Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BTW terugvorderen op onderhoud

This site may earn commission on affiliate links.
Die grens van 50.000 euro gaat in op 1-1-2019 (als hij doorgaat). Als je bijtellingperiode net daarvoor (bijvoorbeeld op 1-12-2018) eindigt, heb je de 60 maanden daarop 4% bijtelling over de hele fiscale waarde, want men kijkt naar de regels die direct na afloop gelden. Mijn auto is van eind december 2013 en daardoor startte de 0% periode van 60 maanden op 1-1-2014 (de eerste dag van de opvolgende maand). De nieuwe start dus net te laat op 1-1-2019 :cursing:...
Voor auto's die voor 1-12-2013 op kenteken zijn gezet volgt dus weer een periode van 60 maanden op 4% over de hele fiscale waarde. Early bird korting.

Bijgaand de link naar het artikel van de belastingdienst waarin dit wordt uitgelegd:

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...asting_2015/bijtelling_privegebruik_auto_2015

2016 is het laatste jaar waarvan is toegezegd dat er niets aan de regels veranderd wordt... muv de MIA, die kan per jaar komen te vervallen...
Dus 2019 voor de jaloezietax kan zomaar 2017 worden als links vindt dat wij veel te veel verbruiken / te luxe auto hebben en rechts vindt dat een auto een motorgeluid hoort te hebben anders niet stoer is, en dat milieu maar een linkse hobby is... ineens heb je elk jaar een meerderheid om regels aan te passen...

Per 1-1-14 is de 0% verdwenen, de KIA en is de MIA versoberd.
Per 1-1-15 is de EIA voor zonnepanelen afgeschaft...
Ik sta er dus niet van te kijken als de MIA per 1-1-16 wordt afgeschaft, en de jaloezietax al in 2017 of 18 wordt ingevoerd.

Ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb....
 
Bij ZZPr kan een auto van zakelijk naar privé.... het is dan wel handig op de naam over te schrijven bijv. naar de vrouw...
Echter, dit zou het gevolg moeten zijn van gewijzigd gebruik vd auto. Bijv. privé meer dan 90% gebruik waardoor de auto niet meer als zakelijk betiteld kan worden.
Als dan van die auto.... km declaraties EN btw verrekening gaat plaatsvinden, dan kan ik me voorstellen dat er een inspecteur is die daar wat tijd in wil steken om daar het fijne van te weten...
Maar... er zijn er op het forum die hiervoor opgeleid zijn, dus laat die ook maar eens spreken:biggrin:
 
Denk erom als je je classic uit 2013 verkoopt dat je de MIA voor een groot gedeelte (resterende looptijd tot 5 jaar) dus terug moet betalen. Uiteraard op de nieuwe S heb je de afgetopte MIA regeling weer. Voor 2016 is nog niet duidelijk wat de uiteindelijke MIA regeling gaat worden. Alhoewel er wel toegezegd is dat voor de MIA regeling 2016 hetzelfde budget als voor 2015 gaat gelden.
 
Dat met die MIA terug betalen valt wel mee voor een 2013 auto. Ook een deel van een kalenderjaar telt namelijk als afschrijvingsjaar,
dus 2013 = 1, 2014, = 2, 2015 = 3 en over een paar weken 2016 = 4.

Dus: vanaf 1-jan-2016 nog maar 20% terugbetalen.
 
Niet per jaar... maar over bedrag.

Het bedrag van de desinvesteringsbijtelling is afhankelijk van het bedrag waarvoor u het bedrijfsmiddel hebt vervreemd. De bijtelling is echter nooit hoger dan het bedrag van de eerder gekregen aftrek. Neem voor het bedrag dat u moet bijtellen hetzelfde percentage dat u bij de eerdere investeringsaftrek hebt toegepast.

(een beetje ingewikkeld omschreven maar het komt er op neer dat: Het bedrag waarvoor wordt verkocht / het bedrag waarvoor is gekocht maal de genoten MIA / KIA weer bijgeteld moet worden)

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...esteringsbijtelling/desinvesteringsbijtelling

En voordat we de verhuur discussie krijgen: dat wordt alleen uitgesloten bij KIA. Indien alleen MIA is toegepast dan is verhuren toegestaan:

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...gsbijtelling/geen_recht_op_investeringsaftrek

bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur (alleen uitgesloten voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) of voor gebruik in het buitenland