TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Fietsrek op dakdrager bij Tesla S

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by BertXL, Mar 3, 2016.

  1. BertXL

    BertXL Member

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    69
    Location:
    Kruibeke, Belgium
    Hoi,

    Ik heb plannen om eind dit jaar een Tesla S te bestellen en vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met het vervoeren van fietsen op dakdragers met een Tesla S. Zijn de dragers en rekken gemakkelijk te vinden en betaalbaar? Is het handig om ze er op te zetten en af te halen? Veroorzaken ze veel wind of ruis? Enz.

    Ik heb al gezocht in het forum maar hierover heb ik bitter weinig informatie gevonden, over een fietsrek op een trekhaak des te meer. Dit is ook een optie maar heeft toch een paar nadelen, aangezien ze niet ondersteund wordt door Tesla zelf en het me nog steeds niet duidelijk is wat de impact is op de garantie en de verzekering. Tijdens een gesprek met iemand van Thule op een beurs beweerde deze trouwens dat er ook technische redenen zijn waarom de Tesla S geen trekhaak mag hebben. (volgens hem zou het chassis niet uit een stuk metaal gemaakt zijn, wat ik niet echt geloof). Hij raadde me dan ook niet aan om een trekhaak om mijn Tesla te plaatsen.

    Het alternatief is dus een pano dak en dakdragers. Deze combinatie is natuurlijk een stuk duurder en daarom deze vraag...

    Alvast bedankt
    Bert
    Aan het aftellen tot mijn leasing afgelopen is en ik mijn eerste Tesla kan bestellen...:cool:
     
  2. Noelis

    Noelis Member

    Joined:
    Nov 6, 2015
    Messages:
    442
    Location:
    Steendorp, België
    Hey Bert,

    Blijkbaar een dorpsgenoot, ik kom uit Bazel
    Ik heb thule dakdragers gekocht voor de pano. De kit is toevallig vandaag binnen gekomen. In mijn geval was een pano - los van de dakdragers - een optie dat ik zeker wou.
    Er is een "thread" mbt dakdragers maar denk niet dat het voor fietsen voldoende zal zijn.
    Je hebt een towing optie om een trekhaak te plaatsen (torkliftcentral) Weet alleen niet of het verzekeringtechnisch goedkomt als je iets voor hebt.

    Er is zelfs een petitie om Musk te vragen om towing toe te voegen. Aangezien de X op hetzelfde onderstel zit en wel een trekhaak toelaat.
    https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s?recruiter=499548761&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink
     
  3. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    781
    Location:
    Alphen aan den Rijn
  4. Noelis

    Noelis Member

    Joined:
    Nov 6, 2015
    Messages:
    442
    Location:
    Steendorp, België
    Oei... ik zwijg. Als zou ik niet met een gerust hart rondrijden als daar een dure fiets op staat :)
     
  5. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    Gaat prima hoor. Whispbar dragers op een panodak. Deze combinatie levert rond 15% meer verbruik op. Op de Whispbar dragers kun je ook gewone fietsdrager plaatsen.

    P1010957.jpg
     
  6. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,349
    Location:
    amsterdam
    een trekhaak is voor aanhangers, een sleurhut lijkt aan de Teslarijders niet besteed. Ik heb collega's die telkens weer een trekhaak op de lease-auto laten zetten want "zo handig voor een aanhanger". Voor die ene keer per jaar huur je een busje!
    maar even terug on-topic: fietsdragers op het dak gaat prima, het maakt een hoop lawaai maar een prima alternatief voor de twinnyload-achtigen. Voordeliger keuze (- € 100) is de Thule dakdrager, je vind deze en een keur aan voordelige goeie fietsdragers bij http://shop.aubu.de/catalog/
     
  7. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    452
    Location:
    Nederland
    Ik heb deze combinatie, zie foto onderaan pagina. Als je 2 fietsdragers koopt kun je er minimaal nog 2 fietsen tussen zetten, met hun wielen rechtstreeks op de Whispbars.
     
  8. BertXL

    BertXL Member

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    69
    Location:
    Kruibeke, Belgium
    Leuk om een buurtgenoot tegen te komen. Ik heb nog geen Tesla, maar ik tel de dagen af ...

    Het blijft inderdaad raar dat een X meer dan 2 ton mag sleuren, op exact hetzelfde chassis en met dezelfde motoren als de S...
     
  9. sander kemper

    sander kemper Member

    Joined:
    Jan 11, 2016
    Messages:
    167
    Location:
    Wilp Netherlands
    voor mij is dit een super oplossing en geloof me die laat niet los
    Hornet-PR-42.jpg
     
  10. Carl Leermakers

    Joined:
    Nov 24, 2013
    Messages:
    329
    Location:
    Brussels
    Valt mogelijk wel mee :) : promotiefilmpje

    Sander, zijn dat dezelfde dingen als op jouw foto?

     
  11. Ron

    Ron Member

    Joined:
    Feb 7, 2014
    Messages:
    7
    Location:
    Haarlem
    Ik dacht ooit op dit forum een link naar dakdragers voor de S zonder panodak te hebben gezien maar kan de link niet meer vinden. De seasucker oplossing lijkt simpel, wel prijzig voor wat je krijgt en je moet er vertrouwen in hebben (vraag me af of wisselende omstandigheden invloed hebben en wat de levensduur is).

