Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij de meest logische reden waarom FSD zo duur wordt, is om toekomstige kosten te kunnen betalen. Discussie is wat die kosten gaan zijn:
- hardware (AP1/AP2) vervangen met AP4 in alle auto's die FSD hebben
- rechtzaken voor niet leveren van beloften
- toevoegen van lidar aan alle auto's
- ...

Op zich goed dat ze FSD en auto qua kostenmodel gesplitst hebben, maar vind zelf dat FOMO-deel wel irritant. En natuurlijk dat je de FSD voor elke auto opnieuw moet kopen.

Straks, als ze enkele miljoenen auto's leveren per jaar met een percentage hoger dan 10% inclusief FSD, is het slecht behandelen van de eerste kopers voor hun prima betaalbaar. Zowel rechtzaken als vervangen van hardware.
Prijs is nooit gebaseerd op kosten, maar op wat een zot er voor wil geven.
Dat zegt het spreekwoord karikaturaal.
Juister is dat de prijs bepaald wordt door de waarde die het brengt voor de koper ( value for money).
Stel je eens voor dat auto’s echt level 5 halen voor 7600€ en je zet je wagen in als robotaxi. Dan heb je die kost op een paar weken terugverdiend.
Mocht het niet zijn van de huidige onzekerheid die er nog in zit, het zou 10 keer zo veel kosten.
 
Prijs is nooit gebaseerd op kosten, maar op wat een zot er voor wil geven.
Dat zegt het spreekwoord karikaturaal.
Juister is dat de prijs bepaald wordt door de waarde die het brengt voor de koper ( value for money).
Stel je eens voor dat auto’s echt level 5 halen voor 7600€ en je zet je wagen in als robotaxi. Dan heb je die kost op een paar weken terugverdiend.
Mocht het niet zijn van de huidige onzekerheid die er nog in zit, het zou 10 keer zo veel kosten.
Serieus? Zou jij jouw Tesla dan inzetten als Robotaxi? Voor taxibedrijven met een commerciële afweging is die prijs te calculeren maar de markt voor particulieren die een premium auto zullen beschikbaar stellen aan taxi-publiek zal buiten een paar onnozele wereldverbeteraars niet groot zijn
 
  • Like
Reactions: fivari
Serieus? Zou jij jouw Tesla dan inzetten als Robotaxi? Voor taxibedrijven met een commerciële afweging is die prijs te calculeren maar de markt voor particulieren die een premium auto zullen beschikbaar stellen aan taxi-publiek zal buiten een paar onnozele wereldverbeteraars niet groot zijn


Deelauto's en later robotaxi's zullen net zoals hotelkamers en vakantiehuisjes gefinancierd worden: een deel door banken, een deel door particulieren die er een centje aan willen verdienen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Serieus? Zou jij jouw Tesla dan inzetten als Robotaxi? Voor taxibedrijven met een commerciële afweging is die prijs te calculeren maar de markt voor particulieren die een premium auto zullen beschikbaar stellen aan taxi-publiek zal buiten een paar onnozele wereldverbeteraars niet groot zijn
Het is niet voor morgen, maar voor ooit.
Als die robotaxis er zijn kopen we geen wagen meer, maar gebruiken we er een. Je gaat met een wagen niets meer kunnen doen. Er zal nergens nog parking voorzien zijn, enkel nog afzet- en oppikzones. De steden krijgen een facelift. Robotaxis gaan buiten de stad parkeren, pakjes rondvoeren, je boodschappen ophalen, kinderen afzetten en afhalen.
Er zal gewoon geen behoefte meer zijn voor een eigen wagen. Robotaxis zijn veel goedkoper…
Gebruik jij nog een paard voor jouw dagelijks vervoer? Er zijn ondertussen ook geen ringen meer aan de herbergen om je paard aan vast te binden, met een voederbak er onder.
 
Het is niet voor morgen, maar voor ooit.
Als die robotaxis er zijn kopen we geen wagen meer, maar gebruiken we er een. Je gaat met een wagen niets meer kunnen doen. Er zal nergens nog parking voorzien zijn, enkel nog afzet- en oppikzones. De steden krijgen een facelift. Robotaxis gaan buiten de stad parkeren, pakjes rondvoeren, je boodschappen ophalen, kinderen afzetten en afhalen.
Er zal gewoon geen behoefte meer zijn voor een eigen wagen. Robotaxis zijn veel goedkoper…
Gebruik jij nog een paard voor jouw dagelijks vervoer? Er zijn ondertussen ook geen ringen meer aan de herbergen om je paard aan vast te binden, met een voederbak er onder.
Maar dat is er nu ook al, van snorder taxi tot premium taxi in Teslas. Wat gaat robotaxi daar aan toevoegen waarmee “er gewoon geen behoefte meer zal zijn voor een eigen wagen”?
 
