Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
FWIW, this morning I drove from Maarheeze to Schiphol, starting at 6:30 and arriving at 8:00am, total 158km. I arranged for my MS to complete a range charge just after 6am, mostly to make sure that the battery was nice and warm. I also preheated the cabin before departure and set range mode on. Cabin temp set to 19C, seat heating on 1. No passengers.

During the drive I "made normal progress", 120kph where allowed and possible in the traffic, 100kph for the rest. Average speed 105kph beginning to end. Average power consumption 198Wh/km. Something like 230km typical range over on arrival at Schiphol, but don't hold me to that, I only noted the power consumption. Road conditions were dry, temp 8C. Don't know what the wind was - it wasn't particularly noticeable.

Pure enjoyment was set to maximum. I don't need to be racing around at 150kph, except for short sprints for fun. In normal NL traffic, driving normally, range has yet to be a problem. Driving like this I have achieved well over 300km on a single charge without braking into a sweat.

Without the battery preheat and the range charge, and then driving at 120-130kph, I can imagine that people are only seeing 250km at this time of the year. One has to respect and manage the characteristics of the MS and then it's just fine IMO.
 
Hier in België en zeker rond het Brusselse moeten wij ons richten tot Total's zonder Type 2 en Ikea's.
Begrijp ik het goed dat bij de Total stations enkel DC kan getankt worden? Dat is toch al te gek. Die AC-spanning komt toch in die paal toe, hoe zou men anders de DC kunnen aanbieden. Een AC-laadpunt is veel eenvoudiger dan DC, want eigenlijk gewoon een contactor. Bij de Delhaize in Kessel-Lo hetzelfde probleem: Mennekes AC uitgang is niet actief wegens ontbrekende differentieel. Een investering doen van 10-duizenden euro's in zo'n snellaadpaal en het dan niet afwerken omwille van een diff type B die 500€ kost.
 
Vandaag stond er een goede wind uit het zuid-westen tot westen (circa 5 Bft) dus bij mijn dagelijkse rit Den Haag - Amsterdam - Den Haag op de heenweg wind mee en op de terugweg wind zijdelings tegen. Op de terugweg ook een licht nat wegdek, verder alle condities redelijk gelijk (circa 10 C buiten, binnentemperatuur 18,5 en zelfde rijstijl: variërend van 85 tot 145 km/u op 95% snelweg).

Resultaat heenweg:
57 km
11,2 kW
197 Wh/km
foto 1[1].JPG


Resultaat terugweg:
56,5 km
14 kW
248 Wh/km

Heen en terug:
113,5 km
25,2 kW
222 Wh/km
foto 3.JPG


Een aanzienlijk verschil dus!
Ben heel benieuwd hoe de nieuwe navigatie de weersomstandigheden gaat meenemen in de berekening van de range. Wel essentieel om een goed inzicht in je bereik te krijgen bij langere ritten.
 
Begrijp ik het goed dat bij de Total stations enkel DC kan getankt worden? Dat is toch al te gek. Die AC-spanning komt toch in die paal toe, hoe zou men anders de DC kunnen aanbieden. Een AC-laadpunt is veel eenvoudiger dan DC, want eigenlijk gewoon een contactor. Bij de Delhaize in Kessel-Lo hetzelfde probleem: Mennekes AC uitgang is niet actief wegens ontbrekende differentieel. Een investering doen van 10-duizenden euro's in zo'n snellaadpaal en het dan niet afwerken omwille van een diff type B die 500€ kost.

In de normale setup van Total zit ook AC. Maar de implementatie kan nogal verschillen. Er zijn er met Type 2 stekker, maar ook met een gewoon krachtstroom stopcontact.

En dan heb je nog het probleem dat er vele van hun palen niet meer werken. Niet alleen in Kessel-Lo, maar ook in Ruisbroek hebben al mensen niet kunnen opladen.

En dan heb je nog de "Plug to drive" kaart waar niemand weet hoe je ze kan bestellen...

Total goes electric heeft goeie intenties, maar na het neerzetten van de laadpalen is er blijkbaar niet veel meer gebeurd.
 
Donderdagmiddag 9/1 25 km gereden op de A2 Utrecht-Amsterdam 102 km/uur op CC Windkracht 5 schuin tegen,
daarna 5 km met 90 km/uur op de A10 ring wind mee.
Kachel 18 graden, buiten 8 graden. 19 inch Sottozero 2.
Totaal 30 km gereden, gemiddeld verbruik183 Wh/km. Het lijkt wel of mijn MS steeds zuiniger wordt !

Op de A2 haalde ik bij Vinkeveen een bruin/bronzen BMW i3 in. Even ingehouden en vriendelijk gegroet. Best een mooie / bijzondere auto om te zien.
Later realiseerde ik me dat die i3 met ca. 85 km/uur op de rechterbaan reed.
 
Kom ik toch zo maar de oplossing tegen voor Mindbenders range probleem: De 'Transport Turbine':
Het ziet eruit als huisvlijt met een 3D printer. Maar er zal evengoed wel wat werk in zitten.

