Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dossier Mobiliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Dossier Mobiliteit

Dagelijks zie ik veel interessante informatie voorbij komen rondom mobiliteit, energietransitie, elektrisch rijden, automerken zoals Tesla en Jaguar en Mercedes en BMW etc.
Ook veel technische informatie, zoals over zin en onzin rondom waterstof, laden, verbruik etc.

Dan zijn er veel externe publicaties waarin zaken worden toegelicht en ook wijzelf delen regelmatig zinvolle uitleg, feiten, meningen.
En natuurlijk belangrijke tweets en video’s.

Waar stond hij ook weer?

Steeds vaker merk ik dat als ik ergens op wil reageren of iets wil uitleggen weet dat ik het kan onderbouwen maar dan op zoek moet gaan naar dat artikel, die tweet of die post waarin het zo treffend werd verwoord.
Soms vind ik het snel maar vaak is het een heel zoekwerk voordat ik het heb gevonden.

Ik weet zeker dat dat ook bij, in ieder geval, een aantal van jullie speelt en dat het goed zou zijn als er een plaats is waar alles bij elkaar gebracht wordt en via trefwoorden en labels snel gevonden kan worden.

Voor de iLetselgebruikers hebben we onlangs iets toegevoegd, de Campus, gebaseerd op een wiki, waar elke gebruiker toegang heeft en info kan inzien en aanvullen en toevoegen. Dat idee had ik ook voor deze groep(en) maar iLetsel hebben we zelf geschreven en we hebben het daar druk mee met de groei van het aantal en de diversiteit van de gebruikers en de vraag om allerlei extra features en uiteraard updates en onderhoud zodat er weinig ontwikkelcapaciteit vrij is voor andere zaken.

Evernote

Daarom wijk ik uit naar een bestaand concept

Ik heb al een tijd een licentie voor Evernote en ga proberen of daarmee de bundeling van informatie voor een hele groep mogelijk is.
Hierbij nodig ik iedereen, die er wat in ziet, uit om mee te doen. Dat kan natuurlijk elk moment weer gestopt worden.

Evernote kent Notitieboeken en Notities.
In dit project werken we met het notitieboek “Dossier Mobiliteit”. In dit notitieboek zijn de notities te vinden. De term "Notities" lijkt wat beperkt maar het kan om van alles gaan. Uiteraard tekst, maar ook links naar externe publicaties, links naar Tweets, maar ook foto’s en zelfs geluidsbestanden en video’s (of de link daarheen). Uiteraard ook nagenoeg alle bestandsvormen kunnen worden gekoppeld. Met een stukje tekst waarin de kerngegevens zijn opgenomen en labels kan de vindbaarheid vergroot worden.

En dan natuurlijk de vraag wat dat inhoudt.

Drie opties

Er zijn drie entries, afhankelijk van wat je wilt.

  1. Je kunt, mits je een (kan gratis zijn) Evernote account hebt, zelf meewerken en toevoegingen doen. Bijdragen kun je plaatsen, toelichten en labels koppelen zodat het snel terug te vinden is.
    Wanneer je mij, op [email protected], het mailadres mailt waarmee je toegang hebt tot Evernote zorg ik dat je toegang hebt tot zowel de inbox zodat je mee kunt helpen nieuwe items te rangschikken en uiteraard het Notitieboek (zo heet dat bij Evernote) zelf. Je kunt ook een mailtje met je mailadres zenden aan: [email protected] en dan vang ik het wel af en zorg voor de toegang.
  2. Je kunt, graag zelfs, ook als je geen Evernote-account hebt of daar even niet bij kunt artikelen, foto’s, tekst, links of wat dan ook wat interessant genoeg is om bewaard te worden mailen aan een speciaal mailadres waardoor het in de inbox bij Evernote komt te staan en ik, of iemand anders die meedoet, het kan labelen en de vindbaarheid optimaliseren.
    Het mailadres dat je dan gebruikt luidt: [email protected] (Het is hetzelfde adres als hierboven)
  3. Je kunt, wanneer je geen deelnemer bent en geen Evernote account hebt of wilt, toch meekijken. Ik zal, zodra er wat meer notities dan de huidige 30 in zitten, een url verspreiden waarmee het notebook en de notities online bekeken (alleen bekeken) kunnen worden.

Wat is mijn missie?

Ik wil dat de informatie rondom mobiliteit en energietransitie juist is en voor een grote groep beschikbaar. Binnen onze groep(en) is er voldoende deskundigheid daarvoor.

Wanneer we zaken als waterstof kunnen verhelderen maar ook de misverstanden/vooroordelen rondom elektrisch rijden kunnen opheffen door gebundelde kennis en ervaring maken we onze ”case” tegen de verwarrende of ronduit misleidende informatie sterker.
En dat is nodig want er zijn veel tegenwerkende krachten en belangen.

Doen jullie mee?

