Dag allen, sorry voor de lange tekst, maar ik heb getracht de kwestie zo kort mogelijk te schetsen. Ik zocht op internet naar een tweedehands Tesla Model S met als belangrijkste opties Enhanced Autopilot 2.5 en Premium Connectivity. Ik vond een Model S uit 2018 met die opties aangegeven op Autoscout, en kon mijn eigen wagen inruilen bij dezelfde verkoper. Ik stelde de verkoper tal van technische vragen, waaronder de voor mij belangrijkste vraag of beide hoger aangehaalde softwarematige opties op mij als nieuwe eigenaar zouden overgaan, aangezien Tesla productiejaren kent waarin dit al dan niet het geval was. Tesla noemt dit auto-gebonden (= software overdraagbaar op de nieuwe eigenaar) dan wel account-gebonden (= software niet-overdraagbaar op de nieuwe eigenaar) hoorde ik achteraf van het Tesla Service Center. De verkoper verkoopt wagens van een Franstalige leasing-maatschappij die geen diepgaande kennis heeft van de Tesla-software. De verkoper zelf, die normaliter Duitse wagens verkoopt en voor het eerst een Tesla had overgenomen, evenmin. Voor specifieke softwarematige vragen verwees de verkoper mij daarom door naar Tesla vanwege te specialistisch. Ik nam daarop contact op met Tesla Support. Hun advies was om naar een Tesla Service Center te gaan, en ze gaven me aan welke informatie ik diende voor te leggen. De verkoper was zeer transparant en stuurde mij alle benodigde info die Tesla mij telefonisch vroeg mee te nemen, waaronder het VIN-nummer, printscreens van de diverse menu's, enz. Met al deze gegevens trok ik naar Tesla Service Center.
Daar kreeg ik achtereenvolgens 3 personen te spreken die mij geen antwoord konden geven. Een 4de werd erbij gehaald, een servicemanager. Ik toonde hem het VIN-nummer en 3 door Tesla Support aanbevolen gefotografeerde schermmenu's met alle gegevens van de wagen. Op de bijgevoegde foto ziet men dat er onder het menu Logiciel o.a. "Ordinateur 2.5" en "Fonctions de sécurité de l'Autopilot" staat met daarbij "Pack Inclus" eronder. Hetzelfde zien we iets lager bij "Connexion Premium" waaronder eveneens "Pack Inclus" wordt vermeld. De servicemanager is een tiental minuten verdwenen met deze gegevens om a.d.h.v. het VIN-nummer en de foto’s naar de software van de wagen te kijken in de Tesla database. Hij vertelde me bij terugkomst dat "Pack inclus" zou wijzen op het feit dat Enhanced Autopilot 2.5 op de wagen zit en auto-gebonden is, en dientengevolge overdraagbaar is op mij. De optie Premium Connectivity is account-gebonden, maar 2018 was een kanteljaar waarbinnen deze optie nog overdraagbaar was op de koper indien de wagen vóór 30 juni 2018 was besteld. De eerste inschrijving van de wagen gebeurde op 27 maart 2018, dus was de bestelling ruimschoots vóór 30 juni 2018 geplaatst waardoor de Premium Connectivity eveneens auto-gebonden is, en dus overdraagbaar is op mij. Dat is ook net de maand waarin de MCU2 de MCU1 zou vervangen, maar helaas valt deze wagen daar net buiten.
Na een paar ritten kon ik de Traffic-Aware Cruise Control nog steeds niet inschakelen. Ik heb vervolgens avonden op dit forum gezocht. Blijkbaar moest ik eerst de auto inschrijven, en dan een 3 tot 5 dagen durende procedure doorlopen bij Tesla waarbij ik mijn ID/rijbewijs én het inschrijvingsformulier diende door te sturen vooraleer ik de app kon gebruiken vanwege de auto dan pas te kunnen toevoegen aan een persoonlijk account. Vanaf dat moment kon ik pas software-updates bestellen, en pas dan dus kijken welk soort Autopilot de wagen heeft. De Autopilot-updates die op de app verschijnen zijn nog bestelbaar, volgens Tesla Support, en dat impliceert dan dat deze nog niet op de wagen zitten. Het blijkt dat ik nog alle Autopilot-updates kan bestellen. Er zit bijgevolg niet eens Standard Autopilot op de wagen, laat staan Enhanced Autopilot 2.5. Dat zou betekenen dat de (zogenaamde) expert van Tesla een grove fout heeft gemaakt. Ik mag er als klant toch van uitgaan dat een Tesla Sevice Center, dat na Tesla Support als enige spreekbuis fungeert waarmee men als klant direct contact kan hebben, een correcte voorlichtings- en informatieplicht heeft op grond van het feit dat Tesla dé expert terzake is voor wat betreft zijn eigen wagens. En ik mag om diezelfde reden toch aannemen dat Tesla waarheidsgetrouw communiceert. Hoe anders had ik mij kunnen voorzien van deskundige informatie dan naar dé expert terzake, Tesla zélf, te gaan?
Er bestaan in mijn app 3 soorten Autopilot die voor mij het volgende kosten:
Ik heb eerst mijn beklag gedaan bij de verkoper aangezien de optie Enhanced Autopilot 2.5 in de advertentie op Autoscout werd vermeld. Hij gaf aan dat hij mij duidelijk had doorverwezen naar Tesla omdat hij geen exacte kennis had van de software en zeer transparant was geweest in het verlenen van alle mogelijke materiaal om het Tesla Service Center van de nodige informatie te voorzien. En dat Tesla als expert toch tegen mij had gezegd dat dit erop zou zitten, en dat er duidelijk op het scherm staat "Ordinateur 2.5" en "Fonctions de sécurité de l'Autopilot" met "Pack Inclus" eronder, hetgeen doet vermoeden dat er een Autopilot op zou zitten van de versie 2.5. Hetzelfde iets lager bij "Connexion Premium" waar ook "Pack Inclus" staat, hetgeen er ook daadwerkelijk op zit. De advertentie is ondertussen offline en op de factuur die een gestandardiseerde verkoopsfactuur is, staan geen opties vermeld. De verkoper heeft uit goodwill mijn oude wagen overgenomen. De verkoper is in mijn ogen ook niet degene die in fout is, en was in het hele proces hulpvaardiger en eerlijk in zijn gebrekkige kennis. Tesla is in mijn ogen de enige die in fout is en op wiens vakkundige oordeel ik me baseerde om tot de aankoop van deze wagen over te gaan. De verkoop kan niet meer worden ontbonden, want de wagen is inmiddels op mijn naam ingeschreven en ik ben dus de 2de eigenaar waardoor een waardeverlies is opgetreden. Ook is mijn vorige wagen verkocht. Ikzelf heb in mijn ogen extreme stappen ondernomen om mij te vergewissen en te verzekeren van de aanwezigheid en de overdraagbaarheid van die 2 opties. Tesla mag me uitleggen wat ik nog meer had kunnen doen. Het is immers Tesla dat als expert onduidelijk is in de weergave van zijn technische gegevens, die blijkbaar zo dubieus zijn opgesteld waardoor niet alleen een leek maar zelfs een servicemanager van het eigen merk de informatie foutief uit het systeem leest.
Wat denken jullie, is er een slaagkans om Tesla verantwoordelijk te stellen en zijn er precedenten bekend?
Daar kreeg ik achtereenvolgens 3 personen te spreken die mij geen antwoord konden geven. Een 4de werd erbij gehaald, een servicemanager. Ik toonde hem het VIN-nummer en 3 door Tesla Support aanbevolen gefotografeerde schermmenu's met alle gegevens van de wagen. Op de bijgevoegde foto ziet men dat er onder het menu Logiciel o.a. "Ordinateur 2.5" en "Fonctions de sécurité de l'Autopilot" staat met daarbij "Pack Inclus" eronder. Hetzelfde zien we iets lager bij "Connexion Premium" waaronder eveneens "Pack Inclus" wordt vermeld. De servicemanager is een tiental minuten verdwenen met deze gegevens om a.d.h.v. het VIN-nummer en de foto’s naar de software van de wagen te kijken in de Tesla database. Hij vertelde me bij terugkomst dat "Pack inclus" zou wijzen op het feit dat Enhanced Autopilot 2.5 op de wagen zit en auto-gebonden is, en dientengevolge overdraagbaar is op mij. De optie Premium Connectivity is account-gebonden, maar 2018 was een kanteljaar waarbinnen deze optie nog overdraagbaar was op de koper indien de wagen vóór 30 juni 2018 was besteld. De eerste inschrijving van de wagen gebeurde op 27 maart 2018, dus was de bestelling ruimschoots vóór 30 juni 2018 geplaatst waardoor de Premium Connectivity eveneens auto-gebonden is, en dus overdraagbaar is op mij. Dat is ook net de maand waarin de MCU2 de MCU1 zou vervangen, maar helaas valt deze wagen daar net buiten.
