Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen LTE upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Dirk, gaat het laden van de Flitsmeister pagina er ook op vooruit?

sneller is niet het juiste woord.
het was eerder een vraag of de pagina geladen werd; nu wordt ze altijd geladen.

het verschil is duidelijkst bij internetradio.
waar deze vroeger regelmatig wegviel; heb ik nu zowat altijd goede ontvangst.

let wel : het was in België en Duitsland veel slechter dan in Nederland.
in Nederland was de 3G dekking veel beter dan hier; en uiteraard worden er nu geen 3G antennes meer geplaatst maar 4G.
 
Ik weet niet zo goed wat je bedoelde met snelheid ...
Maar ik heb geen veranderingen gemerkt...
jij was als ik thread las heel tevreden, ik bedoel, ik weet niet of de bottleneck voor de trage maps in de data connectie zit of eerder in de al erg verouderde Tegra 3 processor, en oude misschien niet optimale linux kernel, omdat met de laatste updates er een nieuwe kernel is geïnstalleerd stelde ik me de vraag of je nog verbetering zag.

bij vraag die ik me stel is MCU in de facelifts nog altijd dezelfde ? of heeft die een speedboost gekregen ?
 
jij was als ik thread las heel tevreden, ik bedoel, ik weet niet of de bottleneck voor de trage maps in de data connectie zit of eerder in de al erg verouderde Tegra 3 processor, en oude misschien niet optimale linux kernel, omdat met de laatste updates er een nieuwe kernel is geïnstalleerd stelde ik me de vraag of je nog verbetering zag.

bij vraag die ik me stel is MCU in de facelifts nog altijd dezelfde ? of heeft die een speedboost gekregen ?
Je zou dit in je eigen wagen eens kunnen testen door je smartphone met 4G als hotspot in te stellen en de auto daarop te laten connecteren. Als je dan met de browser naar Internet Speed Test | Fast.com gaat en een behoorlijke snelheid hebt dan denk ik dat je een goede basis hebt om te zien of de lange inlaadtijden aan de ingebouwde 3G liggen of aan de CPU. In mijn geval (productie 11/2015) ligt het vooral aan het in mijn ogen minderwaardige data-abonnement dat ze bij BASE afnemen, die provider heeft absoluut geen goede dekking in de regio's waar ik kom. Wellicht is het BASE omdat dat tot voor kort een KPN-dochter was. Misschien dat Tesla, nu Europese dataroamingkosten geen issue meer zijn, kan kiezen voor een premium provider. BASE is een low cost provider.
 
Je zou dit in je eigen wagen eens kunnen testen door je smartphone met 4G als hotspot in te stellen en de auto daarop te laten connecteren. Als je dan met de browser naar Internet Speed Test | Fast.com gaat en een behoorlijke snelheid hebt dan denk ik dat je een goede basis hebt om te zien of de lange inlaadtijden aan de ingebouwde 3G liggen of aan de CPU. In mijn geval (productie 11/2015) ligt het vooral aan het in mijn ogen minderwaardige data-abonnement dat ze bij BASE afnemen, die provider heeft absoluut geen goede dekking in de regio's waar ik kom. Wellicht is het BASE omdat dat tot voor kort een KPN-dochter was. Misschien dat Tesla, nu Europese dataroamingkosten geen issue meer zijn, kan kiezen voor een premium provider. BASE is een low cost provider.

Verbindingen lopen allemaal via KPN zover ik weet en roaming op alle netwerken. Lte is niet sneller dan 3G ik heb sinds vandaag een nieuwe mcu doordat de vorige software update van tesla de unit liet crashen, onherstelbaar dus nieuw. Anyway snelheid 2.3mbit via lte, de verbindingen zijn allemaal getrotteld.
 
Anyway snelheid 2.3mbit via lte, de verbindingen zijn allemaal getrotteld.
Het loopt in Belgie inderdaad ook via roaming en wellicht een voor Tesla dedicated APN naar KPN toe en zo naar Internet, bovendien is de bandbreedte in de backbone flink dichtgeknepen, maar door de inferieure 3G dekking van BASE haal ik zelfs op hoofdwegen maar 800kbit/s. Wellicht zit er ook nog wat QoS op om streaming audio voorrang te geven op het downloaden van een sw update of zo, maar het is huilen met de pet op. Eigenlijk is dat het enige aan de auto waar ik me wekelijks een paar keer aan erger.
 
