Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp helemaal niets van die mooie verbruikcijfers die ik hier lees. Als ik als een trut over de wegen strompel kruipt mijn verbruik met moeite omlaag richting de 200wh/km, maar elke vorm van acceleratie, hoe beperkt dan ook, doet mijn recordpoging direct weer teniet. Op de CC rijden is in de spits rond Amsterdam een utopie. Ik denk dat ik ook niet overdreven hard rijd of teveel sprintjes trek, hoewel ik moet bekennen dat ik soms midden in een zuinigheidspoging de verleiding moeilijk kan weerstaan om zo'n opgeschoten knulletje in zijn gepimpte A3 de les te lezen.
Ik vraag me soms wel eens af of er geen onderlinge verschillen zijn in onze electromotoren. Individuele ritten krijg ik vooralsnog nauwelijks onder 200, over de eerste 9000km die ik gereden heb zit ik op een gemiddeld verbruik van 255wh/km. Ik heb nu sinds een week weer de 21" Continentals er onder zitten, de maanden hiervoor reed ik op 19" Pirelli Sottozero's. Ik ben dus ook heel benieuwd naar het geheim.
 
Ik begrijp helemaal niets van die mooie verbruikcijfers die ik hier lees. Als ik als een trut over de wegen strompel kruipt mijn verbruik met moeite omlaag richting de 200wh/km, maar elke vorm van acceleratie, hoe beperkt dan ook, doet mijn recordpoging direct weer teniet. Op de CC rijden is in de spits rond Amsterdam een utopie. Ik denk dat ik ook niet overdreven hard rijd of teveel sprintjes trek, hoewel ik moet bekennen dat ik soms midden in een zuinigheidspoging de verleiding moeilijk kan weerstaan om zo'n opgeschoten knulletje in zijn gepimpte A3 de les te lezen.
Ik vraag me soms wel eens af of er geen onderlinge verschillen zijn in onze electromotoren. Individuele ritten krijg ik vooralsnog nauwelijks onder 200, over de eerste 9000km die ik gereden heb zit ik op een gemiddeld verbruik van 255wh/km. Ik heb nu sinds een week weer de 21" Continentals er onder zitten, de maanden hiervoor reed ik op 19" Pirelli Sottozero's. Ik ben dus ook heel benieuwd naar het geheim.

Een moeilijke denk ik. Ik denk anticiperen op voorliggend verkeer voor mij een sleutelpunt is, samen met niet te hard rijden en optrekken. Het zal vermoedelijk wel ergens in je rijstijl liggen. Als ik versnel probeer ik niet boven de 80 kW te gaan, en ik probeer te anticiperen zodat ik nooit moet remmen en liefst ook zo weinig regenereer, maar eerder uitbol. Ik heb 2 weken naast mijn vrouw gezeten en merk dat zij het heel anders aanpakt, veel dichter op voorgangers kleeft en dus veel sneller in de remmen moet. En ze ook niet verder kijkt dan de wagen voor haar. Haar verbruik lag dan een pak hoger.
 
ik rij bijna altijd korte afstanden en op gewone wegen waar 50-70 en 90km/u mag gereden worden.
mijn algemeen verbruik over 6500km zit op 226wh/km
mijn verbruik van de laatste weken bij de hogere temperatuur zit tussen de 160 en 185wh/km.
mijn tips:
goed anticiperen op het verkeer waardoor je zoveel mogelijk de constante snelheid kan aanhouden en zo weinig mogelijk moet remmen.
vlot vertrekken tot iets boven de toegelaten snelheid en dan laten terugzakken en dan kom ik bij het aanhouden van deze snelheid bijna nooit boven de 150wh.
zelfs soms lange afstonden op bijna 0 (niks groen-niks oranje)
Wanneer ik deze rijstijl hanteer kan ik me wel af en toe een sprintje permitteren. wat dan niet echt veel veranderd aan mijn algemeen verbruik.
mijn absolute minimum blok over 10km gemeten was tot op heden 115wh/km
 
Ik zit nu na ruim 18000km op 231wh/km.
De 21" banden liggen er weer op. Heb de indruk dat met de normalere temperaturen het verbruik iets lager ligt. Lijkt logisch: de batterij hoeft niet meer verwarmd te worden de kachel hoeft niet aan en de airco ook nog niet.
Ritjes over 60-80 wegen geven een verbruik van ca.170wh/km te zien. Snelwegritten op de cc. met 100-120 laten een verbruik zien van ca.220wh/km.
 
Ik zit nu na ruim 18000km op 231wh/km.
De 21" banden liggen er weer op. Heb de indruk dat met de normalere temperaturen het verbruik iets lager ligt. Lijkt logisch: de batterij hoeft niet meer verwarmd te worden de kachel hoeft niet aan en de airco ook nog niet.
Ritjes over 60-80 wegen geven een verbruik van ca.170wh/km te zien. Snelwegritten op de cc. met 100-120 laten een verbruik zien van ca.220wh/km.
Nagenoeg geheel in lijn met mijn verbruik P+ met 20". Overall 234 en de rest precies zo.

(De laatste paar dagen op de 19" winterwielen was het verbruik structureel onder de 200 in alle omstandigheden, vanwege het warmere weer toen. Dat kon natuurlijk niet, dus gauw wat extra brede 20-inchers erop gedaan.)
 
