Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashboard Cam (Belgium and Netherlands)

This site may earn commission on affiliate links.
Zou ik ook wel willen weten wat Tesla er extra ingeduwd heeft ;-)

Hebben jullie je MS misschien al langer ? De mijne is geleverd begin juni 14.

Ik zou trouwens even meten wat er op de andere stekkers zit - ze hebben beiden een witte, rode en zwarte draad, dus kan best dat daar spanning te vinden is.

Was mij pas ook opgevallen toen ik een leenauto had. Bij nieuwere auto's zit er een ander klepje in. Een met aan bijde kanten een inkeping (dat doet vermoeden dat er voor links en rechts een microfoon achter zit).

De oudere variant is een vlak rooster (wel wat gebogen natuurlijk).
Van de oudere variant zijn er dan weer twee varianten. De echt oude waarbij er nog een loze stekker achter zat waarvan eenvoudig 12V was te krijgen. En de nieuwere oude variant waarbij deze stekker verdwenen was.

Geen idee wat het blokje in het midden is die nu achter het klepje zit. Maar als daar permanente voeding aan zit zou het een uitstekend punt zijn om de 12V af te tappen.

Wel benieuwd natuurlijk naar de functie van het extra blokje electronica.

Zijn overigens fors dikke draden die witte en grijze. Alleen lijken ze 'nergens' heen te gaan (niet verbonden naar de rest van de auto; blijven binnen het klepje). Misterie...
 
Was mij pas ook opgevallen toen ik een leenauto had. Bij nieuwere auto's zit er een ander klepje in. Een met aan bijde kanten een inkeping (dat doet vermoeden dat er voor links en rechts een microfoon achter zit).

Die inkepingen heb ik ook een keer bij een leenauto gezien en ik ging er vanuit dat dat de bewegingssensoren waren van de optionele alarm uitbreiding. Ik heb zelf dat alarm niet. Vraag aan de mensen die wel dat blok hebben: hebben jullie wel dat optionele alarm?
 
Geen 12v hier denk ik?
ImageUploadedByTapatalk1408996950.588261.jpg

Maar als ik de auto afsluit (met raam open) kan ik het led leeslampje nog aan doen. Daar lijkt dus altijd 12v beschikbaar te zijn. Lijkt me handiger dan vanuit het dashboard kastje halen, toch?
 
Voor diegenen die 12v voor dashcam ziet: het lijkt mogelijk om dit van het led leeslampje te halen. Zie mijn toelichting in het Engels hier: Newer VIN constant 12v power options (dashcam)? - Page 3

Geen verrassing dat je daar 12V kunt vinden (en dat er 3 draden aan zitten). Het lampje wordt centraal geschakeld maar kan ook met de hand worden aangezet. Dat laatste vereist de constante 12V. (hoewel die ook best uit had mogen staan als de auto dicht/uit is)

Voor het gemak is aftappen van het LED lampje dus waarschijnlijk wel OK.

In het kader van 'correcte' bedrading is de optie dashboardkastje veel mooier. Dat lampje zit namelijk als enig ding direct aan een aparte zekering. Met het dashboardkastje dicht voor 99,5% van de bedrijfstijd van de auto heeft je dashcam dan dus effectief zijn eigen zekering. (hoewel ik er voor de volledigheid nog een aparte zekering tussen heb gezet)

Voordat je aftapt van het LED lampje is het wellicht wel handig uit te vinden aan welke zekering (hoe zwaar?) dat lampje hangt en wat er nog meer achter die zekering zit (in ieder geval alle andere interieurlampjes gok ik zo).
Zal vast niet gecombineerd zitten met essentiele veelverbruikers, maar het uitvallen van andere functies door een Chinese constructie/dimensioneringsfout in de dashcam door het doorbranden van de zekering kan hinderlijk zijn. (effectief allemaal kleine kansen en klein ongerief natuurlijk, maar toch).

To the side: wel maf dat ze die lampjes niet geschakeld hebben. Een beetje moderne auto heeft meestal een auto-off, ook voor handmatig aangeschakelde lampjes, enige tijd nadat de auto verlaten en op slot gedaan is (oa om te voorkomen dat de accu leegloopt).
Waarschijnlijk heeft men bij Tesla berekend dat 1 ledlampje er waarschijnlijk een eeuw over doet om de 85kW leeg te trekken en heeft men het simpel gehouden.
Maar een lampje dat blijft branden gaat voorbijgangers toch aanleiding geven om aan te bellen: 'Meneer, u heeft...'
Auto uit (op slot) = lampjes uit lijkt toch de beste benadering.
 
Het kan best zo zijn dat het lampje na enige tijd uit gaat (is daar die derde draad voor?). Maar je kunt hem dan wel weer opnieuw aan zetten.

Ik dacht: 3 draadjes. Op de klassieke manier is dat 1x aarde, 1x 12 volt dit via de schakelaar in het lampje naar het LEDje gaat en 1x schakeldraad waar elders bij schakelen 12 volt op wordt gezet.