Ik heb AP1 maar nooit de vraag gesteld, wat heb je aan LTE als de bandbreedte evenzeer dichtgeknepen is en de provider (BASE) er zelfs nooit in geslaagd is om voldoende 3G dekking te voorzien, de LTE dekking zal bij hen echt niet beter zijn. In NL is dat wellicht anders. Dan investeer ik liever 80 euro in een MiFi router met LTE van een provider met goede dekking, dat was tot voor kort niet praktisch owv de dure roamingkosten als je de grens over gaat maar dat is nu weggevallen.
 
ik kan alleen maar herhalen dat bij mij de ontvangst via LTE véééél beter is dan met 3G
3G was met een spaans kaartje, van Telefonica (ook via Base)
3G van Base was beperkt beschikbaar, en alle nieuwe antennes zijn 4G waar je dus met een 3G ontvanger niets aan hebt.
nét dat was de reden van mijn overstap.

Ik merk géén verschil met de kaarten van de NAV (verkeersdrukte) - sinds één of andere oude update nog voor de update is de bandbreedte voor de NAV te klein gemaakt denk ik. Vroeger kon ik al rijdende de satelliet-view inschakelen om de omgeving te zien. Nu is dan quasi onmogelijk - updaten duurt véél te lang. Dit was al voor de update, en is niet verbeterd na de update.

Streaming audio via bvb TuneIn werkt nu quasi feilloos : héél sporadisch een hiccup; maar met 3G was het ondoenbaar in de regio's waar ik rij..
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and widodh
ik kan alleen maar herhalen dat bij mij de ontvangst via LTE véééél beter is dan met 3G
3G was met een spaans kaartje, van Telefonica (ook via Base)
3G van Base was beperkt beschikbaar, en alle nieuwe antennes zijn 4G waar je dus met een 3G ontvanger niets aan hebt.
nét dat was de reden van mijn overstap.

Ik merk géén verschil met de kaarten van de NAV (verkeersdrukte) - sinds één of andere oude update nog voor de update is de bandbreedte voor de NAV te klein gemaakt denk ik. Vroeger kon ik al rijdende de satelliet-view inschakelen om de omgeving te zien. Nu is dan quasi onmogelijk - updaten duurt véél te lang. Dit was al voor de update, en is niet verbeterd na de update.

Streaming audio via bvb TuneIn werkt nu quasi feilloos : héél sporadisch een hiccup; maar met 3G was het ondoenbaar in de regio's waar ik rij..
Dat dus. Precies dat.
 
Ik moet zeggen, Google Maps is nu echt retesnel, Internetradio erbij aan... nog geen vastloper gehad, maar ze hebben ook iets met mijn geheugen gedaan.

- Perform LTE Retrofit And Calibration Test Drive, Europe
- Technician heeft geconstateerd dat het vastlopen door het gebrek aan memory komt.
Door LTE upgrade en het herindelen van het memory moet dit opgelost zijn.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maarten and Keezje
Wat ze hoogstwaarschijnlijk gedaan hebben is een factory reset? Dat wist alle geheugen en cache.

De geheugen problemen gingen opgelost worden in een software update, geen idee of dat intussen gebeurd is maar denkt het wel. Vorig jaar liep bij mij spotify altijd vast na enkele weken geheugen volstoppen.

Net zoals op een computer zijn Google maps en spotify geheugenvreters. En spijtig genoeg enkel in Europa is er spotify en is er vanuit de VS weinig last van die geheugenproblemen. Al durf ik wedden dat bepaalde personen in Amerika wel rondrijden met een spotify versie.
 
Ik moet zeggen, Google Maps is nu echt retesnel, Internetradio erbij aan... nog geen vastloper gehad, maar ze hebben ook iets met mijn geheugen gedaan.

- Perform LTE Retrofit And Calibration Test Drive, Europe
- Technician heeft geconstateerd dat het vastlopen door het gebrek aan memory komt.
Door LTE upgrade en het herindelen van het memory moet dit opgelost zijn.


Ouch! Creepy !! :eek: