Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DIY Loadbalancing

This site may earn commission on affiliate links.
Goed, er zit leven in de brouwerij. PCBs zijn gemaakt in China, ik heb tijdens het solderen ontdekt dat ik ouder begin te worden en mijn ogen moeite hebben om zo dicht bij gefocussed te blijven, maar we hebben 'prik'..

Nu eerst nog even wat 'test software' er op los laten, waren nog wat problemen gevonden met matige soldeerverbindingen maar dat lijkt nu opgelost. Binnenkort met beetje geluk een eerste test aan de Tesla!

evse-0319.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Erik-S85
Ik heb mogelijk ook interesse. Op de garage bij ons nieuwe huis heb ik nu zonnepanelen liggen en ik heb zitten nadenken over een mogelijkheid om alleen de (privé) Tesla op te laden bij overcapaciteit van de PV panelen. Dus voorkomen van terugleveren zeg maar. Of zijn daar betere standaardoplossingen voor misschien?
 
Ik heb een Zappi laadstation waar al een loadbalancer in zit en een ecoplus mode waar hij dan enkel stroom van mijn pv panelen afneemt. In de V2 zit zelfs een aardlekschakelaar ingebouwd. V1 kost een 600 euro en de V2 800.
 
Ben laatste paar dagen bezig met firmware, en in grote lijnen werkt het. Er waren wat problemen met de WiFi module die initieel op dezelfde data lijnen zat als de USB seriele poort, dat werkt blijkbaar niet (meer) door een mogelijke revisie van de USB<->Serieel chip.

Dat moet nog worden omgeklust in een nieuwe PCB revisie, maar met wat draadbruggen is dat voor nu opgelost.

Middels deze EVSE tester : http://sparctech.no/sparc/smartplug.html
(welke ik verder niet adviseer, want de software is nogal gammel)
Kan ik een auto emuleren.

Ik kan de auto inmiddels met software aangeven wat zijn laadvermogen is via de USB console van de MitM. Dus in de basis werkt het systeem. Er zitten alleen nog her en der wat bugs in de firmware die ik er nog uit moet halen.

Oftewel: Bijna af :)
 
Hi Tozz, Is dit iets geworden?

Mijn vraag sluit niet direct aan op jouw projectje, wegens monophase, maar valt wel perfect onder titel van dit draadje.

Ik heb de TWC op monofase. Aansluiting 40A, ik laad op 32A. Zelden een probleem geweest.
Maar nu hebben door omstandigheden af en toe eens nood om een kamer elektrisch (bij) te verwarmen. Risico wordt dus groter. Iemand een DIY handleiding om monophase te loadbalancen? Alles wat ik vind is 3 fase.

Klopt het dat je niet zomaar de amperage voor de TWC mag knijpen, want dat hij dan in de fout gaat. Je moet echt communiceren met de TWC dacht ik (of met de wagen, om die minder te laten vragen). Knijpen voor de TWC zou nog eenvoudig zijn denk ik.
 
Ik ben zelf ook bezig om load balancing te (laten) installeren. We gaan er 2 laadpalen op aansluiten. Ik heb alle materialen bij Stegen Electronics gekocht. Zij hebben alle benodigde onderdelen. Installatie laat ik door een elektricien doen. Voorbereidende werkzaamheden zijn gedaan; komende week afronden. Ik zal laten weten als alles werkt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik ben zelf ook bezig om load balancing te (laten) installeren. We gaan er 2 laadpalen op aansluiten. Ik heb alle materialen bij Stegen Electronics gekocht. Zij hebben alle benodigde onderdelen. Installatie laat ik door een elektricien doen. Voorbereidende werkzaamheden zijn gedaan; komende week afronden. Ik zal laten weten als alles werkt.
En werkt het al ?