Rutger
Member
Laten we elkaar geen mietjes noemen. We proberen om het hardst uit gelegen waarom het niet hebben van genoeg charge geen probleem is. Tesla komt haar toezeggingen qua range van geen kanten na. 480 werd al gauw 400, toen 350, nu moeten we al blij zijn met 300. Ik ben vandaag vanuit Zevenaar op en neer gegaan naar keulen. 300 kilometer op en neer. Vertrok met een vrijwel volle S (kon nog 27 km laden), en heb heen en terug vrijwel niet meer dan 100km/u gereden, en had nog 17 kilometer over... en dan heb ik 100 gereden! Werd aan alle kanten voorbij gespoten.
Ik denk dat wanneer het nieuwe hippe er een beetje af is, we ons misschien toch wel een beetje gaan ergeren. Het enige wat tesla denk ik kan doen, is om de 150km een supercharger zetten. AN pompen we in een kwartiertje 150km erbij, en klagen we niet...
Het weer speelt wel erg mee (of zit tegen). Het verbaasde me altijd al dat de Tesla zo weinig last zou hebben van lage temperaturen. De Ampera doet in de zomer 68 km range elektrisch, en in de winter 38 km, dus dat is nog maar 55% van de max. Je ziet dat bij de S veel minder, maar het zal wel een rol spelen.
Verder is me ook duidelijk dat wind en regen veel invloed hebben. Ik reed 200 km naar Groningen, helemaal vol, had nog 150 typical over. Terug 90% geladen (omdat ik zoveel over had op de heenweg), met lagere snelheden had ik moeite het te halen, tegen de 300 kw/km verbruik. Dat alles door een straffe wind op de kop en veel plassen op de weg. Ik ben benieuwd wat de stemming is als het voorjaar weer aanbreekt, ik denk dat we er zo weer een kwart range bij hebben.