Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Carlos,
je hebt een goede keuze gemaakt door de aandelen van tesla motors te kopen. ik werk zelf als broker, en heb verleden jaar 2 projecten geadviseert aan klanten waaronder ook die van Tesla motors. we waren 1maart 2013 gestart met deze project op 27 euro, en hebben het afgesloten 30september 2013 op 142,37 Euro.. dat is een rendement van 536%.. ben jij geadviseert door de bank om deze aandelen te kopen ? want dat lijkt me sterk omdat banken bijna nooit projecten aanbieden met een hoog rendement, vandaar dat ik dit vraag begrijp me niet verkeerd.. mvg Benny
 
Beste Carlos,
je hebt een goede keuze gemaakt door de aandelen van tesla motors te kopen. ik werk zelf als broker, en heb verleden jaar 2 projecten geadviseert aan klanten waaronder ook die van Tesla motors. we waren 1maart 2013 gestart met deze project op 27 euro, en hebben het afgesloten 30september 2013 op 142,37 Euro.. dat is een rendement van 536%.. ben jij geadviseert door de bank om deze aandelen te kopen ? want dat lijkt me sterk omdat banken bijna nooit projecten aanbieden met een hoog rendement, vandaar dat ik dit vraag begrijp me niet verkeerd.. mvg Benny

Beste Benny,

Ik ben niet geadviseerd door een broker of bank. Op het moment van het reserveren van de tesla (Juni 2013) ben ik me gaan verdiepen in de Tesla aandelen, pas enkelen maanden later ben ik ingestapt. Tijdens RTL Z on tour kwam ik te praat met verschillende mensen die er zogenaamd verstand van aandelen hadden en hun waren er niet over te spreken. Ik vroeg aan Mathijs bouman en Wouter Weijand hoe hun tegen de elektrische auto's aankeken en het aandeel Tesla. Hun konden het bedrijf alleen maar omschrijven als het bedrijf dat alleen maar verlies draait en kleine autootjes maakt die een paar kilometer elektrisch kunnen rijden.

Ik vond dat een goed instap moment omdat heel veel mensen dus niet van het nieuwe model afwisten en niet wisten wat elektrisch rijden voor voordelen had. Echter had ik natuurlijk nooit zo'n grote stijging verwacht. IK heb rond die tijd (Koers rond de €31 dacht ik) nog wel is gemaild met de redactie van IEX.nl met de tip om het aandeel tesla is te bekijken of te bespreken in de dagelijkse collums, echter heb ik daar ook nooit reactie op gehad. Pas nu het aandeel hoog staat lees je er een collum of iets dergelijks over, beetje jammer.
 
jah inderdaad.. meestal als iets bekent wordt dan pas hoor je er iets over, maar dan is het ook meestal te laat. İs belangrijk om op juiste tijd in te stappen bij aandelen en de juiste tijd uitstappen. Maar je hebt een goede keuze gemaakt, dat heb je ook gemerkt aan de percentage die je hebt gegenereert ;)))
 
Ik kreeg deze middag telefoon van een dolgelukkige dochter. Ze had haar trouwkleed gevonden!
Na het horen van de prijs, ben ik onmiddellijk in actie geschoten en de aandelen verkocht.:wink:
Tesla heeft nu het kleed betaald:smile:
Bedankt Tesla! (Eu neen, er gaat geen reclame op staan!)

Op 15 maand 4 keer in en uitgestapt en 12K over gehouden. niet slecht voor een amateur hé.:wink:
 
Ik kreeg deze middag telefoon van een dolgelukkige dochter. Ze had haar trouwkleed gevonden!
Na het horen van de prijs, ben ik onmiddellijk in actie geschoten en de aandelen verkocht.:wink:
Tesla heeft nu het kleed betaald:smile:
Bedankt Tesla! (Eu neen, er gaat geen reclame op staan!)

Op 15 maand 4 keer in en uitgestapt en 12K over gehouden. niet slecht voor een amateur hé.:wink:

maar het is toch wel een rood kleed ?


overigens : vandaag + 13.8 !
 
Ik wil graag beginnen met handelen in Tesla aandelen, welke broker gebruiken jullie hiervoor? Als ik naar bv. naar Alex.nl kijk, dan lopen deze 15 minuten achter, dus niet echt geschikt.

Waarschijnlijk heb je intussen al je gading gevonden maar ik trade rechstreeks op de Amerikaanse markt via Interactive Brokers. Pakketje TSLA kopen of verkopen aan $1 met tools waar geen enkele broker bij ons ook maar in de buurt van komt.

Na de recente rally overweeg ik om winst te nemen. TSLA noteert weer stevig boven het 200 daags gemiddelde en het is te verwachten dat ze daar weer naar terugkeren als er eens wat minder positief nieuws komt.

