Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cabin Overheat Protection - Alleen in te schakelen in Dog Mode???

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al aardig wat tijd besteed aan het zoeken naar een oplossing maar kan tot nu toe niks vinden op de divers fora.

Ik kan in mijn 2021 M3P Cabin Overheat Protection in de Tesla App niet activeren, tenzij ik eerst Dog Mode aan zet.
Als ik dan Dog Mode uit zet, kan ik COP wel weer activeren.

Dat is volgens mij niet de bedoeling?
Waarom kan ik COP niet direct activeren?

En hoe kan ik in de Tesla app zien of COP daadwerkelijk werkt?
Ik zie de interieur temperatuur namelijk gestaag oplopen tot ruim boven de 30 graden terwijl COP ingesteld staat op 30 graden.

Sentry Mode staat uit en ik heb maar 1 profiel ingesteld.
 
Is dit model-afhankelijk? Bij mijn Y kan ik Cabin Overheat Protection gewoon aan- en uitzetten zonder Dog-mode te gebruiken. Maar een Model Y heeft geen hellingshoeksensor heb ik begrepen. Heeft of had de M3 dat wel?

Volgens de handleiding blijft dit maximaal 12 uur werken. Na die tijd krijg je het ook niet meer aan. Tenzij je Dog-mode even aanzet? @Flavio Is dat hoe het bij jou is gegaan?

Screenshot 2023-07-18 at 19.46.37.png
 
Is dit model-afhankelijk? Bij mijn Y kan ik Cabin Overheat Protection gewoon aan- en uitzetten zonder Dog-mode te gebruiken.

In de M3 kan je COP in de app. ook gewoon aan- en uitzetten, alleen doet hij het dan niet.
Aan de lijve ondervonden in Spanje dat ik met COP ingeschakeld in de app. terug bij de M3 kwam en het binnen slechts 58°C was...

Als COP "echt" op staat krijg je hiervan een melding op je telefoon als je de wagen afsluit. Krijg je die melding niet, dan staat COP NIET op.
 
Zeker weten? Je brengt me wel aan het twijfelen nu. Ik meende toch echt dat het gewoon werkte met die hitte van de afgelopen weken. Ik had ook wel eens notificaties dat ie bezig was met koelen als die boven de 40 graden kwam.

Had je in Spanje niet toevallig geen goede verbinding met de auto? Ik weet even niet of COP zich laat bedienen als de auto niet bereikbaar is. Ben ook maar een vrij nieuwe[*] Tesla-rijder.

[*] Mag je van "nieuwe" spreken als je toch alweer meer dan 10.000 km hebt gereden in twee maanden?
 
Zeker weten? Je brengt me wel aan het twijfelen nu. Ik meende toch echt dat het gewoon werkte met die hitte van de afgelopen weken. Ik had ook wel eens notificaties dat ie bezig was met koelen als die boven de 40 graden kwam.

Hoe het met de MY is weet ik niet, maar bij mijn M3 was het zeker zo.
Maar als je een notificatie hebt gehad, zal het wel anders werken in de MY dan in de M3...

Had je in Spanje niet toevallig geen goede verbinding met de auto? Ik weet even niet of COP zich laat bedienen als de auto niet bereikbaar is. Ben ook maar een vrij nieuwe[*] Tesla-rijder.

Spanje is geen derdewereldland meer, de ontvangst is daar perfect 🤪
[*] Mag je van "nieuwe" spreken als je toch alweer meer dan 10.000 km hebt gereden in twee maanden?

Met een ipad op wielen waarvan de software continu vernieuwd, blijf je "nieuw" 😂
 
Volgens de manual is hitte in de wagen geen probleem voor de hardware van je Tesla (wat je in je wagen achterlaat is natuurlijk iets anders) en dient enkel om een behaaglijke temperatuur aan te houden.
Waarom zou ik dan 8 uur lang mijn wagen laten koelen om het een beetje behaaglijk te hebben bij het instappen terwijl ik net zo goed (en zo doe ik het de laatste maanden) 5 minuten voor ik bij de wagen ben "Dog mode" inschakel.
Het resultaat is hetzelfde, alleen ben ik niet x aantal % kwijt van mijn lading.
 
Overigens is het niet de tilt/hellingshoek, maar de sensoren die in de auto een verschil in luchtdruk meten, wat voor het alarm gebruikt wordt om bij inbraak in het interieur beweging in het interieur te meten.

