Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD beginnersvragen

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt er nu niet zoveel aan en het is maar de vraag of het de komende jaren zijn geld een beetje waard gaat worden.
6400 euro om niet autopilot uit en aan te hoeven klikken iedere keer bij een rijbaanwissel.
De rijbaanwissel (ookal stelt hij hem soms tot vervelens toe voor) moet je nog zelf doen (richtingaanwijzer plus druk op stuur geven voordat hij begint, tja dan kan je het net zo goed zelf doen, dan breekt hij ook niet af en kan je ook tijdens NIET lege snelwegen gewoon inhalen). Daar komt het eigenlijk op neer
Summon is alleen maar voor en achteruit als je direct naast de auto staat (op paar meter afstand werkt het al niet meer).
Kortom. Beetje te veel geld, daarom op de 2e Model3 geen FSD meer besteld.
Kan je alles ook uitschakelen zodat je gewoon met basic AP kan blijven rijden tot er een werkende versie uitkomt?
 
Afslagen gaan helemaal vanzelf (tenminste bijna alle afslagen) en voor een lane change moet je een bevestiging geven.

Ik snap die 'bevestiging' niet helemaal - zijn AP en NoA twee systemen die anders werken of is NoA een extraatje? Als ik gewoon van baan wil wisselen zonder dat NoA dat aangeeft, dan pookje doordrukken? En als toevallig NoA een baanwissel aangeeft dan pookje alleen licht indrukken (3 knippers)? Werkt een gewone AP-banenwissel dan ook?
 
Ik snap die 'bevestiging' niet helemaal - zijn AP en NoA twee systemen die anders werken of is NoA een extraatje? Als ik gewoon van baan wil wisselen zonder dat NoA dat aangeeft, dan pookje doordrukken? En als toevallig NoA een baanwissel aangeeft dan pookje alleen licht indrukken (3 knippers)? Werkt een gewone AP-banenwissel dan ook?

Autopilot houd je alleen binnen de lijntjes en op afstand van je voorganger.
NOA is voor wisselen van rijstroken / afslagen nemen.
- Als auto de wissel heeft voorgesteld start je hem door richtingaanwijzer licht indrukken + druk op stuur geven
- Als auto geen wissel heeft voorgesteld, start je hem door richtingaanwijzer helemaal doordrukken + druk op stuur geven
- Als de afslag van de snelweg een enkelvoudige is (dus alleen uitvoegen), neemt auto zelf de afslag zonder bevestiging
- Als de afslag een invoeg/uitvoeg-combi is, stelt hij een lane-change voor en moet je die bevestigen met richtingaanwijzer licht indrukken + druk op stuur geven

De afslagen neemt hij uiteraard alleen als je navigatie hebt aanstaan, anders weet hij niet waar je heen wilt.

Hopelijk duidelijk zo? ;-)

btw: er zijn zat afslagen / knooppunten te bedenken waarbij het om de een of andere reden niet goed werkt, waarschijnlijk geen goede kaart-data. Maar het gaat ook redelijk vaak goed...

het hele NOA verhaal werkt alleen fijn als het niet te druk is. Systeem is nogal behoudend/angstig. Als het druk is zit je binnen de kortste keren 'vast' achter een vrachtwagen met 90 terwijl op de linkerstrook iedereen met 130 voorbij komt en dan 'durft ie niet meer'. Hoewel sinds V10 hij al iets assertiever is geworden
 
Bedankt! Zeer duidelijk! Dat van stuur goed vast houden (beetje meesturen) merkte ik al dat dit veel beter werkt, dan gewoon klaar staan om in te grijpen.

Ik heb gisteren wat geëxperimenteerd met beide, en vandaag met alleen AP. Het lukt me dus wel eenvoudig om op AP met de knipper van baan te wisselen, maar op NoA gewoonweg niet (als NoA geen voorstel doet). Ik knipper en dan blijft de auto gewoon in de baan hangen alsof er niks aan de hand is, waardoor ik na 10 seconden het dan maar manueel overneem. Morgen ga ik weer proberen banen te wisselen op NoA, maar ik begin te twijfelen of er niet iets aan de hand is.
 
Bedankt! Zeer duidelijk! Dat van stuur goed vast houden (beetje meesturen) merkte ik al dat dit veel beter werkt, dan gewoon klaar staan om in te grijpen.

