Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV box terug gezet naar 13 AMP

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week is bij mij een EV-Box aan de muur gemonteerd voor het thuisladen van mijn Model S Raven. Na een aantal dagen probleemloos laden op 3 fase 16 AMP (11KWh), sloeg op vrijdagavond (uiteraard) opeens een hoofdzekering er uit. Overbelasting dus en netbeheerder bellen.

Nu stond inderdaad de wasmachine, droger en ongetwijfeld nog een berg apparaten tegelijk aan, maar ik dacht te mogen verwachten dat het juist één van de voordelen van een EV-Box is dat die dit allemaal regelt en gewoon tijdelijk minder vermogen naar de Tesla stuurt?

Oplossing van EV support is nu dat ze mijn laadsnelheid teruggeschroefd hebben naar 3 x 13 AMP. Dat is uiteraard "veiliger", maar betekent uiteraard ook minder snel laden (+/- 9 KWh), ook als er niets anders aan staat.

Was ik naïef in mijn verwachting dat een EV Box dit allemaal moet kunnen managen of moet ik accepteren dat 3 x 13 de enige manier is om te voorkomen dat ik periodiek de netbeheerder langs moeten laten komen om een hoofdzekering te laten vervangen?
 
Heb je geen specificaties of handleiding waar in staat hoe hij zou moeten werken ?
Als het goed is kan je meterkast 3x25 A aan (hoofdzekeringen).

Edit: Is je meterkast recent omgebouwd naar 3 fasen en hebben ze ook goed gekeken naar de verdeling van de groepen over de fasen (bij 1 fase systemen zitten alle groepen op die ene fase) ?
 
Last edited:
Heb je geen specificaties of handleiding waar in staat hoe hij zou moeten werken ?
Als het goed is kan je meterkast 3x25 A aan (hoofdzekeringen).

Edit: Is je meterkast recent omgebouwd naar 3 fasen en hebben ze ook goed gekeken naar de verdeling van de groepen over de fasen (bij 1 fase systemen zitten alle groepen op die ene fase) ?

de meterkast is niet recent omgebouwd en groepen zitten verdeeld over de verschillende fasen. Er viel ook maar een deel van mijn groepen uit...
 
Ja heb een Smappee unit in m’n meterkast hangen voor dit doeleinde. Uiteraard door dezelfde monteur in 1 keer gemonteerd en geïnstalleerd.

Terugzetten op 13A is denk ik niet de oplossing.
Als de Smappee goed is geïnstalleerd zou dit niet mogen gebeuren aangezien deze ervoor zorgt dat de laadpaal minder stoom krijgt op het moment dat je teveel stroom uit het net trekt.
Het kan ook zijn dat de Smappee zijn werk heeft gedaan, de laadpaal dus uitgeschakeld, maar dat er alsnog teveel apparaten in je huis aanstonden die gezamenlijk teveel stroom uit het net trokken.
.
 
Vorige week is bij mij een EV-Box aan de muur gemonteerd voor het thuisladen van mijn Model S Raven. Na een aantal dagen probleemloos laden op 3 fase 16 AMP (11KWh), sloeg op vrijdagavond (uiteraard) opeens een hoofdzekering er uit. Overbelasting dus en netbeheerder bellen.

Nu stond inderdaad de wasmachine, droger en ongetwijfeld nog een berg apparaten tegelijk aan, maar ik dacht te mogen verwachten dat het juist één van de voordelen van een EV-Box is dat die dit allemaal regelt en gewoon tijdelijk minder vermogen naar de Tesla stuurt?

Oplossing van EV support is nu dat ze mijn laadsnelheid teruggeschroefd hebben naar 3 x 13 AMP. Dat is uiteraard "veiliger", maar betekent uiteraard ook minder snel laden (+/- 9 KWh), ook als er niets anders aan staat.

Was ik naïef in mijn verwachting dat een EV Box dit allemaal moet kunnen managen of moet ik accepteren dat 3 x 13 de enige manier is om te voorkomen dat ik periodiek de netbeheerder langs moeten laten komen om een hoofdzekering te laten vervangen?


Advies hier was een dlb module. Al maanden in gebruik en werkt top.