Maar Cabin Overheat Protection gebruikt je airco, en je airco blaast lucht, en dat zorgt dat er verschillen in luchtdruk ontstaan in het interieur, en daar reageren die sensoren.

Als je dus in je settings in het alarm het interieur-alarm af zet, kan je wel COP gebruiken.

Nieuwere auto's (zoals mijn 2023 Model X) hebben er iets op gevonden want ik kan wel het interieuralarm aan laten staan en COP gebruiken.
 
Overigens is het niet de tilt/hellingshoek

Als ik me niet vergis is hellingshoek/ interieurdetectie één slider.

Als je dus in je settings in het alarm het interieur-alarm af zet, kan je wel COP gebruiken.

Een beetje flauw van Tesla. Als je Dog mode gebruikt, gebruik je ook de airco, maar wordt het binnenalarm automatisch disabled. Waarom dan niet bij COP?
Je kan zelfs de airco van op afstand aanzetten en Sentry mode aan laten staan. Wat COP dan zo "uniek" maakt snap ik niet...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Een beetje flauw van Tesla. Als je Dog mode gebruikt, gebruik je ook de airco, maar wordt het binnenalarm automatisch disabled. Waarom dan niet bij COP?
Misschien is dat de truuk op de nieuwe auto's.

Maar bij Dog mode is het duidelijk voor de mensen dat er natuurlijk geen interieur-alarm is. Misschien wou Tesla geen verwarring dat als je COP aan hebt, je eigenlijk nooit interieur-alarm hebt behalve 's nachts...
 
Misschien is dat de truuk op de nieuwe auto's.

Nog flauwer van Tesla als je een software aanpassing laat afhangen van het bouwjaar.
COP = ON, Interieurdetectie = OFF

Misschien (en ja, ik zou het straf vinden) ben je net zoals zovelen in de overtuiging als je COP inschakelt op de app (wat dus wel degelijk kan) dat COP ook werkt (en dat doet hij nu net niet).

Ik heb het knoeien met COP opgegeven. Op een afstand van 5 minuten van de wagen zet ik Dog mode op, blaf een keer en de wagen is koel als ik aankom...
 
  • Funny
Reactions: PriOkkie
Dus met gewoon de airco op te zetten gaat de interieurdetectie ook uit. Ik gebruik Dog Mode in de veronderstelling dat als er eens iets "opgeblazen" wordt ik geen alarm zou creëren.
Klopt, de airco kon niet draaien met interieurdetectie in mijn oude auto.

Je hebt 4 mogelijkheden:
  • Cabin Overheat Protection: koelt het interieur vanaf 50, 40 of 30 graden, wat je instelt. Altijd (voor zover je bij oudere modellen het interieuralarm hebt uit staan), tot je batterij 20% of minder SOC heeft.
  • Climate aan: koelt of verwarmt het interieur naar de ingestelde temperatuur, wanneer je het zelf hebt aan gezet via de app of in de auto, tot je batterij 20% of minder SOC heeft. De deuren zijn gesloten als je weg bent, het scherm is uit, het buitenalarm staat aan.
  • Dog Mode: koelt of verwarmt het interieur naar de ingestelde temperatuur, wanneer je het zelf hebt aan gezet via de app of in de auto. Er staat op het scherm dat je hond het koel heeft op de weergegeven temperatuur, en dat z'n chauffeur onderweg is. Het buitenalarm staat aan, de deuren gesloten als je weg bent.
  • Camp Mode: koelt of verwarmt het interieur naar de ingestelde temperatuur, wanneer je het zelf hebt aan gezet via de app of in de auto. Het scherm geeft een kampvuur weer maar kan je uit zetten. Het alarm staat uit, de deuren zijn niet gesloten als je weg wandelt, maar kan je vanaf de app of in de auto sluiten.
Dog Mode ga je dus enkel gebruiken als je wel degelijk een hond in de auto hebt. Climate aan gebruik je als je op punt staat te vertrekken en het interieur wil voorverwarmen of -koelen. Camp Model gebruik je als je in de auto blijft zitten of mensen achter laat in de auto terwijl je wat andere dingen gaat doen Cabin Overheat Protection is als je wil vermijden dat het interieur té warm wordt, of je echt wil vermijden dat je je hond of baby kookt omdat je ze eens vergeet.
 
  • Informative
Reactions: PriOkkie