Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren eens een stuk met cc gereden (door de drukte lukt dat niet vaak) en jawel hoor, de verbruiksgrafiek wordt een perfecte flatline, ondanks het zenuwachtige gedrag van de verbruikswijzer. Dus ik ben nu helemaal overtuigd van de zuinigheid van cc. Heb nog een foto genomen, maar die was helaas erg vaag.
.

Ik herken idd. die vrijwel perfecte flatline bij gebruik van de cc. Werkt heel goed om je verbruiksgemiddelde te drukken. Zit nu op 239wh/km over 1800km. Ik merk ook dat ik minder behoefte heb om links tempo te maken.
Op 110 cruisen en naar de fantastische audio+ installatie luisteren is veel ontspannender. (Is this me saying this??:biggrin:)
 
Ik herken idd. die vrijwel perfecte flatline bij gebruik van de cc. Werkt heel goed om je verbruiksgemiddelde te drukken. Zit nu op 239wh/km over 1800km. Ik merk ook dat ik minder behoefte heb om links tempo te maken.
Op 110 cruisen en naar de fantastische audio+ installatie luisteren is veel ontspannender. (Is this me saying this??:biggrin:)

welke middelen (pillen:wink:) heb je genomen ? kan jij mij deze bezorgen ?:biggrin:
 
Dan heb je hem 3,5 helemaal opgeladen van nul. Waarschijnlijk bedoel je 270 Wh/km?
Ik heb nu 1800km in twee weken gereden, waarvan de laatste 750 met 260 Wh/km.
Heb m vol opgehaald in Tilburg, 100 km naar Zoetermeer. Vervolgens door naar Zaandam, 75km. Resterende range 38km.. En ja natuurlijk heb ik m ff goed uitgeprobeerd maar ook aardig wat file gehad. Ga er de komende weken beter op letten:rolleyes:
 
vandaag toch wat moeten temperen... en overschakelen van FUN-mode naar de Bomma-mode.


oorzaak : problemen door gebrek aan laadcapaciteit.
Er was eens een plan A, B èn C...

A: ik kan thuis opladen @ 22KW - vertrek altijd met een volle batterij. Dat moet ruimschoots volstaan voor mijn dagelijks trip van +/-200km
probleem : nog wat discussie met de netbeheerder, ik heb nog steeds geen krachtstroom. Dus thuis opladen kan enkel aan 220V-13A. Veel te traag.

B: in geval van probleem kan ik op werk opladen met 3*380,16A.
probleem : Tesla levert nog geen rode stekker...

C: en als dan alles tegen zit, dan heb ik nog een laadpas. Onderweg een pause nemen, en laden met dual-lader aan 32A. (of 16A, afhankelijk van laadpaal)
Ik heb onderweg naar werk verschillende mogelijkheden : in Eersel, Bergeijk, Westerhoven,....
probleem : de laadpas blijkt nu nog steeds niet geactiveerd te zijn. Veel 'Motion' zit er niet bij NewMotion. (dit bevestigt overigens eerdere bevindingen...) Telefonisch contact was heel vriendelijk, maar zonder positief gevolg.


Resultaat : toen aan de derde laadpaal bleek dat ik niet kon laden, en de Average Range kleiner was dan de resterende afstand (@ 275 w/km over de laatste 50km), noodgedwongen overgeschakeld naar Bomma-modus. Verder gereden aan 172 w/km (terug over laatste 50km), en thuis geraakt met een range die amper verminderd was...

Zuinig, zeker wel. Maar saai....


Hopelijk kom ik snel tot een akkoord met Eandis, levert Tesla per kerende de stekker èn activeert NewMotion straks nog mijn laadkaart.

