Na, 2300km richting Z Spanje zijn dit mijn ervaringen.
Over het algemeen als positief en aangenaam ervaren. Snelheid aanpassen naar 110km/h is wel even wennen maar 125 aanhouden is een wereld van verschil in verbruik/range. Wow. (De eerste dag heb ik 125 aangehouden, de tweede niet meer..)
In de praktijk is het ook wel verassend dat je maximum 300km haalt aan 110 en dat nadat je toch moest laden tot boven 90% om de volgende SuC te halen. Toegegeven, gemiddelde temp 5C en stevig geladen. Denken dat je met een opgegeven range van +500km van LR vlot 400km zou moeten halen is een beetje wishful thinking gebleken.
Maar het is vakantie en we hebben tijd, ik kan ermee leven. Terugreis is eind april met hogere temperaturen, benieuwd naar het verschil.
Maar toch, ik mis dus wel degelijk de functie om een stop als overnachting zonder laadmogelijkheid te kunnnen ingeven. We hadden een stop met aankomst SoC 4%. De volgende SuC was dan een kleine 20' verder, de volgende ochtend maar bij -1 s 'nachts en koude batterij, na 15uur ter plaatse..? Ik heb het advies gevolgd en op de vorige langer geladen maar ik zou die functie toch graag zien komen. Als de ABRP dat kan moet Tesla dat helemaal kunnen, toch?
SuC's over het algemeen heel toffe ervaring, er is wel altijd iets te doen. Of een hotel, shopping center met Mc Donald's, BK..
Maarrr, sommigen zijn begot heel slecht te vinden. In Madrid heb ik verschillende toerkes moeten rijden, bleek die in een garagegebouw te staan. Geen pijl, niets. Eens in de garage wel pijlen met aanduiding waar je moet zijn. Leek wel een beetje Geocaching, op zich ook wel leuk eigenlijk, als je niet op de limiet aankomt natuurlijk..
Laden was nooit een probleem. Wel 2x de stekker terug moeten uittrekken omdat het laden niet wilde starten maar ze werkten wel alle 10 die we hebben aangedaan.
We hadden ook altijd vrije plaatsen genoeg (buiten seizoen) Toch heb ik me een beetje geërgerd aan een (Duitse) Kona die door zijn onhandige laadpoort zo maar eventjes 2 Tesla laadplaatsen bezet omdat anders de kabel niet lang genoeg is. Terwijl er naast de SuC nog een hoop Endesa laadplaatsen vrij waren. Kan me inbeelden dat dit gedrag in het hoogseizoen voor vuurwerk kan zorgen.
Wat me nog is opgevallen: de voorspelde SoC is correct. Maar, onderweg merk ik dat hij met enkele procenten, tot zelfs 5% a 8% kan stijgen. Mooi, tot je een korte stop maakt van letterlijk 3minuten (pipi). De gewonnen procenten zijn weg en hij zal weer aankomen met wat hij had gepland bij de start vd rit, misschien +1 of 2. Daar kan ik geen verklaring voor vinden.
Ruitenwissers: motregen en zware regen van Parijs tot Bordeaux. Meer op het knopje moeten duwen dan iets anders. Ofwel (veel) te laat ofwel plots beginnen wissen als het al een hele tijd droog is. De max stand bij een wolkbreuk liet ook op zich wachten.. terwijl AP al de melding gaf "snelheid verminderd door slecht zicht" (oid)
TACC: wat ik ook op dezelfde plaats in Lummen al meermaals heb voorgehad, van ingestelde snelheid X plots afremmen naar snelheid Y. Nogal lullig als er iemand achter je zit. In scherpere bochten naar L durft hij ook al eens in de remmen gaan als je op dat moment enkele vrachtwagens inhaalt bijv. Hij lijkt te denken dat je erop gaat rijden.
Dat het automatisch sturen uitvalt telkens je inhaalt is ook niet geweldig. In België, voor kortere trajecten vond ik het niet zo een punt. Maar als je uren cruist en je gebruikt het is het wel vervelend of je moet continue links blijven rijden maar aan 110km/h is ook dat geen optie. Zolang er niemand voor je is, z a l i g.
