Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD beginnersvragen

This site may earn commission on affiliate links.
Geopend om beginners vragen over de functionaliteiten van FSD (NOA, Summon en auto park) te bespreken en te beantwoorden. Niet over het nut van FSD etc.
Gisteren FSD gekregen en uit de Tesla handleiding wordt ik wel wijzer maar echt duidelijk is deze niet.

Ga de vragen die bij mij opkomen stellen.
 
Ik vind het automatisch inparkeren helemaal niet zo goed werken.. hij detecteert vaak het parkeervak niet wat ik wil nemen. Wat ik ook hoop is dat er een moment komt waarop ik zelf kan bepalen hoe ik op een locatie wil parkeren, en dan vooral thuis op de oprit. Die herkent hij niet als parkeervak (nouja, wel fileparkeren maar niet achteruit parkeren).

Vwb NOA: ik vind mislukte lane changes het ergste, vooral als je passagiers hebt, die schrikken zich rot..
 
Ik heb het parkeren nog niet werkend gekregen. Kan iemand dit simpel uitleggen wat de handelingen zijn?

Begrijp ook dat de instelling NOA rijstrookwissel op basis van snelheid of route is verdwenen? Die sonden nog wel ind e handleiding van september maar zijn in de nieuwe eruit gehaald.

De rijstrook wissel snap ik nog niet helemaal. Je moet altijd de richting aanwijzer gebruiken om het van baan te laten wisselen? Las ook reviews uit Zwitserland dat hij zelf richting aangeeft en dit doet. Hoe lang moet je de richting aanwijzer dan aan hebben?

Iemand ervaringen met de UIT tot mad-max instelling?

Summon niet echt gebruikt nog. Auto wel even vooruit en achteruit laten rijden op de parkeerplaats
 
Rustig rijden en mazzel hebben. Vergeet Autopark, is echt hopeloos. Zet de auto te ver van de stoep af en werkt meestal niet. De keren dat het wel werkt kon je het zelf waarschijnlijk sneller en beter.

Summon kun je ook vergeten. Door EU regelgeving moet je naast je auto staan en mag je auto enkel kleine stukjes verplaatsen. Bij de S/X verloopt de summon data verbinding via internet. Summon werkt dan ook niet in een parkeergarage juist daar waar het handig is.

Smart Summon werkt niet in de EU door regelgeving. Dat zal nog lange tijd duren voor dat is toegestaan.

NOA werkt niet in de spits en zou ik enkel gebruiken als je alleen in je auto zit.

Lane change assist werkt opzicht prima als je zelf compleet timed wanneer je van rijbaan wisselt zodat je weet dat de verplaatsing binnen de 5 seconden zit.


Nu wil ik niet te negatief klinken maar helaas is dit de realiteit met mijn ervaringen.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Rustig rijden en mazzel hebben. Vergeet Autopark, is echt hopeloos. Zet de auto te ver van de stoep af en werkt meestal niet. De keren dat het wel werkt kon je het zelf waarschijnlijk sneller en beter.

Summon kun je ook vergeten. Door EU regelgeving moet je naast je auto staan en mag je auto enkel kleine stukjes verplaatsen. Bij de S/X verloopt de summon data verbinding via internet. Summon werkt dan ook niet in een parkeergarage juist daar waar het handig is.

Smart Summon werkt niet in de EU door regelgeving. Dat zal nog lange tijd duren voor dat is toegestaan.

NOA werkt niet in de spits en zou ik enkel gebruiken als je alleen in je auto zit.

Lane change assist werkt opzicht prima als je zelf compleet timed wanneer je van rijbaan wisselt zodat je weet dat de verplaatsing binnen de 5 seconden zit.


Nu wil ik niet te negatief klinken maar helaas is dit de realiteit met mijn ervaringen.

Helemaal mijn ervaring ook. Zonde geweest van de 6400 euro.
DucaTinus: Had je niet beter eerst wat info kunnen vergaren, voordat je het kocht, zonder precies te weten wat het inhoud en wat er wel/niet mag in europa. FSD in de USA is heel wat anders als hier...
 

Tsja, ik ken het artikel. Staat niks inhoudelijks over smart summon of NOA without lane change confirmation.

Het gaat enkel over de 5 seconden lange change assist en het gedrag van bochten snelheid.

Juist dit doet autopilot verkeerd. Snelheid moet voor de bocht laag genoeg zijn om niet in de bocht te moeteb remmen. Juist een perfect voorbeeld dat deze EU regel goed is want autopilot gaat te hard door de meeste bochten. Nu veel toeters en bellen dat je gereed moet staan om over te nemen en dat is ontzettend terecht want als autopilot zelf al de snelheid voor de bocht verkeerd inschat dan moet je idd klaar zijn om in te grijpen.

EU of individuele landen zouden naar mijn mening gek zij om zich door een groep Tesla rijders laten ompraten omdat ze FSD hebben gekocht.

Laat eerst AP, NOA en Smart Summon goed werken en dan zul je zien dat er helemaal geen aanpassingen nodig zijn.
 
Het grootste issue waar je tegenaan zult lopen met het gebruik van NoA is dat NoA geen asociaal rijgedrag zal vertonen en ook geen chicken zal spelen met andere weggebruikers. Dus als er één op de linkerbaan hard aan komt rijden dan zal hij hem er niet voor gooien ondanks dat wij mensen denken dat het wel kan en dat hij maar even moet afremmen.

Omdat de 99% van de overige weggebruikers bumperkleeft, gaten dicht rijdt of ander asociaal rijgedrag vertonen zal NoA op dat moment de veilige weg kiezen en de lane change afbreken.

Ondanks dat ik dezelfde wegen berijdt als @ramonneke en ook hetzelfde constateer, ben ik wel iets milder in mijn oordeel.
File gaat prima vooral als het langzaam rijdend verkeer is. Wanneer het rustig is gaat het ook goed maar heel druk hard rijdt verkeer is idd een probleem. Dit komt omdat de meeste dan 100km/u rijden op nog geen 5m afstand en het gek vinden dat er iedere dag een paar kop-staart aanrijdingen zijn. Je AP zal daar nooit aan mee gaan doen.

Dit is een dergelijk onverantwoord rijgedrag dat geen enkele AP dit gaat doen. Als je dit had gehoopt dan gaat dat iig niet komen.

Wanneer je leert omgaan met de AP zul je ook op een gegeven moment de grenzen leren van wat de NoA wel en niet doet.
Bij een grensgeval kan je er dan voor kiezen om hem dan gewoon zelf in een andere baan te gooien.

Het experimenteren of iets wel of niet gaat moet je leren als je alleen in de auto zit. Dit voorkomt schrik en onbegrip bij de bijrijders.
Ook zal iedere volgende versie van de software weer iets anders reageren waardoor je de eerste dagen wellicht weer even moet wennen.
Als een versie onder de knie hebt en de rij omstandigheden zijn er naar dan kan je een bijrijder verrassen met de kunsten van NoA.
 
  • Like
Reactions: nervus and Hbrink
Vraagje:
Op de snelweg in de rechterbaan, met een langzame auto voor mij, krijg ik vaak de melding dat ik "inhalen moet bevestigen" terwijl een rode streepjes-lijn links laat zien dat inhalen niet mogelijk is omdat ik zelf ingehaald wordt.
Ik durf dan niet inhalen te bevestigen (richtingaanwijzer naar links).
Wat gebeurt er als ik toch bevestig? Wacht die tot er vrije ruimte is, of doet die niets, of snijdt die de inhaler. Voor het laatste ben ik bang, en daarom durf ik het niet te proberen.
 
Hij zal de inhaler echt niet gaan snijden. Hij wacht, zal te lang duren, en breekt af.

Ik ben het ermee eens dat AP perfect werkt in de file. Echter, dat is geen FSD. De 6400 voor FSD vind ik ook veel te duur en z'n geld niet waard. Maar, dat wist ik van te voren omdat ik me had ingelezen. Ik anticipeer (gok) op drastische verbeteringen in de komende 5 jaar.
Er is nog een lange weg te gaan...

Over het parkeren: ik heb de indruk dat het pas goed werkt als je langzamer dan 5 km/h rijdt. De orientatie van de auto op het scherm verandert dan, en de P wordt eerder weergegeven. Maar ik kan het ook niet elke keer afdwingen, dus ik heb het nog niet helemaal te pakken. Bij het haaks inparkeren is me opgevallen dat je wel echt ver voorbij de parkeerplaats moet rijden, omdat hij anders de auto naast je zal gaan raken, waardoor je handmatig moet afbreken.
 
Over het parkeren: ik heb de indruk dat het pas goed werkt als je langzamer dan 5 km/h rijdt. De orientatie van de auto op het scherm verandert dan, en de P wordt eerder weergegeven. Maar ik kan het ook niet elke keer afdwingen, dus ik heb het nog niet helemaal te pakken. Bij het haaks inparkeren is me opgevallen dat je wel echt ver voorbij de parkeerplaats moet rijden, omdat hij anders de auto naast je zal gaan raken, waardoor je handmatig moet afbreken.

Wat exact de maximale snelheid is weet ik niet maar ik heb het ooit gelezen in de manual.
Hij zal hem niet raken. I.i.g. bij mijn S doet hij dat niet maar hij zal wel vaker gaan steken om hem in het gat te krijgen.
Iets ruimer er voorbij en niet al te dicht op de kant maakt het gemakkelijker om in één keer in te steken met of zonder parkeerautomaat.

De kids vinden het geweldig om te doen (allemaal een rijbewijs) gewoon omdat het kan. Zelf ben je idd sneller.
 
Dus als er één op de linkerbaan hard aan komt rijden dan zal hij hem er niet voor gooien ondanks dat wij mensen denken dat het wel kan en dat hij maar even moet afremmen.

Niet mijn ervaring, ik heb dit een keer express getoetst om te controleren of snel (vDelta 50km/u+) achteropkomend verkeer door AP wordt herkent. Is het snelheidsverschil matig dan werkt het prima. In het donker is dit over het algemeen nog slechter door de verlichting waardoor het nog lastiger is om afstand in te schatten.

File gaat prima vooral als het langzaam rijdend verkeer is. Wanneer het rustig is gaat het ook goed maar heel druk hard rijdt verkeer is idd een probleem. Dit komt omdat de meeste dan 100km/u rijden op nog geen 5m afstand en het gek vinden dat er iedere dag een paar kop-staart aanrijdingen zijn. Je AP zal daar nooit aan mee gaan doen.

Begrijp me niet verkeerd, AP werkt TOP tijdens de file.

Ik beoordeel NOA op zijn suggesties. Indien suggestie, dan bevestigen. In bijna alle gevallen is de suggestie voor de andere rijbaan juist maar het moment niet.

Hierdoor werkt lane change assist ook niet goed in de file. Buiten de file werkt lane change assist redelijk.
 
Niet mijn ervaring, ik heb dit een keer express getoetst om te controleren of snel (vDelta 50km/u+) achteropkomend verkeer door AP wordt herkent. Is het snelheidsverschil matig dan werkt het prima. In het donker is dit over het algemeen nog slechter door de verlichting waardoor het nog lastiger is om afstand in te schatten.

Bij een zeer snelheidsverschil kan ik mij voorstellen dat de naar achter gerichte camera's (allemaal groothoek) ook ongeschikt zijn.
Bij kleinere snelheidsverschillen werkt het wel.


Ik beoordeel NOA op zijn suggesties. Indien suggestie, dan bevestigen. In bijna alle gevallen is de suggestie voor de andere rijbaan juist maar het moment niet.

Hierdoor werkt lane change assist ook niet goed in de file. Buiten de file werkt lane change assist redelijk.

De suggesties zijn niet bedoeld om op dat moment de lane change aan te zetten maar dat het in algemene zin beter is om de andere baan te volgen. Dit zie o.a. goed wanneer er een afslag aan zit te komen en je zit nog op de linkerbaan. NoA wordt dan tamelijk zenuwachtig ;)
Als het bedoeld was om op dat moment de lane change aan te zetten dan had je niet tegelijkertijd een lane change suggestie gehad en een dodehoekwaarschuwing. Het zijn dan ook twee verschillende dingen en als je ze als zodanig beschouwd werkt het ineens een stuk beter.

Lane change aanzetten terwijl er een dodehoekwaarschuwing is leidt uiteraard tot een time-out.
 
Helemaal mijn ervaring ook. Zonde geweest van de 6400 euro.
DucaTinus: Had je niet beter eerst wat info kunnen vergaren, voordat je het kocht, zonder precies te weten wat het inhoud en wat er wel/niet mag in europa. FSD in de USA is heel wat anders als hier...
Ik wist precies wat ik kocht. Dat er een groot verschil zit in FSD tussen de US en hier, dat weet ik. Ik klaag toch niet over FSD en NOA? Dus snap je opmerkingen niet helemaal.
Komt nog eens bij dat ik die €6400 niet zelf hoef te betalen ;) en ik nog 5 jaar hebt om Tesla FSD laten ontwikkelen/verbeteren.
 
