Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag even de benchmark met de Renault afgemaakt. De 'schade' van mijn mispeer gisteren door 50km in de 5e versnelling af te leggen ipv. de 6e valt mee. Vandaag heb ik op de heenweg 6.0l/100km verbruikt met 120km/h op de CC, waar dat gisteren 6.1l/100km was. Vandaag had ik wat langzaamrijdend tot stilstaand verkeer onderweg, maar ik denk dat dat niet zo'n grote invloed heeft gehad. Voor maximaal contrast ga ik dan ook uit van de cijfers van vanochtend, de zuinigste.

Vanmiddag ben ik met 152km/h op de CC terug naar huis gereden. De rit was zeer representatief of anders iets sneller dan normaal. Ik was laat vertrokken, dus het meeste heb ik inderdaad met 152km/h op de CC kunnen afleggen. Ik moest een aantal keer afremmen voor tragere inhalers en tussen Tilburg en Breda had ik drie inhalende vrachtauto's.

Met 152km/h op de CC was mijn absolute verbruik 9.8l, mijn gemiddelde verbruik 7.5l/100km, mijn gemiddelde snelheid 125.2km/u en de afgelegde afstand 130.6km.
Met 124km/h op de CC was mijn absolute verbruik 7.8l, mijn gemiddelde verbruik 6.0l/100km, mijn gemiddelde snelheid 89.1km/u en de afgelegde afstand 130.5km.

The bottom line: Lekker doorrijden met mijn Renault kost me 25% extra diesel, wat ik er overigens graag voor over heb. Als 240Wh/km zo'n beetje gemiddeld is voor 120km/h met mijn Tesla, dan zou lekker doorrijden me een verbruik van 300Wh/km op moeten leveren.

- - - Updated - - -

Except in the cases of a collision, opening of the battery pack by non-Tesla personnel or intentional abuse (lighting the pack on fire with a blowtorch is not covered!), all damage is covered by warranty, including improper maintenance or unintentionally leaving the pack at a low state of charge for years on end. The battery will be replaced at no cost by a factory reconditioned unit with an energy capacity equal to or better than the original pack before the failure occurred.
The intent is to provide complete peace of mind about owning your Model S even if you never read or followed the instructions in the manual.
Elon
De grote vraag is: "Wat is de als normaal aanvaarde capaciteitsafname?" Oftewel: Hoe groot moet de capaciteitsafname tenminste zijn voordat de batterij onder garantie wordt vervangen?
 
Lekker doorrijden met mijn Renault kost me 25% extra diesel, wat ik er overigens graag voor over heb. Als 240Wh/km zo'n beetje gemiddeld is voor 120km/h met mijn Tesla, dan zou lekker doorrijden me een verbruik van 300Wh/km op moeten leveren.
Maarja, dan rij je wel in een Renault :scared:

Evengoed:
6l/100km = 530Wh/km
7.5l/100km = 665Wh/km
+ een hoop fijnstof.

Die 25% kun je niet op de Tesla toepassen. Jouw Renault verbruikt zowiezo ruim 2x teveel. Het rendement wordt iets beter naarmate je harder gaat rijden. Het rendement van de Tesla is al behoorlijk goed, dus het rendement wordt niet beter op hogere snelheden.

Rij voor de grap 's 110km/h ipv 120km/h dezelfde rit en schrik dat 8% langzamer misschien 20% brandstrof scheelt (dus ~5l/100km).

Dat stukje over capaciteitsafname snap ik niet. Denk je dat je daar last van hebt?
 
