Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring met import Tesla uit Duitsland? (of elders in Europa?)

This site may earn commission on affiliate links.
Met onze classic zijn we in november aan de beurt voor de hogere bijtelling.
Een 75 vind ik een achteruitgang qua bereik, de aanschafprijs van een 100 heb ik er niet voor over.
Ik heb geinformeerd bij Tesla naar een Demo 100. Er is haast niet te verkrijgen krijgen en er wordt de hoofdprijs voor gevraagd.
Op mobile.de ben ik eens gaan zoeken en kom daar interessante 2017 modellen 90 en 100 tegen.
Complete uitvoeringen, lage km. standen en veel lagere prijzen.
Ik koop zakelijk, dus wanneer de MWST verrekenbaar is, dan kan ik die terugvorderen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Wat zijn de valkuilen?
Uiteraard heb ik de vraag ook aan Tesla voorgelegd. Ik hou jullie van het antwoord op de hoogte
 
A
Met onze classic zijn we in november aan de beurt voor de hogere bijtelling.
Een 75 vind ik een achteruitgang qua bereik, de aanschafprijs van een 100 heb ik er niet voor over.
Ik heb geinformeerd bij Tesla naar een Demo 100. Er is haast niet te verkrijgen krijgen en er wordt de hoofdprijs voor gevraagd.
Op mobile.de ben ik eens gaan zoeken en kom daar interessante 2017 modellen 90 en 100 tegen.
Complete uitvoeringen, lage km. standen en veel lagere prijzen.
Ik koop zakelijk, dus wanneer de MWST verrekenbaar is, dan kan ik die terugvorderen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Wat zijn de valkuilen?
Uiteraard heb ik de vraag ook aan Tesla voorgelegd. Ik hou jullie van het antwoord op de hoogte
Als je hem van een Duitse ondernemer koopt is het heel eenvoudig. Hij levert jou de auto excl. BTW op voorwaarde dat jij een BTW nummer hebt. Je moet hem wel invoeren en weer BTW betalen die je vervolgens weer terugvraagt.
Tesla heeft een Europese typegoedkeuring, dus dat kan nauwelijks een probleem zijn.
 
Hou er rekening mee dat veel Duitse garages eerst de BTW als een borg willen ontvangen, zodra de auto een Nederlands kenteken heeft en je hier een kopie van stuurt storten ze deze terug.

Dit is niet hoe het hoort, maar nadat de Duitse Finanzambt een paar dealers/garages heeft laten betalen voor een flink aantal auto’s waarvoor de BTW nooit is afgedragen, doen ze wat moeilijker.

Let er op dat in Duitsland en zeker verder oostwaarts nogal eens Tesla’s uit Amerika te koop staan, dit wordt er niet altijd meteen bij verteld maar geeft wel veel gedonder (geen superchargen, internet verbinding lastig. )

Zolang de auto uit een EU land komt, jonger dan 4 is en minder dan 80.000km heeft kan je terug vallen op de Tesla garantie net zoals een Nederlands geleverde auto. Auto’s uit Zwitserland vallen hier niet onder, die hebben wel garantie maar dan moet de auto officieel terug naar Zwitserland. Of dat goedkoper voor Tesla in vergelijk tot hier repareren is natuurlijk de vraag.

Mocht je tips of hulp nodig hebben dan mag je altijd een bericht aan mij sturen, ik heb in de afgelopen jaren zoveel auto’s geïmporteerd dat ik ze niet meer kan tellen en ik kan het traject wel kan dromen.
 
Last edited:
Als je dan toch op zoek gaat in Duitsland zou ik in ieder geval voor het 100 accupack gaan. Het verschil in netto accu capaciteit tussen de 90 en 75 is maar heel klein.

Interessant draadje trouwens. Hou ons op de hoogte hoe een en ander verder afloopt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Klaas and bpsmits
A

Als je hem van een Duitse ondernemer koopt is het heel eenvoudig. Hij levert jou de auto excl. BTW op voorwaarde dat jij een BTW nummer hebt. Je moet hem wel invoeren en weer BTW betalen die je vervolgens weer terugvraagt.
Tesla heeft een Europese typegoedkeuring, dus dat kan nauwelijks een probleem zijn.

Als je de auto netto geleverd krijgt geef je dit aan in dezelfde btw aangifte als dat je hem terug vraagt, per saldo betaal je de BTW dus niet fysiek. Tijdens de invoer hoeft de BTW niet betaald te worden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: bpsmits and Wim S.
Als je dan toch op zoek gaat in Duitsland zou ik in ieder geval voor het 100 accupack gaan. Het verschil in netto accu capaciteit tussen de 90 en 75 is maar heel klein.

Interessant draadje trouwens. Hou ons op de hoogte hoe een en ander verder afloopt.

