Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cruise Control op Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaring (verkregen van dit forum; mijn M3 is nog onderweg) is dat de Model 3 niet een TACC-stand kent die vergelijkbaar is met de oude vertrouwde CC die de huidige snelheid vasthoudt. Er is echter wel een work-arround.

Wanneer je in het Autopilot-menu de offset verlaagt naar -20 kmh geeft dat in 90% van de situaties het gewenste effect. De TACC schakelt namelijk in op de VMax+Offset of - indien hoger - op de huidige snelheid. Stel dat je dus 70 kmh rijdt waar 80 kmh de Vmax is, zal de TACC in dat geval op 70 kmh worden ingesteld (omdat de VMax+Offset in dat geval 80 - 20 = 60 kmh is).

Oké ik heb dit vanavond uitgeprobeerd. Helaas kun je bij relatieve snelheid maar tot -10 km gaan.
Maar ik heb een work around gevonden. Zet de snelheidslimiet op absoluut en als maximum bijvoorbeeld 50 km. Wel daarna de waarschuwing van de snelheidslimiet uitzetten anders krijg je steeds een icoon in beeld dat je te hard rijdt of een waarschuwingstoon hoort. De absolute snelheid wordt dan grijs in het menu.
Zodra ik nu Cruise Control inschakel (boven 50 km per uur) dan houdt de auto deze snelheid aan.
 
De TACC opereert in mijn M3 LR al een tijdje wat eigenaardig. Achter een ander rijdend op de snelweg, op de kortste afstand is dat een meter of twintig, laat de TACC de auto regelmatig een eindje terugzakken. Dan loopt de afstand tot de voorligger op tot een kleine honderd meter, waarna hij weer terugkeert naar die twintig meter. Gebeurt iedere paar minuten. Bij terugzakken is de snelheid vijftien km/h onder wanneer hij weer inhaalt. De TACC doet dit achter zowel een vrachtwagen die 85 rijdt als een auto die 100 of 110 rijdt.

Komt dit bekend voor?
 
De TACC opereert in mijn M3 LR al een tijdje wat eigenaardig. Achter een ander rijdend op de snelweg, op de kortste afstand is dat een meter of twintig, laat de TACC de auto regelmatig een eindje terugzakken. Dan loopt de afstand tot de voorligger op tot een kleine honderd meter, waarna hij weer terugkeert naar die twintig meter. Gebeurt iedere paar minuten. Bij terugzakken is de snelheid vijftien km/h onder wanneer hij weer inhaalt. De TACC doet dit achter zowel een vrachtwagen die 85 rijdt als een auto die 100 of 110 rijdt.

Komt dit bekend voor?

Gebeurt dit bij een uitvoegstrook die op dat moment rechts van je ligt?
 
Gebeurt dit bij een uitvoegstrook die op dat moment rechts van je ligt?
Ook dat is niet het geval. Uitvoegstrook of niet, inhalen of niet, het gebeurt bij verschillende wegsituaties en snelheden. Ik heb het honderden keren geconstateerd in de afgelopen maanden. Het zijn niet de omstandigheden, het lijkt de auto te zijn.
 
Ik heb dezelfde ervaring. Dan realiseer ik me op een gegeven moment dat de snelheid wel erg onder de ingestelde 105 ligt en de afstand tot de voorligger wel erg groot wordt. En inderdaad geen langzamer rijdend voertuig op de strook links van mij. Na een tijdje loopt de snelheid weer op en de afstand tot de voorligger wordt weer kleiner. Als het weer gebeurt zal ik de dashcam opslaan en hier delen.
 
