Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Classic gezocht!

This site may earn commission on affiliate links.
Classic gezocht!


Toch maar een "zoekertje" plaatsen..

Ik ben reeds enige tijd op zoek naar een zogenaamde Classic.. Een Model S uit 2013 dus met wat meer kilometers zodat de prijs ook wat lager is. Ik ben overigens goed bekend met de nadelen/voordelen t.o.v. een jongere, maar koop uit principe altijd auto's met flink "de kop eraf."

En ondanks alle goede bedoelingen ;) ik zoek echt zoiets. ( Voel bijna of ik mij moet verdedigen goedkoper een S te willen.
rijden)

Hetgeen momenteel wordt aangeboden bij de bekende partijen zijn auto's met relatief lage km standen, en zoek iets met een groter verschil t.o.v. een nieuwe incl. fiscl. mogelijkheden. Tot 65k-70k euro zeg maar.

Ik ben in gesprek met iemand maar die wil eerst graag wachten tot er een jonge demo S voorbij komt naar zijn zin, alvorens zijn eigen auto weg te doen. Begrijpelijk.

Omdat ik echter mijn 5 serie enige weken geleden reeds verkocht heb, en momenteel een auto huur, krijg ik het langzamerhand toch wat op de heupen..

Wat ik zoek; een zwarte of blauwe S85, met Pano en originele 21", btw.

Wat meer kilometers bijvoorbeeld tussen 100 en 140k geen probleem, prijs navenant.


Heeft u, of weet u nog een auto die op enigszins korte termijn beschikbaar komt, en voldoet aan bovenstaande criteria dan graag een pm.

Mvg,

J.
 
Wat zou je vinden van een Classic 85 met ca 25000 km voor 80K?
Of moet het een 85 met 100.000 km voor 70K zijn?
Is de kleur echt belangrijk?
Voor een particulier zijn er ook weer mogelijkheden, want er zijn ook marge auto's die in de verkoop gaan.
Zoals bij PM al aangegeven wil ik graag weten wat je prio's zijn en dan breng ik je (zonder dat ik daar, muv reputation points :wink: iets voor vraag / krijg) in contact...
 
ik betwijfel of het aantal km's zoveel invloed heeft op de prijs. Lijkt me niet. Dat is nog het ICE denken, waarbij veel onderdelen van de motor slijten. Of een elektromotor nou 20.000 km of 100.000 km heeft gereden maakt niet zoveel uit (nog afgezien van het feit dat er vaak al een keer een andere motor in gezet is).
 
Zou ik ook zeggen als ik bij de 100K+ club zou zitten:biggrin:

Het gaat dan niet om de electromotor... maar om de garantie vd overige delen vd Classic. Als er dan toch iets stukgaat dan zou ik liever een met minder dan met meer dan 80000 km willen.
Die discussie is echter al heel vaak gevoerd, dus laten we dat hier maar een keer niet doen...

Ik schat in dat in de huidige markt bij een vergelijkbare auto het verschil tussen 20K en 100K km daarom ca 10K Euro is.... maar misschien zie ik dat verkeerd idd.
 
Ik wil niet voor Jappie spreken, maar ik denk dat hij het juist heel goed ziet.

Liever een (onterecht) fors afgeschreven exemplaar vanwege de hoge kilometerstand, dan een duurdere met minder km's.

Enige verduidelijking misschien nog op deze opmerking:
Wat ik zoek; een zwarte of blauwe S85, met Pano en originele 21", btw.
Zoek je, bij de weg, een donkere auto met panodak en karrewielen of moet het ook een auto met nog verrekenbare BTW zijn (geen marge-auto)?

(En die karrewielen kun je ook after market kopen of lekker economisch in 20" of 19" gaan rijden.)
 
Haha.. Ja ik bedoelde dat ik een btw-auto zoek. Dus nog verrekenbaar.
En ja in ieder geval originele 21" karrewielen ofwel de 19" of 20" t-sportline's.
Zoek een S in een donkere kleur, waarbij de voorkeur uitgaat naar zwart.
(Of evt wrappen.. Maar niet de voorkeur.)

Ik was reeds wat voorzichtig in het noemen van prijzen omdat ik hier niet openbaar de prijzen onderuit wil schoffelen..

Ook ik ben van mening dat de hogere km standen niet direct een probleem moeten zijn, maar het heeft nou eenmaal wel invloed.

In zoverre dat een gewone ICE auto niet eens meer in de buurt komt van 65-70 bij standen hoger dan 100k.
(Exoten, klassiekers en andere uitzonderingen daar gelaten.)

Dus ben ook best bereid goed te betalen.. Maar er moet wel wat verschil zitten in auto's met hele lage standen.

Inmiddels ook uitgebreid gesproken met John, waarvoor dank ! Enorm enthousiast.. En zeker weer rep. puntjes erbij!

