SpeedyEddy
Active Member
Verder wil ik alvast vooruitkijken naar Q1 2022. Dat zal de eerste keer worden dat we geen lagere maar hogere deliveries en winsten zullen zien dan het Q4 ervoor, iedereen achter de oren krabbend achterlatend: waarom heb ik niet gereageerd op die goede Q3 en /of Q4, dit was zo voorspelbaar.
De ramp-up van iedere fabriek gaat sneller dan de vorige, dus Texas en Berlijn (mits al Berlijn's vergunningen in orde) gaan als een malle van start, er zijn minder grote end-of-quarter rushes meer nodig, want alles wordt min of meer lokaal geproduceerd, op right-hand-driving Tesla's na dan), Model X doet (nadat dat voor model S in Q4 al zal zijn gebeurd) in Q1 volop mee (weer een brutowinststijging na Q3 én Q4), prijsstijgingen voor Tax-credits in de US, wel wat prijsdalingen in de EU, maar daartegenover ook veel lagere fabricagekosten (double castings, structural pack), FSD-gerelateerd defferred revenue en wat gaat er met Energy en Solar gebeuren, wat leveren die Superchargers op als anderen daar ook van mogen gaan profiteren, vrijwel pure winst? Tesla overvalued? We will see...
De ramp-up van iedere fabriek gaat sneller dan de vorige, dus Texas en Berlijn (mits al Berlijn's vergunningen in orde) gaan als een malle van start, er zijn minder grote end-of-quarter rushes meer nodig, want alles wordt min of meer lokaal geproduceerd, op right-hand-driving Tesla's na dan), Model X doet (nadat dat voor model S in Q4 al zal zijn gebeurd) in Q1 volop mee (weer een brutowinststijging na Q3 én Q4), prijsstijgingen voor Tax-credits in de US, wel wat prijsdalingen in de EU, maar daartegenover ook veel lagere fabricagekosten (double castings, structural pack), FSD-gerelateerd defferred revenue en wat gaat er met Energy en Solar gebeuren, wat leveren die Superchargers op als anderen daar ook van mogen gaan profiteren, vrijwel pure winst? Tesla overvalued? We will see...