Wat me ook opvalt is dat het verschil tussen de Tripmeter B en de overall km-stand van de auto groter lijkt te worden. B heb ik nooit gereset sinds de aflevering.
View attachment 46828

Bij mij is dit verschil 27 km. 41,3 km zoals bij jou is natuurlijk 53 % meer, maar mischien is je wagen voor levering aan meer rijtesten onderhevig geweest dan die van mij. Er zijn nogal wat issues en als die bij testritten voor levering opduiken, dan is het goed mogelijk dat de ene wagen bij aflevering flink meer kilometers op de teller heeft dan andere.
Kan ook zijn dat Nederlandse kwaliteitscontrole lichtjes anders verloopt dan Belgische.
In alle geval "meten = weten". Dus of het verschil verder oploopt is gemakkelijk na te gaan.
 
Ik heb vanaf de eerste dag met de regen op standard gereden. Vanochtend voor vertrek maar eens op low gezet, om te kijken wat dat met het verbruik doet. Gevoelsmatig is het zonde dat je zo weinig regenereert, maar de theorie is dus dat je de afname in snelheid door de regeneration steeds weer moet compenseren met acceleraties. Je zou heel flexibel willen zijn en de volle regeneratie gebruiken wanneer je toch naar stilstand wilt, maar in andere gevallen niet. Enfin, ik vond het flink wennen en moest in de spits een paar keer flink remmen waar ik de regen gewend was. Maar aan het eind van de rit, inclusief wat file verkeer en een paar sprintjes, had ik een verbruik onder de 200wh/km, dus dat is hoopgevend.

Een bijkomend voordeel van de regen op low is dat ik niet voortdurend achterliggers de stuipen op het lijf jaag met die hele discotheek aan remlichten zodra ik mijn amperepedaal een keer los laat. Dat heeft me al wat verhitte reacties opgeleverd van mensen die dachten dat ik een soort remproef met ze uithaalde bij het uitvoegen. Voorlopig dus maar even op low proberen, ik ben benieuwd of dat het verbruik inderdaad ten goede komt op het type ritjes dat ik rijd.
 
Last edited:
Inmiddels 2200km erop zitten na anderhalve week en ik moet zeggen dat ik me ook wat ongemakkelijk voel bij het constant oplichten van de remlichten. Ik heb een tijdje gereden met het charge-tabblad open, dan zie je wanneer je achterlicht aan gaat en dat is echt (te) vaak. Het goed doseren tussen regen en geen remlichten is nog een hele klus merk ik. Toch maar eens op Regen Low proberen te rijden, kijken hoe dat bevalt.
 
Erg nuttige posts hierboven LarS85 en jm71. Je kunt het maar vast weten voordat je erin gaat rijden.
Hoop dat er nog meer reakties komen over gebruikte regen-instelling. Een auto vóór je met zenuwachtige remlichten, daar word je toch gek van?

In het begin maakte ik me ook zorgen over de stoplichten die te pas en te onpas aan gingen. nu lig ik er niet meer wakker van. ik rij zoals ik het aangenaamst vindt en de stoplichten is een zorg voor de anderen. (meestal zien ze te stopichten toch maar vanuit de verte!)
ik rij met de regen op standaard maar je kan dit natuurlijk zelf beperken door te spelen met het stroompedaal. Je bent niet verplicht deze telkens volledig te lossen als je wil afremmen hé.
 
Ik ben het eens met de stelling dat er onderlinge verschillen moeten zijn. Ik rij ook als een slappe doek. Continue blik op de verbruiksmeter en angst om teveel energie te verbruiken. Toch vanochtend bij stadsverkeer een verbruik van 270wh/km.
 
In het begin maakte ik me ook zorgen over de stoplichten die te pas en te onpas aan gingen. nu lig ik er niet meer wakker van. ik rij zoals ik het aangenaamst vindt en de stoplichten is een zorg voor de anderen. (meestal zien ze te stopichten toch maar vanuit de verte!)
ik rij met de regen op standaard maar je kan dit natuurlijk zelf beperken door te spelen met het stroompedaal. Je bent niet verplicht deze telkens volledig te lossen als je wil afremmen hé.

Ik rij vaak op de cruise control. Als je het pookje van de cruisecontrol naar beneden trekt en vasthoudt, remt de auto met rond 17 kW. Dit is vaak voldoende en het is maar een kwart van de 60 kW die maximale regen je afremt. De remlichten gaan niet aan.
Hetzelfde bij versnellen. Als je het cruisecontrol pookje omhoog duwt en vasthoudt, versnelt de auto kalm met rond 40 tot 60 kW. Pookje loslaten op de gewenste snelheid en deze snelheid wordt aangehouden.
Wil ik serieus remmen, dan tik ik het rempedaal aan en de regen vertraagt de auto maximaal. Uiteraard gaan dan de remlichten aan.

Op deze wijze combineer ik standaard regen en lichte regen heel comfortabel en zonder instellingen te wijzigen.
 
y2ezasa8.jpg


jezesyhy.jpg


Die A2 is toch wel een topweg. Die 120 Wh/km was wel met 80,0 achter een vrachtwagen, was wat vroeg voor een afspraak dus kon even testen wat dat opleverde.