Ik heb gisteren wat geëxperimenteerd met beide, en vandaag met alleen AP. Het lukt me dus wel eenvoudig om op AP met de knipper van baan te wisselen, maar op NoA gewoonweg niet (als NoA geen voorstel doet). Ik knipper en dan blijft de auto gewoon in de baan hangen alsof er niks aan de hand is, waardoor ik na 10 seconden het dan maar manueel overneem. Morgen ga ik weer proberen banen te wisselen op NoA, maar ik begin te twijfelen of er niet iets aan de hand is.

vergeet niet dat als hij het voorstel niet gedaan heeft en je doet zelf richtingaanwijzer helemaal doorklikken aan, dat je meteen beetje druk op stuur erbij moet geven anders begint ie er niet aan. Net als bij de noa zelf voorgestelde wissel
 
Resultaat: werkt soms wel, soms niet. Als het werkt, dan verandert het plaatje zoals bij een voorstel (baan van auto gaat naar baan ernaast). Als het niet werkt, verandert er niks en blijft de auto dus knipperen - geen melding van stuur-vasthouden, geen rode lijn, geen rode auto, niks. Zowel naar rechts als naar links had ik deze weigeringen. Bij AP heb ik er gewoon een stuk minder, en alleen weigeringen met een rode lijn of een stuur dat ik niet goed genoeg vast houdt.

1 nieuw ding ontdekt. Als ik de richtingaanwijzer doordruk, werkt dit ook als bevestiging bij een voorstel. Dus ik kan dan beter "beeldscherm blind" rijden (geen onderscheid tussen opdracht en bevestigen).
 
  • Like
Reactions: Janc
Morgen ga ik weer proberen banen te wisselen op NoA, maar ik begin te twijfelen of er niet iets aan de hand is.

Ik verwacht dat er niet iets aan de hand is. Het idee dat er wel iets aan de hand is lees je veel bij mensen die hem net hebben.
Het werkt alleen als je aan alle eisen voldoet.

Voldoende ruimte en geen vreemde acties van andere is daarbij belangrijk. Wellicht eerst even proberen als de weg echt leeg is en dan pas wanneer het drukker is zodat je zelf beter weet wanneer de omstandigheden
Lees ook wanneer je een update krijgt of er iets is gewijzigd in de werking.

De richtingaanwijzer bij een Model S en X werkt ook iets anders dan een Model 3. Bij een S-X kan je deze vastzetten en bij een M3 niet.
Voor de juiste werking moet je dus even kijken naar iemand met dezelfde auto als jij hebt.
 
vergeet niet dat als hij het voorstel niet gedaan heeft en je doet zelf richtingaanwijzer helemaal doorklikken aan, dat je meteen beetje druk op stuur erbij moet geven anders begint ie er niet aan. Net als bij de noa zelf voorgestelde wissel
Beetje achtergrond: In de UN79 richtlijn staat als voorwaarde voor het inzetten van de lane change dat de bestuurder de handen aan het stuur moet hebben en Tesla heeft dat geimplementeerd door bij de lane change te controleren of er druk wordt uitgeoefend op het stuur. Dus als je netjes een constante druk uitoefent op het stuur om de nag weg te houden, gaat de lane change “vanzelf” nadat je je knipper hebt geactiveerd (lichte knipper na advies van NOA, helemaal doordrukken als je zelf besluit). Het is dus niet nodig actief te sturen in de richting van de lane change, maar er moet druk zijn in welke richting dan ook. Dus druk naar rechts om naar de baan links te gaan werkt gewoon.
De ultieme test is zo’n gewicht aan je stuur. Dan is die druk altijd aanwezig. Voordat iedereen over me heen valt: Zo’n gewicht mag niet, is dom, verzekeringsmaatschappijen zullen niet uitkeren enz. enz.
 
  • Informative
Reactions: DucaTinus
Weer wat vergeleken. Tussen wisselen op AP en wisselen op NoA zit een subtiel verschil - het is (iets) meer actief meesturen bij NoA dan bij AP. Vind het wel jammer dat sturen op NoA niet iets relaxter meer AP-achtig kan zijn. De hints en uitleggen hebben heel veel geholpen te begrijpen wat "het systeem" was en hoe dus te anticiperen!

Het heeft dus meer te maken met de stuurzeur dan ik had verwacht, ook al wordt er geen melding gemaakt. Ik merkte dat de stuurzeur in de MS een heel stuk minder was - zowel het aantal als de druk die uitgeoefend moet worden om de stuurzeur uit te zetten. Zowel in M3 als in MS had ik het stuur vast zoals ik rijd in een andere auto (beide handen aan het stuur). Bij de M3 moet ik ruim een seconde het stuur voorzichtig drukken en bij de MS voor mijn gevoel de helft. Kleiner stuur? Minder stuurbekrachtiging? Andere software-instelling?