(ik ga trouwens ook maar een andere laadpas zoeken)
 
Heb na een range-charge (dus 100% geladen) 122 km gereden, 29 kWh verbruikt.
Scherm geeft nu een 55% volle batterij weer met nog maar 184 km rated / 147 typical.
- na 30 kWh nog maar 55% over
- 55% voor 184 km rated
Dat is beide lager dan ik verwacht had.
In dit tempo zou ik nog geen 250 km kunnen rijden (met 237 Wh/km heb ik net nog redelijk beschaafd gereden).
Van de 85 kWh zou er -na aftrek van bricking en zero mile protection- toch 76 kWh beschikbaar zijn.
Dan moet ik met 237 Wh/km dus 320 km kunnen halen, maar daar lijkt het nu dus totaal niet op.
Lijkt nu meer alsof ik maar 60 kWh ter beschikking heb.
Zou er iets mis zijn (met mijn auto), of herkennen anderen dit ook?
 
Heb na een range-charge (dus 100% geladen) 122 km gereden, 29 kWh verbruikt.
Scherm geeft nu een 55% volle batterij weer met nog maar 184 km rated / 147 typical.
- na 30 kWh nog maar 55% over
- 55% voor 184 km rated
Dat is beide lager dan ik verwacht had.
In dit tempo zou ik nog geen 250 km kunnen rijden (met 237 Wh/km heb ik net nog redelijk beschaafd gereden).
Van de 85 kWh zou er -na aftrek van bricking en zero mile protection- toch 76 kWh beschikbaar zijn.
Dan moet ik met 237 Wh/km dus 320 km kunnen halen, maar daar lijkt het nu dus totaal niet op.
Lijkt nu meer alsof ik maar 60 kWh ter beschikking heb.
Zou er iets mis zijn (met mijn auto), of herkennen anderen dit ook?

Dat is idd merkwaardig. Wat is typical range aanduiding bij Max range geladen? Zou op ca. 395 km moeten staan.
 
Dit intrigeert me toch wel... aangezien ik alles aan het voorbereiden ben om te kunnen 'tanken van mijn dak' (PV panelen), verwacht ik toch niet dat er 20% verloren gaat tussen plaats van productie (zonlicht, DC) en verbruik (Model S, DC) door de 2 inverters.
Begrijp ik dit goed:
- STAP 1: De PV inverters (SMA, Power One, KACO,...) hebben een verwaarloosbaar verlies: efficiëntie van >96% bij hoge belasting.
- STAP 2: Het laadstation (Keba, e.a.) hebben een verwaarloosbaar verlies via contacten, kabel tot aan de Tesla chargeport
- STAP 3: Charger(s) van Tesla zetten AC om naar DC - verliezen tot 20% van aangeleverde AC stroom?

Thuis gebruik ik de Tesla UMC kabel in combinatie met een 380V CEE stopkontakt en een geleende rode verloopstekker. Ik laad meestal met 8 of 10A, dat is meestal ruim voldoende als je 180 km per dag rijdt. Zoals je al noemt zal bij het laden zelf nauwelijks verlies optreden. De inverter zelf heeft ook een heel hoog rendement, 96% zou goed kunnen. Dus ik denk dat het grootste verlies optreed bij de verwarming van het accupakket, of als je tijdens het laden even in de auto gaat zitten om het display verder te verkennen. Dus ik ben erg benieuwd hoe dit in de zomer is, of als de auto in een verwarmde garage staat.

Om - naast de voordelen van véél goedkoper dan fossiele brandstoffen - toch zo energie-efficiënt te kunnen rijden, blijf ik dan met een aantal vragen zitten, zoals:
- Zijn er cijfers bekend van de efficiëntie van DC laden (supercharger, Chademo, ...)? Zijn daar gelijkaardige 'verliezen' op?

Daar treedt het verlies op in het laadpunt zelf, en dus niet in de auto.

