Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD op de snelweg: wat ontbreekt er nog?

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,269
2,303
Naarden, NL
Er wordt door de nieuwe updates veel aandacht gegeven aan de nieuwe FSD functies als omgaan met verkeerslichten, rotondes enz. Maar wat ontbreekt er nog om op de snelwegen naar Level 3 en hoger te gaan?

NB dit geen 'jank'draadje, maar simpelweg even kijken wat er nog gedaan moet worden om naar L3 te gaan. Ik put even uit mijn ervaring waarbij ik snelwegen bijna altijd op EAP rij en soms op NoA. Mijn firmware tijdens deze post: 2020.20.1

A) het herkennen (en acteren op) van snelheidsborden (zowel gebod als advies) is mi echt essentieel. Blijf het verwonderlijk vinden dat AP2 dat al zolang niet heeft. Ik ken het verhaal van afscheid AP1 e.d. maar dat verhelpt natuurlijk niets;
B) camera's (of software) die last hebben van condens, modder en invallend direct zonlicht. Ik ben bang dat echt dubbel uitgevoerde camera's pas over een x aantal jaren komt. Upgrades van bestaande S/X lijkt mij niet voor de hand liggen;
C) NoA gooit knipper pas aan bij begin uitvoegstrook: ik zou het prettiger vinden als dat 100 tot 200 meter eerder gebeurde;
D) up-to-date kaartmateriaal: zijn verder ook andere draadjes over, maar voor is het eenvoudig zo dat als de stroken ed zoals getoond niet overeenkomen met de weg, dan is er iets mis;
E) herkennen (en acteren op) overige verkeersborden (gebod en advies);
F) NoA geeft bij mij in meer dan 50% van de gevallen een verkeerde lane change als suggestie. Waarom weet ik niet altijd

Aanvullingen worden uiteraard gewaardeerd.
 
Los van verkeersborden zijn de signaleringen op de wegdelen al goed.
Ik zag laatst op scherm een rolstoel parkeerplaats bijvoorbeeld, de stoplijn en bijbehordende stopborden zijn ook al duidelijk in beeld, worden dus al postief gematched.

Nog even en de matrix borden zullen ook zodanig herkend worden, de rijstroken worden al gemarkeerd met pijlen en zodanig zichtbaar op het scherm.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Een belangrijk verschil tussen Autopilot (incl NOA) en als ik zelf rij: ik kijk veel vaker achter me en houd rekening met wat er achter me gebeurt. Niet alleen in de strook links als ik ga inhalen of rechts als ik terugga, maar ook in de eigen strook. Daarmee anticipeer je op mogelijke ihaalacties van je achterligger, maar je houdt ook rekening met evt. Grote snelheidsverschillen enz.
Kortom: het verbaast mij enorm dat Autopilot vrijwel alleen vooruit kijkt. Dat mist volgens mij.

Tweede wat mij constant verbaast: de verschillende software functies lijken onafhankelijk te werken. Voorbeeld: cruise control ziet een voorligger, gaat eerst inhouden en dan gaat NOA eens nadenken dat het misschien handig is om in te halen en stelt dat voor. Dan gaat ??? Eens kijken of er wel ingehaald kan worden en als dat niet kan wordt de rijstrook rood. Autopilot zou veel beter werken als al die functies beter op elkaar afgestemd zijn en als 1 geheel werken. NB. Dit is deels visualisatie en kan ook negatief beinvloed worden door de UN regeltjes.
 
Een belangrijk verschil tussen Autopilot (incl NOA) en als ik zelf rij: ik kijk veel vaker achter me en houd rekening met wat er achter me gebeurt. Niet alleen in de strook links als ik ga inhalen of rechts als ik terugga, maar ook in de eigen strook. Daarmee anticipeer je op mogelijke ihaalacties van je achterligger, maar je houdt ook rekening met evt. Grote snelheidsverschillen enz.
Kortom: het verbaast mij enorm dat Autopilot vrijwel alleen vooruit kijkt. Dat mist volgens mij.

Tweede wat mij constant verbaast: de verschillende software functies lijken onafhankelijk te werken. Voorbeeld: cruise control ziet een voorligger, gaat eerst inhouden en dan gaat NOA eens nadenken dat het misschien handig is om in te halen en stelt dat voor. Dan gaat ??? Eens kijken of er wel ingehaald kan worden en als dat niet kan wordt de rijstrook rood. Autopilot zou veel beter werken als al die functies beter op elkaar afgestemd zijn en als 1 geheel werken. NB. Dit is deels visualisatie en kan ook negatief beinvloed worden door de UN regeltjes.
De auto lane change houdt zeker rekening mee voertuigen voor/zij en achter.
Maar ben met je eens, de algoritmes moeten nog veel fijner worden - en soepeler overlopen
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Wat ik ook onprettig vind is dat de AP pas snelheid mindert als je al voorbij het bord bent. Bijvoorbeeld als je op een 70 km/u weg rijdt en dan bij het 50 km/u bord van de bebouwde kom komt. Geldt ook voor afritten van de (tegenwoordig 100 km/u) snelwegen.
M.a.w. hij anticipeert eigenlijk niet en kijkt niet vooruit.
 