Maarja, dan rij je wel in een Renault :scared:
Laguna, full-options, 175pk, 400nm, niets mis mee, behalve dan dat ik er 220.000km op heb gezet. En hij laadt zonder SuperCharger op met 32500km/h.
Evengoed:
6l/100km = 530Wh/km
7.5l/100km = 665Wh/km
Dat klink idealistisch misschien allemaal heel mooi, maar wat ik er aan energie niet uitkrijg doet er helemaal niet toe. Vanuit ZeroPoin gezien is de hoeveelheid energie per liter willekeurige materie helemaal spectaculair, maar zo lang daar geen motoren voor zijn, zijn het niet meer dan getallen.
+ een hoop fijnstof.
Neehoor, ik heb gewoon een af-fabriek fijnstoffilter. Al zou dat er meteen afgaan als dat me 10pk of meer op zou leveren.
Die 25% kun je niet op de Tesla toepassen. Jouw Renault verbruikt zowiezo ruim 2x teveel. Het rendement wordt iets beter naarmate je harder gaat rijden. Het rendement van de Tesla is al behoorlijk goed, dus het rendement wordt niet beter op hogere snelheden.
Maar de ICE is de standaard waarmee vergeleken wordt. En tegen die standaard neemt het rendement van de Tesla dus gewoon af bij het verhogen van de snelheid. Hoewel ik zelf de indruk heb dat dat wel meevalt.
Rij voor de grap 's 110km/h ipv 120km/h dezelfde rit en schrik dat 8% langzamer misschien 20% brandstrof scheelt (dus ~5l/100km).
Niet dus; Mijn punt was juist dat een fors verschil in snelheid - 124km/u vs. 90km/u gemiddeld - 'slechts' een verschil 25% in verbruik oplever. De verhouding ligt eerder andersom. En met een verbruik van 6l/100km is 5l/100km alleen te besparen met thuisblijven.
Dat stukje over capaciteitsafname snap ik niet. Denk je dat je daar last van hebt?
Hebben jouw telefoon, laptop en tablet daar geen last van, dat ze na 1000 laadcycli aanzienlijk sneller aan de lader moeten dan toen ze nieuw waren? Bij een normale dimensionering ben je na 250 laadcycli al 10%(!) van de capaciteit kwijt (http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries). Voor mij is dat al binnen een jaar. Met overdimensionering van de batterij is dat deels op te vangen, maar ik vind de gepubliceerde anti-bricking reserve daar wat klein voor.
 
The bottom line: Lekker doorrijden met mijn Renault kost me 25% extra diesel, wat ik er overigens graag voor over heb. Als 240Wh/km zo'n beetje gemiddeld is voor 120km/h met mijn Tesla, dan zou lekker doorrijden me een verbruik van 300Wh/km op moeten leveren.


Het rendement van een IEC bij 124 km/uur is belabberd laag. Het rendement bij 152 km/uur is nog steeds heel laag, maar iets hoger dan bij 124 km/uur.
Bij de Tesla zal het rendement van de motor over een groot snelheidsbereik constant en zeer hoog zijn.
Daardoor is de relatieve toename van het verbruik bij hogere snelheden bij de Tesla iets hoger dan bij de IEC.

De redenering kan natuurlijk ook andersom.
Gerekend vanaf 152 km/uur is een Tesla bij 124 km/uur relatief veel zuiniger dan een IEC.
 
Da's goed. Maar dan verklaart de wind toch het verschil in verbruik tussen heen en terug?

Ah, ok, dan is er een verwarring. In mijn uitleg van daarstraks, maakte ik de vergelijking tussen het gemiddelde van mijn meting op 29/12/2013, zijnde; 224Wh/km (post 406 in dit topic) en het gemiddelde van vandaag, 204Wh/km.

In dit geval reken je best altijd met de gemiddelden om effecten zoals hoogteverschillen, windrichting en -snelheid,... uit te filteren.
 
Is niet gewoon de conclusie van dit verhaal dat de EV (op dit moment nog) niet geschikt is voor snelheidsduivels die graag met 150 km/h 300 km afleggen? Daar zijn de batterijen gewoon nog niet groot genoeg voor, en dan is 85 kWh gewoon te krap.
Ik vind het wel teleurstellend van Tesla dat ze mensen hebben verteld dat 350 km op 1 lading op de snelweg haalbaar is. Het blijkt dat dat niet klopt, of alleen klopt op Amerikaanse snelwegen waar ze 95 km/u rijden....
Mijn conclusie: de Tesla Model S is een waardige vervanger van luxe auto's zoals BMW's als het gaat om styling, ruimte, comfort etc. En een zekere vervanger als het gaat om koppel en optrekken. Maar NIET als het gaat om de mogelijkheid om lange afstanden af te leggen op hoge snelheden. Dat kan alleen als er echt elke 200km een SC staat... Ben ook wel benieuwd hoe Tesla dit gaat oplossen in Duitsland. Daar zijn ze nog meer dan hier gewend aan hard rijden (150 km/u en harder) en zullen ze echt flink veel SC's moeten neer zetten om de Duitsers te overtuigen.
Voor mij persoonlijk voldoet de Tesla, en daar heb ik rekening mee gehouden toen ik 'm bestelde begin december. Ik rijd zelden harder dan de limiet. Ik hou wel van doorrijden, en ik trek graag stevig op. Sportief rijden vind ik heerlijk, maar ik vind harder dan de max snelheid in Nederland rijden niet te doen ivm de drukte (ok, dit zal in Zeeland wel anders zijn vermoed ik ;)). Ik rijd zelden verder dan 200km per dag. De enige keer dat ik dat wel doe is op vakantie, en dan vind ik het niet zo erg om me 1x per jaar een beetje aan te passen.