    Ik zie overigens regelmatig fietsen op auto's met ruimte genoeg om de fiets in de auto te leggen, toch de meest veilige plaats voor je dure tweewieler. Mijn mtb past, wanneer ik de wielen en zadel+pen demonteer, in de achterbak met achterbank overeind. Ik ben ook op campeer vakantie geweest in Riva del Garda met drie volwassenen, 3 mtb's en campeeruitrusting in de S, alles in de auto (wel passen en meten, maar het past)...
     
  12. leysfi

    leysfi Member

    Joined:
    Aug 12, 2013
    Messages:
    550
    Location:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De ideale symbiose tussen een Model S en fietsen, is de Gocycle, waar al een paar aparte draadjes over bestaan. Je krijgt er moeiteloos (de 2 wielen eraf in 10 seconden) twee, en met een beetje moeite (volledig opvouwen in enkele minuten) zelfs 3 in één Model S!
     
  13. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    De zuignappen zullen nieuw zeker goed houden. Maar al is de ondergrond niet volmaakt schoon, dan gaat het mis. Zelfs een mensenhaar tussen de zuignap en de body van de auto laat lucht toe.
    Als de zuignappen verwijderd zijn is het een absolute eis dat ze perfect beschermd bewaard worden. Het minste krasje is een luchtlek. Er zit niet voor niks een touwtje aan dat door de deur naar binnen moet worden geleid. Voor een kort ritje zou ik het wel vertrouwen. Een lange rit of een vakantie lang met zuignappen rijden lijkt me geen failsafe situatie.
     
  14. Gerrit Vos

    Gerrit Vos Member

    Joined:
    May 14, 2015
    Messages:
    32
    Location:
    Veltem-Beisem, Belgium
    Even een vraagje: zo'n dakdrager met 2 fietsen zal zeker wel dik 20% meerverbruik opleveren, allicht? Is de afstand tussen de superchargers naar het zuiden dan nog voldoende voor een 70D? Ik rij in juli naar de Mont Ventoux als de Tour de France er passeert, en ik twijfel of ik de racefietsen zou (kunnen) meenemen of niet...

    Kan het nog niet uittesten aangezien de wagen pas in mei-juni komt.
     
  15. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,349
    Location:
    amsterdam
    in dat geval de gouden tip voor 0 meerverbruik is bij 2 personen: fietsen achterin!

     
  16. Gerrit Vos

    Gerrit Vos Member

    Joined:
    May 14, 2015
    Messages:
    32
    Location:
    Veltem-Beisem, Belgium
    Zeer goede tip, alleen... naderhand komt ook de wederhelft naar het zuiden en breien we er een vervolg aan ginder. Maar zij moet er dan ook bij, op de terugreis natuurlijk. Of ik moet eens testen wat het meest zuinige is: de fietsen of de wederhelft op het dak :wink:
     
  17. Carl Leermakers

    Joined:
    Nov 24, 2013
    Messages:
    329
    Location:
    Brussels
    #18 Carl Leermakers, Mar 4, 2016
    Last edited: Mar 4, 2016
    Reken maar op 20%-25% meerverbruik inderdaad. Maar het enige (noodzakelijk) lange stuk dat je hebt is tussen de SuCs van Nancy en Beaune (250 km) (zeker als intussen SuC Aarlen al operationeel zou zijn - vandaag zou Herent-Metz ook vrij lang zijn). Tussen Nancy en Beaume zet je dan gewoon je AP op 110 en surf je wat op 't Internet zou ik zeggen :). En dan nog, het is wellicht in juli niet eens nodig zo op je snelheid te letten. Verbruik is zeer makkelijk te monitoren via het Trip Energy scherm; wagen zal je zelf wel zeggen welke snelheid best is in functie van je verbruik.
     
  18. Ron

    Ron Member

    Joined:
    Feb 7, 2014
    Messages:
    7
    Location:
    Haarlem
    Een achterklepdrager zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. De zichtbaarheid van de verlichting en nummerplaat komen wel in het geding en of de bevestiging schade oplevert blijft de vraag. Onderstaande Thule ziet er wel goed uit. Ik denk wanneer je de wielen van de fiets haalt de zichtbaarheid van de verlichting nog wel in orde is, of hier verder regels voor zijn weet ik niet. Bijkomend aandachtspunt is dat carbon frames officieel niet zo bevestigd mogen worden, bovenbuis is hier mogelijk niet sterk genoeg voor. Aangezien eea achter de auto hangt zal de range iig minder beïnvloed worden dan bij een dakdrager.

    thule-raceway-992001-3b-on-car_sized_750x800.jpg

    http://www.thule.com/nl-nl/be/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers/thule-raceway-992-_-991002
     
  19. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    452
    Location:
    Nederland
    Hahaha, dan wel in bikini, dat scheelt ook. Maar serieus: ik had 4 mountainbikes op het dak, en dat ging toch richting 30%.
     

Share This Page