Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds mijn nieuwe banden over de afgelopen 2500km nu 231Wh/km. Over de laatste 20k op 241Wh/km

Daar tussen zit ook veel 160km/h rijden voor als de weg wat rustiger is.

De S is niet heel zuinig. Model E moet denk ik met gemak op 180Wh/km kunnen zitten. Dan kom je ook weer verder met een kleinere accu.

Zuiniger maken of een grotere accu. Zo simpel is het.
 
Sinds de nieuwe banden(20") zit ik gemiddeld op 234Wh/km over ca 3000km. Natuurlijk is het zachtere weer vooral een extra om deze "zuinige" waarden te halen tegenover de 19" banden.
19" zijn een stuk goedkoper.


PS Afgelopen weekend naar de Fantasy Fair geweest in Haarzuilens. Terug over Oosterhout, A27-A58.. Nou zeg die A58... Heerst daar een vloek op of zo ??? 285Wh/km. 120-130Km/u gereden...
Met die waarden had ik het wel gehad op de A2 en de rest naar Zuid Limburg met 160Km/u afgemaakt.. Wederom 285Wh/km...

- - - Updated - - -

Sinds mijn 20" pzeros is het verbruik dramatisch. Gisteren zo'n 90 km gereden met gemiddeld verbruik van 370 wh/km.

Maurice, Ik heb hetzelfde gehad.
Waarschijnlijk hebben ze jou banden geleverd op 2.5bar.
Doe er 2.9bar in en jou probleem is ver opgelost. 2.9bar is ongeveer 41psi indien ik mij goed herinner.
Het maximum wat op de band bij mij staat is 51psi, dus meer dan genoeg ruimte.
 
Maurice, Ik heb hetzelfde gehad.
Waarschijnlijk hebben ze jou banden geleverd op 2.5bar.
Doe er 2.9bar in en jou probleem is ver opgelost. 2.9bar is ongeveer 41psi indien ik mij goed herinner.
Het maximum wat op de band bij mij staat is 51psi, dus meer dan genoeg ruimte.
Daar heb ik op gelet. Ze staan op 2.9 bar. Daar ligt het dus niet aan. Overigens nu over iets langere afstand 275 wh/km en da's gelijk aan het gemiddelde sinds aanschaf. Valt misschien dus toch mee (al zou je met dit weer een lager verbruik verwachten).
 
Daar heb ik op gelet. Ze staan op 2.9 bar. Daar ligt het dus niet aan.

In de deurstijl van het bestuurdersportier (of net onder het slot op het portier zelf) staat bij elke moderne auto de door de fabriek geadviseerde bandenspanning. Voor de Tesla model S is dat 310kPa, ofwel 3,1 bar.

Als de specificaties van je banden het toelaten, kun je ze zelfs nog harder zetten, maar met 3,5 bar kun je bij hard rijden (~150km/u) en warm weer een TPMS waarschuwing verwachten. Zelf heb ik een tijdje op 3,5 bar gereden, maar het maakt de auto nauwelijks zuiniger. Het verschil tussen 2,9 en 3,1 lijkt me wel merkbaar.
 
In de deurstijl van het bestuurdersportier (of net onder het slot op het portier zelf) staat bij elke moderne auto de door de fabriek geadviseerde bandenspanning. Voor de Tesla model S is dat 310kPa, ofwel 3,1 bar.

Als de specificaties van je banden het toelaten, kun je ze zelfs nog harder zetten, maar met 3,5 bar kun je bij hard rijden (~150km/u) en warm weer een TPMS waarschuwing verwachten. Zelf heb ik een tijdje op 3,5 bar gereden, maar het maakt de auto nauwelijks zuiniger. Het verschil tussen 2,9 en 3,1 lijkt me wel merkbaar.

Hmm ik ga deze week eens 3.1bar proberen en kijken wat het verschil is.
 
In de deurstijl van het bestuurdersportier (of net onder het slot op het portier zelf) staat bij elke moderne auto de door de fabriek geadviseerde bandenspanning. Voor de Tesla model S is dat 310kPa, ofwel 3,1 bar.

Als de specificaties van je banden het toelaten, kun je ze zelfs nog harder zetten, maar met 3,5 bar kun je bij hard rijden (~150km/u) en warm weer een TPMS waarschuwing verwachten. Zelf heb ik een tijdje op 3,5 bar gereden, maar het maakt de auto nauwelijks zuiniger. Het verschil tussen 2,9 en 3,1 lijkt me wel merkbaar.
3,1 is de standaard voor 19 inch. Voor 21 inch is dat lager (ik weet zo niet precies de waarde). Vandaar de 2,9 bar voor 20 inch.
 