Op dat vlak kreeg ik afgelopen vrijdag te horen dat er geen foto's (meer) mogen genomen worden in de service centers omdat een open motor op een foto genoeg kan zijn om een hele heisa te veroorzaken op social media wat zowel de verkoop als de koers kan schaden.
 
de grote marktspelers zien opnieuw heelwat groeipotentieel.
afgelopen week deutsche bank, nu credit suisse.

ScreenShot219.jpg


CREDIT SUISSE: Electric Vehicles Are Better Than Internal Combustion Engines — The Public Just Doesn't Know It Yet - Yahoo Finance

ScreenShot222.jpg


WE do....
 
Last edited:
Voor de geïnteresseerden eens het koersverloop over de voorbije 17 maanden (dit zijn dagbewegingen).
De paarse lijn is het 200-daags gemiddelde. De grijze lijn het 50-daags gemiddelde.
Ik heb er een trendkanaal op getekend omdat ik hiermee in samenspel met de RSI in de gaten kan houden wanneer ik mogelijk winst zou kunnen nemen om vervolgens aan de onderkant terug op de trein te springen. In wat mindere periodes zie je dat de koers terug aansluit bij het 200-daags gemiddelde. Op dit moment dus tussen de 200 en 215.
Afhankelijk van de context zou ik eieren kiezen voor mijn geld vanaf 290. Het gemiddeld koersdoel van de analysten is momenteel 247,57.
Na de laatste kwartaalcijfers hebben een aantal analysten hun koersdoel opgetrokken richting 310 / 325.

Enjoy the ride...

Tesla koersverloop voorbije 17 maanden.jpg
 
Voor diegenen die interesse hebben in een basis voor de gekke valuation van het TSLA aandeel, hier een artikel waarin Tesla meermaals wordt vernoemd en wat weinig te maken heeft met de wagens maar alles met het potentieel van de Gigafactory: Solar + Storage Is Close To An Inflection Point | Seeking Alpha

In essentie gaat het hierom dat de combinatie van de locale productie van zonne-energie en local storage (dmv batterijen) binnen afzienbare tijd concurrentieel kan worden met een klassieke elektriciteitsbevoorrading. Hangt uiteraard af van je locatie op de wereld. Wij hebben helaas niet zoveel zon in de lage landen.

Wanneer je batterijen, met het opslagvermogen dat onder een Model S hangt, gebruikt om energie voor thuisgebruik in op te slaan en dit tegen een lage kost, dan krijg je een marktpotentieel waar investeerders spontaan van gaan kwijlen.
 
Voor diegenen die interesse hebben in een basis voor de gekke valuation van het TSLA aandeel, hier een artikel waarin Tesla meermaals wordt vernoemd en wat weinig te maken heeft met de wagens maar alles met het potentieel van de Gigafactory: Solar + Storage Is Close To An Inflection Point | Seeking Alpha

In essentie gaat het hierom dat de combinatie van de locale productie van zonne-energie en local storage (dmv batterijen) binnen afzienbare tijd concurrentieel kan worden met een klassieke elektriciteitsbevoorrading. Hangt uiteraard af van je locatie op de wereld. Wij hebben helaas niet zoveel zon in de lage landen.

Wanneer je batterijen, met het opslagvermogen dat onder een Model S hangt, gebruikt om energie voor thuisgebruik in op te slaan en dit tegen een lage kost, dan krijg je een marktpotentieel waar investeerders spontaan van gaan kwijlen.

Ik denk dat dit nog heel lang gaat duren. Het gemiddelde gezin verbruikt 3500 KwH elektriciteit per jaar. Dat kost rond 800 euro per jaar.
De Tesla 85 KwH accu kost rond € 30.000,-. Zelfs al zou Musk erin slagen dit met 30% te verlagen, blijft er altijd nog € 20.000 euro over.
Die 20.000 euro kost jaarlijks bij 4% rente dus al ... € 800,-. Precies het jaarverbruik van het gemiddelde gezin.
Afschrijving in bijv. 20 jaar maakt de jaarlijkse kosten al € 1.800,-
Dan vergeten we voor het gemak onderhoudskosten, kosten van een omvormer om naar 220 Volt wisselstroom te komen en verzekering.

Daar blijft het natuurlijk niet bij, die accu moet ook gevuld worden. Dat kun je met zonnepanelen doen, maar ook die investering moet worden afgeschreven, noteert renteverlies en behoeft onderhoud en verzekering.

Dit gaat naar mijn idee dus nooit lukken.
 