- - - Updated - - -

Heb je je uitlijning al laten controleren? Of je rijdt op de verkeerde wegen. Vorig weekeinde 250km Enschede-Zoetermeer-Amsterdam overal Vmax+4, dus ook 130 en dan zat range overhouden, 80 Typical. Terug Ams,Ztm,Ens vanaf Amersfoort 150km/h en 30 Typical overhouden.
Daar verwacht ik niet veel van. En als ik een andere weg neem, kom ik niet waar ik moet zijn ;-).
Gisteren met 105km/h vanuit Limburg naar huis gereden: 210Wh/km.

- - - Updated - - -

Vandaag stond er een goede wind uit het zuid-westen tot westen (circa 5 Bft) dus bij mijn dagelijkse rit Den Haag - Amsterdam
Zo'ie zo niet slecht om bovenwinds van Amsterdam te blijven.
 
het gemiddelde van mijn meting op 29/12/2013, zijnde; 224Wh/km (post 406 in dit topic) en het gemiddelde van vandaag (08/01/2014), 204Wh/km.

Zonet eens opnieuw 4 heen- en weerritten gedaan (aan 120km/h); Dit keer om het effect van de Airco (19°C) en buitentemp. beter te leren kennen.
Hierbij de cijfers:

IMG_5380 - kopie.JPG


Mijn conclusie van al het meten tot nu toe is dat de Airco zo'n 5% à 10% van het verbruik uitmaakt, en nog zo'n +/-20Wh/km gaat naar het verplaatsen van de zwaardere lucht en/of het op temperatuur houden van de batterij.

Al weet ik niet of de batterij nog op temperatuur moet gehouden worden tijdens het rijden, wanneer alles op temperatuur is gebracht. -> weet iemand hier het antwoord op?

Edit: let niet op de notitie "meewind" en "tegenwind" want de wind was vandaag quasi nihil, hetgeen ook blijkt uit de kleine verschillen tussen de heen- en terugritten
 
Last edited:
Vandaag een ritje Groningen - Oosterhout en weer terug (ongeveer 500 km) Ik heb cc niet gebruikt en rond de 110/120 gereden. Sommige stukjes 100, maar voornamelijk snelweg gehad. Hieronder foto's van het gemiddelde verbruik, en tevens verbruik over 4600 km.

Heenreis:

heenreis.JPG


en terug reis:

terugreis.JPG


Na 4600 (geweldige) km's kan ik toch wel zeggen dat het opgegeven verbruik in de praktijk niet te halen is (met mijn rijstijl). Als ik mij redelijk inhoudt is 300 km op een volledige charge makkelijk te halen. Maar als ik de auto gebruik zoals ik mijn vorige auto gebruik dan moet ik toch echt max. 230 km aanhouden. Dit is nog steeds ruim voldoende voor mij, maar voor mensen die elke dag lange afstanden moeten rijden, lijkt het mij toch iets minder leuk.

Voor de rest ben ik nog steeds enorm enthousiast over de auto! Behalve een iets te lage bandendruk melding, heb ik nog geen meldingen gehad. Gewoon een waanzinnige auto, kan er tot nu toe niets anders van maken!!
 
Last edited:
na de levering heb ik meteen winterbanden laten plaatsen (Pirelli), en meteen ook velgen (Brock) en sensoren besteld (voor de 'zomer'-banden).
vorige zaterdag uiteindelijk deze velgen (met de orginele all-seasons) laten plaatsen om ze de testen - het is toch nog geen winter.

het viel mij meteen op dat het verbruik zowat 10% lager was. daarom op deze velgen/banden blijven rijden.
intussen zijn we 8 dagen verder, en het lagere verbruik wordt bestendigd.

iemand gelijkaardige ervaringen ?
 
na de levering heb ik meteen winterbanden laten plaatsen (Pirelli), en meteen ook velgen (Brock) en sensoren besteld (voor de 'zomer'-banden).
vorige zaterdag uiteindelijk deze velgen (met de orginele all-seasons) laten plaatsen om ze de testen - het is toch nog geen winter.

het viel mij meteen op dat het verbruik zowat 10% lager was. daarom op deze velgen/banden blijven rijden.
intussen zijn we 8 dagen verder, en het lagere verbruik wordt bestendigd.

iemand gelijkaardige ervaringen ?

Dat zijn goede vooruitzichten voor de zomer. Vandaag met de pirelli winterbanden 75km gereden (stadsverkeer) en gem. 197wh/km
 
na de levering heb ik meteen winterbanden laten plaatsen (Pirelli), en meteen ook velgen (Brock) en sensoren besteld (voor de 'zomer'-banden).
vorige zaterdag uiteindelijk deze velgen (met de orginele all-seasons) laten plaatsen om ze de testen - het is toch nog geen winter.

het viel mij meteen op dat het verbruik zowat 10% lager was. daarom op deze velgen/banden blijven rijden.
intussen zijn we 8 dagen verder, en het lagere verbruik wordt bestendigd.

iemand gelijkaardige ervaringen ?

