Als Elon het zegt. Helaas een stap te ver voor de EU maar men blijft progressie maken. Stilstand is achteruitgang
Link naar artikel in AD
Privacy settings
Elon Time » Calculates the real time
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Als Elon het zegt. Helaas een stap te ver voor de EU maar men blijft progressie maken. Stilstand is achteruitgang
Link naar artikel in AD
Privacy settings
2 maanden is 6 maanden........ik doe het ervoor
Kan je alles ook uitschakelen zodat je gewoon met basic AP kan blijven rijden tot er een werkende versie uitkomt?Je hebt er nu niet zoveel aan en het is maar de vraag of het de komende jaren zijn geld een beetje waard gaat worden.
6400 euro om niet autopilot uit en aan te hoeven klikken iedere keer bij een rijbaanwissel.
De rijbaanwissel (ookal stelt hij hem soms tot vervelens toe voor) moet je nog zelf doen (richtingaanwijzer plus druk op stuur geven voordat hij begint, tja dan kan je het net zo goed zelf doen, dan breekt hij ook niet af en kan je ook tijdens NIET lege snelwegen gewoon inhalen). Daar komt het eigenlijk op neer
Summon is alleen maar voor en achteruit als je direct naast de auto staat (op paar meter afstand werkt het al niet meer).
Kortom. Beetje te veel geld, daarom op de 2e Model3 geen FSD meer besteld.
NOA (navigate on autopilot) kan je gewoon uitzetten. je hebt dan nog steeds TACCKan je alles ook uitschakelen zodat je gewoon met basic AP kan blijven rijden tot er een werkende versie uitkomt?
Afslagen gaan helemaal vanzelf (tenminste bijna alle afslagen) en voor een lane change moet je een bevestiging geven.
Ik snap die 'bevestiging' niet helemaal - zijn AP en NoA twee systemen die anders werken of is NoA een extraatje? Als ik gewoon van baan wil wisselen zonder dat NoA dat aangeeft, dan pookje doordrukken? En als toevallig NoA een baanwissel aangeeft dan pookje alleen licht indrukken (3 knippers)? Werkt een gewone AP-banenwissel dan ook?
Bedankt! Zeer duidelijk! Dat van stuur goed vast houden (beetje meesturen) merkte ik al dat dit veel beter werkt, dan gewoon klaar staan om in te grijpen.
Ik heb gisteren wat geëxperimenteerd met beide, en vandaag met alleen AP. Het lukt me dus wel eenvoudig om op AP met de knipper van baan te wisselen, maar op NoA gewoonweg niet (als NoA geen voorstel doet). Ik knipper en dan blijft de auto gewoon in de baan hangen alsof er niks aan de hand is, waardoor ik na 10 seconden het dan maar manueel overneem. Morgen ga ik weer proberen banen te wisselen op NoA, maar ik begin te twijfelen of er niet iets aan de hand is.
Morgen ga ik weer proberen banen te wisselen op NoA, maar ik begin te twijfelen of er niet iets aan de hand is.
Beetje achtergrond: In de UN79 richtlijn staat als voorwaarde voor het inzetten van de lane change dat de bestuurder de handen aan het stuur moet hebben en Tesla heeft dat geimplementeerd door bij de lane change te controleren of er druk wordt uitgeoefend op het stuur. Dus als je netjes een constante druk uitoefent op het stuur om de nag weg te houden, gaat de lane change “vanzelf” nadat je je knipper hebt geactiveerd (lichte knipper na advies van NOA, helemaal doordrukken als je zelf besluit). Het is dus niet nodig actief te sturen in de richting van de lane change, maar er moet druk zijn in welke richting dan ook. Dus druk naar rechts om naar de baan links te gaan werkt gewoon.vergeet niet dat als hij het voorstel niet gedaan heeft en je doet zelf richtingaanwijzer helemaal doorklikken aan, dat je meteen beetje druk op stuur erbij moet geven anders begint ie er niet aan. Net als bij de noa zelf voorgestelde wissel
Geweldig woord: stuurzeur. Geeft precies aan hoe ik het ervaar.Het heeft dus meer te maken met de stuurzeur dan ik had verwacht,
Nu een aantal weken gereden met FSD.
Moet nog erg wennen aan het feit dat ik een stuurbeweging moet maken bij de lane changes. Probeer dat goed te doseren omdat hij met te weinig druk niets doet en met te veel druk de AUTOSTEER canceld.
Vaak geef ik te net veel druk omdat ik niet te lang wil wachten omdat hij (ivm verstrijken tijd) de inhaalpoging afbreekt. Dat afbreken is nml altijd abrupt. Wat is jullie manier om het stuur net voldoende druk te geven?
Voor het inhalen met NOA is de instelling zoals mad-max toch niet belangrijk. Dit heeft alleen toch te maken met hoe snel hij een inhaal voorstel doet (onderling verschil qua snelheid met je voorligger)
Timing is bij mij belangrijker dan druk
Druk op stuur is minimaal (gelijk aan druk tijdens rijden) Maakt zelfs niet uit of je dit links/rechtsom doet -> als je maar aanwezig bent. De auto wacht echter totdat er ca. 3x geknipperd is voordat er een stuurbeweging volgt. Als je ondertussen iemand in je spiegel ziet naderen dan heb je de neiging om meer druk op stuur uit te oefenen en dan breekt NOA af. Als iemand je nadert met een relatief hoge snelheid dan wordt NOA ook afgebroken. Vandaar de eerste zin -> timing is belangrijker dan de druk op het stuur
Vandaar dat de gemiddelde (tevreden) FSD rijder wat rustiger is gaan rijden. Waar nodig even wachten tot gaatje wat groter is of wat minder druk maken om positie te verwerven waar je afgerond met 1,34 km harder kan rijden dan op huidige positie![]()
Ik denk dat het systeem op het moment dat je een baanwissel vraagt als bevestiging druk op het stuur wil zien. Als je dit gaat timen (vertragen) denk ik dat de marge in de tijd die de baanwissel mag duren korter wordt. Je kunt in mijn ogen beter druk houden en op het juiste moment knipperen. De kans dat de baanwissel lukt is dan groter. Het is natuurlijk duidelijk dat je niet zonder te kijken gaat knipperen. Helaas doen de richtingaanwijzers het wel direct en dat wil je niet als er geen wissel mogelijk is. Richting aangeven mag pas als er ruimte IS. Het is niet bedoeld om aan te geven dat als er ooit kans is je van plan bent om van baan te wisselen.Eigenlijk ben je dus nog steeds zelf aan het bepalen wanneer de auto in gaat halen ipv alleen te bevestigen en aanwezig te zijn?
Vindt dat hele stuurdruk geven bij inhalen en dus bezig zijn met timing erg omslachtig. Zal wel wennen zijn maar richting aangeven EN dan ook nog een keer precies je stuurdruk gaan timen zijn 2 handelingen die je zelf veel sneller kuntZonder de kans dat je inhaalpoging abrupt wordt afgebroken omdat je iets te laat of te vroeg bent.
Laten we hopen dat het soepeler gaat lopen in de toekomst![]()