Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling vervangend vervoer

This site may earn commission on affiliate links.
Na zoeken via Google en op het forum, toch maar een los topic.

Aangezien ik mijn Tesla in 2014 op naam heb gekregen, mag ik 4% bijtelling betalen (geen klacht hier :)).

Nu kom ik voor mijn werk (sporadisch) en prive (nog, schiet op met de SC's :)) niet overal.

Als ik een auto moet huren, de kosten prive betaal (voor een hoofdzakelijk prive rit), kan ik deze dan in mindering laten brengen op mijn bijtelling?
Of kan ik maar beter een 2de auto aanschaffen en bijtellen voor de wat langere ritten... (kan dit uberhaupt?)

Zijn er wellicht andere alternatieven?
 
Waarom de huurauto niet zakelijk, en dan de bijtelling van 25% (of 14%) 'normeren' naar het aantal gehuurde dagen.... is misschien handiger en goedkoper.

Na zoeken via Google en op het forum, toch maar een los topic.

Aangezien ik mijn Tesla in 2014 op naam heb gekregen, mag ik 4% bijtelling betalen (geen klacht hier :)).

Nu kom ik voor mijn werk (sporadisch) en prive (nog, schiet op met de SC's :)) niet overal.

Als ik een auto moet huren, de kosten prive betaal (voor een hoofdzakelijk prive rit), kan ik deze dan in mindering laten brengen op mijn bijtelling?
Of kan ik maar beter een 2de auto aanschaffen en bijtellen voor de wat langere ritten... (kan dit uberhaupt?)

Zijn er wellicht andere alternatieven?
 
Je kunt dit het beste afstemmen met je boekhouder, dat is de expert. Het advies wat je hier krijgt is, voornamelijk, van hobbyisten en daar heb je weinig aan als de Belastingdienst navraag komt doen. Dat gezegd hebbende, dit is hoe ik er naar kijk:

De bijtelling van 4% is onvoorwaardelijk. Als je meer dan 500 km privé rijdt met je zakelijke auto, dan moet je die bij je inkomsten/winst optellen. Daar kun je niets op in mindering brengen. Wel kun je kosten die je maakt voor zakelijk gebruik van een andere (huur)auto als kosten opvoeren.

Gebruik je de huurauto voor privé doeleinden, dan valt er niets aan kosten op te voeren. Het is immers privé gebruik. Dus betaal het volledige bedrag privé en voer zakelijk geen correctie/onkosten door.

Gebruik je de huurauto 100% zakelijk, voer dan alle kosten zakelijk op. Omdat het om zakelijk gebruik gaat is er geen sprake van extra bijtelling.

Gebruik je de huurauto deels zakelijk, deels privé, dan zijn er volgens mij twee eenvoudige opties:
1. betaal alles privé en voer zakelijk 19 cent per kilometer aan onkosten op voor het zakelijke deel van het gebruik
2. voor een percentage van de kosten van het huren op voor het deel dat de auto daadwerkelijk zakelijk is gebruikt. Stel dat van de gereden kilometers 30% zakelijk was, voer dan 30% van de kosten van het huren en de brandstof op als zakelijke kosten

Maar nogmaals: IANABBIPOOTI (I Am Not A Bookkeeper But I Play One On The Internet)