Na een paar ritten kon ik de Traffic-Aware Cruise Control nog steeds niet inschakelen. Ik heb vervolgens avonden op dit forum gezocht. Blijkbaar moest ik eerst de auto inschrijven, en dan een 3 tot 5 dagen durende procedure doorlopen bij Tesla waarbij ik mijn ID/rijbewijs én het inschrijvingsformulier diende door te sturen vooraleer ik de app kon gebruiken vanwege de auto dan pas te kunnen toevoegen aan een persoonlijk account. Vanaf dat moment kon ik pas software-updates bestellen, en pas dan dus kijken welk soort Autopilot de wagen heeft. De Autopilot-updates die op de app verschijnen zijn nog bestelbaar, volgens Tesla Support, en dat impliceert dan dat deze nog niet op de wagen zitten. Het blijkt dat ik nog alle Autopilot-updates kan bestellen. Er zit bijgevolg niet eens Standard Autopilot op de wagen, laat staan Enhanced Autopilot 2.5. Dat zou betekenen dat de (zogenaamde) expert van Tesla een grove fout heeft gemaakt. Ik mag er als klant toch van uitgaan dat een Tesla Sevice Center, dat na Tesla Support als enige spreekbuis fungeert waarmee men als klant direct contact kan hebben, een correcte voorlichtings- en informatieplicht heeft op grond van het feit dat Tesla dé expert terzake is voor wat betreft zijn eigen wagens. En ik mag om diezelfde reden toch aannemen dat Tesla waarheidsgetrouw communiceert. Hoe anders had ik mij kunnen voorzien van deskundige informatie dan naar dé expert terzake, Tesla zélf, te gaan?
Er bestaan in mijn app 3 soorten Autopilot die voor mij het volgende kosten:
- Standard Autopilot 2.0 (EAP2.0) t.w.v. € 3.200
- Enhanced Autopilot 2.5 (EAP2.5) t.w.v. € 7.000
- Full Self-Driving Capability (FSD) t.w.v. € 10.700
Ik heb eerst mijn beklag gedaan bij de verkoper aangezien de optie Enhanced Autopilot 2.5 in de advertentie op Autoscout werd vermeld. Hij gaf aan dat hij mij duidelijk had doorverwezen naar Tesla omdat hij geen exacte kennis had van de software en zeer transparant was geweest in het verlenen van alle mogelijke materiaal om het Tesla Service Center van de nodige informatie te voorzien. En dat Tesla als expert toch tegen mij had gezegd dat dit erop zou zitten, en dat er duidelijk op het scherm staat "Ordinateur 2.5" en "Fonctions de sécurité de l'Autopilot" met "Pack Inclus" eronder, hetgeen doet vermoeden dat er een Autopilot op zou zitten van de versie 2.5. Hetzelfde iets lager bij "Connexion Premium" waar ook "Pack Inclus" staat, hetgeen er ook daadwerkelijk op zit. De advertentie is ondertussen offline en op de factuur die een gestandardiseerde verkoopsfactuur is, staan geen opties vermeld. De verkoper heeft uit goodwill mijn oude wagen overgenomen. De verkoper is in mijn ogen ook niet degene die in fout is, en was in het hele proces hulpvaardiger en eerlijk in zijn gebrekkige kennis. Tesla is in mijn ogen de enige die in fout is en op wiens vakkundige oordeel ik me baseerde om tot de aankoop van deze wagen over te gaan. De verkoop kan niet meer worden ontbonden, want de wagen is inmiddels op mijn naam ingeschreven en ik ben dus de 2de eigenaar waardoor een waardeverlies is opgetreden. Ook is mijn vorige wagen verkocht. Ikzelf heb in mijn ogen extreme stappen ondernomen om mij te vergewissen en te verzekeren van de aanwezigheid en de overdraagbaarheid van die 2 opties. Tesla mag me uitleggen wat ik nog meer had kunnen doen. Het is immers Tesla dat als expert onduidelijk is in de weergave van zijn technische gegevens, die blijkbaar zo dubieus zijn opgesteld waardoor niet alleen een leek maar zelfs een servicemanager van het eigen merk de informatie foutief uit het systeem leest.
Wat denken jullie, is er een slaagkans om Tesla verantwoordelijk te stellen en zijn er precedenten bekend?