Dus 2 mogelijkheden: Mail me jullie mailadres zodat ik een uitnodiging kan sturen voor toegang met bewerkingsrechten en daarnaast mail wat interessant genoeg is, wees daar heel creatief in, naar het speciale inboxadres: [email protected]
Ik zorg er dan voor dat de informatie een mooi en goed vindbaar plaatsje krijgt.

Alvast bedankt.

Hans Noordsij 0611357927
 
Op de een of andere manier doet mij dit draadje denken aan het draadje:
Tesla groep op Slack
Tesla groep op Slack
Maar inhoudelijk waarschijnlijk onvergelijkbaar.

Dit draadje hoeft niet lang te worden. Het is een aankondiging en uitnodiging en that's it :)

Actuele informatie en meningen komen o.a. hier voorbij en ik geef een soort van megaprikbord waar iedereen op kan prikken.

Dat alles met de bedoeling om te helpen dat je, als je iets nodig hebt en het ergens gezien hebt, snel terug te vinden.
Een voorbeeld is een goed uitgewerkte post hier op het forum. Je kunt een link maken (rechtsboven in de post) en die doormailen naar het mailadres hierboven en dan is hij, met een goede omschrijving en label(s) altijd weer snel terug te halen. Kunnen ook tweets, video's of wat dan ook zijn. Zojuist heb ik bijv. video van Nu.nl met crazyracers Leaf en Ampera toegevoegd.

Het is ook geen medium waarbinnen zelf gediscussieerd of gesneerd of wat dan ook gaat worden, alleen een mooie plek waar we alles wat van belang is en ons via dit forum of welk medium dan ook passeert kunnen bundelen voor als iemand het nodig heeft.
 
Last edited:
Goed initiatief, Hans! Maar je site teslavragen.nl voorziet hier toch ook al in?

De opzet en de bedoeling is anders.
Hier gaat het om een groot aantal notities met gegevens die in één grote bak zitten maar met trefwoorden snel gevonden worden.

Bijvoorbeeld handig als je iets uit de Masterplannen wilt weten. Zoeken en snel gevonden.
De opzet was in eerste instantie dat ik voor mezelf een naslagkast heb omdat ik nogal eens wordt benaderd en veel tijd kwijt ben aan het terugvinden. Maar waarom dan niet gelijk beschikbaar stellen aan anderen, die wellicht met hetzelfde zitten? Tijd voor sharing :)

Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben al is het nu nog vooral toevoegen.

Wel leuk, inmiddels een aantal van de fan-made commercials bij elkaar gebracht.

De mogelijkheden zijn eigenlijk onbeperkt en het werkt erg leuk.
Wil je meekijken, mail me dan even je mailadres dan nodig ik je uit.

Verder heb ik alvast een publieke link gemaakt. Dan kan men meekijken zonder zelf een account bij Evernote te hebben. Je wordt wel gevraagd maar kun je wegklikken.
Leuker is natuurlijk als er meer mee gaan doen. Samen kunnen we er iets moois van maken.

Evernote shared notebook: Dossier Mobiliteit
 
Bedankt.
Dat is de vijftigste toevoeging tot nu toe. Mooiste is als je mee gaat doen maar daarnaast, als je iets hebt dat in aanmerking komt, mail het dan even naar : [email protected], dan zie ik, of één van de andere deelnemers het in de box en kan het verder gelabeld worden en toegevoegd. Het kan van alles zijn, links, foto's tekst etc.
 
Als update een paar aanpassingen van vandaag:

  • De eerste versie kende een aantal notitieboeken wat minder overzichtelijk was en onhandig bij het delen. Ze moesten stuk voor stuk worden gedeeld en geaccepteerd. Ik heb besloten om alles nu in één notitieboek te bewaren nadat ik uitgebreid de zoekmogelijkheden binnen Evernote had getest. Dat zit wel snor, daarnaast zijn er de labels. Dus nu één notitieboek, simpelweg Dossier Mobiliteit.
  • Vandaag heb ik er een paar medebeheerders bij gekregen. Dat is fijn want ik kan het weliswaar zelf wel bijhouden maar moet mij dan beperken tot de voor mij belangrijke items. Er is echter veel meer dat interessant is.
  • Superchargers zijn weliswaar in de kern van de zaak laadstations maar ze hebben bij Tesla en ons een soort van identiteit gekregen. Zo heeft ook elke Supercharger een eigen verhaal en is van alles omheen interessant. Denk aan het aantal stalls, de eetmogelijkheden, is er iets voor kinderen te doen? etc. Op Teslavragen is destijds een begin gemaakt met het opnemen van Superchargers maar dat droogde op. Het was ook wat bewerkelijk en moest uiteindelijk toch via mij lopen. In de huidige opzet wordt het zo dat iedereen die meedoet bijvoorbeeld tijdens het laden via de app direct informatie over die Supercharger kan toevoegen, inclusief foto's, video's en bijvoorbeeld de menukaart van de lokale slowfood.
  • Onder het label "Howto" ben ik begonnen met tips en informatie over bijvoorbeeld laden, kabels, bediening scherm etc. toe te voegen. Met eenvoudige trefwoorden is zo alles te vinden, maar ook te actualiseren.
  • Evernote biedt een gratis app waarmee je via de smartphone overal bijkomt. Samen met een gratis desktop-app en de webversie is er vanaf elk platform toegang. Voor ons doel kan ik zeggen dat het gratis is, ik heb zelf een betaalde versie waardoor ik o.a. jullie kan uitnodigen en mee laten doen, maar jullie deelname is gratis via de basic versie..
Hieronder een screenshot als voorbeeld van de desktop app.
Ik zou het leuk vinden als ik er nog wat "collega's" bij krijg.