En dat zit hem dan voornamelijk in het gewicht en de acceleratiekracht van de S, want in de aerodynamica valt weinig te verbeteren, dunkt me?
Gewicht telt uiteraard mee. Vermogen niet zo zeer, maar vermogen niet zo zeer. Een V8 is onzuiniger dan een 3 cilinder 1.0L motor, maar een 300kW electro motor is niet zo zeer onzuiniger dan een 100kW.

Gewicht en aerodynamica is echt het punt hier. Hoe meer je weegt, hoe meer energie er nodig is een auto op snelheid te krijgen.

PS Afgelopen weekend naar de Fantasy Fair geweest in Haarzuilens. Terug over Oosterhout, A27-A58.. Nou zeg die A58... Heerst daar een vloek op of zo ??? 285Wh/km. 120-130Km/u gereden...
Met die waarden had ik het wel gehad op de A2 en de rest naar Zuid Limburg met 160Km/u afgemaakt.. Wederom 285Wh/km...
In Zeeland is die A58 ook vervloekt! Bizar verbruik altijd daar.
 
En dat zit hem dan voornamelijk in het gewicht en de acceleratiekracht van de S, want in de aerodynamica valt weinig te verbeteren, dunkt me?


Mijn hoop was tot voor gisteren nog gevestigd op de vermindering van de luchtweerstand met de LOW setting van 5.9.
Deze is nu helaas vervlogen.

Gisterochtend vroeg ben ik 8x heen en weer gereden op de A2 tussen de afslag Abcoude en Vinkeveen.
Iedere rit met 100 km/uur op de CC en over exact dezelfde afstand.
LOW en STANDARD heb ik om de rit afgewisseld, dus heen en terug in LOW, vervolgens heen en terug in STANDARD, etc.

Gemiddeld Verbruik over alle ritten

Abcoude - Vinkeveen in LOW stand: 181,75 Wh/km
Abcoude - Vinkeveen in STANDARD stand: 181,30 Wh/km

Vinkeveen - Abcoude in LOW stand: 189,50 Wh/km
Vinkeveen - Abcoude in STANDARD stand : 185,00 Wh/km

Laat die LOW stand dus maar zitten.
 
op de terugweg van ons B&B verblijf in Tielt-Winge even een testje gedaan.
hypermilen achter een vrachtwagen tegen 90km/uur op de A12.(je mag daar maar 90 hé)
Daarbij mijn vorig record van 115wh/km verbroken! staat nu op 109wh/km over 10km gemeten
(Ik heb het gevoel dat ik ooit wel eens onder de 100wh/km ga uit komen:smile:)
dit geeft mogelijkheden om op de rally, met een redelijke range in Oosterhout aan te komen.
Mijn verbruik over deze trip van 230km was 172wh/km. mijn algemeen verbruik over 7000km staat nu op 222wh/km
2014-04-22 13.59.58.jpg
 
op de terugweg van ons B&B verblijf in Tielt-Winge even een testje gedaan.
hypermilen achter een vrachtwagen tegen 90km/uur op de A12.(je mag daar maar 90 hé)
Daarbij mijn vorig record van 115wh/km verbroken! staat nu op 109wh/km over 10km gemeten
(Ik heb het gevoel dat ik ooit wel eens onder de 100wh/km ga uit komen:smile:)
dit geeft mogelijkheden om op de rally, met een redelijke range in Oosterhout aan te komen.
Mijn verbruik over deze trip van 230km was 172wh/km. mijn algemeen verbruik over 7000km staat nu op 222wh/km
View attachment 47650

Tevens is het leuk om te zien dat je dikke vingers hebt als je de 'a' wilt indrukken. Die SHIFT en die A zitten ook op een vervelende plek !

PS Was het lekker ?
 
het was mijn echtgenote die aan het intikken was terwijl ik over een verkeersdrempel reed.
ga jij het haar zeggen dat ze dikke vingers heeft?
en ja, het was een lekker weekentje
:wink:

HAHA touche !

Het mag wel gezegd worden. Ook al is de navigatie van de Tesla niet de beste (kortste route vs snelste route etc), maar iets zoeken op dit apparaat vind ik een van de BESTE functies die ik kan hebben.
In een vreemde buurt, typ in "restaurant" en je mag ze uitzoeken naar afstand en keuze.. gewoon fantastisch !

Terug on topic :
Met het aangename warme weer. Gemiddeld verbruik met 20" banden, staggered, 2.9bar : 212Wh/km !!