- Waarom halen de Tesla chargers geen rendementen zoals SMA? Of zitten die verliezen verder in het laadproces van de batterijen?
- Indien DC laden efficiënter zou zijn: bestaan er DC laadstations voor thuis (om via de Tesla Chademo adapter te laden vb.)?
- Ik lees dat de Roadster software ook het aantal KwH liet zien dat aan de chargeport werd toegeleverd, maar bij Model S hebben ze dat niet overgenomen, waarom?
- Voor publieke laadstations wordt typisch een capaciteit (vb. 22KW) aangerekend voor een bepaalde tijd (vb. voor 1u laden), terwijl ik eerder zou verwachten dat je betaalt volgens een bepaalde hoeveelheid stroom dat je afneemt. Heeft dit te maken met het feit dat er op die manier geen discussie kan zijn over het aantal toegeleverde kWh en de reële opgeslagen energie in de wagen?

Ik vindt de informatie over de kosten bij publieke laadpunten buitengewoon vaag. Volgens mij betaal je zowel per uur als voor de afgenomen stroom. Hoeveel je per uur betaald hangt af of het regulier laden of snelladen betreft. Maar werkelijk nergens staat vermeld wat nou allemaal onder regulier laden valt. Is dat wisselstroom t/m 22kW?
Vragen, vragen, vragen... tijdens het lange wachten voor een MS :smile:

Ik vermoed dat de laadverliezen in de zomer significant lager zijn, tenzij het zo warm is dat de airco dan aanmoet....:smile:
 
Last edited:
Dit intrigeert me toch wel... aangezien ik alles aan het voorbereiden ben om te kunnen 'tanken van mijn dak' (PV panelen), verwacht ik toch niet dat er 20% verloren gaat tussen plaats van productie (zonlicht, DC) en verbruik (Model S, DC) door de 2 inverters.
Begrijp ik dit goed:
- STAP 1: De PV inverters (SMA, Power One, KACO,...) hebben een verwaarloosbaar verlies: efficiëntie van >96% bij hoge belasting.
- STAP 2: Het laadstation (Keba, e.a.) hebben een verwaarloosbaar verlies via contacten, kabel tot aan de Tesla chargeport
- STAP 3: Charger(s) van Tesla zetten AC om naar DC - verliezen tot 20% van aangeleverde AC stroom?

Om - naast de voordelen van véél goedkoper dan fossiele brandstoffen - toch zo energie-efficiënt te kunnen rijden, blijf ik dan met een aantal vragen zitten, zoals:
- Zijn er cijfers bekend van de efficiëntie van DC laden (supercharger, Chademo, ...)? Zijn daar gelijkaardige 'verliezen' op?
- Waarom halen de Tesla chargers geen rendementen zoals SMA? Of zitten die verliezen verder in het laadproces van de batterijen?
- Indien DC laden efficiënter zou zijn: bestaan er DC laadstations voor thuis (om via de Tesla Chademo adapter te laden vb.)?
- Ik lees dat de Roadster software ook het aantal KwH liet zien dat aan de chargeport werd toegeleverd, maar bij Model S hebben ze dat niet overgenomen, waarom?
- Voor publieke laadstations wordt typisch een capaciteit (vb. 22KW) aangerekend voor een bepaalde tijd (vb. voor 1u laden), terwijl ik eerder zou verwachten dat je betaalt volgens een bepaalde hoeveelheid stroom dat je afneemt. Heeft dit te maken met het feit dat er op die manier geen discussie kan zijn over het aantal toegeleverde kWh en de reële opgeslagen energie in de wagen?

Vragen, vragen, vragen... tijdens het lange wachten voor een MS :smile:

Solar inverters hebben vaak een maximaal rendement van 96%. In de praktijk ligt dat lager zeker als de stringspanning lager is dan 400V en bij lagere PV vermogens. (spanning omhoog transformateren geeft een lager rendement dan omlaag en zoninstraling is zelden 1000W/M2). Ik heb ergens gelezen dat de tesla 3 fase inverter een maximaal rendement heeft van 96%. De Europese inverter is ook beter dan de Amerikaanse uitvoering. Maar de gehele keten in oogschouw genomen van PV tot in de accu dan is het goed mogelijk dat op sommige momenten er maar een rendement is van 80% (inclusief kabel verliezen). Een DC koppeling van PV naar auto zou de boel kunnen verbeteren iets waar Nulwoning.nl mee bezig is.
 
