Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duolader

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in een jaar tijd toch nog wel een paar keer de duo lader kunnen gebruiken, onder meer bij Fastned om in een half uurtje net de benodigde kilometertjes te laden om thuis te geraken en laatst nog bij Tesla Tilburg waar ik na mijn AP test bezoekje niet nog even langs Oosterhout hoefde om het benodigde bij te laden. Wat mij betreft dus een prima optie :)
 
Ik heb laatst bij SeC Amsterdam ontdekt dat als je een range charge wil doen voor een lange rit je voor de laatste 10-15% net zo goed of in mijn subjectieve perceptie zelfs beter (sneller) kunt laden met de 32A laders die daar ook staan. Dit in vergelijking met de SuperChargers.

Zo heb jij en hebben ook anderen profijt van je duo lader doordat je op die manier Superchargers vrij speelt of houdt.
 
Last edited:
Toch zou ik niet zonder kunnen, op de zaak 32a, maar ook in Italië standaard 22kw geladen op openbare palen, spaart me toch meerdere uren per maand, over 10 jaar gezien zeker de moeite waard.
Als je vaak in het buitenland komt is het naar mijn mening een no-brainer, wij zijn het enige land waar (bijna) geen 22kW-laadpunten zijn, overal elders wemelt het van de 22kW-laadpunten. En 11kW komt in het buitenland bijna nergens voor.
 
Ik heb hem dit keer ook niet weer besteld en ga hem ook niet meer achteraf laten plaatsen. Maximaal 5 keer gebruikt in het eerste jaar toen er nog nauwelijks SuCs waren, dit jaar 0x gebruikt.

De 22kW palen zijn schaars in Nederland en aan een Chademo adapter heb je veel meer. Daarnaast nog 1-3 SuCs in Nederland en je hoeft nooit meer na te denken over het laden imho.
 
Ik heb hem er bij gedaan bij de bestelling. In de totaalprijs viel dat niet echt meer op. De Chademo was toen nog niet beschikbaar. Zou ik het nu weer doen? Ik denk het wel. In Nederland heb ik hem de afgelopen 8 maanden toch wel redelijk vaak gebruikt. Chademo is in steden toch redelijk zeldzaam, 22 kW komt meer voor.

En, zoals al eerder gezegd, als je vaker in het buitenland zit is een duolader zeker de moeite waard: de meeste palen die ik daar aangetroffen heb in en rond de steden waren 22 kW palen.

Met andere woorden: er is geen pasklaar antwoord. Je moet het voor jezelf bekijken wat voor jou geldt. Als je vrijwel alleen in Nederland / Belgie bent en het buitenland voornamelijk via de SuC doet, is het onzin. Een Chademo adapter is dan een betere keus. Als je regelmatig in het buitenland de steden in moet, kan het een handige optie zijn.
 
Ik heb duolader en 2 x gebruikt in t buitenland
Maar er was toen geen chademo EN nog geen suc zoals nu.
Ik zou t nu niet meer doen en gewoon zien hoever je komt zonder duo of chademo.
Als je echt wilt zou ik gaan vd chademo adapter


Ik ben deze week de laadpalen in de buurt een beetje aan het testen. En als je een beetje plant naar waar je gaat heb je echt geen probleem.
Vrijdag een bezoekje aan Wijnegem Shopping Center gedaan en daar lekker gratis geladen (wel maar 4maand geldig vanaf nu).
Zaterdag in Keerbergen aan de lader bij Leo Peeters (ook gratis) daar was een chademo aanwezig maar ik heb nog geen adapter.
Ik ben toch eens benieuwd hoe snel dat laadt.
 
Last edited:
Wat hier niet genoemd wordt, is dat je de duolader ook gewoon thuis kunt gebruiken. Bij een standaard aansluiting van 25A kun je met een duolader laden met ca. 17 Kw, zonder duolader is dat 11 Kw. Scheelt dus ca. 50%. Nu zullen er ongetwijfeld mensen zeggen dat die extra snelheid helemaal niet nodig is, want er is 's nachts tijd genoeg om te laden. Dat is meestal wel zo, maar het kan toch voorkomen dat je overdag thuis moet bijladen en dezelfde dag weer ergens anders heen moet. Dan is het prettig als je snel weer de nodige kilometers in je accu hebt zitten. Ik ben blij met de duolader!
 