Hij zal ook uitkijken of hij iets geschikts tegen komt.. En alsnog; anders graag een pm!
 
ik betwijfel of het aantal km's zoveel invloed heeft op de prijs. Lijkt me niet. Dat is nog het ICE denken, waarbij veel onderdelen van de motor slijten. Of een elektromotor nou 20.000 km of 100.000 km heeft gereden maakt niet zoveel uit (nog afgezien van het feit dat er vaak al een keer een andere motor in gezet is).

Het EV denken is dat het aantal km iets zegt over de overgebleven levensduur van de batterij...
 
Wil niet zeggen dat je na 8 jaar nog een nieuwe batterij hebt maar een die aan wat Tesla minimaal acht voldoet.
Maar je hebt een punt.

De levensduur van een Li-Ion batterij kan je in cycles uitdrukken en als je het aantal kilometers weet en het gemiddeld verbruik van de wagen in Wh/km, kan je je dus een idee vormen van hoeveel cycles de batterij te verduren heeft gehad en welke degradatie daar "statistisch" bij hoort. Wat ik opmerkelijk vind is dat je bij Tesla nergens kan zien wat de spec is op dit vlak. Het zou mij niet verwonderen indien het Tesla BMS met zijn actieve koeling zodanig goed is dat het potentieel aantal cycles veel hoger is dan de 2000 a 4000 die je zou kunnen verwachten bij "verstandig" gebruik.

Ik ben een fan van Prof. Jeff Dahn dus ik haal er nog eens een slide van hem bij. Dit is van een extreme test met Li-Ion cellen met dezelfde chemische samenstelling als die gebruikt door Tesla. Ik geloof dat Medtronic ze gebruikt in pacemakers. Volgens Prof. Jeff Dahn zijn de cellen van Tesla minstens even goed als die gebruikt door Medtronic. Kijk eens hoe goed die stand houden na 20.000! cycles.

Potential long time degradation of Tesla type cells.jpg


De meeste Tesla rijders halen niet eens 2 cycles per week. Als je uit gaat van een 100-tal cycles per jaar hoef je je de komende decennia geen zorgen te maken dat je Tesla batterij de geest zal geven. De degradatie zal wel stapsgewijs de capaciteit verminderen.
 
De levensduur van een Li-Ion batterij kan je in cycles uitdrukken en als je het aantal kilometers weet en het gemiddeld verbruik van de wagen in Wh/km, kan je je dus een idee vormen van hoeveel cycles de batterij te verduren heeft gehad en welke degradatie daar "statistisch" bij hoort. Wat ik opmerkelijk vind is dat je bij Tesla nergens kan zien wat de spec is op dit vlak. Het zou mij niet verwonderen indien het Tesla BMS met zijn actieve koeling zodanig goed is dat het potentieel aantal cycles veel hoger is dan de 2000 a 4000 die je zou kunnen verwachten bij "verstandig" gebruik.

Ik ben een fan van Prof. Jeff Dahn dus ik haal er nog eens een slide van hem bij. Dit is van een extreme test met Li-Ion cellen met dezelfde chemische samenstelling als die gebruikt door Tesla. Ik geloof dat Medtronic ze gebruikt in pacemakers. Volgens Prof. Jeff Dahn zijn de cellen van Tesla minstens even goed als die gebruikt door Medtronic. Kijk eens hoe goed die stand houden na 20.000! cycles.

De meeste Tesla rijders halen niet eens 2 cycles per week. Als je uit gaat van een 100-tal cycles per jaar hoef je je de komende decennia geen zorgen te maken dat je Tesla batterij de geest zal geven. De degradatie zal wel stapsgewijs de capaciteit verminderen.

Dus als je even 300km per cycle neemt, is 20.000 cycles... 6 miljoen km!!! :love:

Mijn eigen inschatting was ongeveer 1 miljoen km... en de cellen hebben in de Tesla gemiddeld veel lagere temperatuur dan 37 graden, dus misschien is het nog wel veel meer...

Wel een beetje OT... :redface:
 
Dus als je even 300km per cycle neemt, is 20.000 cycles... 6 miljoen km!!! :love:

Mijn eigen inschatting was ongeveer 1 miljoen km... en de cellen hebben in de Tesla gemiddeld veel lagere temperatuur dan 37 graden, dus misschien is het nog wel veel meer...

Idd, het is insane :wink: veel. Probleem is natuurlijk dat enkel de tijd 100% zekerheid gaat bieden. Volgens mij weten ze bij Tesla ook niet hoeveel cycles hun specifieke setup ultiem aan zal kunnen. In hun lab zullen ze ook wel extreme testen doen waarbij ze een paar cycles per dag simuleren en dit maanden / jaren aanhouden zoals die test van Medtronic. Het is moeilijk om echt rijgedrag te simuleren waarbij het gevraagde vermogen nogal kan fluctueren.