Mail even aan [email protected] en dan maak ik de toegang in orde.



Schermafbeelding 2018-10-11 om 21.36.35.png
 
Ga even nadenken of ik er nog tijd voor heb, leuk initiatief. Alleen blijft het in Evernote of ga je het ook gebruiken om je website bijvoorbeeld verder aan te vullen? soort van nederlandse teslarati? electrek? Er wordt inderdaad veel over gesproken maar soms tenenkrommend in de auto (thanks autopilot) door de verhalen die je hoort en de belangen die worden verdedigd.....
 
Ga even nadenken of ik er nog tijd voor heb, leuk initiatief. Alleen blijft het in Evernote of ga je het ook gebruiken om je website bijvoorbeeld verder aan te vullen? soort van nederlandse teslarati? electrek? Er wordt inderdaad veel over gesproken maar soms tenenkrommend in de auto (thanks autopilot) door de verhalen die je hoort en de belangen die worden verdedigd.....

Voorlopig is de basis dat we informatie bundelen die we straks nodig hebben als er bijvoorbeeld actie nodig is in de waterstofaffaire. Dat we alle argumenten op een rij hebben die iedereen dan kan gebruiken, te beginnen op de beroemde verjaardagen. Daarnaast ook nuttige informatie zoals tips en onze Superchargers. Het nadeel van bijv. een forum is dat de enorm interessante informatie die voorbij komt al snel een paar pagina's terugschuift en dan wordt het zoeken als het nodig is. Dat wil ik vergemakkelijken door die items gebundeld en gelabeld klaar te hebben staan en niet alleen voor mij maar voor iedereen die het wil gebruiken en liefst ook meewerken.
 
Heel mooi initiatief.
Alleen dragen diegenen die hier veel kennis terzake hebben het label van 'Tesla-Fanboy'.
Wordt het platform na verloop van tijd, bewust of onbewust, niet teveel pro Tesla gemanipuleerd vraag ik mij dan af.
Is iedereen volledig onafhankelijk?
Hoe haal je het fake news eruit en wie speelt 'judge and jury'?
Deze post plaats ik met het allerhoogste respect voor al u initiatieven omtrent alles wat met EV te maken heeft en waar ik al veel wijzer door geworden ben.
 
Heel mooi initiatief.
Alleen dragen diegenen die hier veel kennis terzake hebben het label van 'Tesla-Fanboy'.
Wordt het platform na verloop van tijd, bewust of onbewust, niet teveel pro Tesla gemanipuleerd vraag ik mij dan af.
Is iedereen volledig onafhankelijk?
Hoe haal je het fake news eruit en wie speelt 'judge and jury'?
Deze post plaats ik met het allerhoogste respect voor al u initiatieven omtrent alles wat met EV te maken heeft en waar ik al veel wijzer door geworden ben.

Bij mij geldt de regel dat iets onderbouwd moet worden. In principe kan alle informatie geplaatst worden en ieder kan dan deze interpreteren zoals hij wil. Natuurlijk zijn velen hier Tesla Fanboy, ik ook. Maar dat ben je ook weer niet voor niets geworden. Tesla is mijn bedrijf niet, ik verdien er niets aan, maar heb in de dik 40 jaar dat ik auto rijd dit nog nooit meegemaakt. Een bedrijf dat best wel goede auto's maakt, maar daar ook een missie mee heeft. Een missie die nu actueler is dan ooit.

Waar ik nu o.a. mee bezig ben is het op een rij zetten van alle (mis)informatie over waterstof. De reden dat ze gewoon doorgaan en subsidie krijgen wordt mede gemakkelijk gemaakt doordat alle kennis waarmee tegen"gas" gegeven kan worden versnipperd is. Net als bij de Campus van iLetsel kunnen we als het ware een trail maken door de informatieblokken (heet hier notities) die men kan volgen en waarin alle misverstanden worden rechtgezet. Dat is een werkend concept.

Het is dus meer dan een "Tesla propaganda" hoekje :)

Nu zijn we al met 9, hier geldt meer dan ooit, hoe meer zielen hoe meer vreugd, en 98 plaatsingen (w.o. de NL Superchargers).
 
  • Like
Reactions: Hayden