Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Degradatie volgens Apps (ABRP)

This site may earn commission on affiliate links.
ABRP toont bij mij een degradatie van 9%. Bij 100% vol heb ik 500km (MYLR 2022-38000km).
Volgens mij was het bij aankoop 517km wat een degradatie van 3,3% zou betekenen en redelijk in lijn van de verwachtingen ligt.
Zelfs als ik met WLTP reken (533km) kom ik nog maar op 6,6% degradatie.
Ik vermoed dat andere apps dezelfde cijfers ophalen via API en dezelfde resultaten geven.
Wat zijn jullie ervaringen?
 
100% laad ik nooit.

Ik kijk altijd bij 80%.
Nieuw was dat 424 km, en nu is het 418km na 16500km.
Dat is 1.5% degradatie als die manier van meten een beetje correct is.
Bij 80% heb ik 408km. Dus zou in lijn liggen met de 3,3%.
Sterk, want ABRP (9%) haalt zijn gegevens uit de wagen.
Toevallig was 9% ook de degradatie van mijn MS toen ik hem vorig jaar verkocht. Zou ABRP die waarde niet gerefresht hebben? Ergens in de code: als de nieuwe waarde kleiner is dan de opgeslagen waarde, negeer de nieuwe (zou logisch kunnen zijn, zolang het om dezelfde wagen gaat om ruis te voorkomen).
Vraagje voor de collega’s hier. Behalve aan ABRP wil ik mijn paswoord niet delen met veel andere apps, maar om die 9% te challengen wil ik dat wel eenmalig doen. Welke gratisapp raden jullie daarvoor aan. Zijn er apps waar de degradatie wel in lijn ligt met jullie eigen berekening?
 
Is dit alleen volgens ABRP of mogen we ook andere apps noemen? Volgens Tessie heb ik een degradatie van 1%, MY RWD eind 2022 met ca 33k.
De auto zelf laat zien dat ik nog 415 km kan halen, waar dit bij levering 418 was, dus lijkt overeen te komen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Vraag mij af of het ABRP cijfer accuraat is, er staat ook niet voor niets 'assumed level of degradation' als je op het informatiebolletje klikt.

Bij mijn 2019 Model 3 LR zit ik bij 90% laden volgens de auto op 412km. Toen de auto net nieuw was, was dit volgens mij 449 km. Zou dan ~8% degradatie zijn. Dit terwijl ABRP 4% aangeeft.... 150.000 km gereden overigens. Dat je bij een veel nieuwe Model Y dan 10% assumed degradatie ziet in ABRP vind ik wel wonderlijk.

De grap is, dat ik in de praktijk (als ik niet naar de cijfers kijk) niet zoveel van degradatie merk. Op lange ritten laad ik niet vaker dan voorheen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik weet niet in hoeverre mate je ABRP, TeslaFI en Teslamate en anderen zo mag geloven.

Volgens TeslaMate en TeslaFI had mijn vorige Model X bijvoorbeeld 10% degradatie, en dat was zo een 50km minder tegenover toen ik’m in 2017 ophaalde. Maar toen ik mijn nieuwe X in juni heb opgehaald, scoorde ie net hetzelfde qua range als waar ik miin 2017 Model X had terug gegeven.

Daarentegen kon ik de duidelijke vermindering in degradatie vrij accuraat matchen met software updates…
 
  • Like
Reactions: Phil V
Is het niet zo dat ABRP kijkt hoeveel kWh je snellaadt en dat vergelijkt met het percentage accu dat je erbij gekregen hebt? Dus als je kort geladen hebt is er kans op een relatief grote fout. Bij mij zit ABRP redelijk in de buurt van wat ik uit ScanmyTesla kan berekenen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Misschien ligt het aan mij maar ik kan in ABRP nergens info vinden over de degradatie van mijn batterij (2018 MS75D met MCU2).
Werkt dit dan enkel voor recentere modellen?

Gisteren een grotere, gemengde rit gedaan waardoor ik eens een groter verbruik had waarmee ik een berekening kon maken en dat was toch even schrikken. Ik ging als volgt te werk:

In trip meter had ik sinds laatste oplaadbeurt een verbruik van 22kWh.
Tijdens deze trip is mijn batterijpercentage gedaald van 69% naar 31% waardoor ik kan afleiden dat 22kWh gelijk staat aan 38% van mijn capaciteit.
Dit betekent dan dat 100% capaciteit 57,89kWh zou zijn wat slechts 77% is van mijn 75kWh batterij.

Is dit fout berekend of te kort door de bocht geïnterpreteerd of dien ik dit toch verder te laten bekijken?
Ik weet dat je slechts 72,6kWh bruikbare capaciteit hebt maar dan nog zit ik onder de 80% wat volgens de gemiddelde statistieken stevig onder het gemiddelde zit voor een wagen van 2018 met net geen 112000km.

Inzichten en tips zijn altijd welkom!
 
Bij 80% heb ik 408km. Dus zou in lijn liggen met de 3,3%.
Sterk, want ABRP (9%) haalt zijn gegevens uit de wagen.
Toevallig was 9% ook de degradatie van mijn MS toen ik hem vorig jaar verkocht. Zou ABRP die waarde niet gerefresht hebben? Ergens in de code: als de nieuwe waarde kleiner is dan de opgeslagen waarde, negeer de nieuwe (zou logisch kunnen zijn, zolang het om dezelfde wagen gaat om ruis te voorkomen).
Vraagje voor de collega’s hier. Behalve aan ABRP wil ik mijn paswoord niet delen met veel andere apps, maar om die 9% te challengen wil ik dat wel eenmalig doen. Welke gratisapp raden jullie daarvoor aan. Zijn er apps waar de degradatie wel in lijn ligt met jullie eigen berekening?
Je kan eens kijken naar de Tessie app. Werkt met API key om de auto te connecteren.
 
  • Like
Reactions: Phil V