Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik me nu afvraag is het volgende. Een ICE moet je rustig warm rijden, omdat niet alle motor onderdelen even snel uitzetten (zoals ik begrepen heb). Nu, woon ik niet al te ver van de snelweg af, en moet ik dus op dit moment nog rustig die snelweg oprijden.

Ik had in gedachten dat dit met de Tesla straks niet meer hoeft. Maar ik begrijp nu dat dit niet helemaal klopt, want als de batterij nog koud is, dan is dit
1) slecht voor de batterij?
2) slecht voor het 'verbruik'?
3) ....?

Iemand?
Nee, je hoeft de Model S niet echt warm te rijden. De Model S beschermt zichzelf tegen dat soort "misbruik".


Ik heb overigens net 150km gereden naar Antwerpen en terug, heb nu eens 110km/h aangehouden. Resultaat: 210Wh/KM.

In België zat ik op 199Wh/KM, maar hoe dichter ik bij Middelburg kwam hoe harder het waaide.

Snelheid maakt echt hét verschil.
 
Nee, je hoeft de Model S niet echt warm te rijden. De Model S beschermt zichzelf tegen dat soort "misbruik".


Ik heb overigens net 150km gereden naar Antwerpen en terug, heb nu eens 110km/h aangehouden. Resultaat: 210Wh/KM.

In België zat ik op 199Wh/KM, maar hoe dichter ik bij Middelburg kwam hoe harder het waaide.

Snelheid maakt echt hét verschil.
Helemaal mee eens Wido, ik volg het lijntje nu een paar dagen over gemiddeld verbruik en heb dezelfde ervaring(en) in praktijk opgedaan afgelopen ruim 6.000 kilometer mede ook tijdens lange ritten o.a. naar Keulen op en neer. Ik ervaar een 'normaal' verbruik tussen 85 en 110 kilometer per uur op de snelweg echter daarboven gaat het rap achteruit. Ritten op de Nederlandse snelwegen met 120 en 130 per uur gaan nimmer het verwachte bereik van 440 kilometer halen ook 's-zomers niet. Het weer, temperatuur en wind, heeft wel degelijk invloed op verbruik en het kort hangen achter een vrachtwagen idem. Het is allemaal een beetje knullig soms als je echt lange afstanden op één lading wilt overbruggen zul je moeten aanpassen of accepteren. Daarnaast zul je elke stop die je met de auto onderweg maakt nuttig moeten doorbrengen en lading erbij tanken.
 
Helemaal mee eens Wido, ik volg het lijntje nu een paar dagen over gemiddeld verbruik en heb dezelfde ervaring(en) in praktijk opgedaan afgelopen ruim 6.000 kilometer mede ook tijdens lange ritten o.a. naar Keulen op en neer. Ik ervaar een 'normaal' verbruik tussen 85 en 110 kilometer per uur op de snelweg echter daarboven gaat het rap achteruit. Ritten op de Nederlandse snelwegen met 120 en 130 per uur gaan nimmer het verwachte bereik van 440 kilometer halen ook 's-zomers niet. Het weer, temperatuur en wind, heeft wel degelijk invloed op verbruik en het kort hangen achter een vrachtwagen idem. Het is allemaal een beetje knullig soms als je echt lange afstanden op één lading wilt overbruggen zul je moeten aanpassen of accepteren. Daarnaast zul je elke stop die je met de auto onderweg maakt nuttig moeten doorbrengen en lading erbij tanken.

Volgens mij is het een mindset die je (we) moet(en) veranderen. Dit is geen normale brandstof auto waar je overal kan tanken binnen 2 minuten. We zijn in principe aan het pioneren met een nieuwe manier van autorijden. Gelukkig zijn er enkele (zoals Wido(h)) die al wat ervaring hebben opgedaan met een andere elektro auto. We zullen ons moeten aanpassen, of de consequentie accepteren dat je af en toe (bij lekker doortrappen) 2 uurtjes moet bijtanken/hapje eten bij een laadpaal.
Ik ben enorm zelf vh gemak maar het is aanpassen, ik denk velen (incl mezelf) hebben de auto gekocht om de wauw factor, snelheid, hoog technologies, groen (ohhja, fiscaal zeer aantrekkelijk) etc etc etc......
De 480KM / 500 die wordt geroepen, niemand gelooft het brandstof verbruik wat de fabrikant opgeeft als het om benzine, diesel, hybride gaat..... ,waarom houden we dan nu zelf vast aan de 480km die is geroepen door tesla?? Ik heb vh begin rekening mee gehouden dat het rond de 300 a 350 zal zijn, daar kan ik prima mee uit de voeten....
Zo kijk ik er tegen aan in ieder geval

Na 16 december kan ik mijn ervaringen gaan melden.
 
Volgens mij is het een mindset die je (we) moet(en) veranderen. Dit is geen normale brandstof auto waar je overal kan tanken binnen 2 minuten. We zijn in principe aan het pioneren met een nieuwe manier van autorijden. Gelukkig zijn er enkele (zoals Wido(h)) die al wat ervaring hebben opgedaan met een andere elektro auto. We zullen ons moeten aanpassen, of de consequentie accepteren dat je af en toe (bij lekker doortrappen) 2 uurtjes moet bijtanken/hapje eten bij een laadpaal.
Ik ben enorm zelf vh gemak maar het is aanpassen, ik denk velen (incl mezelf) hebben de auto gekocht om de wauw factor, snelheid, hoog technologies, groen (ohhja, fiscaal zeer aantrekkelijk) etc etc etc......
De 480KM / 500 die wordt geroepen, niemand gelooft het brandstof verbruik wat de fabrikant opgeeft als het om benzine, diesel, hybride gaat..... ,waarom houden we dan nu zelf vast aan de 480km die is geroepen door tesla?? Ik heb vh begin rekening mee gehouden dat het rond de 300 a 350 zal zijn, daar kan ik prima mee uit de voeten....
Zo kijk ik er tegen aan in ieder geval

Na 16 december kan ik mijn ervaringen gaan melden.

idem. Door jaren een kilometerregistratie bij te houden, weet ik precies wat ik door het jaar heen dagelijks rijdt. Heb daarbij ook de bandbreedte van 300 tot 350 km aangehouden en die keren dat het op een dag meer is, zijn op een hand te tellen. Het enige waar ik me dus in hoef aan te passen is de stekker in plaats van de tankslang.. :smile:
 
Vandaag ritje Den Haag - R'dam vv. 50 km. Auto zegt 11,5 kWh verbruikt.
Ik begon op standaard charge 430 km (rated), terug nog 346 over. Was druk, snelheid varieerde van 40 tot 80, begon met koude auto&batterij.

Als van de 85 kWh er minus 4 kWh anti-bricking er 81 kWh over is bij range charge, is standaard charge (90%) dus 73 kWh.
Bij 348 rated over is dat dan 59 kWh. Heb dus 14 kWh verbruikt en geen 11,5 zoals de auto zegt.
(als je er vanuit gaat dat de "zero-mile" protection van 5 kWh er ook al af is, blijft het verbruik nagenoeg ook 14 kWh).

Waar is die 2,5 kWh dan gebleven?
 
Weet niet of dat je berekening beïnvloed, maar in ieder geval wordt de zero mile protection langzaam 'opgebouwd'. Bij een volle batterij is de aangegeven afstand inclusief deze reserve 20km en al naargelang je de batterij verder leeg rijdt, worden de reserve 20km steeds verder van de resterende range afgetrokken. Ten minste zo werd het op dit (of het andere forum) uitgelegd.

- - - Updated - - -

Zie ook Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 615 voor meer info hierover.
 
Ik meen gelezen te hebben dat de trip meter niet het verbruik van cabine verwarming/koeling meetelt, dat zou een (gedeeltelijke) verklaring kunnen zijn?
mmm, de eerste minuten zag ik hoog verbruik op het scherm, terwijl ik best rustig reed. Dat zal het opwarmen van cabine en batterij zijn geweest. Zou dan raar zijn als dat niet in het verbruik wordt meegeteld. Wel laten zien, maar niet meerekenen.

Weet niet of dat je berekening beïnvloed, maar in ieder geval wordt de zero mile protection langzaam 'opgebouwd'. Bij een volle batterij is de aangegeven afstand inclusief deze reserve 20km en al naargelang je de batterij verder leeg rijdt, worden de reserve 20km steeds verder van de resterende range afgetrokken. Ten minste zo werd het op dit (of het andere forum) uitgelegd.

- - - Updated - - -

Zie ook Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 615 voor meer info hierover.
O ja, dat verhaal (destijds veel nuttigs gelezen van Rod en Barbara).
Het plaatje ken ik ook.
Ik meen ook ooit ergens te hebben gelezen dat de zero mile protection (vooral) in de laatste 100 miles ofzo wordt opgebouwd.
Maar goed, als dat al van af begin gebeurt scheelt dat dus 5 a 6 %.
Dan heb ik dus 11,5 kWh verbruikt en is er 0,6 kWh naar zero-mile protection gegaan. Mis ik nog steeds een kleine 2 kWh
 
Volgens mij is het een mindset die je (we) moet(en) veranderen. Dit is geen normale brandstof auto waar je overal kan tanken binnen 2 minuten. We zijn in principe aan het pioneren met een nieuwe manier van autorijden. Gelukkig zijn er enkele (zoals Wido(h)) die al wat ervaring hebben opgedaan met een andere elektro auto. We zullen ons moeten aanpassen, of de consequentie accepteren dat je af en toe (bij lekker doortrappen) 2 uurtjes moet bijtanken/hapje eten bij een laadpaal.
Ik ben enorm zelf vh gemak maar het is aanpassen, ik denk velen (incl mezelf) hebben de auto gekocht om de wauw factor, snelheid, hoog technologies, groen (ohhja, fiscaal zeer aantrekkelijk) etc etc etc......
De 480KM / 500 die wordt geroepen, niemand gelooft het brandstof verbruik wat de fabrikant opgeeft als het om benzine, diesel, hybride gaat..... ,waarom houden we dan nu zelf vast aan de 480km die is geroepen door tesla?? Ik heb vh begin rekening mee gehouden dat het rond de 300 a 350 zal zijn, daar kan ik prima mee uit de voeten....
Zo kijk ik er tegen aan in ieder geval

Na 16 december kan ik mijn ervaringen gaan melden.

+1

Klopt helemaal, kan ik zeggen na twee weken. Pionieren is het juiste woord. I like it :smile:

Vandaag met een zijden voetje 209wh/km gehaald. Veel zuiniger wordt moeilijk, dan moet je achter vrachtwagen gaan hangen. En dat is voor zo'n überbak toch een beetje te min. De linkerbaan is veel passender :cool:
 
+1

Klopt helemaal, kan ik zeggen na twee weken. Pionieren is het juiste woord. I like it :smile:

Vandaag met een zijden voetje 209wh/km gehaald. Veel zuiniger wordt moeilijk, dan moet je achter vrachtwagen gaan hangen. En dat is voor zo'n überbak toch een beetje te min. De linkerbaan is veel passender :cool:
Ben benieuwd of ik vaak veel meer dan 250 km weet te halen op een charge. Rustig is niet één van mijn sterkste punten:wink:
 
Ik vind dit plaatje heel verhelderend:
View attachment 36418[/QUOTE]

@pebell: inderdaad zeer verhelderend dit plaatje. Nu kun je eigen range uitrekenen.

De "typical range" staat bij mij ongeveer op 347 KM bij een 90% volle accu. (geen max range)
Op basis van dit plaatje kun je dus uitrekenen dat dit wordt uitgerekent met een gemiddeld verbruik van 194 Wh/Km. (67,4 kWh : 347Km = 194Wh/Km)

In je trip display kun je aflezen wat bij jou eigen rijstijl het verbruik is geweest over de gereden kilometers. Bij mij staat dit na 2100 gereden kilometers op 244 Wh/Km. (ik rij >90% op de snelweg en meestal 10% te hard..)
Nu kun je dus uitrekenen dat de range is op basis van mijn persoonlijke rijstijl slechts 276 Km is! (67,4 kWh : 244 Wh/Km = 276 Km)

Het zou wel handig zijn als je naast de "typical" en "Rated" range ook een "personal" range kon instellen. Waarbij je dan zelf je verbruik kan instellen, of nog mooier, dit automatisch laten invullen op basis van het berekende verbruik in het trip display. Dan komt de waarde op het display tenminste wat beter overeen met de werkelijke range. Nu vind ik de beide instellingen zo onrealistisch dat het eigenlijk compleet waardeloos is.
Weet iemand waar ik deze suggestie kan indienen bij Tesla?
 
Ik vind dit plaatje heel verhelderend:
View attachment 36418

@pebell: inderdaad zeer verhelderend dit plaatje. Nu kun je eigen range uitrekenen.

De "typical range" staat bij mij ongeveer op 347 KM bij een 90% volle accu. (geen max range)
Op basis van dit plaatje kun je dus uitrekenen dat dit wordt uitgerekent met een gemiddeld verbruik van 194 Wh/Km. (67,4 kWh : 347Km = 194Wh/Km)

In je trip display kun je aflezen wat bij jou eigen rijstijl het verbruik is geweest over de gereden kilometers. Bij mij staat dit na 2100 gereden kilometers op 244 Wh/Km. (ik rij >90% op de snelweg en meestal 10% te hard..)
Nu kun je dus uitrekenen dat de range is op basis van mijn persoonlijke rijstijl slechts 276 Km is! (67,4 kWh : 244 Wh/Km = 276 Km)

Het zou wel handig zijn als je naast de "typical" en "Rated" range ook een "personal" range kon instellen. Waarbij je dan zelf je verbruik kan instellen, of nog mooier, dit automatisch laten invullen op basis van het berekende verbruik in het trip display. Dan komt de waarde op het display tenminste wat beter overeen met de werkelijke range. Nu vind ik de beide instellingen zo onrealistisch dat het eigenlijk compleet waardeloos is.
Weet iemand waar ik deze suggestie kan indienen bij Tesla?[/QUOTE]

+1!
 
Ok, jullie hebben me overtuigd van de zuinigheid van cruise control. Ik zal die eens wat vaker gaan gebruiken dan :smile:

Gisteren eens een stuk met cc gereden (door de drukte lukt dat niet vaak) en jawel hoor, de verbruiksgrafiek wordt een perfecte flatline, ondanks het zenuwachtige gedrag van de verbruikswijzer. Dus ik ben nu helemaal overtuigd van de zuinigheid van cc. Heb nog een foto genomen, maar die was helaas erg vaag.

- - - Updated - - -

Net Antwerpen Amsterdam met 110 km op de cc en wat file. 204 wh/km.

Da's heel netjes in deze tijd van het jaar.
 
Ik heb er mijn eerste 1000km op zitten na zeven dagen ;-)
7arubata.jpg

Gemiddeld 254 Wh/km, not bompa style maar eerder Gangnam Style ;-)
Vanavond roadtrip naar Parijs in bompa style...

Interessant : hoeveel km/h rij je dan gemiddeld ? (vraag maar omdat je als "Belg" in de regel iets sneller kan rijden dan in NL)
 
Vanochtend van Harderwijk naar Den Haag Bezuidenhout gereden, zo'n 110 km (doe ik 3 dagen in de week) en mijn average consumption was 196Wh/km. Maar dan heb ik wel de hele rit op CC gereden bij een snelheid van 105km. Qua tijd scheelt dat zo'n 10 minuten dat de rit langer duurt dan wanneer ik 130 rijd. Kijkend naar het verbruik lijkt het er wel op dat van Harderwijk naar Den Haag het meer helling af is dan van Den Haag naar Harderwijk. De terugweg zit ik bij dezelfde snelheid op een 203Wh/km.
Ik heb sinds Vrijdag zo'n 1200 km gereden en het gemiddeld verbruik is 211wh/km
Inderdaad is het scherm met het verbruik een stimulans om snelheid te matigen. In de ICE reed ik gemiddled zo'n 130km/u. Maar misschien is dat by de S ook maar van korte duur dat ik rustig rijd
 
Ik ben wat aan het rommelen met de app die is gemaakt op basis van de Tesla REST API. Die is niet officieel bekend gemaakt, maar er is een heel groepje elders op het TMC Forum bezig om hier wat mee te experimenteren en reverse-engineering toe te passen. Erg leuk!

Vanmiddag heb ik de Trip Track functionaliteit even geprobeerd. Een applicatie op mijn notebook is constant verbonden met de Tesla, en vraagt continue een hele reeks data op en slaat deze op.
Iemand anders op dit forum had al laten zien dat je daar mooi mee kunt laten zien wanneer je waar rijdt, en hoe hard, maar ik kom nog een ander interessant staatje tegen. Naast je locatie, wordt ook constant je verbruik en je snelheid opgeslagen. En daar kun je dan uiteraard grafiekjes van maken :) In de bijlage een héél kort proefritje tijdens de lunch, maar wat je goed kunt zien is snelheid, verbuik en re-gen.
Capture.JPG

Het draait nu nog op mijn notebookje ('t is allemaal erg fragiel), maar ik ga het op een server zetten en op die manier bijhouden wat er allemaal gebeurt tijdens alle ritten. Zoals gezegd, datum tijd, route en snelheid zijn in andere overzichten te zien, je kunt je hele route ook nog eens afspelen. Als het wat leuks oplevert zal ik een filmpje online zetten ter lering ende vermaeck..
Lijkt me behoorlijk leerzaam, misschien gaat mijn (te) zware voet er nog wat van leren :)

René