Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.
Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.
Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"
Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...
Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.
Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.