Ik geloof in elk geval Prof. Jeff Dahn als die stelt dat de Tesla cell minstens even goed is als de Medtronic cell. Bij die Medtronic testopstelling doen ze wel 6 a 8 cycles per dag dus daar speelt de natuurlijke veroudering (factor tijd) minder. Ik ben er van overtuigd dat je 10-tallen jaren zal kunnen genieten van een Tesla batterij. En als je op een bepaald moment een grotere range wil, koop je een nieuwe met een hogere capaciteit en gebruik je de oude nog een paar 10-tallen jaren voor stationaire opslag.

- - - Updated - - -

Het is in die mate on-topic dat de restwaarde van een Model S best niet onderschat wordt. Het is niet omdat Tesla 8 jaar garantie geeft op de batterij dat daaruit kan afgeleid worden dat die na 8 jaar moet vervangen worden. Tesla geeft die garantie enkel om de kopers gemoedsrust te geven omdat er uiteraard nog geen historische informatie beschikbaar is waarmee kan aangetoond worden dat zo'n batterij effectief 10-tallen jaren mee gaat.
 
Het zou wat dat betreft mooi zijn als Tesla tzt met een module komt waarin je de (naar ik meen) 16 packs uit je auto in kwijt kan (of 4 daarvan en de andere 12 verkopen). Als je je auto na 8 jaar een nieuw battery pack wilt geven kan je de oude mooi als stationary batterij gebruiken voor je huis of bedrijf.
 
Het zou wat dat betreft mooi zijn als Tesla tzt met een module komt waarin je de (naar ik meen) 16 packs uit je auto in kwijt kan (of 4 daarvan en de andere 12 verkopen). Als je je auto na 8 jaar een nieuw battery pack wilt geven kan je de oude mooi als stationary batterij gebruiken voor je huis of bedrijf.

Als Tesla het niet zelf doet, zal er wel een andere partij zijn. wk057 in de US heeft er in elk geval al 2 uit mekaar gehaald en aan zijn zonnepanelen gekoppeld.
 
Als Tesla het niet zelf doet, zal er wel een andere partij zijn. wk057 in de US heeft er in elk geval al 2 uit mekaar gehaald en aan zijn zonnepanelen gekoppeld.

Dat zou nog eens een leuke workshop zijn voor teslaworld :cool:

- - - Updated - - -

De levensduur van een Li-Ion batterij kan je in cycles uitdrukken en als je het aantal kilometers weet en het gemiddeld verbruik van de wagen in Wh/km, kan je je dus een idee vormen van hoeveel cycles de batterij te verduren heeft gehad en welke degradatie daar "statistisch" bij hoort. [/QUOTE ]
Daar ben ik niet mee akkoord. Een kennis van me (zit niet op het forum).
Laadt zijn auto enkel op wanneer hij lager dan 50km typical zit. En de afstand tussen huis en zaak is iets van een 7km...
Zijn cycles zijn dus belastender voor de accu dan wanneer je dagelijks schommelt tussen de 150 en 300km schommelt.
 
Dat zou nog eens een leuke workshop zijn voor teslaworld :cool:

- - - Updated - - -

De levensduur van een Li-Ion batterij kan je in cycles uitdrukken en als je het aantal kilometers weet en het gemiddeld verbruik van de wagen in Wh/km, kan je je dus een idee vormen van hoeveel cycles de batterij te verduren heeft gehad en welke degradatie daar "statistisch" bij hoort. [/QUOTE ]
Daar ben ik niet mee akkoord. Een kennis van me (zit niet op het forum).
Laadt zijn auto enkel op wanneer hij lager dan 50km typical zit. En de afstand tussen huis en zaak is iets van een 7km...
Zijn cycles zijn dus belastender voor de accu dan wanneer je dagelijks schommelt tussen de 150 en 300km schommelt.
Hoe vaak laadt hij de Tesla per maand op?
 
Daar ben ik niet mee akkoord. Een kennis van me (zit niet op het forum).
Laadt zijn auto enkel op wanneer hij lager dan 50km typical zit. En de afstand tussen huis en zaak is iets van een 7km...
Zijn cycles zijn dus belastender voor de accu dan wanneer je dagelijks schommelt tussen de 150 en 300km schommelt.

Daarom heb ik het woord "statistisch" gebruikt. In het algemeen kan je idd beter niet onder de 30% en niet boven de 70% SoC komen. Eventueel kan je uitbreiden tot 20% en 80% als je de range nodig hebt. En zelfs dat is relatief gezien je gerust de volledige capaciteit mag gebruiken op voorwaarde dat je bij helemaal leeg meteen begint te laden en bij helemaal vol meteen begint te rijden.

Voor die test van Medtronic hebben ze volledige cycles gebruikt en toch zijn de resultaten nog zo goed. Die batterijen blijven wel niet lang op 0 en 100% gezien de test continu door gaat.

Jouw kennis kan best het Youtube filmpje van Prof. Jeff Dahn eens bekijken om hem op betere ideeën te brengen...
Professor Jeff Dahn - WIN Seminar Series - YouTube