Ik denk dat dit nog heel lang gaat duren. Het gemiddelde gezin verbruikt 3500 KwH elektriciteit per jaar. Dat kost rond 800 euro per jaar.
De Tesla 85 KwH accu kost rond € 30.000,-. Zelfs al zou Musk erin slagen dit met 30% te verlagen, blijft er altijd nog € 20.000 euro over.
Die 20.000 euro kost jaarlijks bij 4% rente dus al ... € 800,-. Precies het jaarverbruik van het gemiddelde gezin.
Afschrijving in bijv. 20 jaar maakt de jaarlijkse kosten al € 1.800,-
Dan vergeten we voor het gemak onderhoudskosten, kosten van een omvormer om naar 220 Volt wisselstroom te komen en verzekering.

Daar blijft het natuurlijk niet bij, die accu moet ook gevuld worden. Dat kun je met zonnepanelen doen, maar ook die investering moet worden afgeschreven, noteert renteverlies en behoeft onderhoud en verzekering.

Dit gaat naar mijn idee dus nooit lukken.

Vandaag zijn er al heel wat mensen die zonnepanelen hebben geplaatst. Zelfs zonder subsidie is dit tegenwoordig geen gekke investering meer.
Er zijn ook mensen die zich een Tesla aanschaffen. Door allerlei fiscale stimuli is dit ook geen gekke investering.

De Model III kan maar winstgevend geproduceerd worden op voorwaarde dat de kostprijs van de cellen minimaal 30% zakt.
Ik volg de evolutie bij Tesla nu al een tijdje en heb het gevoel dat er bij Elon momenteel geen enkele twijfel meer bestaat dat ze die essentiële target gaan halen voor het einde van 2016.
Tijdens de laatste conf call sprak hij alsof de buit al binnen is en dat was toch niet zo een aantal maanden geleden.

Deze evolutie zal hiermee niet stoppen dus de kostprijs voor zonnecellen en batterijcellen zal verder blijven dalen.
Uiteraard zal de adoptie hiervan de klassieke curve volgen met early adopters etc... en zal het nog wel even duren alvorens dit mainstream wordt.

Om terug even naar het onderwerp van deze thread te komen, er zitten veel shorters op het TSLA aandeel maar als ik moet kiezen ga ik voor het onmogelijk geachte.
Elon heeft het bewezen aan de auto-industrie en volgens mij gaat hij het ook met de Gigafactory waarmaken. Dus, ik blijf positief over de lange termijn en dus long TSLA. :eek:
 
Ik denk dat dit nog heel lang gaat duren. Het gemiddelde gezin verbruikt 3500 KwH elektriciteit per jaar. Dat kost rond 800 euro per jaar.
De Tesla 85 KwH accu kost rond € 30.000,-. Zelfs al zou Musk erin slagen dit met 30% te verlagen, blijft er altijd nog € 20.000 euro over.
Die 20.000 euro kost jaarlijks bij 4% rente dus al ... € 800,-. Precies het jaarverbruik van het gemiddelde gezin.
Afschrijving in bijv. 20 jaar maakt de jaarlijkse kosten al € 1.800,-
Dan vergeten we voor het gemak onderhoudskosten, kosten van een omvormer om naar 220 Volt wisselstroom te komen en verzekering.

Daar blijft het natuurlijk niet bij, die accu moet ook gevuld worden. Dat kun je met zonnepanelen doen, maar ook die investering moet worden afgeschreven, noteert renteverlies en behoeft onderhoud en verzekering.

Dit gaat naar mijn idee dus nooit lukken.

Ik zie kans voor een ander scenario. Over zes jaar rijdt onze Model S nog net zo goed als de Roadster nu doet. Alleen, de batterijen zijn verder ontwikkeld en, ook net als bij de Roadster, er komt een mogelijkheid om de batterij te vervangen door de nieuwere (die dan hopelijk een stuk goedkoper is en misschien wel 40% meer capaciteit heeft en sneller laadt etc...).

De batterij die vrijkomt levert misschien nog wel 80% van zijn capaciteit. Een bedrijf, kan Solar City zijn, ziet daar mogelijkheden en sluit een deal om die batterijen te kopen. Die worden dan verwerkt in nieuwe "huispakketten" waarvoor dan een grote markt is ontstaan. M.a.w., die batterijen hebben nog een flinke waarde en dat drukt dan weer de prijs van het nieuwe pakket voor je auto.

Het zal dan flink goedkoper kunnen zijn. Zelfs wanneer de voordeeltjes minder worden of wegvallen.

Ook in Nederland zal het kunnen. Het wordt natuurlijk pas interessant als het salderen wordt afgebouwd of stopgezet.

Ik zie het niet somber in. Daar zit een groot potentieel.