Ik heb er bij de laatste rit nog eens scherp op gelet. Het patroon achter een vrachtwagen is als volgt: instellen op 100, vrachtwagen rijdt 85, afstand tot de vrachtwagen is een meter of 20, dan zakt de snelheid na een kilometer naar 80, afstand tot de vrachtwagen neemt toe tot een meter of 70, daar blijft-ie even hangen, snelheid gaat omhoog naar 90 tot de vrachtwagen weer is bijgehaald op de 20 meter afstand. Dat blijft dan zo een paar kilometer, waarna het terugzakken zich weer herhaalt.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ter Info: Mij is het eindelijk gelukt om Tesla zover te krijgen om Autosteer en Tacc te verwijderen en zo weer basic-Cruise Control te hebben.
En ik vind het heerlijk. Eindelijk af van onverwachte snelheidsveranderingen, nags, plotseling remmen etc. Het rijdt veel meer relaxed.
Natuurlijk zou ik liever een werkende Tacc en Autosteer en wellicht ook EAP willen hebben, maar na ruim anderhalf jaar wachten heb ik het opgegeven.
Een oplossing zie ik ook niet komen. Ik kan met niet voorstellen dat de nieuwste software ooit fatsoenlijk op hw2.5 gaat werken, en een losse upgrade naar hw3 zonder fsd te kopen wordt hier ook niet aangeboden.
Nadeel is wel dat als ik ook weer Autopilot zou willen hebben, dat ik het dan mogelijk weer opnieuw zou moeten kopen, aldus Tesla. Ik zie het wel.
 
Ter Info: Mij is het eindelijk gelukt om Tesla zover te krijgen om Autosteer en Tacc te verwijderen en zo weer basic-Cruise Control te hebben.
En ik vind het heerlijk. Eindelijk af van onverwachte snelheidsveranderingen, nags, plotseling remmen etc. Het rijdt veel meer relaxed.
Natuurlijk zou ik liever een werkende Tacc en Autosteer en wellicht ook EAP willen hebben, maar na ruim anderhalf jaar wachten heb ik het opgegeven.
Een oplossing zie ik ook niet komen. Ik kan met niet voorstellen dat de nieuwste software ooit fatsoenlijk op hw2.5 gaat werken, en een losse upgrade naar hw3 zonder fsd te kopen wordt hier ook niet aangeboden.
Nadeel is wel dat als ik ook weer Autopilot zou willen hebben, dat ik het dan mogelijk weer opnieuw zou moeten kopen, aldus Tesla. Ik zie het wel.
Ieder zijn goesting zeker? Voor mij in elk geval totaal onbegrijpelijk. Door een software-probleem heb ik een week zonder autopilot rondgereden en ik heb toen voor een lange rit stevig overwogen om de ICE te nemen met TACC en lane assist. Ik vraag me ook af wat dat doet aan de doorverkoopwaarde.
 
Ieder zijn goesting zeker? Voor mij in elk geval totaal onbegrijpelijk. Door een software-probleem heb ik een week zonder autopilot rondgereden en ik heb toen voor een lange rit stevig overwogen om de ICE te nemen met TACC en lane assist. Ik vraag me ook af wat dat doet aan de doorverkoopwaarde.
Doorverkopen zal niet gebeuren. De auto rijdt prima en ik rijd hem gewoon op, of ik schenk hem ooit weg. Ik heb al een aantal lange ritten met basic-cc achter de rug en dat werkt prima. Met autosteer wilde ik nog wel eens vergeten om na vele keren inhalen om hem weer aan te zetten en dan is het heel vreemd als de auto niet meer in het midden van de baan blijft rijden. Allemaal kleine schrikmomentjes die er niet meer zijn. Verder heeft autosteer last van geslinger op de linkerbaan bij het inhalen van kolonnes vrachtwagens. Bijzonder irritant en bij elkaar genoeg reden voor mij om het sturen maar weer zelf te doen.
 
Wat mij opvalt is dat iedere nieuwkomer jankt over TACC en Autosteer maar na en tijd nooit meer een auto wil zonder.
Vermoedelijk komt dit omdat de meeste zichzelf veel beter vind sturen en pas na een tijd erachter komt dat het de auto het nog niet zo slecht doet.
Ter Info: Mij is het eindelijk gelukt om Tesla zover te krijgen om Autosteer en Tacc te verwijderen en zo weer basic-Cruise Control te hebben.
En ik vind het heerlijk. Eindelijk af van onverwachte snelheidsveranderingen, nags, plotseling remmen etc. Het rijdt veel meer relaxed.
Natuurlijk zou ik liever een werkende Tacc en Autosteer en wellicht ook EAP willen hebben, maar na ruim anderhalf jaar wachten heb ik het opgegeven.
Een oplossing zie ik ook niet komen. Ik kan met niet voorstellen dat de nieuwste software ooit fatsoenlijk op hw2.5 gaat werken, en een losse upgrade naar hw3 zonder fsd te kopen wordt hier ook niet aangeboden.
Nadeel is wel dat als ik ook weer Autopilot zou willen hebben, dat ik het dan mogelijk weer opnieuw zou moeten kopen, aldus Tesla. Ik zie het wel.
Dat is best bijzonder veel hebben dat te vergeefs geprobeerd en de vraag is ook hoe dit met de updates ook zo gaat blijven werken of mag je ook nooit meer updaten?
 
Wat mij opvalt is dat iedere nieuwkomer jankt over TACC en Autosteer maar na en tijd nooit meer een auto wil zonder.
Vermoedelijk komt dit omdat de meeste zichzelf veel beter vind sturen en pas na een tijd erachter komt dat het de auto het nog niet zo slecht doet.

Dat is best bijzonder veel hebben dat te vergeefs geprobeerd en de vraag is ook hoe dit met de updates ook zo gaat blijven werken of mag je ook nooit meer updaten?

Bij de eerste serie M3 (eerste maanden 2019) is de auto standaard geleverd ZONDER TACC en Autosteer.
Tegen betaling kon dat alsnog geregeld worden -> ik heb eerst AP laten activeren en iets later FSD. (NA aflevering was dit pakket samen ooit totaal Euro 11.700,-- maar voor aflevering iets goedkoper -> 3200+6400 = 9600,--)

Het is wellicht uitzonderlijk maar niet zo heel moeilijk voor Tesla om wat vinkjes uit te zetten en je auto alleen met kale cc uit te voeren. Dat zal software updates in de toekomst niet in de weg staan.

Ik heb op dit forum ook wel gelezen dat men graag een extra knopje op het scherm wil waarmee TACC wijzigt in CC. Dat is er nooit gekomen en zal bij Tesla waarschijnlijk ook nooit komen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Wat mij opvalt is dat iedere nieuwkomer jankt over TACC en Autosteer maar na en tijd nooit meer een auto wil zonder.
Vermoedelijk komt dit omdat de meeste zichzelf veel beter vind sturen en pas na een tijd erachter komt dat het de auto het nog niet zo slecht doet.

Dat is best bijzonder veel hebben dat te vergeefs geprobeerd en de vraag is ook hoe dit met de updates ook zo gaat blijven werken of mag je ook nooit meer updaten?
Ik ben geen nieuwkomer en heb 1,5 jaar tevergeefs gewacht op significante verbeteringen. Ik had het al eens eerder gevraagd om basic-cc beschikbaar te stellen, maar dat werd geweigerd. Recent nog eens gevraagd en men gaat daar nu wel in mee in mijn geval. En de update van 2021.24.4 naar 2021.24.5 heb ik daarna gewoon gekregen. Geen aanleiding dus om te denken dat er geen updates meer komen. Voor Tesla werkt dat heel simpel: men haalt in de Tesla administratie de autopilot upgrade gewoon weg.
 
  • Informative
Reactions: RobsEV
Ik heb nooit geweten dat ze ook ooit helemaal zonder zijn geleverd.
Wel weet ik dat als ik weer eens in een auto rij met een normale CC dat het als zwaar armoe aanvoelt, dat terwijl ik voor de Tesla toch zeker 20 jaar een auto met een normale CC heb gehad en die vrijwel overal gebruikte...
 