Er zal overigens nog altijd wel wat ruimte zijn voor privé bezit van een eigen robo-auto, maar de vraag is of 2 auto's per gezin financieel nog wel interessant worden, laat staan dat je een auto op je oprit wil die 22 uren per dag niks staat te doen, of nog erger dat je geen oprit hebt en je parking moet betalen voor het ding.

Mobiliteit zal de komende 50 jaar aanzienlijk veranderen, deels net door die robo-mobiliteit. En daar zullen goeie kanten aan zitten, en slechte. Een goede kant is minder ongevallen en dus minder gewonden en doden, maar een slechte kant is natuurlijk dat een robotaxi comfortabeler is dan het openbaar vervoer, en dat heel wat mensen geneigd zullen zijn om voor een robotaxi te kiezen voor wat ze nu het openbaar vervoer gebruiken. Maar tegelijk, door robotaxi's, wordt mobiliteit per e-fiets dan weer interessanter omdat je minder of niet meer je leven riskeert als je met de fiets naar je school of werk rijdt.

Level 5 FSD zal in het begin duur zijn, want al die investeringen van al die jaren programmeren en ontwikkelen moeten terug verdiend worden. En de eerste die level 5 FSD kan aanbieden, zal het ook kunnen verdedigen dat FSD veel zal kosten. Want inderdaad, stel dat Tesla als eerste een hele vloot bestaande Model 3's en Model Y's kan aanbieden als robotaxi, dan gaat onze Model 3 onmiddellijk in de robotaxi vloot centjes verdienen terwijl wij thuis zijn.

Later, wanneer meerdere aanbieders dergelijke vloten kunnen uitbouwen, moeten de investeringen niet noodzakelijk meer van individuen kopen en zal een bank het risico durven nemen om zo een dingen te financieren.

Maar ja, voor de rest... Zouden mensen hun auto in een robotaxi-vloot willen introduceren? Tuurlijk. Doen mensen nu al met Uber/Lyft, AirBNB, vakantiedorpen, hotelkamers, timesharing, ...
 
en dat heel wat mensen geneigd zullen zijn om voor een robotaxi te kiezen voor wat ze nu het openbaar vervoer
De robotaxis gaan het openbaar vervoer gewoon vervangen. Van personenwagen over minibus tot bussen met meerdere wagons. Kijk maar eens welke ruimte de treinsporen innemen waar ze de stad binnenkomen. Komt allemaal vrij voor ad hoc vervoer. Door het geautomatiseerd rijden zullen er ook geen files meer zijn.
Maar ja, voor de rest... Zouden mensen hun auto in een robotaxi-vloot willen introduceren?
Neen ‘hun’ auto bestaat dan niet meer. Je fluit (op je app) en er komt zorrogewijs een wagen voorgereden.
 
De robotaxis gaan het openbaar vervoer gewoon vervangen. Van personenwagen over minibus tot bussen met meerdere wagons. Kijk maar eens welke ruimte de treinsporen innemen waar ze de stad binnenkomen. Komt allemaal vrij voor ad hoc vervoer. Door het geautomatiseerd rijden zullen er ook geen files meer zijn.

Neen ‘hun’ auto bestaat dan niet meer. Je fluit (op je app) en er komt zorrogewijs een wagen voorgereden.
Ik wil steeds een eigen auto hebben, ik kan ze toch moeilijk allemaal gaan wassen en onderhouden 😅
 
Ik heb ook (toen nog iets van 6400 euro) betaald voor FSD. Het leuke aan FSD is dat de auto steeds wordt geüpdatet.

Maar..... heel vaak werkt FSD niet (bijvoorbeeld FSD werkt al niet als de zon te laag staan, of als het regent en de camera's vies worden). Hoe kan Tesla dan beloven dat mijn M3 ooit helemaal zelfstandig gaat rijden als dit al simpele situaties zijn waarbij dit niveau al niet eens werkt (dat is wel echt beloofd!)?
 
Maar..... heel vaak werkt FSD niet (bijvoorbeeld FSD werkt al niet als de zon te laag staan, of als het regent en de camera's vies worden). Hoe kan Tesla dan beloven dat mijn M3 ooit helemaal zelfstandig gaat rijden als dit al simpele situaties zijn waarbij dit niveau al niet eens werkt (dat is wel echt beloofd!)?
Je gaat dan ervan uit dat de camera's geen zicht meer hebben en de oorzaak zijn dat FSD uitvalt.

De waarheid is dat het zicht nog voldoende is voor jou om iets te zien, maar onvoldoende voor FSD.

Vergelijk het met regendruppels op je bril. Als je dat beeld door FSD zou sturen, zou de software panikeren en het opgeven. Maar mensen met regendruppels op hun bril daarentegen schieten niet in een paniek, maar kunnen nog altijd het voetpad herkennen.