Wat hier niet genoemd wordt, is dat je de duolader ook gewoon thuis kunt gebruiken. Bij een standaard aansluiting van 25A kun je met een duolader laden met ca. 17 Kw, zonder duolader is dat 11 Kw. Scheelt dus ca. 50%. Nu zullen er ongetwijfeld mensen zeggen dat die extra snelheid helemaal niet nodig is, want er is 's nachts tijd genoeg om te laden. Dat is meestal wel zo, maar het kan toch voorkomen dat je overdag thuis moet bijladen en dezelfde dag weer ergens anders heen moet. Dan is het prettig als je snel weer de nodige kilometers in je accu hebt zitten. Ik ben blij met de duolader!
Ja, en als je ook nog voor 5kW of meer zonnepanelen hebt en de zon schijnt als je moet laden, kun je volle bak laden 22kW!

- - - Updated - - -

Ik ben deze week de laadpalen in de buurt een beetje aan het testen. En als je een beetje plant naar waar je gaat heb je echt geen probleem.
Vrijdag een bezoekje aan Wijnegem Shopping Center gedaan en daar lekker gratis geladen (wel maar 4maand geldig vanaf nu).
Zaterdag in Keerbergen aan de lader bij Leo Peeters (ook gratis) daar was een chademo aanwezig maar ik heb nog geen adapter.
Ik ben toch eens benieuwd hoe snel dat laadt.
CHAdeMO laadt grofwel 2 maal sneller dan de duolader. Oftewel 4 maal sneller dan de standaard 11kW / 3x16A.
 
Waarschijnlijk kan ik de vraag het beste hier kwijt, ivm. duo-lader:

Is er een optie bij Tesla Model S om een 32A 400V aansluiting te benutten?
Zover ik kan zien/lezen, heeft een duo-lader alleen nut bij 22kW Type2 laadaansluitingen, terwijl wij ook 32A 400V aansluitingen hebben (voor de grotere rode stekker). En de standaard geleverde kabel heeft alleen de 16A 400V stekker.
 
Meteen een reden waarom ik de Juicebooster kan aanbevelen.
Geen probleem met neuter, en als je de verloopstekkers erbij neemt, kan je op de meest voorkomende stopĉontacten laden : 3*32Arood (=100km/u met de duolader), 3*16Arood, 1*32Ablauw, 1*16Ablauw, schuko...
 
Dank voor de snelle reacties!

Ik had al gelezen dat een duo-lader voor de nederlandse laadpalen weinig nut had (weinig 22kW laadpalen), maar dit is de overweging waard om later toch een duo-lader laten te installeren.

Eerst maar eens afwachten hoe het in de dagelijkste praktijk gaat (begin maart is de verwachte leverdatum), op de zaak komt sowieso een 22kW laadpaal (kost qua installatie nauwelijks meer), waar dan later ook gebruik van gemaakt kan worden.
 
Dank voor de snelle reacties!

Ik had al gelezen dat een duo-lader voor de nederlandse laadpalen weinig nut had (weinig 22kW laadpalen), maar dit is de overweging waard om later toch een duo-lader laten te installeren.

Eerst maar eens afwachten hoe het in de dagelijkste praktijk gaat (begin maart is de verwachte leverdatum), op de zaak komt sowieso een 22kW laadpaal (kost qua installatie nauwelijks meer), waar dan later ook gebruik van gemaakt kan worden.

Als je al ergens een bestaand rood 32A CEE stopcontact hebt, kan je via een verloopkabeltje van rood CEE 32A naar rood CEE 16A dit stopcontact gebruiken met de standaard Tesla UMC. Je kan dan "maar" met 11kW laden maar je hoeft geen investering te doen in extra laadmateriaal. De duolader heb je met deze goedkope oplossing ook niet nodig. Het kabeltje kan je hier kopen: Adapter CEE 32A Male naar CEE 16A Female Laadkabels voor elektrische auto's
 
Dank voor de snelle reacties!

Ik had al gelezen dat een duo-lader voor de nederlandse laadpalen weinig nut had (weinig 22kW laadpalen), maar dit is de overweging waard om later toch een duo-lader laten te installeren.

Eerst maar eens afwachten hoe het in de dagelijkste praktijk gaat (begin maart is de verwachte leverdatum), op de zaak komt sowieso een 22kW laadpaal (kost qua installatie nauwelijks meer), waar dan later ook gebruik van gemaakt kan worden.
Heb op de zaak ook 22kW laadstations aan laten leggen echter de afgelopen 2 jaar persoonlijk niet nodig gehad, 11kW was voldoende geweest. Daarom nu bij de nieuwe vooralsnog ook geen duo lader laten installeren.