Dat verrast me.
Ik had verwacht dat het verschil 15/75 zou zijn.
Ik heb inderdaad zowel naar 90 als naar 100 gekeken.
Ik heb inmiddeel swat facturen uit Duitsland binnen.
Klaarblijkelijk werden die in 08/2017 duurder verkocht dan ze nu in NL zijn.
De oorspronkelijke cataoguswaarde op de facturen is een stuk hoger dan wanneer ik een 100 nu configureer in NL, met vergelijkbare spec's

Op alle facturen staat een umweltbonus van € 2000, een Empfehlung van € 1000 en een showroom discount van € 3000
 
Dat verrast me.
Ik had verwacht dat het verschil 15/75 zou zijn.
Ik heb inderdaad zowel naar 90 als naar 100 gekeken.
Ik heb inmiddeel swat facturen uit Duitsland binnen.
Klaarblijkelijk werden die in 08/2017 duurder verkocht dan ze nu in NL zijn.
De oorspronkelijke cataoguswaarde op de facturen is een stuk hoger dan wanneer ik een 100 nu configureer in NL, met vergelijkbare spec's

Op alle facturen staat een umweltbonus van € 2000, een Empfehlung van € 1000 en een showroom discount van € 3000
Hier vind je een overzicht van de werkelijke accucapaciteit van de verschillende packs: Tesla’s hacked Battery Management System exposes the real usable capacity of its battery packs
Met name het verschil tussen de 85 en 75 is heel klein maar de 90 levert feitelijk ook maar 81.8 kWh.
 
  • Informative
Reactions: bpsmits
Zijn er nog import updates?
Zelf ben ik (als partikulier zijnde) ook aan het rondkijken naar een tesla model S, en in Duitsland staan zeker leuke kanshebbers. Ik vraag mij alleen wel even af hoe het zit met bijvoorbeeld het verschil in af te dragen btw van 19 en 21%, en of ik probleemloos de taal kan wijzigen naar nederlands. Connectiviteit; ook geen probleem? Service vanuit Tesla?

Importeren zelf ik naar ik verwacht niet meer dan een bezichtigingsafspraak bij de rdw waar ze het voertuig schouwen en je het kenteken opgestuurd krijgt? BPM zit er niet op; blijft enkel de btw (verschil) vraag open: Ga ik: geen / 2% / 21% / btw betalen aan onze grote vrienden?
 
Zijn er nog import updates?
Zelf ben ik (als partikulier zijnde) ook aan het rondkijken naar een tesla model S, en in Duitsland staan zeker leuke kanshebbers. Ik vraag mij alleen wel even af hoe het zit met bijvoorbeeld het verschil in af te dragen btw van 19 en 21%, en of ik probleemloos de taal kan wijzigen naar nederlands. Connectiviteit; ook geen probleem? Service vanuit Tesla?

Importeren zelf ik naar ik verwacht niet meer dan een bezichtigingsafspraak bij de rdw waar ze het voertuig schouwen en je het kenteken opgestuurd krijgt? BPM zit er niet op; blijft enkel de btw (verschil) vraag open: Ga ik: geen / 2% / 21% / btw betalen aan onze grote vrienden?

Als je als particulier een “nieuwe” tesla loopt (jonger dan 6m of minder dan 6k gelopen) dan kan je een factuur zonder btw vragen. Moet je wel in nl 21% btw afdragen (voor een intra communautaire verwerving) die niet verrekenbaar is.

kost je 2% extra btw.

oudere Tesla’s kan je alleen met 19% mwst kopen, tenzij het een Duitse marge auto is. Dat kan je aan de verkoper vragen.

als particulier zou ik daarom geen “nieuwe” auto kopen om zo 2 procent btw te besparen, tenzij je een mooie prijs kan bedingen voor een nieuwe en de 2procent op de koop toe neemt.
 
Goedemorgen, ik ben mij aan het orienteren op een gebruikte tesla (S of 3). Ik ben zelf particulier. Nu zag ik op de Duitse Tesla site een paar interessante opties staan (gebrauchtwagen), modellen van 2018.

Mijn schoonvader woont in Duitsland. Is het een idee om hem deze te laten kopen, ermee naar NL te laten rijden en hen daar van hem te kopen en op kenteken laten zetten?

Zitten er überhaupt voor of nadelen aan om een tweedehands via tesla zelf te kopen?

andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

alvast bedankt!!
 
Je kunt in Duitsland ook een kurzzeitkenzeichen o.i.d. kopen waarmee je in Europa behalve Nederland (als je hier ingeschreven bent) mag rijden. Je kunt een 2 weken ontheffing aanvragen op de douane website geloof ik zodat je er ook in Nederland mee mag rijden. Je moet even kijken of er bij de kurzzeitkenteken ook een verzekering zit. Dan kun je hem zelf ophalen en naar NL rijden.
 
Ik heb in april een model Y LR wit met zwarte bekleding en 19" velgen besteld in NL. Daarbij voorkeur aangegeven voor een exemplaar uit Dld. Nu schijnt NL heel weinig auto's van Tesla toegewezen te krijgen en duurt het ws nog tot in 2023 voordat ik 'm krijg. Weet iemand of ik met mijn RN een auto in Duitsland kan kopen en vervolgens naar hier te importeren? Dan krijg ik 'm ws veel sneller.