Ik klaag niet, ben nog altijd 100% tevreden, geen enkele auto is perfect en ik weet dat ik bij deze geregelde updates mag verwachten die de wagen alleen maar beter zullen maken
Over het algemeen als positief en aangenaam ervaren. Snelheid aanpassen naar 110km/h is wel even wennen maar 125 aanhouden is een wereld van verschil in verbruik/range. Wow. (De eerste dag heb ik 125 aangehouden, de tweede niet meer..)
In de praktijk is het ook wel verassend dat je maximum 300km haalt aan 110 en dat nadat je toch moest laden tot boven 90% om de volgende SuC te halen. Toegegeven, gemiddelde temp 5C en stevig geladen. Denken dat je met een opgegeven range van +500km van LR vlot 400km zou moeten halen is een beetje wishful thinking gebleken.
Maar het is vakantie en we hebben tijd, ik kan ermee leven. Terugreis is eind april met hogere temperaturen, benieuwd naar het verschil.
Maar toch, ik mis dus wel degelijk de functie om een stop als overnachting zonder laadmogelijkheid te kunnnen ingeven. We hadden een stop met aankomst SoC 4%. De volgende SuC was dan een kleine 20' verder, de volgende ochtend maar bij -1 s 'nachts en koude batterij, na 15uur ter plaatse..? Ik heb het advies gevolgd en op de vorige langer geladen maar ik zou die functie toch graag zien komen. Als de ABRP dat kan moet Tesla dat helemaal kunnen, toch?
SuC's over het algemeen heel toffe ervaring, er is wel altijd iets te doen. Of een hotel, shopping center met Mc Donald's, BK..
Maarrr, sommigen zijn begot heel slecht te vinden. In Madrid heb ik verschillende toerkes moeten rijden, bleek die in een garagegebouw te staan. Geen pijl, niets. Eens in de garage wel pijlen met aanduiding waar je moet zijn. Leek wel een beetje Geocaching, op zich ook wel leuk eigenlijk, als je niet op de limiet aankomt natuurlijk..
Laden was nooit een probleem. Wel 2x de stekker terug moeten uittrekken omdat het laden niet wilde starten maar ze werkten wel alle 10 die we hebben aangedaan.
We hadden ook altijd vrije plaatsen genoeg (buiten seizoen) Toch heb ik me een beetje geërgerd aan een (Duitse) Kona die door zijn onhandige laadpoort zo maar eventjes 2 Tesla laadplaatsen bezet omdat anders de kabel niet lang genoeg is. Terwijl er naast de SuC nog een hoop Endesa laadplaatsen vrij waren. Kan me inbeelden dat dit gedrag in het hoogseizoen voor vuurwerk kan zorgen.
Wat me nog is opgevallen: de voorspelde SoC is correct. Maar, onderweg merk ik dat hij met enkele procenten, tot zelfs 5% a 8% kan stijgen. Mooi, tot je een korte stop maakt van letterlijk 3minuten (pipi). De gewonnen procenten zijn weg en hij zal weer aankomen met wat hij had gepland bij de start vd rit, misschien +1 of 2. Daar kan ik geen verklaring voor vinden.
Ruitenwissers: motregen en zware regen van Parijs tot Bordeaux. Meer op het knopje moeten duwen dan iets anders. Ofwel (veel) te laat ofwel plots beginnen wissen als het al een hele tijd droog is. De max stand bij een wolkbreuk liet ook op zich wachten.. terwijl AP al de melding gaf "snelheid verminderd door slecht zicht" (oid)
TACC: wat ik ook op dezelfde plaats in Lummen al meermaals heb voorgehad, van ingestelde snelheid X plots afremmen naar snelheid Y. Nogal lullig als er iemand achter je zit. In scherpere bochten naar L durft hij ook al eens in de remmen gaan als je op dat moment enkele vrachtwagens inhaalt bijv. Hij lijkt te denken dat je erop gaat rijden.
Dat het automatisch sturen uitvalt telkens je inhaalt is ook niet geweldig. In België, voor kortere trajecten vond ik het niet zo een punt. Maar als je uren cruist en je gebruikt het is het wel vervelend of je moet continue links blijven rijden maar aan 110km/h is ook dat geen optie. Zolang er niemand voor je is, z a l i g.
Ik klaag niet, ben nog altijd 100% tevreden, geen enkele auto is perfect en ik weet dat ik bij deze geregelde updates mag verwachten die de wagen alleen maar beter zullen maken