Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dual motor retrofittin? Oftewel: How Much Better Can My Tesla Get

This site may earn commission on affiliate links.

Keezje

Active Member
Dec 17, 2013
2,468
1,530
Netherlands
Gewoon maar eens een vraagje, waarvan ik vermoed het dat het menig Classic-S wel eens bezighoudt:

Zou het mogelijk zijn een drive train op de voorwielen te retrofitten, wat moet daar allemaal voor worden aangepast en wat zou dat redelijkerwijs moeten kosten?


(NB: Het is mij nog te vroeg om KIA / MIA / VAMIL af te bouwen, maar natuurlijk niet te vroeg om al over te stappen naar een (x)(yy)D. Ik zou het desinvesteringsverhaal hier off-topic willen laten, maar noem het even om duidelijk te maken waarom ik niet inruil terwijl ik toch zou willen upgraden).


Edit:

Pff, cool, hoe kan ik de titel van dit draadje editen?? :redface:
 
Dit kan in 6 eenvoudige stappen waarvan er 2 optioneel zijn:

1) wacht tot iemand z'n wagen tegen het achtereind van een P85D vouwt en koop het wrak (de Tesla, niet de andere wagen)
2) maak je S85 helemaal kaal tot op het chassis.
3) schroef alles wat je nodig hebt uit de P85D over op jouw chassis (alles wat maar enigszins wat software bevat moet mee, denk aan ABS/ESP unit dus ook remmen (elektrisch), stuurhuis etc.)
4) monteer je ex-S verder af.
5) optioneel: breng de auto naar Tesla om de VIN aan te laten passen in de software.
6) optioneel: laat de auto herkeuren bij de RDW vanwege gewijzigd gewicht en vermogen (ik ken de wet niet precies, weet niet of dit nodig is)

en je hebt op legale wijze van je S een P85D gemaakt met behoud van chassisnummer en belastingvoordelen, met verlies van garantie. :)

De niet legale wijze is het plaatdeel met je chassisnummer overzetten in de D en het deel van het dashboard met het VIN overzetten, en de schade repareren aan de P. Niet aan te raden...

Zonder gekheid: het is bij een klassieke S echt een belachelijk complexe operatie want de traction control en torque vectoring heeft de sensoren, remmen etc. van de P85D nodig dus het is veel meer dan alleen de drive unit tussen de voorwielen plaatsen.
Misschien dat de verschillen tussen een nieuwe RWD S en een nieuwe D veel kleiner zijn, daar zou het wellicht makkelijker kunnen, maar dat is hier niet aan de orde.
 
het is bij een klassieke S echt een belachelijk complexe operatie want de traction control en torque vectoring heeft de sensoren, remmen etc. van de P85D nodig dus het is veel meer dan alleen de drive unit tussen de voorwielen plaatsen.
Bij "drive train" dacht ik niet alleen aan de motor, maar aan de hele voortrein. Hebben de RWD's en de D's niet eigenlijk hetzelfde OS en ontbreken 'slechts' de stekkertjes van de voortrein? Maar je punt is, dat de achtertrein niet de info aan het OS geeft die nodig is om voor en achter in concert te laten werken?

U ziet, ik ben ingenieur! NOT... Misschien achteraf nog eens melden wat ik heb gedronken / gerookt alvorens dit allemaal neer te tikken... Voorlopig toch benieuwd naar antwoorden.
 
NB: Het is mij nog te vroeg om KIA / MIA / VAMIL af te bouwen, maar natuurlijk niet te vroeg om al over te stappen naar een (x)(yy)D. Ik zou het desinvesteringsverhaal hier off-topic willen laten, maar noem het even om duidelijk te maken waarom ik niet inruil terwijl ik toch zou willen upgraden).
Toch maar even offtopic dan. (iemand moet ermee beginnen :tongue:)
Je moet over je oude KIA/MIA wel iets terugbetalen, maar je krijgt natuurlijk weer nieuwe MIA over de nieuwe auto.
Hierdoor wordt het verschil kleiner. Verschil is wel dat de KIA er niet meer is en de MIA is afgetopt op 50k.
 
Bij "drive train" dacht ik niet alleen aan de motor, maar aan de hele voortrein. Hebben de RWD's en de D's niet eigenlijk hetzelfde OS en ontbreken 'slechts' de stekkertjes van de voortrein? Maar je punt is, dat de achtertrein niet de info aan het OS geeft die nodig is om voor en achter in concert te laten werken?

U ziet, ik ben ingenieur! NOT... Misschien achteraf nog eens melden wat ik heb gedronken / gerookt alvorens dit allemaal neer te tikken... Voorlopig toch benieuwd naar antwoorden.
Ja correct, de computer die de aansturing van beide motoren regelt maakt gebruik van een boel sensoren die hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig zijn op een klassieke S, of die anders zijn. Daarnaast zal die computer ook samenwerken met de ABS unit (of zelf ook die rol vervullen) waardoor je ook het (elektrisch) remsysteem nodig hebt, idem voor stuurhuis, autopilot sensoren enz.

