Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Laten we elkaar geen mietjes noemen. We proberen om het hardst uit gelegen waarom het niet hebben van genoeg charge geen probleem is. Tesla komt haar toezeggingen qua range van geen kanten na. 480 werd al gauw 400, toen 350, nu moeten we al blij zijn met 300. Ik ben vandaag vanuit Zevenaar op en neer gegaan naar keulen. 300 kilometer op en neer. Vertrok met een vrijwel volle S (kon nog 27 km laden), en heb heen en terug vrijwel niet meer dan 100km/u gereden, en had nog 17 kilometer over... en dan heb ik 100 gereden! Werd aan alle kanten voorbij gespoten.

Ik denk dat wanneer het nieuwe hippe er een beetje af is, we ons misschien toch wel een beetje gaan ergeren. Het enige wat tesla denk ik kan doen, is om de 150km een supercharger zetten. AN pompen we in een kwartiertje 150km erbij, en klagen we niet...

Het weer speelt wel erg mee (of zit tegen). Het verbaasde me altijd al dat de Tesla zo weinig last zou hebben van lage temperaturen. De Ampera doet in de zomer 68 km range elektrisch, en in de winter 38 km, dus dat is nog maar 55% van de max. Je ziet dat bij de S veel minder, maar het zal wel een rol spelen.

Verder is me ook duidelijk dat wind en regen veel invloed hebben. Ik reed 200 km naar Groningen, helemaal vol, had nog 150 typical over. Terug 90% geladen (omdat ik zoveel over had op de heenweg), met lagere snelheden had ik moeite het te halen, tegen de 300 kw/km verbruik. Dat alles door een straffe wind op de kop en veel plassen op de weg. Ik ben benieuwd wat de stemming is als het voorjaar weer aanbreekt, ik denk dat we er zo weer een kwart range bij hebben.
 
Adverteren met 480 tot minimaal 400 kilometer is echt niet ok...
Hear, hear!

- - - Updated - - -

Ik rij maar zo'n 40 km woonwerk per dag, maar tik als het kan wel altijd even 160 km/h aan om in low te rijden.
Daar ben ik wel een beetje jaloers op. Maar het is ook wel een beetje de wet van behoud van ellende: Met 2x 40km woon-/werkverkeer had ik hem waarschijnlijk ook elke dag leeg gehad. Met meer lol, dat dan weer wel, maar toch ook leeg ;-).
Heb jij dat al eens geprobeerd naar Vlissingen? Lijkt me dat je best lang boven de 100 km/h moet kunnen blijven in zeeland (101 km/h op cc dan).
Ben benieuwd wat dat in verbruik scheelt.
Snelheden van >100km/u houd ik wel vol. Ik zit gemiddeld op 120km/u, met een verbruik van 240Wh/km in Noord-Brabant en zo'n 255Wh/km in Zeeland. Waarschijnlijk niet alleen door de hardere wind daar, maar ook door de vele hoogteverschillen in de weg.

Ik ben me niet zo bewust van het verstellen van de luchtvering; Volgens mijn staat'ie altijd op middel. Als ik het op laag probeer te zetten krijg ik altijd de melding dat dat niet is toegestaan. Ik dacht dat ik dat zelf bepaalde, maar blijkbaar niet dus.

- - - Updated - - -

Let op, het is nog niet koud he. Vandaag 11 graden. Ben benieuwd wanneer het straks -10 is...
Precies! Er wordt wel gesteld dat het winder is en dat daardoor de prestaties tegen kunnen vallen, maar het was vanochtend buiten 14 graden toen ik wegreed. Veel warmer krijg je het niet om 8:00 uur 's ochtends. Maar veel kouder wel: Ik houd mijn hart vast voor als het weer eens -15 is geweest, dus ik houd mijn trouwe Diesel nog maar even aan.