Ja. De eerste weken na levering op 23 sept op de standaard banden gereden en daarna eind oktober over op de winterbanden. Verschil was direct duidelijk. Heb het niet helemaal hard kunnen maken, maar had zelfs idee dat het verschil tegen de 15% aan zat.
 
Dit weekend een range charge gedaan omdat we naar Amsterdam zouden gaan. De hele snelweg stukken netjes de aangegeven snelheid op de Cruise Control gereden. Geen sprintjes en continue rijden met een oog op de verbruiksmeter.

Auto in range mode gezet waardoor de klimaatbeheersing in Eco modus staat en energieverbruik dus tot een minimum beperkt wordt. De buitentemperatuur was 7 graden dus geen extreme omstandigheden.


In totaal 297km afgelegd. Hoofdzakelijk snelweg (ca. 250km) en de resterende stukken in de stad. Onderweg nog 2 uurtjes bijgeladen aan een charger in Amsterdam dus zo'n 70km bijgetankt. Bij thuiskomst nog 34km over.


Een snelle rekensom leert dat ik dan ongeveer 261km kan afleggen op een full charge alvorens de meter 0km range aangeeft.


Voor mijn gevoel is dit echt te weinig. Zeker als je met de auto op wintersport van SC naar SC wil rijden en dus zeker 250km moet kunnen rijden. Waarbij dan ook nog eens de temperatuur een stuk lager zal liggen, er gereden wordt met hoogteverschillen in de bergen en de maximum snelheid 130km is in plaats van de 100km & 120km stukken die de route naar Amsterdam kent.


Ik ben echt benieuwd of er andere rijders zijn die hier al eens de maximum afstand hebben getest die ze af kunnen leggen met hun auto en of deze ervaringen vergelijkbaar zijn met die van mij.
 
Dit weekend een range charge gedaan omdat we naar Amsterdam zouden gaan. De hele snelweg stukken netjes de aangegeven snelheid op de Cruise Control gereden. Geen sprintjes en continue rijden met een oog op de verbruiksmeter.

Auto in range mode gezet waardoor de klimaatbeheersing in Eco modus staat en energieverbruik dus tot een minimum beperkt wordt. De buitentemperatuur was 7 graden dus geen extreme omstandigheden.


In totaal 297km afgelegd. Hoofdzakelijk snelweg (ca. 250km) en de resterende stukken in de stad. Onderweg nog 2 uurtjes bijgeladen aan een charger in Amsterdam dus zo'n 70km bijgetankt. Bij thuiskomst nog 34km over.


Een snelle rekensom leert dat ik dan ongeveer 261km kan afleggen op een full charge alvorens de meter 0km range aangeeft.


Voor mijn gevoel is dit echt te weinig. Zeker als je met de auto op wintersport van SC naar SC wil rijden en dus zeker 250km moet kunnen rijden. Waarbij dan ook nog eens de temperatuur een stuk lager zal liggen, er gereden wordt met hoogteverschillen in de bergen en de maximum snelheid 130km is in plaats van de 100km & 120km stukken die de route naar Amsterdam kent.


Ik ben echt benieuwd of er andere rijders zijn die hier al eens de maximum afstand hebben getest die ze af kunnen leggen met hun auto en of deze ervaringen vergelijkbaar zijn met die van mij.

Het 'probleem' zit hem in de 'aangegeven snelheid' . Ik heb rond de Kerst 400km met volle bepakking (5 man en baggage) naar Noord Frankrijk gereden. Ik vertrok met 390 vanuit Oosterhout naar mijn eerste tussenstop in Nieuwpoort, 200km. Ik kwam aan met 150 km range over. Ik had tegenwind, regen en een graad of 7. Maar ik kon niet veel harder dan 105 op de cc. In Nieuwpoort 100 km getankt voor nog 150 km afstand, dus ik vertrok met 250. Het terrein was geaccidenteerder, maar geen hoge bergen natuurlijk. Ik heb tijdens de rit een tijdje 110 gereden omdat ik dacht genoeg speling te hebben, maar toen ik nog 80km moest en mijn typical naar 140 was gezakt ben ik 97 gaan rijden. Daarmee uiteindelijk aangekomen op bestemming met nog 30km over. Die 150km met heuveltjes, wind en regen en 7 graden hadden me dus 220 typical gekost. Dus inderdaad haal je met volle lading, Max charge en kou en tegen en tegenwind en bergen alleen die 275 km als je rond de 100 rijdt.

Maar er staan hier elders verhalen van mensen die ruim 300 haalden onderweg naar Oostenrijk of Luxemburg.
 
heen vergeten te kijken :(
Terug vanuit Maastricht iets harder gereden (120 ipv 113) en toen lag het gemiddeld verbruik op 219.
Regen op low scheelt op de snelweg als je met cc rijdt: dan mindert de auto minder vaart als je cc even uitschakelt wegens voorligger, en hoef je dus minder gas bij te geven. Rijdt bovendien een stuk comfortabeler. Als je met standaard setting de cc even uitschakelt, ga je meteen vol in de regen. Dat is niet fijn.