Ik moet in de M3 dus mijn rijgedrag aanpassen en heb gemerkt dat bijvoorbeeld met 1 hand de zeur minder is - lijkt mij niet de juiste stimulans. Hopelijk wordt daarom met een update de stuurzeur bij de M3 meer gelijk getrokken met de MS.

Nogmaals bedankt! Ik kom nog eens terug voor een groter vergelijkend warenonderzoek tussen AP en NoA op een langere rit (bijvoorbeeld Amsterdam-Utrecht-Antwerpen en terug).
 
  • Like
Reactions: Ger356
Ik heb de M3 nu een half jaar en heb later de FSD erbij aangeschaft. Heb daar geen moment spijt van gehad.

Voornamelijk is het fijn dat je kan wisselen van rijbaan. Wel moet je zelf even goed kijken of er een plekje is, dan heb je geen last dat de baanwissel afgebroken wordt. Aangezien de wisseling heel rustig gebeurd, geeft dat een rustig verkeersbeeld. Ik denk dat ik daar een betere rijder van ben geworden. Ook bij invoegen gaat dat goed, hoewel het spannend is, omdat de invoegstrook langer benut wordt. Zoals het officieel ook zou moeten ;)

Ik heb FSD altijd aanstaan als ik rij. Dat betekend dat de auto keurig binnen de lijntjes blijft en afstand houdt. Al met al merk ik dat rijden daardoor ontspannender wordt. Je blijft scherper, omdat de simpele dingen als netjes vooruit rijden zijn overgenomen.

Voorgestelde baanwissels gebruik ik nooit. Tesla heeft de nijging om links te willen rijden als je strakjes de afslag rechts moet nemen. Of wil juist al eerder naar rechts, als je best nog wat in kan halen. Het is heel fijn dat dit niet automatisch gebeurd.
Het nemen van een afslag gebeurd wel automatisch. Super gaaf om mee te maken. Dat gaat ook eigenlijk prima. Bij het samenvoegen van twee rijbanen gaat het alleen soms mis en gaat het knipperlicht aan, als dat helemaal niet nodig is. (even opletten dus; maar daar had ik bij AP ook al last van)

Inparkeren is zinloos. Het doet het vaak niet en is onhandig; waarbij er veel heen en weer gereden wordt. Tevens wordt het stuur helemaal omgedraaid als de auto stil staat (tot ergernis van mij vrouw en de banden). Maar er wordt wel netjes recht geparkeerd. Komische en zinloze optie op dit moment.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Update 2019.36.1
Heb het idee dat Autopark beter is geworden na de laatste update
Vanmorgen een beetje met autopark in de weer geweest. het grote verschil met mijn MBC350E is dat deze aangaf dat er een parkeerplaats beschikbaar was als ik er naast reed en de M3 doet dit pas als ik er voorbij bent. Als je dus wacht met stoppen tot de P verschijnt ben je eigenlijk als te ver. Als je zelf een inschatting maakt of het past tijdens het voorbij rijden en dan ruim voorbij de plaats stopt komt de P in het scherm. Ik moest meerdere malen echt een auto lengte doorrijden voorbij de parkeerplaats. Het inparkeren gaat best traag maar wel veilig.

Op die manier heb ik hem meerdere malen zelf laten in parkeren. Waren ook genoeg plekken die hij niet zag

Ook het haaks inparkeren werkt alleen niet altijd. Gaat ook enorm traag (zelf doen is sneller)

Het zou handiger zijn als die P in het scherm een andere kleur had (bv blauw) valt hij net wat meer op.
 
  • Like
Reactions: Lexikon
Nu een aantal weken gereden met FSD.
Moet nog erg wennen aan het feit dat ik een stuurbeweging moet maken bij de lane changes. Probeer dat goed te doseren omdat hij met te weinig druk niets doet en met te veel druk de AUTOSTEER canceld.
Vaak geef ik te net veel druk omdat ik niet te lang wil wachten omdat hij (ivm verstrijken tijd) de inhaalpoging afbreekt. Dat afbreken is nml altijd abrupt. Wat is jullie manier om het stuur net voldoende druk te geven?

Voor het inhalen met NOA is de instelling zoals mad-max toch niet belangrijk. Dit heeft alleen toch te maken met hoe snel hij een inhaal voorstel doet (onderling verschil qua snelheid met je voorligger)
 
Nu een aantal weken gereden met FSD.
Moet nog erg wennen aan het feit dat ik een stuurbeweging moet maken bij de lane changes. Probeer dat goed te doseren omdat hij met te weinig druk niets doet en met te veel druk de AUTOSTEER canceld.
Vaak geef ik te net veel druk omdat ik niet te lang wil wachten omdat hij (ivm verstrijken tijd) de inhaalpoging afbreekt. Dat afbreken is nml altijd abrupt. Wat is jullie manier om het stuur net voldoende druk te geven?

Voor het inhalen met NOA is de instelling zoals mad-max toch niet belangrijk. Dit heeft alleen toch te maken met hoe snel hij een inhaal voorstel doet (onderling verschil qua snelheid met je voorligger)

Timing is bij mij belangrijker dan druk ;)
Druk op stuur is minimaal (gelijk aan druk tijdens rijden) Maakt zelfs niet uit of je dit links/rechtsom doet -> als je maar aanwezig bent. De auto wacht echter totdat er ca. 3x geknipperd is voordat er een stuurbeweging volgt. Als je ondertussen iemand in je spiegel ziet naderen dan heb je de neiging om meer druk op stuur uit te oefenen en dan breekt NOA af. Als iemand je nadert met een relatief hoge snelheid dan wordt NOA ook afgebroken. Vandaar de eerste zin -> timing is belangrijker dan de druk op het stuur :)

Vandaar dat de gemiddelde (tevreden) FSD rijder wat rustiger is gaan rijden. Waar nodig even wachten tot gaatje wat groter is of wat minder druk maken om positie te verwerven waar je afgerond met 1,34 km harder kan rijden dan op huidige positie :cool:
 
Timing is bij mij belangrijker dan druk ;)
Druk op stuur is minimaal (gelijk aan druk tijdens rijden) Maakt zelfs niet uit of je dit links/rechtsom doet -> als je maar aanwezig bent. De auto wacht echter totdat er ca. 3x geknipperd is voordat er een stuurbeweging volgt. Als je ondertussen iemand in je spiegel ziet naderen dan heb je de neiging om meer druk op stuur uit te oefenen en dan breekt NOA af. Als iemand je nadert met een relatief hoge snelheid dan wordt NOA ook afgebroken. Vandaar de eerste zin -> timing is belangrijker dan de druk op het stuur :)

Vandaar dat de gemiddelde (tevreden) FSD rijder wat rustiger is gaan rijden. Waar nodig even wachten tot gaatje wat groter is of wat minder druk maken om positie te verwerven waar je afgerond met 1,34 km harder kan rijden dan op huidige positie :cool:

Eigenlijk ben je dus nog steeds zelf aan het bepalen wanneer de auto in gaat halen ipv alleen te bevestigen en aanwezig te zijn?
Vindt dat hele stuurdruk geven bij inhalen en dus bezig zijn met timing erg omslachtig. Zal wel wennen zijn maar richting aangeven EN dan ook nog een keer precies je stuurdruk gaan timen zijn 2 handelingen die je zelf veel sneller kunt :) Zonder de kans dat je inhaalpoging abrupt wordt afgebroken omdat je iets te laat of te vroeg bent.

Laten we hopen dat het soepeler gaat lopen in de toekomst :)
 
  • Like
Reactions: Lexikon
Eigenlijk ben je dus nog steeds zelf aan het bepalen wanneer de auto in gaat halen ipv alleen te bevestigen en aanwezig te zijn?
Vindt dat hele stuurdruk geven bij inhalen en dus bezig zijn met timing erg omslachtig. Zal wel wennen zijn maar richting aangeven EN dan ook nog een keer precies je stuurdruk gaan timen zijn 2 handelingen die je zelf veel sneller kunt :) Zonder de kans dat je inhaalpoging abrupt wordt afgebroken omdat je iets te laat of te vroeg bent.

Laten we hopen dat het soepeler gaat lopen in de toekomst :)
Ik denk dat het systeem op het moment dat je een baanwissel vraagt als bevestiging druk op het stuur wil zien. Als je dit gaat timen (vertragen) denk ik dat de marge in de tijd die de baanwissel mag duren korter wordt. Je kunt in mijn ogen beter druk houden en op het juiste moment knipperen. De kans dat de baanwissel lukt is dan groter. Het is natuurlijk duidelijk dat je niet zonder te kijken gaat knipperen. Helaas doen de richtingaanwijzers het wel direct en dat wil je niet als er geen wissel mogelijk is. Richting aangeven mag pas als er ruimte IS. Het is niet bedoeld om aan te geven dat als er ooit kans is je van plan bent om van baan te wisselen.