Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashcam, sentry mode en camerawet

This site may earn commission on affiliate links.
In Duitsland is het gebruik van een dashcam niet toegestaan.

Waar is een dashcam verboden? Carcam.nl legt uit! en
Wel grappig dat YouTube vol staat met Duitse dashcamvideos met verkeersovertreders, gevaarlijke situaties of ongevallen. Wel altijd netjes alle kentekenplaten en gezichten onherkenbaar. Volgens mij mag je in Duistland wel opnemen tijdens het rijden, maar niet als je geparkeerd staat en zelf niet aanwezig bent.
 
De Duitse wetgeving is ook irrelevant in deze discussie over de Belgische wetgeving.

België​

  • Toegestaan
  • Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.
  • Voor de rechtsgeldigheid van de opname moeten gefilmde personen direct na een ongeval op de hoogte worden gebracht dat opname wordt gebruikt in een procedure. Zodra duidelijk is dat beelden niet meer nodig zijn moeten deze worden verwijderd.
  • Publicatie is niet toegestaan als iemand direct of indirect (via bijvoorbeeld het kenteken) kan worden geïdentificeerd.
  • Het zonder uitdrukkelijke toestemming van gefilmde personen is het verspreiden of publiceren van beelden verboden.
  • Aanbevolen wordt beelden zo snel mogelijk te verwijderen, zodra duidelijk is dat beelden niet meer nodig zijn.
Staat toch echt ook in het linkje. Gelukkig is de wereld een stuk groter dan Belgie.
 

België​

  • Toegestaan
  • Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.
  • Voor de rechtsgeldigheid van de opname moeten gefilmde personen direct na een ongeval op de hoogte worden gebracht dat opname wordt gebruikt in een procedure. Zodra duidelijk is dat beelden niet meer nodig zijn moeten deze worden verwijderd.
  • Publicatie is niet toegestaan als iemand direct of indirect (via bijvoorbeeld het kenteken) kan worden geïdentificeerd.
  • Het zonder uitdrukkelijke toestemming van gefilmde personen is het verspreiden of publiceren van beelden verboden.
  • Aanbevolen wordt beelden zo snel mogelijk te verwijderen, zodra duidelijk is dat beelden niet meer nodig zijn.
Staat toch echt ook in het linkje. Gelukkig is de wereld een stuk groter dan Belgie.
Het gaat niet of je de camera's in je Tesla mag gebruiken.

Het gaat erover of je dashcam een bewakingscamera is die je moet registreren, of niet.
Naar aanleiding van dit artikel heb ik toch maar eens mijn slimme deurbel geregistreerd, blijkbaar is dit verplicht in België.

Tijdens de registratie van mijn deurbel, zag ik dat je ook de optie “Camera die filmt in een voertuig” toe te voegen.

Dus ik vroeg me af: is het eigenlijk verplicht om je tesla cam te registreren in België?
 
Het gaat niet of je de camera's in je Tesla mag gebruiken.

Het gaat erover of je dashcam een bewakingscamera is die je moet registreren, of niet.
Klopt, dat was de oorspronkelijke vraag. Is een dashcam een bewakingscamera of niet?


Volgens de wet is een bewakings camera, een camera die dient voor:

Deze bewakingscamera's moeten worden gebruikt met als doel

misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen, op te sporen,

In principe ga je de beelden van je dashcam gebruiken als er schade aan je wagen aangebracht wordt of als er een verkeersmisdrijf gepleegd wordt waarvan jij het slachtoffer bent.
Dus ik zou snappen als dit onder de definitie van bewakingscamera valt.

Maar ik denk dat men camera’s bedoeld die op politie wagens en op security wagens hangen.
 
Naar aanleiding van dit artikel heb ik toch maar eens mijn slimme deurbel geregistreerd, blijkbaar is dit verplicht in België.

Tijdens de registratie van mijn deurbel, zag ik dat je ook de optie “Camera die filmt in een voertuig” toe te voegen.

Dus ik vroeg me af: is het eigenlijk verplicht om je tesla cam te registreren in België?
Dit betreft cameras die in een voertuig geplaatst zijn met als doel de personen die erin zitten te filmen, zoals bv voertuigen voor personen vervoer (taxis, bussen, etc) en werfvoertuigen.
Sentry mode valt onder camerawet!

