Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik zie wat die in USA nu al kan, zou het kopen. Maar mag niet in de EU. En ik mag het niet meenemen. Maar dat er binnen nu en 5 jaar een revolutie is op dit gebied, van overtuigd. DOJO is nog niet online maar denk dat er dan heel grote stappen gemaakt gaan worden.
 
@wooter Maar stel de rechter spatbord-camera is verblind. Kan de auto dan alleen op basis van de overige camera's veilig door het verkeer manoeuvreren? Dus voldoende zicht voor 360-graden view? Dat betwijfel ik. Zou lullig zijn als er op dat moment een fiets wordt aangereden "sorry, er zat een druppel op de lens. Tesla heeft je niet waargenomen". :D
 
@wooter Maar stel de rechter spatbord-camera is verblind. Kan de auto dan alleen op basis van de overige camera's veilig door het verkeer manoeuvreren? Dus voldoende zicht voor 360-graden view? Dat betwijfel ik. Zou lullig zijn als er op dat moment een fiets wordt aangereden "sorry, er zat een druppel op de lens. Tesla heeft je niet waargenomen". :D
Hoe doe je dat als je zelf achter het stuur zit? Ben je continu verblind? Ga je van rijvak wisselen als je iets niet kan zien?
 
I can see this, if accepted by Government, nailing the coffin on FSD - not just from Tesla, but all car manufacturers. Their legal teams will s**t themselves at the thought of paying out for the potential number of "mistakes" that could occur, and from having to fight any claims in court. Full (L5) autonomy is looking highly unlikely to be provided, even if Tesla or anyone else cracked it!



UK's Law Commissions propose that the car manufacturers should be liable for a wide range of motoring offences, including dangerous driving, speeding and jumping red lights while the vehicle is "self-driving".
The person in the driving seat would no longer responsible for how the car drives; instead, the company or body that obtained authorisation for the self-driving vehicle would face regulatory sanctions if anything went wrong.
Under the recommendations, which will be considered by the English, Welsh & Scottish governments, the user-in-charge of a self-driving vehicle would still retain responsibilities such as such as carrying insurance and ensuring that children wear seatbelts.

The report says that there should be a clear distinction between driver support and self-driving and that a vehicle should only be classified as the latter if it is safe even when an individual is not monitoring the driving environment, the vehicle or the way that it drives.

The commissions say it should be permissible for an autonomous car to create a transition demand for the driver to take control if it confronts an issue it cannot deal with but it must make the demand in a clear fashion, give the individual sufficient time to respond and be able to mitigate the risk if a human fails to take over, by at least coming to a stop.
 
Hoe doe je dat als je zelf achter het stuur zit? Ben je continu verblind? Ga je van rijvak wisselen als je iets niet kan zien?

Als mens gaan we zo zitten dat de zon niet in de ogen valt of klappen we de zonneklep naar beneden en draaien die naar het zij raam.

De Tesla cameras kunnen dit niet en die worden verblind. Wat bijzonder is trouwens want als je naar de opnames kijkt is het helemaal niet een witte vlek. Het lijkt momenteel dus software matig onnodig uitgeschakeld te worden.
 
Uh, ja? Vanzelfsprekend, als de auto zichzelf stuurt, is de passagier niet aansprakelijk. Daarom ook dat Tesla, en nu ook GM, met eigen verzekeringen beginnen.

Inderdaad, maar hoeft niet Tesla te zijn. Probleem is nu dat een verzekering enkel op naam kunt afsluiten. Wetgeving zal dat straks ook mogelijk maken dat op een FSD level 4+ versie te kunnen doen.
 
Vooraan zitten meerdere camera's dus de kans dat ze allen tegelijk continu verblind zijn is beperkt.

Rondom zitten de camera's enkel voor speciale bewegingen zoals parkeren en van rijvak wisselen. En wat doen mensen als ze iets niet kunnen zien? OK, ja, ik ken er die bij onvoldoende zicht toch van rijvak wisselen en een ongeval veroorzaken, daar heb je gelijk in. Maar qua software kunnen we expliciet tegen onze robo-chauffeur zeggen om dat niet te doen.
 
In zijn algemeenheid ben ik wel voor het toevoegen en verbeteren van de camera's. Redundantie is daarbij een element, maar ook zorgen dat vuil/verblinden/kou/regen minder invloed hebben.

Gechargeerd zou ik zeggen: hoe meer camera's hoe beter :) Maar dat is wel tot een grens (synchro). Extra camera's op de hoeken zou mi wel een verbetering kunnen zijn.

De vergelijking met een mens vind ik in die zin minder interessant omdat ik wil dat de auto *beter* rijdt dan een mens! Ik vind het een groot voordeel dat de auto *tegelijk* alle kanten uit kan kijken, terwijl dat mij echt niet lukt...
 
Let er wel op dat als 2 camera's hetzelfde zien, en de ene is verblind, je ook software moet voorzien waarbij de software weet dat ie plots één camera mag negeren.

Het loopt allemaal zo simpel niet.

In de "ideale" wereld bouw je alles in 3voud, en voer je uit wat 2 van de 3 stacks kiezen en negeer je de 3e stack. Maar het zou me niet verbazen dat 3 verschillende stacks met 3 verschillende oplossingen zouden komen, en wie ga je dan nog geloven? Stel je voor dat er in je hoofd 3 bewustzijnen waren, die alle drie iets anders willen doen...
 
En de camera van de auto voor, naast en achter jou? Die ziet weer een ander beeld dan jouw camera.

Je kunt je voorstellen dat het op enige moment mogelijk wordt dat auto's informatie uitwisselen. Zoals bijvoorbeeld dat er een hert langs de snelweg staat die wellicht wel eens over zou kunnen steken; dan kunnen andere auto's hun snelheid aanpassen of een irritant huid laten horen waardoor het hert wegloopt.
 
  • Like
Reactions: JanG007