Ik heb op dit forum ook wel gelezen dat men graag een extra knopje op het scherm wil waarmee TACC wijzigt in CC. Dat is er nooit gekomen en zal bij Tesla waarschijnlijk ook nooit komen.
Dat zou een grote vooruitgang zijn, wat mij betreft. Waarom denk je dat dat er niet van komt?

Neemt niet weg dat in mijn M3 TACC gewoon niet naar behoren werkt. Dat wil ik ook verholpen zien, kunnen switchen naar CC is daarvoor niet de oplossing.
 
Dat zou een grote vooruitgang zijn, wat mij betreft. Waarom denk je dat dat er niet van komt?

Neemt niet weg dat in mijn M3 TACC gewoon niet naar behoren werkt. Dat wil ik ook verholpen zien, kunnen switchen naar CC is daarvoor niet de oplossing.

Mensen vragen naar een CC-knop om van onverwachte remacties af te zijn. (automatisch afstand houden tot voorganger zal geen reden zijn om van TACC af te stappen -> afstand houden met "oogkleppen" op werkt wel goed) In feite vraag je dan aan Tesla om "alle" beveiligingen uit te schakelen en alle "spook-gevaren" te negeren. Maar ook om ECHTE gevaren te negeren. Dit staat niet alleen haaks op de beweging van Tesla maar in feite ook op de trend in de markt -> steeds meer auto's houden automatisch afstand tot voorganger. Daar komt bij dat instellingen obv bestuurdersprofielen bij keuze tussen CC en TACC tot gevaarlijke situaties kan leiden (huh, ik dacht dat auto zou remmen voor mijn voorganger....)

Maar wellicht de belangrijkste reden -> Tesla krijgt het m.i. wel voor elkaar om voor recente Tesla's nagenoeg alle onverwachte remacties vanuit TACC te elimineren. (mijn inschatting ergens in 2021, in ergste geval begin 2022) Ik heb het dus over (T)ACC en niet over FSD. Qua FSD verwacht ik ook nog wel serieuze verbeteringen maar m'n auto gaat me niet zelfstandig door de stad heen loodsen voordat ik de 250.000 km op de teller heb staan, ECHT WAAR ;)
Mijn inschatting -> Tesla gaat niet vlak voor een vrijwel foutloze adaptieve CC de optie uit alle auto's slopen
(dan maar bij individuele gevallen ergens een vinkje uitzetten zoals in het voorbeeld een paar berichten hierboven)
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb de auto al 2,5 jaar en gebruik TACC of (E)AP amper. Teveel schrikmomenten of anderszins idiote acties.
Ik herken dit niet, althans niet op de rijksweg / prov.weg.
Als het heel erg druk is op de snelweg (icm hoge snelheid & rijbaanwisselingen) dan rij ik ook vaak zelf (maar dat zegt meer over (re)acties van andere weggebruikers!)

Ik twijfel overigens geen moment aan jou ervaringen!

Ik twijfel wel eens aan de instellingen (vb: volgafstand niet op 1 zetten), staat van ruitenwissers (bij mij -> oude ruitenwissers -> waas -> AP/FSD meer "twijfelen") maar ook wel aan de sensoren op de auto's zelf (radar/US-sensoren/camera net niet optimaal gepositioneerd of afgesteld?).

Er lees af en toe opvallend grote verschillen in AP/FSD ervaringen. Soms heeft dat overduidelijk te maken met verwachtingspatronen. In 2019 had dat ook zeker nog met de software te maken (m'n vrouw zat toen erg onrustig in de auto als ik op AP/FSD door verkeer bewoog). Vooral in 2020 zijn er echt wel grote stappen gemaakt waardoor m'n vrouw zelfs op het punt kwam om te vragen of ik op FSD kon rijden zodat ze lekker kon slapen tijdens een lange vakantierit :cool:
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Hbrink