Last edited:
Ik heb het parkeren nog niet werkend gekregen. Kan iemand dit simpel uitleggen wat de handelingen zijn?
Langzaam rijdend analyzeert de auto de directe omgeving, ik denk op zoek naar andere auto's en als hij iets geschikts vindt dan laat hij links of rechts een P zien. Als je die selecteert, dan kom je in de flow terecht. Ja, het is langzamer dan wat je zelf zou doen, maar toch is het altijd wel cool. Niet goed voor de banden denk ik trouwens, aangezien hij stilstaand veel draait.

Begrijp ook dat de instelling NOA rijstrookwissel op basis van snelheid of route is verdwenen? Die sonden nog wel ind e handleiding van september maar zijn in de nieuwe eruit gehaald.

De rijstrook wissel snap ik nog niet helemaal. Je moet altijd de richting aanwijzer gebruiken om het van baan te laten wisselen? Las ook reviews uit Zwitserland dat hij zelf richting aangeeft en dit doet. Hoe lang moet je de richting aanwijzer dan aan hebben?
Die doen het wel! Althans, hij wisselt automatisch naar een afrit toe, dat vind ik wel cool. Om iemand in te halen moet je de richtingaanwijzer helemaal doordrukken, en er moet wel ruimte beschikbaar zijn. Dan gaat de wissel MEESTAL goed. Als hij hem afbreekt dan schrik je wel.. (geldt ook voor de parking trouwens, afbreken is nogal abrupt).

Iemand ervaringen met de UIT tot mad-max instelling?
Heb hem op Max Max staan, maar annuleer zijn voorstel ook vaak.

Summon niet echt gebruikt nog. Auto wel even vooruit en achteruit laten rijden op de parkeerplaats
Ook gimmick inderdaad.. heel soms handig, maar dan moet er ook echt geen ander verkeer in de buurt zijn.

Maar onder de streep heb ik FSD vooral gekocht om de komende vier jaar mee te maken. Totaal irrationeel voor wat je er nu voor krijgt!
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Zojuist even geprobeerd het automatisch parkeren werkend te krijgen. Van de 6 plekken koos hij er 1 uit. Nogal eigenaardig hoe hij ze dan zoekt want die andere waren zelfs groter. Plekken aan de linkerzijde ziet hij niet. Moest de auto echt met < 4 km/u voorbij laten rijden. Hele rij auto's achter me die dachten....schiet eens op :)Tijdens het inparkeren even de rem aangeraakt en gelijk sta je stil. Inparkeren doet die dan wel netjes, even vertrouwen in hebben. Ik had deze optie ook in mijn MB C350E uit 2015 en die deed dat toch een stuk soepeler en zag veel meer plekken. ook haaks inparkeren deed de MB wel. Hopen dat het beter gaat worden.

Smart-Summon is idd een speeltje. Heb je nog niets aan. Auto beetje vooruit en achteruit laten rijden. Even getest met een lege doos maar hij stopt wel netjes. Jammer dat sturen er nog niet inzit. je moet ook vlakbij de auto staan.

Geeft hij met inhalen op NOA nu ook al zelf eerst richting aan en moet je het dan nogmaals bevestigen/ Had een Youtrube filmpje uit Zwitersland gezien over NOA en daar ga de auto zelf richting aan bij het naar rechts gaan. Richting aanwijzer dus helemaal door drukken en na de rijstrookwissel gaat die zelf weer uit?
 
Inparkeren doet die dan wel netjes, even vertrouwen in hebben. Ik had deze optie ook in mijn MB C350E uit 2015 en die deed dat toch een stuk soepeler en zag veel meer plekken. ook haaks inparkeren deed de MB wel. Hopen dat het beter gaat worden.

Even gezocht in de handleiding.

Parkeerautomaat detecteert parkeerplekken voor parallel parkeren wanneer langzamer wordt gereden dan 24 km/h en parkeerplekken voor haaks parkeren wanneer langzamer wordt gereden dan 16 km/h.

Haaks parkeren doet hij overigens ook prima bij mij.