- - - Updated - - -

Maar een SC eke 150km, en ik zeg geen woord :).
Dat zal niet voor iedereen gelden: Ik zit er niet op te wachten dat mijn dagelijkse toch al respectabele 2:30 uur reistijd wordt vermeerderd met 20 minuten omrijden en 30 minuten SuperChargen. Het mag dan wel gratis zijn, en echt petje af daarvoor hoor, maar mijn tijd is toch wat kostbaarder dan €5 voor bijna een uur tijdsverlies. Voor lange afstanden is het een prima oplossing, maar mijn dagelijkse lading haal ik liever uit mijn eigen stopcontact, terwijl ik zelf lekker zit te eten.

Overigens is het na zo'n omritje wel lekker naar huis rijden: Gemiddelden van 350Wh/km of meer zijn dan eerder regel dan uitzondering.
 
Dat zal niet voor iedereen gelden: Ik zit er niet op te wachten dat mijn dagelijkse toch al respectabele 2:30 uur reistijd wordt vermeerderd met 20 minuten omrijden en 30 minuten SuperChargen. Het mag dan wel gratis zijn, en echt petje af daarvoor hoor, maar mijn tijd is toch wat kostbaarder dan €5 voor bijna een uur tijdsverlies. Voor lange afstanden is het een prima oplossing, maar mijn dagelijkse lading haal ik liever uit mijn eigen stopcontact, terwijl ik zelf lekker zit te eten.

Overigens is het na zo'n omritje wel lekker naar huis rijden: Gemiddelden van 350Wh/km of meer zijn dan eerder regel dan uitzondering.
Destination charging blijft key bij EV's en zal het ook blijven.

3x16A doet overal al wonderen, dat is voor de meeste ritten echt ruim voldoende.

Verder zal er nooit een SC komen in Zeeland, dat is ook nutteloos en niet nodig. FastNed gaat wel openen in Zeeland op termijn, dus met een CHAdeMO adapter of Combo adapter wordt het leven weer makkelijker.

Al laad ik liever op mijn bestemming dan dat ik bij een snellader sta.
 
Gisteren eerste economy run gedaan van regio Den Haag naar Friesland - totaal 426 km. Gestart met volle accu 396km, radio aan en soms stoelverwarming, verwarming 18 graden en bijna hele weg op cruise control. Gisteren was veel wind en regen, op de heenweg wind vanaf rechtsachter en terugweg veel wind van voren en opzij.
Heenweg 95 km/uur en terugweg in begin ca. 95/90 km/uur en later 85 tot 80 km/uur. In Makkum drie kwartier geladen en 40km erbij getankt. Bij thuiskomst nog 28km over. Conclusie : Totaal gereden 426 km, verbruikt 408km. typical range. Gemiddeld verbruik ca. 180 wh/km. Als je de typical range waarde die je nog kan rijden (accu) iets hoger houdt dan de afstand van je nog te rijden afstand (navigatie) dan zit je safe, zoniet moet je je snelheid naar beneden aanpassen wat ik op het laatst moest doen. Toch nog 28km range over op het eind. Ik vond het best wel een saaie rit, echt iedereen rijdt je voorbij. Had ik in mijn planning meer oplaadtijd onderweg gehad dan had ik 100/120 km/uur kunnen rijden en tijdens mijn bezoek in Friesland kunnen opladen. Het wordt dus tijd dat het fastned netwerk zich uitrolt want dan kan je in de toekomst sneller rijden en sneller opladen in kortere wachttijd.
 
vanmorgen wat testen gedaan op de autosnelweg op cruise control aan 130, 120,110 en 100km/u
aan 100km/u kwam mijn verbruik overeen met de projected range.
Maar idereen raast je voorbij en gaapt je aan. Dit hield ik echt niet lang vol. dit zal toch maar alleen gebeuren als de noodzaak er is, want "fun" is dit niet.:wink:
 
vanmorgen wat testen gedaan op de autosnelweg op cruise control aan 130, 120,110 en 100km/u
aan 100km/u kwam mijn verbruik overeen met de projected range.
Maar idereen raast je voorbij en gaapt je aan. Dit hield ik echt niet lang vol. dit zal toch maar alleen gebeuren als de noodzaak er is, want "fun" is dit niet.:wink:

Frank je vergist je.. ze gapen jou niet aan maar de auto ! En dat doen ze ook als je ze met 140+ voorbij rijdt.. enige verschil is dus dat je het dan niet ziet…
 
Frank je vergist je.. ze gapen jou niet aan maar de auto ! En dat doen ze ook als je ze met 140+ voorbij rijdt.. enige verschil is dus dat je het dan niet ziet…
Neehoor, Frank vergist zich helemaal niet. Hij voelt het juist prima aan: Je rijdt gewoon voor lul met je auto van >100k€ met ruim 400pk, ruim onder de maximumsnelheid, ingehaald door iedereen en zijn moeder in Kïi, Hyundi, Dacïi en andere sub-10k€ hokken.
 
Neehoor, Frank vergist zich helemaal niet. Hij voelt het juist prima aan: Je rijdt gewoon voor lul met je auto van >100k€ met ruim 400pk, ruim onder de maximumsnelheid, ingehaald door iedereen en zijn moeder in Kïi, Hyundi, Dacïi en andere sub-10k€ hokken.
Maar het is en blijft natuurkunde waardoor hard rijden er gewoon niet in zit.

Ookal is het een Ev van EUR 500k of nog meer, daarmee ga je de natuurwetten niet veranderen.

De oplossing is een grotere accu of een nog betere stroomlijning van de auto. Het is echt niet zo dat de Model S ergens onzuinig is en energie overboord gooit, dát doet juist je benzine/diesel voor je.
 
Modified E61 M5 Touring. keren >300 op 1 hand te tellen want bijna niet te doen, plus aan die snelheid redelijk wat "tunneleffect". Heb 3 kleine gasten die mee moeten, incl hun kiddy-**** in de koffer.
Mooie bak! Maar: kaal 165.000 dus no wear near de Tesla, scheelt je zeker 65.000,-
0-100, 4,8 sec, als ie het haalt. Tesla 4,4 en meerdere keren door autobladen op tests op 3,9 geklokt
Bagage ruimte, oké komt in de buurt maar de Tesla wint t ook op dit vlak.
7-persoons??? Die van mij wel:biggrin: Ook al heb ik er maar 3.
Stoelverwarming achterin op 3! plekken:biggrin:
Stoelen en onderstel BMW is beter. Topview, HUD heeft mijn BMW wel maar de Tesla niet:mad:
Maar die instant power zonder eerst toeren te hoeven maken is ongeëvenaard.
Als je eens wilt proefrijden in de mijne be my guest:cool:.
 
Neehoor, Frank vergist zich helemaal niet. Hij voelt het juist prima aan: Je rijdt gewoon voor lul met je auto van >100k€ met ruim 400pk, ruim onder de maximumsnelheid, ingehaald door iedereen en zijn moeder in Kïi, Hyundi, Dacïi en andere sub-10k€ hokken.

Herken het gevoel zeker, maar ik denk toch dat het inbeelding is dat je voor l** rijdt. Er zal vast wel iemand zijn die het gek vindt, maar er zullen meer mensen zijn die het prima of zelfs lovenswaardig vinden als je zo rustig rijdt. En dan heb ik het over de genoemde 100 km/u (niet 80 achter een vrachtwagen geplakt).
En als je om je heen kijkt, zie je genoeg dikke bakken rustig rondrijden. ;-)
 
Maar het is en blijft natuurkunde waardoor hard rijden er gewoon niet in zit.

Ookal is het een Ev van EUR 500k of nog meer, daarmee ga je de natuurwetten niet veranderen.

De oplossing is een grotere accu of een nog betere stroomlijning van de auto. Het is echt niet zo dat de Model S ergens onzuinig is en energie overboord gooit, dát doet juist je benzine/diesel voor je.
De natuurwetten staan niet ter discussie, die kunnen we inderdaad niet veranderen. Wat ter discussie staat is de (destijdse) belofte van 480km bereik, die ondertussen geüpdate is naar 502km bereik. Toen ik mijn auto kocht werd mij verzekerd dat ik er met een normale rijstijl dagelijks gemakkelijk 350km mee zou moeten kunnen rijden. Voor de zekerheid ben ik uitgegaan van 300km, waar mijn dagelijkse 272km nog ruim binnenvallen.