Maar zo zit het niet in elkaar. Het is: 1x aarde, 1x 12 volt continu (of semi-continu), 1x signaal draad.
Via de signaal draad wordt een signaal gegeven dat het lampje aan of uit moet gaan.
Het schakelknopje geeft bij indrukken ook zo'n signaal af.

Met een klein testje zie je dat de schakelaar (bij indrukken) geen echte schakelaar (die een draad verbindt of open schakeld) is.
Doe het lampje aan door hem in te drukken. Schakel daarna via het scherm de dome verlichting aan (het ledje blijft aan) en daarne de dome verlichting weer uit. Nu gaat het LEDje ook uit. Als er een harde schakelaar in het lampje had gezeten was hij aangebleven.

Een van de draden heeft dus zeker een coninue 12 volt. Is het alleen nog de vraag of deze niet uit gaat als de auto verlaten is.
Lampje aan doen, auto dicht en een nachtje naast de auto blijven staan om te kijken of het lampje aan blijft...
 
Een van de draden heeft dus zeker een coninue 12 volt. Is het alleen nog de vraag of deze niet uit gaat als de auto verlaten is.
Lampje aan doen, auto dicht en een nachtje naast de auto blijven staan om te kijken of het lampje aan blijft...
Heb ik natuurlijk getest. Raampje open gelaten en auto afgesloten. Vervolgens de volgende dag de auto benaderen zonder sleutel en op het lampje drukken. Gaat aan, dus de 12v is actief. Toch?
 
Heb ik natuurlijk getest. Raampje open gelaten en auto afgesloten. Vervolgens de volgende dag de auto benaderen zonder sleutel en op het lampje drukken. Gaat aan, dus de 12v is actief. Toch?

Klinkt heel logisch idd..... Tenzij de auto niet in slaapmodus gaat als het raam open is :rolleyes:. Misschien moet je er een keertje een nachtje in slapen met de ramen dicht?? :tongue: (En heel stil zitten als je interieurdetectie hebt)
 
Misschien zeg ik wel iets stoms of is het al eerder besproken (maar ik kon het zo gauw niet vinden), maar is het gebruik van een dash-cam in België (en Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Portugal) niet verboden?
Ah, hier was de thread over dashcams. Kon ik net even niet vinden..
In Portugal en Oostenrijk blijkbaar verboden: ANWB - Dashcams verboden in Oostenrijk en Portugal
 
Misschien zeg ik wel iets stoms of is het al eerder besproken (maar ik kon het zo gauw niet vinden), maar is het gebruik van een dash-cam in België (en Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Portugal) niet verboden?

In Belgie is het gebruik niet verboden. Verzekeraar BELFIUS Insurance (DVV) wil ze inschakelen en ook andere verzekeraars beginnen er aan te denken om ze te promoten.
 
Bizar. Iedereen filmt en fotografeert tegenwoordig overal continu en dan zou het in de auto verboden zijn. En als ik in de auto met m'n iPhone een filmpje maak, geldt dat dan ook als dashcam?
Lijkt me dat je streng moet optreden tegen mensen die beeldmateriaal op verkeerde wijze gebruiken of openbaar maken, maar niet tegen de manier waarop het verzameld wordt...
 
Ik heb vandaag mijn dashcam geinstalleerd. Ik dacht snel klaar te zijn door de 12v te halen van de led leeslampjes. Zou moeten werken leek mij: 12v continue en blijft stroom op staan ook als de auto uitschakelt. Helaas ging die vlieger niet op: zodra ik de voeding van de camera aansloot op deze 2 kabels, ging het led leeslampje zachtjes branden (terwijl het eerst uit was). Bovendien kreeg de voeding van de dashcam blijkbaar onvoldoende power want het ledje dat de juiste werking aangeeft ging niet aan.
Toen dus maar over naar plan b: stroom halen uit het dashboard kastje. Ik heb daarbij deze beschrijving gevolgd. Heel waardevolle info. Ik heb alleen de - aansluiting (zwart) niet geaard aan het chassis, maar aangesloten op de zwarte kabel die is verbonden met het lampje in het dashboardkastje.
Ik heb ervoor gekozen twee draden te solderen aan de meegeleverde 12v (aansteker) plug. Op die manier blijft de zekering die daar in zit in gebruik als extra zekerheid. Let er wel op dat vaak maar 1 van de 2 zijgeleiders (de - pool) van zo'n plug is aangesloten (kwam ik achter nadat ik de zwarte draad blijkbaar aan de verkeerde kant had gesoldeerd).
Veruit het lastigste van de operatie is het doorvoeren van de draad vanaf de bovenkant van de deur (A stijl) naar de ruimte bij het panodak. Je kunt daar niet recht door steken, moet om wat plastic schotten heen. Rotklus, maar na 45 minuten toch gelukt.

Nu draait hij dus altijd. Ik heb er een 32Gb geheugenkaart in. Volgens mij kan ik dan zo'n 6 uur filmen. Maar ik zal binnenkort de 720p instelling eens testen.

Paar foto's

bf5bcc26bb99199eeb8443006ee7b5d4.jpg

ad37daafc1ea626aa39b50f5f9347eaa.jpg

85d9c635de578abffef6ed41906c8165.jpg

(Als bestuurder zie je de camera niet, zit achter de spiegel)