Solar inverters hebben vaak een maximaal rendement van 96%. In de praktijk ligt dat lager zeker als de stringspanning lager is dan 400V en bij lagere PV vermogens. (spanning omhoog transformateren geeft een lager rendement dan omlaag en zoninstraling is zelden 1000W/M2). Ik heb ergens gelezen dat de tesla 3 fase inverter een maximaal rendement heeft van 96%. De Europese inverter is ook beter dan de Amerikaanse uitvoering. Maar de gehele keten in oogschouw genomen van PV tot in de accu dan is het goed mogelijk dat op sommige momenten er maar een rendement is van 80% (inclusief kabel verliezen). Een DC koppeling van PV naar auto zou de boel kunnen verbeteren iets waar Nulwoning.nl mee bezig is.

Cool! Je eigen supercharger op zonnecellen! Wanneer is het af?:wink:
 
Heel bizar
kijk net op de app. Zie ik de range ineens van 184 naar 284 veranderen, vervolgens gaat de batterij lading in 2 stapjes naar ~ 65%.
In de auto gaan kijken. Staat daar nu op (en typical op 247). Lijkt nu dus weer te kloppen.
Maar die verdwenen range op lange trip....moet je gokken: heb ik echt nog maar zo weinig, of klopt het niet en rij je door op basis van je eigen calculatie met risico van stilvallen. Niet echt leuk
 
Ik heb vandaag 300km gereden na een range charge. En kwam thuis met 20km over. Het had ook 50km kunnen zijn, maar toen ik besefte dat het zonder problemen ging lukken ben ik wat sportiever gaan rijden. Bijna de hele rit op cruise control aan 110km/u in range modus. Met 110 op cc kwam bij mij overeen met de typical range.
 
Heb na een range-charge (dus 100% geladen) 122 km gereden, 29 kWh verbruikt.
Scherm geeft nu een 55% volle batterij weer met nog maar 184 km rated / 147 typical.
- na 30 kWh nog maar 55% over
- 55% voor 184 km rated
Dat is beide lager dan ik verwacht had.
In dit tempo zou ik nog geen 250 km kunnen rijden (met 237 Wh/km heb ik net nog redelijk beschaafd gereden).
Van de 85 kWh zou er -na aftrek van bricking en zero mile protection- toch 76 kWh beschikbaar zijn.
Dan moet ik met 237 Wh/km dus 320 km kunnen halen, maar daar lijkt het nu dus totaal niet op.
Lijkt nu meer alsof ik maar 60 kWh ter beschikking heb.
Zou er iets mis zijn (met mijn auto), of herkennen anderen dit ook?

misschien dat de (buiten)temperatuur een rol speelt; maar ook ik vind dat de range sneller naar beneden gaat dan verwacht.
Ik ga morgenvroeg eens alle tellertjes noteren : range, km, verbruik...

Wat wel heel duidelijk is (en ook reeds gekend, cfr de range-grafiek vs. snelheid) : bij 'normale' snelheden op de snelweg (ik bedoel hier 120km/u ... 130km/u) gaat het verbruik een heel stuk naar boven, en maw de range sterk naar beneden.
 
misschien dat de (buiten)temperatuur een rol speelt; maar ook ik vind dat de range sneller naar beneden gaat dan verwacht.
Ik ga morgenvroeg eens alle tellertjes noteren : range, km, verbruik...

Wat wel heel duidelijk is (en ook reeds gekend, cfr de range-grafiek vs. snelheid) : bij 'normale' snelheden op de snelweg (ik bedoel hier 120km/u ... 130km/u) gaat het verbruik een heel stuk naar boven, en maw de range sterk naar beneden.

Ik ben heel blij dat ik al twee maanden mijn MS heb en ook in veel milder weer gereden heb, anders had ik me ook behoorlijk achter de oren gekrabt nu. Maar bij ongewijzigd rijgedrag is mijn gemiddeld verbruik van 227W/km naar 245W/km gegaan, waar met name de eerste 20km van iedere rit debet aan zijn.