Maar in de praktijk kun je dagelijks nog geen 250km rijden en zelfs daarvoor moet je al niet harder dan 120km/u rijden, ook al mag je 130km/u. Het mag dan een hele mooie, geavanceerde en vooruitstrevende auto zijn, je rijdt er wel mee voor lul als je door iedereen wordt ingehaald.


Ik vergelijk hem ondertussen al met een BMW M5, maar dan met een 12 liter tank met een vulopening ter dikte van een rietje en waar alleen 'brandstof' die ze nergens hebben in mag.


Daar komt nog bij dat'ie in verbruik ook niet goedkoper is. Een volle accu is bijna 100kWh. Tegen 23ct/kWh is dat bijna €20 aan stroom, waarmee ik met de fluwelen voet één keer op en naar naar Middelburg kan. In mijn trouwe Diesel gaat voor €90 aan peut, maar daar kan ik drie keer van op en neer, met de loden voet tegen 152km/u.


Ja, zodra het hippe, het nieuwe en het interessante er vanaf is, zal ik hem snel beug zijn vanwege het geneuzel op de snelweg. Ik ben bang dat alleen een laadpunt bij mijn klant in Middelburg hem nog kan redden. Maar bij grote bedrijven gaat dat nou eenmaal niet zo gemakkelijk: ik denk dat ik dat niet eens voor elkaar krijg als ik zelf alle kosten voor mijn rekening neem...

- - - Updated - - -

Herken het gevoel zeker, maar ik denk toch dat het inbeelding is dat je voor l** rijdt. Er zal vast wel iemand zijn die het gek vindt, maar er zullen meer mensen zijn die het prima of zelfs lovenswaardig vinden als je zo rustig rijdt. En dan heb ik het over de genoemde 100 km/u (niet 80 achter een vrachtwagen geplakt).
En als je om je heen kijkt, zie je genoeg dikke bakken rustig rondrijden. ;-)
Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar het is je eigen gevoel dat telt; Van de indruk die anderen erbij hebben merk ik toch weinig.

Maar ik heb al een keer met 80...90km/u achter een vrachtwagen naar huis gemoeten, omdat ik het anders niet had gehaald. En dat is met zo'n mooie nieuwe auto wel meer dan een beetje balen.
 
Herken het gevoel zeker, maar ik denk toch dat het inbeelding is dat je voor l** rijdt. Er zal vast wel iemand zijn die het gek vindt, maar er zullen meer mensen zijn die het prima of zelfs lovenswaardig vinden als je zo rustig rijdt. En dan heb ik het over de genoemde 100 km/u (niet 80 achter een vrachtwagen geplakt).
En als je om je heen kijkt, zie je genoeg dikke bakken rustig rondrijden. ;-)
Het interesseert me niets wat een ander er van vindt. Vind het veel belangrijker, wat ik zelf vind. Heb de auto ook voor mezelf gekocht en niet om wat een ander er van vindt. :smile: Dat maakt het leven een stuk makkelijker..
 
Het interesseert me niets wat een ander er van vindt. Vind het veel belangrijker, wat ik zelf vind. Heb de auto ook voor mezelf gekocht en niet om wat een ander er van vindt. :smile: Dat maakt het leven een stuk makkelijker..

Dat vind ik ook, maar ik reageerde op iemand die schreef dat iedereen naar je kijkt en dat je voor l** zou rijden bij 100 km/u. Dat is denk ik niet zo. Maar het is zeker fijn om zoveel range te hebben dat je zelf kunt kiezen welke rijstijl je hanteert. Vandaag een volle batterij leeggereden van Den Haag naar Maastricht bijvoorbeeld. :cool: