswaarde volledig kwijt.

(De prijs van die opties is niet absurd hoog, i.t.t. van die bij Tesla.)
 
Wat is er mis met gewoon dergelijke call opties kopen met een expiratie in de verre toekomst en tegen die tijd voor een veelvoud verkopen?
Je bent namelijk ook in jouw scenario de tijdswaarde volledig kwijt.

(De prijs van die opties is niet absurd hoog, i.t.t. van die bij Tesla.)

Als ik het goed heb begrepen, stel je voor om dus de traditionele options te spelen met kopen en verkopen, in plaats van exercisen?
opties zitten veel meer risico (maar ook rendement natuurlijk) in, en dit is iets waar ik niet aan wil beginnen.

Ik wil nu alleen de optie gebruiken om de ETF aandelen in handen te krijgen, sinds er geen andere degelijke mogelijkheid is.
klopt mijn redenering voor de rest? Bedankt voor de input alleszins!
 
Als ik het goed heb begrepen, stel je voor om dus de traditionele options te spelen met kopen en verkopen, in plaats van exercisen?
opties zitten veel meer risico (maar ook rendement natuurlijk) in, en dit is iets waar ik niet aan wil beginnen.

Ik wil nu alleen de optie gebruiken om de ETF aandelen in handen te krijgen, sinds er geen andere degelijke mogelijkheid is.
klopt mijn redenering voor de rest? Bedankt voor de input alleszins!
Als je niet aan risico wilt doen, blijf dan weg van de ETF’s van ARK. Ze gokken op innovaties die zich nog niet altijd bewezen hebben. Met Tesla zaten ze er vroegtijdig in en deden ze het goed, maar met andere gokjes kan het wel eens mis gaan. Ik begrijp dat ze bijvoorbeeld ook op cryptovaluta inzetten.

Even bellen met je broker en je weet trouwens of de truc met het uitoefenen van de opties door hen wordt ondersteund. Voor je het weet concludeert daar iemand dat een dergelijke ETF niet is toegestaan voor niet-US beleggers en verkoopt ze bestens zodra ze in je portefeuille dreigen te komen...
 
Ik verwacht juist een zeer lauwe wat afkoelende handel en heb daarom woensdag mijn turbolong positie 5 minuten voor slot sterk teruggebracht in de hoop vandaag weer iets goedkoper op te bouwen, meteen gebruik makend van weer nieuwe turbo's met nog hogere hefboom. (nb de aandelen blijven lekker staan, wat er ook gebeurt, wil alleen op 18 december een deel verkopen om ze via een geldtransactie naar een andere broker te brengen (risicospreiding, want je weet het maar nooit)) Tegen de tijd dat het geld is overgeboekt verwacht ik die (flink) goedkoper in te kunnen slaan, positie met een procent of 5 tot 15 uitbreidend. Of... Zul je net zien dat Tesla eens niet daalt op het moment dat ze de S&P betreden, omdat er nog veel indexen aan het kopen zijn..... de twijfel slaat nu al toe.. misschien toch maar in kleine mootjes overbrengen of portefeuille overboeken...)
 
Ik verwacht juist een zeer lauwe wat afkoelende handel en heb daarom woensdag mijn turbolong positie 5 minuten voor slot sterk teruggebracht in de hoop vandaag weer iets goedkoper op te bouwen, meteen gebruik makend van weer nieuwe turbo's met nog hogere hefboom. (nb de aandelen blijven lekker staan, wat er ook gebeurt, wil alleen op 18 december een deel verkopen om ze via een geldtransactie naar een andere broker te brengen (risicospreiding, want je weet het maar nooit)) Tegen de tijd dat het geld is overgeboekt verwacht ik die (flink) goedkoper in te kunnen slaan, positie met een procent of 5 tot 15 uitbreidend. Of... Zul je net zien dat Tesla eens niet daalt op het moment dat ze de S&P betreden, omdat er nog veel indexen aan het kopen zijn..... de twijfel slaat nu al toe.. misschien toch maar in kleine mootjes overbrengen of portefeuille overboeken...)
Ik denk dat de portefeuille overboeken het best is, bij verkopen en kopen moet je toch een paar dagen op je geld wachten (bij degiro in ieder geval, ik heb zo'n vermoeden dat je daar weg wilt). Bij overboeken kun daar ook een dag of 2 a 3 niet handelen, dus beter nu gaan dan rond de jaarwisseling zou ik zeggen.