  • Like
Reactions: Cely
Wat ik ook onprettig vind is dat de AP pas snelheid mindert als je al voorbij het bord bent. Bijvoorbeeld als je op een 70 km/u weg rijdt en dan bij het 50 km/u bord van de bebouwde kom komt. Geldt ook voor afritten van de (tegenwoordig 100 km/u) snelwegen.
M.a.w. hij anticipeert eigenlijk niet en kijkt niet vooruit.

Helemaal eens. Al ging dit draadje over snelweg rijden :)
 
Denken jullie dat de camera's in staat zijn om uberhaupt verkeerslichten te kunnen zien als je vooraan bij de stopstreep staat? Bij ons in Nederand hangen de verkeerslichten hoger, vlakbij de stopstreep. In Amerika aan de andere kant van de weg.

Weet iemand of het dus technisch uberhaupt mogelijk is om dit ooit werkend te krijgen op de huidge Tesla's?
 
Denken jullie dat de camera's in staat zijn om uberhaupt verkeerslichten te kunnen zien als je vooraan bij de stopstreep staat? Bij ons in Nederand hangen de verkeerslichten hoger, vlakbij de stopstreep. In Amerika aan de andere kant van de weg.

Weet iemand of het dus technisch uberhaupt mogelijk is om dit ooit werkend te krijgen op de huidge Tesla's?

Ja.
 
Hoe dan? Camera’s kunnen dan de verkeerslichten toch niet zien?
Er zitten 2 camera’s voor. Een fisheye en een wide. De fisheye zal ook hoge verkeerslichten kunnen zien.

Deze vraag is al heel vaak gesteld op het forum. Mijn wedervraag is dan, denk je nu echt dat Tesla het over het hoofd gezien heeft dat de verkeerslichten in grote delen van de wereld voor i.p.v. na de kruising hangen? Zonder iemand op de tenen te willen trappen vind ik het persoonlijk opvallend hoe vaak men in de EU denkt dat alle Amerikaanse bedrijven niet verder kijken dan hun eigen landsgrenzen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: fabian and nico180
Denken jullie dat de camera's in staat zijn om uberhaupt verkeerslichten te kunnen zien als je vooraan bij de stopstreep staat? Bij ons in Nederand hangen de verkeerslichten hoger, vlakbij de stopstreep. In Amerika aan de andere kant van de weg.

Weet iemand of het dus technisch uberhaupt mogelijk is om dit ooit werkend te krijgen op de huidge Tesla's?

er zijn 3 cameras naar voren gericht

de huidige sentry beelden zijn ook erg 'narrow' van de voorzijde. er is zelfs duidelijk een blinde spot in beelden in huidige senty beelden.

download.jpeg

hier zie je 3 views, voorzijde, 2x narrow en een wide view
 
Last edited:
Klopt, er zijn 3 camera's + de 2 B-stijl cameras maar het lijkt erop dat de B-stijl en FIshEye view niet gebruikt wordt op het moment voor verkeerslichten. Zeer vaak tracked bij my de auto verkeerslichten niet meer als ik te ver door ben gereden.
 
Herkenning van verkeersborden vereist een dikbetaalde licentie.
Of toch op de manier waarop deze informatie verwerkt. Tesla doet daar niet aan mee
Het kan toch niet zo zijn dat iemand het alleenrecht verkeersborden lezen kan vastleggen. Doe het net op een andere manier en het is geregeld. Mag ik nu zelf nog wel verkeersborden interpreteren of moet ik dan aan iemand gaan betalen?
 
Het kan toch niet zo zijn dat iemand het alleenrecht verkeersborden lezen kan vastleggen. Doe het net op een andere manier en het is geregeld. Mag ik nu zelf nog wel verkeersborden interpreteren of moet ik dan aan iemand gaan betalen?

Zo werken patenten.
Je mag gerust nog verkeersborden interpreteren, maar dat moet dan op een andere manier gebeuren dan degene die gepatenteerd is.
 
Ik denk (alleen Musk weet) dat Tesla inzet op iets wat universeel toepasbaar is en niet iets NL of zelfs Europees. Ik gok dat hij in gaat zetten op camera's die verkeersborden herkennen.
 
Personelijk waar ik vind dat AP nog veel beter kan worden richting level 3 is beter anticiperen op het verkeer. Ik vind ik op snelwegen dat AP nog niet voldoende anticipeert op grote snelheid verschillen bijv met een vrachtauto of invoegende verkeer en pas erg laat voorstel om naar links te gaan. Ik heb het idee dat of de auto niet ver genoeg kijk of niet zo goed met deze situaties weet om te gaan.

Verder hebben we ook specifiteiten in NL die het lastig maken om in L3 te gaan rijden, ik denk bijv aan de tijdelijk extra strook recht in sommige stukken van het land, vooral de markering breng AP in de war, op zo'n manier dat het ook echt gevaarlijk is. Voor L3 zou de auto op zijn minste moeten herkennen dat er iets is dat hij niet snapt om het stuur door te geven.

Ik denk toch dat het makkelijker wordt om L2 redelijk goed in de stad te krijgen wordt dan L3 op snelweg... Ben erg benieuwd naar de verbetering met HW3 en de rewrite van de software.... :D (nog *even* geduld....)