Met FSD beta zit je met software die veel beter geleerd is om onder variabele omstandigheden de wegsituatie te herkennen, en toekomstige versies van FSD zullen nog beter kunnen omgaan met andere weersomstandigheden.

We overschatten wat we op 1 jaar kunnen doen, maar we onderschatten wat we op 10 jaar kunnen doen.
 
Prijs is nooit gebaseerd op kosten, maar op wat een zot er voor wil geven.
Dat zegt het spreekwoord karikaturaal.
Juister is dat de prijs bepaald wordt door de waarde die het brengt voor de koper ( value for money).
Stel je eens voor dat auto’s echt level 5 halen voor 7600€ en je zet je wagen in als robotaxi. Dan heb je die kost op een paar weken terugverdiend.
Mocht het niet zijn van de huidige onzekerheid die er nog in zit, het zou 10 keer zo veel kosten.
Het is inderdaad value for money.…..
Eigenlijk is dat van toepassing op alle opties die je kunt kopen. Daarom hebben veel merken een keuzepalet van 10-talen opties waaruit je kunt kiezen. De basis uitvoering is relatief goedkoop maar de optie die iedereen net graag wil hebben betaal je bij old school automaker de hoofdprijs voor.
Persoonlijk ben ik van mening dat EAP op dit moment zijn geld waard is, maar dat FSD net wat te duur is voor de beperkte extra functionaliteit. Als FSD hier zou kunnen wat op dit moment in de US kan dan zou ik het er wel voor over hebben.
 
Persoonlijk ben ik van mening dat EAP op dit moment zijn geld waard is, maar dat FSD net wat te duur is voor de beperkte extra functionaliteit.
Met FSD betaal je ook niet voor de huidige functionaliteit, maar voor een belofte. Als die belofte binnen 1 à 2 jaar waargemaakt wordt, dan is het spotgoedkoop, maar dat is net omdat er zo veel risico aan vast zit. Is als beleggen.
Je kan het ook zien als sponseren van de ontwikkeling natuurlijk.
 
De waarheid is dat het zicht nog voldoende is voor jou om iets te zien, maar onvoldoende voor FSD.

Toch het het zicht wel heel anders. Neem regen, ik ben zo'n bestuurder die enkel op interval rijd tot het echt met bakken uit de hemel komt. Ik kijk zeg maar door de druppels heen en kijk ver vooruit en stoor me niet aan de druppels want ik zie eigenlijk alles nog goed. De druppels zo dicht op de camera is een heel andere verhaal want het beeld wordt zeer sterk vervormd. Als ik naar de opname kijk in zware regen dan ziet de camera heel erg weinig.

Komt ook deels omdat wij stereo kijken. Tesla zou dit ook kunnen maar zo ver ik weet doet de software dat niet meer om diepte te zien. Dat is dus vind ik wel het voordeel van de camera setup van ik dacht Waymo en MobilEye die dus camera meer richting de A-stijl hebben met hierdoor een veel betere diepte perceptie bij een lage resolutie.
 
Het feit dat je stereo ziet op pakweg 12cm afstand van mekaar, heeft weinig relevantie voor objecten van meer dan 10 meter van je vandaan.

lees nou eens heel het stuk @wooter ..

> het voordeel van de camera setup van ik dacht Waymo en MobilEye die dus camera meer richting de A-stijl hebben met hierdoor een veel betere diepte perceptie bij een lage resolutie.

Zij hebben dus veel meer ruimte tussen de camera's. Buiten de stereo visie kunnen deze dus ook vaker langs voertuigen kijken als de auto voor naar links of rechts gepositioneerd is.
 
Je gaat dan ervan uit dat de camera's geen zicht meer hebben en de oorzaak zijn dat FSD uitvalt.

De waarheid is dat het zicht nog voldoende is voor jou om iets te zien, maar onvoldoende voor FSD.

Dus jij denkt dat als er één druppel op de lens blijft 'plakken', en het hele beeld vervormd en wazig wordt, dat de computer dan nog voldoende informatie uit het beeld kan halen om veilig te rijden? Als ik soms opnames van Sentry terugkijk, kan ik zelf niet eens herkennen wat er op beeld is te zien (en ik ben toch echt een mens).
 
Dus jij denkt dat als er één druppel op de lens blijft 'plakken', en het hele beeld vervormd en wazig wordt, dat de computer dan nog voldoende informatie uit het beeld kan halen om veilig te rijden? Als ik soms opnames van Sentry terugkijk, kan ik zelf niet eens herkennen wat er op beeld is te zien (en ik ben toch echt een mens).
Vooraan zitten meerdere camera's. Links, rechts en achteraan is telkens maar 1 camera, maar met uitzondering van de camera op de achterklep heb ik nooit aan de hand dat 1) die camera continu niks ziet, en 2) die camera nodig is voor de basisfuncties.