Dashcam:

Wat mag er in België?​

Omdat er geen specifieke wet is, mogen automobilisten een dashcam gebruiken zolang ze de privacywetgeving respecteren. De Gegevensbeschermingsautoriteit, vroeger de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, heeft de kwestie uitgebreid onderzocht en maakte een onderscheid tussen recreatief gebruik, gebruik als bewijsmateriaal bij aanrijding en gebruik in het interieur van een taxi.

Recreatief gebruik

Hierover hebben we het als de camera gebruikt wordt om de weg naar een vakantiebestemming te filmen. Als die beelden privé worden bewaard en de opname enkel wordt gebruikt voor privégebruik, is de Privacywet niet van toepassing.

Als de beelden openbaar gemaakt worden, gelden er echter andere regels. In dat geval moet er eerst toestemming worden gevraagd aan de gefilmde personen en is de houder van de camera verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens onder de Privacywet.

Gebruik als bewijsmateriaal bij aanrijding

De Gegevensbeschermingsautoriteit is van mening dat het hier niet gaat om gewone persoonsgegevens (zoals een naam, een adres en een telefoonnummer), maar om gerechtelijke persoonsgegevens. De Privacywet verbiedt de verwerking van dergelijke gegevens, maar voorziet enkele uitzonderingen, zoals de verwerking van geschillen over verkeersongevallen (zie hieronder).

Opgelet: de eigenaar van de dashcam is verantwoordelijk voor wat er later met de beelden gebeurt. Zo moet hij onder meer het proportionaliteitsprincipe respecteren. Hij moet bijvoorbeeld de beelden die hij die dag maakte ’s avonds wissen indien er overdag geen problemen waren.

Ook heeft de eigenaar een inlichtingsplicht. Concreet houdt dat in dat de eigenaar direct bij het eerste contact moet melden dat hij een dashcam heeft, bijvoorbeeld meteen na het ongeval als er rechtstreeks contact is met de tegenpartij. Ook is het aan te raden om op het politieverslag of op het aanrijdingsformulier te vermelden dat er dashcambeelden zijn.

Gebruik in het interieur van een taxi

Taxichauffeurs kunnen een dashcam installeren om hun eigen veiligheid te garanderen en vandalisme te voorkomen. Dit valt niet onder de Privacywet, maar wel onder de Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, beter bekend als de Camerawet.

Passagiers moeten door middel van een pictogram op de hoogte worden gebracht van de aanwezigheid van een dergelijk apparaat en de dag voordat de dashcam wordt geplaatst, moet de Gegevensbeschermingsautoriteit ingelicht worden. Het is belangrijk op te merken dat de camera in dit geval wordt beschouwd als een vaste camera, bedoeld om een privéruimte (de taxicabine) te filmen. De regels voor mobiele camera's zijn strenger en het is niet de bedoeling dat de dashcam wordt gebruikt om het verkeer vast te leggen.

Wat moet je onthouden?​

Welke wet van toepassing is op een dashcam hangt in hoge mate af van de intentie van de gebruiker of, met andere woorden, van waarvoor de dashcam gebruikt wordt of waarvoor de gebruiker hem beweert te gebruiken.

Maar wat als een privécamera toch eens een bestuurder filmt die een overtreding begaat? Dan kunnen die beelden als bewijs dienen bij een eventuele rechtszaak. Bewijs dat in strijd is met het recht op privacy van de betrokkene kan namelijk worden gebruikt, tenzij er een wet van toepassing is die leidt tot nietigheid, er een onregelmatigheid de betrouwbaarheid van het bewijs aantast of het gebruik van het bewijs in strijd is met het recht op een eerlijk proces.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Als je je dashcams registreert als bewakingscamera's moet je stickers in het interieur voorzien, en de buitenste camera's afplakken.

Passagiers moeten door middel van een pictogram op de hoogte worden gebracht van de aanwezigheid van een dergelijk apparaat en de dag voordat de dashcam wordt geplaatst, moet de Gegevensbeschermingsautoriteit ingelicht worden. Het is belangrijk op te merken dat de camera in dit geval wordt beschouwd als een vaste camera, bedoeld om een privéruimte (de taxicabine) te filmen. De regels voor mobiele camera's zijn strenger en het is niet de bedoeling dat de dashcam wordt gebruikt om het verkeer vast te leggen.