Wat me verder toch wel opvalt is de grote verschillen in gebruik bij dezelfde snelheden die mensen hier rapporteren. De 1 haalt 225 Wh/km bij 120 km/h, de ander heeft daar 260 Wh/km voor nodig lijkt het. Zou dit verschil dan toch komen door uitlijning? 19" versus 21"? Wind? Regen?
Iemand suggereerde om eens twee auto's hetzelfde ritje te laten maken. Dat lijkt me een hele interessante test en ik ben heel benieuwd naar de resultaten!

MindBender: ik begrijp je probleem helemaal. Ik zou niet zo de behoefte hebben aan snelheid, maar ik begrijp heel goed dat het voor jou een stap terug is. Hopelijk kun je snel op je werkplek laden (zoals iemand al suggereerde: met zelfs alleen maar een schuko'tje ben je al een eind geholpen) zodat je je dagelijkse trip in ieder geval kunt volbrengen. Sterkte!
 
Is niet gewoon de conclusie van dit verhaal dat de EV (op dit moment nog) niet geschikt is voor snelheidsduivels die graag met 150 km/h 300 km afleggen? Daar zijn de batterijen gewoon nog niet groot genoeg voor, en dan is 85 kWh gewoon te krap.
Ik vind het wel teleurstellend van Tesla dat ze mensen hebben verteld dat 350 km op 1 lading op de snelweg haalbaar is. Het blijkt dat dat niet klopt, of alleen klopt op Amerikaanse snelwegen waar ze 95 km/u rijden....
Mijn conclusie: de Tesla Model S is een waardige vervanger van luxe auto's zoals BMW's als het gaat om styling, ruimte, comfort etc. En een zekere vervanger als het gaat om koppel en optrekken. Maar NIET als het gaat om de mogelijkheid om lange afstanden af te leggen op hoge snelheden. Dat kan alleen als er echt elke 200km een SC staat... Ben ook wel benieuwd hoe Tesla dit gaat oplossen in Duitsland. Daar zijn ze nog meer dan hier gewend aan hard rijden (150 km/u en harder) en zullen ze echt flink veel SC's moeten neer zetten om de Duitsers te overtuigen.
Voor mij persoonlijk voldoet de Tesla, en daar heb ik rekening mee gehouden toen ik 'm bestelde begin december. Ik rijd zelden harder dan de limiet. Ik hou wel van doorrijden, en ik trek graag stevig op. Sportief rijden vind ik heerlijk, maar ik vind harder dan de max snelheid in Nederland rijden niet te doen ivm de drukte (ok, dit zal in Zeeland wel anders zijn vermoed ik ;)). Ik rijd zelden verder dan 200km per dag. De enige keer dat ik dat wel doe is op vakantie, en dan vind ik het niet zo erg om me 1x per jaar een beetje aan te passen.

Wat me verder toch wel opvalt is de grote verschillen in gebruik bij dezelfde snelheden die mensen hier rapporteren. De 1 haalt 225 Wh/km bij 120 km/h, de ander heeft daar 260 Wh/km voor nodig lijkt het. Zou dit verschil dan toch komen door uitlijning? 19" versus 21"? Wind? Regen?
Iemand suggereerde om eens twee auto's hetzelfde ritje te laten maken. Dat lijkt me een hele interessante test en ik ben heel benieuwd naar de resultaten!

MindBender: ik begrijp je probleem helemaal. Ik zou niet zo de behoefte hebben aan snelheid, maar ik begrijp heel goed dat het voor jou een stap terug is. Hopelijk kun je snel op je werkplek laden (zoals iemand al suggereerde: met zelfs alleen maar een schuko'tje ben je al een eind geholpen) zodat je je dagelijkse trip in ieder geval kunt volbrengen. Sterkte!

Wat nog interessanter zou zijn is om met een auto of tien het zelfde traject te rijden op dezelfde dag. Ik ben benieuwd hoe groot de individuele verschillen zijn..
 