Ik denk dat de computers in een klassieke S niet hetzelfde zijn als in een D (alleen al vanwege de extra autopilot hardware), dus je zult alles integraal over moeten zetten, want als er iets mist krijg je in het beste geval een rits foutmeldingen en gemis van ABS of traction control, of in het slechtste geval een auto die weigert te starten.
 
Het lijkt mij een mooi onderwerp voor een reality show: Hoe maak ik een D van mijn S. Kijkers kunnen door SMS bepalen welk onderdeel je deze week gaat vervangen, en iedere week krijg je hulp van een andere celebrity. Denk aan de zoon van Dries Roelvink, maar ook Leo de Haas en Albert Verlinde staan stand-by. Aan het einde van de serie wordt ene Bram M. ingezet, die je gaat adviseren over de rechtszaak Keezje vs. Musk.

Ik zou kijken!
 
Voorlopig toch benieuwd naar antwoorden.

Kan het? In het kort: nee.

Een paar problemen:

Je hebt bij een project als deze de steun van Tesla nodig om je bij bepaalde software-gerelateerde problemen te helpen of om onderdelen te leveren. Als je zelf dit met je auto hebt gedaan zullen ze dat weigeren. Een tijdje geleden was er iemand in de US die een schade Tesla heeft gekocht en deze zelf is gaan opknappen. Om de auto weer rijdend te krijgen had hij Tesla nodig om de na-ongeluk-blokkering eraf te halen en zij weigerden dit omdat ze het herstel niet zelf hadden uitgevoerd.

Alternatief is dat je de hele ombouw door Tesla laat uitvoeren. Dat is met een garagetarief van 130 Euro/uur financieel niet rendabel. Een nieuwe auto kopen en de huidige verkopen is goedkoper. En ik verwacht dat ook Tesla er naar zal kijken, simpelweg de moeite en het risico niet waard.

Over de ombouw zelf, om dit voor elkaar te krijgen moet je de draadboom voor een groot deel vervangen. Om dat voor elkaar te krijgen moet het overgrote deel van de auto gedemonteerd worden. Dat kost veel tijd en daarmee geld. Daarbij moet de gehele voorwielophanging vervangen worden incl. de chassis constructie daar omheen. Voor dat laatste moet gelast worden en ik betwijfel of ze dat überhaupt wel doen bij een aluminium chassis.

Anyway, ik denk dat dit geen haalbare kaart is. En ik zeg dat niet snel als het om het ombouwen van auto's gaat. :)
 
Daarbij moet de gehele voorwielophanging vervangen worden incl. de chassis constructie daar omheen. Voor dat laatste moet gelast worden en ik betwijfel of ze dat überhaupt wel doen bij een aluminium chassis.

Dat vroeg ik me af, omdat ik denk dat bij het ontwerp van begin af aan rekening is gehouden met de toevoeging van AWD; het zou me ook niet verbazen als de voortrein er net zo gemakkelijk onder vandaan komt als de drivetrain achter vervangen kan worden (en de batterij). Maar ik snap het wel hoor, wishful thinking... (En verder zal ik al blij zijn als mijn S met RWD weer gewoon aan de praat raakt en wordt afgeleverd :crying:).
 
Dat vroeg ik me af, omdat ik denk dat bij het ontwerp van begin af aan rekening is gehouden met de toevoeging van AWD; het zou me ook niet verbazen als de voortrein er net zo gemakkelijk onder vandaan komt als de drivetrain achter vervangen kan worden (en de batterij). Maar ik snap het wel hoor, wishful thinking... (En verder zal ik al blij zijn als mijn S met RWD weer gewoon aan de praat raakt en wordt afgeleverd :crying:).
Een week geleden nog staan gluren bij SeC Amsterdam tijdens het superchargen. Daar staat in de 'winkel' nu het chassis met dual motor. Voor het ophangen van de motor zijn er twee brackets aan het frame gebout en gelast. Stiekem natuurlijk ook over retrofitten nagedacht en redelijk snel tot de conclusie gekomen dat die motor er inhangen, ophanging aanpassen en aandrijfassen ertussen zetten waarschijnlijk nog wel gaat lukken (moet je die mount al zelf maken wat dat zal als integraal onderdeel van het chassis geen los verkijgbaar onderdeel zijn). Maar de absolute bottleneck is natuurlijk de elektrische aansluiting en software-aanpassingen.Had er dus slechts een fractie van een superchargesessie voor nodig om te bedenken dat de gesuggereerde retrofit een harde no go is.Is uberhaupt wel een beetje een frustratie om als gevorderde amateur/hobby sleutelaar 'niets' te kunnen met je auto. (behalve poetsen dan, maar dat is niet de real thing)Maar als gevolg daarvan wordt de Touran van de vrouw wel steeds completer...
 
(En verder zal ik al blij zijn als mijn S met RWD weer gewoon aan de praat raakt en wordt afgeleverd :crying:).

Als die weer aan de praat is dan kun je natuurlijke een koper op het forum zoeken en een p85d bestellen:biggrin:...
Mocht je een eenvoudige berekening willen stuur me dan even een pm met mailadres en telefoonnummer, dan stuur ik je een simpele excel sheet toe, die we samen in kunnen vullen....