Is niet gewoon de conclusie van dit verhaal dat de EV (op dit moment nog) niet geschikt is voor snelheidsduivels die graag met 150 km/h 300 km afleggen? Daar zijn de batterijen gewoon nog niet groot genoeg voor, en dan is 85 kWh gewoon te krap.
Helemaal mee eens. Maar EV's zullen NOOIT geschikt zijn voor snelheidsduivels.

Waarom? Simpel. Een 110kWh accu brengt je met een typical verbruik van 200Wh/km 550km ver. Ga je echter hard rijden, dan stort de range weer in elkaar.

Dus als je straks een 110, 125 of 150kWh accu hebt, dan zal je nog steeds mensen hebben die er problemen mee hebben dat als ze hard gaan rijden het verbruik van 700km naar 450km zakt.
 
Wat nog interessanter zou zijn is om met een auto of tien het zelfde traject te rijden op dezelfde dag. Ik ben benieuwd hoe groot de individuele verschillen zijn..
Voorstel: Volgende week vrijdag of zaterdag vanaf Deil naar Amsterdam, met flink stuk 120 en 100 met voldoende brede weg.
Daarna als beloning een lekkere cappuccino bij mij thuis, voldoende parkeergelegenheid aanwezig.
Ik heb geen SC maar dat moet geen probleem zijn.
Maar nou niet met 50 man komen... :wink: Maximeren op eerste 10 a 15 aanmeldingen cf. voorstel boven?
PM me maar, daarna meld ik het resultaat wel in een aparte thread hierover.
 
Last edited:
...Maar EV's zullen NOOIT geschikt zijn voor snelheidsduivels...
* er is op de hele wereld maar behoefte aan een tiental computers (dacht men midden vorige eeuw)
* 640 kB RAM geheugen is altijd genoeg voor personal computers, zowel voor OS als toepassingen (dacht men in de jaren 1980)
* er is alleen behoefte aan zakelijk gebruik van mobiele telefoons (dacht men eind vorige eeuw)
Inmiddels heeft elke tiener meer rekenkracht en opslagruimte in de smartphone in de handtas of broekzak dan een heel rekencentrum van 30 jaar geleden. En de kosten per maand kunnen uit het zakgeld.
 
Is niet gewoon de conclusie van dit verhaal dat de EV (op dit moment nog) niet geschikt is voor snelheidsduivels die graag met 150 km/h 300 km afleggen? Daar zijn de batterijen gewoon nog niet groot genoeg voor, en dan is 85 kWh gewoon te krap.
Tsja, het is jammer dat dit voor enkelen echt nieuws is en ze het pas ontdekken als ze de auto al hebben.

Mijn vorige 5-serie (535d) kon volgens normverbruik 1000km rijden (70l tank, 7l/100km).
Meestal haalde ik de helft (500km) en als ik erg mijn best deed en veel snelweg rustig deed haalde ik 750.

Vertaal dit naar Tesla: alles gedeeld door twee.

500km theoretisch
250km praktijk
375km als je je best doet.

Als je goed voorbereid op destination charging kun je overigens flink doorrijden.
 
dat laatste klopt, heb gisteren na afspraak in veenendaal half uurtje zevenaar gedaan, dan rijd je lekker met verkeer mee.

het punt is dat tesla constant verkondigt ethiek hoog in het vaandel te hebben. Dealers zijn oplichters, oliestokers zijn slecht, etc. wees dan realistisch en zet erbij dat het verbruik met een beetje tegenvallers en doorrijden 250 km is. dan is er niks aan de hand. Ik blijf erbij, paar superchargers erbij en we hebben het er niet meer over... gewoon om de 200 KM, en niet alleen op de hoofdroutes, ook richting haarlem en drenthe... verder topkar! mis hem enorm nu ik de roadster een paar dagen heb...


Overigens mijn vorige 5 haalde ik 90% van het fabrieksverbruik...
 
Mijn vorige 5-serie (535d) kon volgens normverbruik 1000km rijden (70l tank, 7l/100km).
Meestal haalde ik de helft (500km) en als ik erg mijn best deed en veel snelweg rustig deed haalde ik 750.
Ik heb dezelfde ervaring met mijn huidige auto, een Alfa MiTo met een 1.3 JTDM eco dieseltje, 4 cilinder. Zou 1 op 27 moeten rijden. Dat haal je alleen als je 80 a 90 km/u rijdt op een vlakke weg met weinig wind. Gemiddelde verbruik ligt meer rond de 1/19 a 1/20. Wel maar 14% bijtelling ;).