Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag met mijn zoontje een dagje naar de Deltawerken. Na 300 km een verbruik 166 Wh/km. Er zaten zelfs stukken van 10 km bij waarbij ik de 135 haalde!
Heen met wind tegen, rustigaan gereden. Regelmatig provinciale wegen gehad. Terugrit flink doorgereden, los van een aantal files.

Mijn gemiddelde is overigens 220 na totaal 38.000 km.
Hmmm zal slijtage banden en verbruik een relatie hebben dan?? Ik heb na bijna 40K km te hebben gereden een verbruik van 249. De waardes die naamgenoot hier neerzet heb ik nog nooit gehaald behalve bij Winterberg bergafwaarts ;-)
 
Zit nu na 50.000 km op 203 Wh/km. Was vóór de winter nog 193 Wh/km. Hoewel we geen echte winter hebben gehad verbruikte ik op de 15 km naar mijn werk 220 Wh/km terwijl ik daar in de zomer ongeveer 160 Wh/km voor nodig heb. Kwam vandaag zelfs thuis met 150 Wh/km na laden op het werk. Winter verbruik bij mij dus ruim 25% hoger dan bij BBQ temperaturen.
 
Ik heb gemerkt dat de files en stad, in tegenstelling tot wat men verwacht, nefast zijn voor de gemiddeldes. Zelfs als niet insane rijdt, en het output vermogen onder de 30 kW houdt (30 eerste lijn op P85D). Ik zit relatief veel in de file, of in heel vertraagd verkeer, hier rond Brussel. Rij niet zoveel lange konstante trajecten, en dus ook zonder "opwwarming". Als je stil sta verbruik je dus ook energie (radio, CPU etc), en eens je weer in beweging komt loopt de odometer, en dan heb je vertekende gemiddeldes omdat de energieteller blijft lopen ook als is speed = 0.

Bij stilstand / langzaam rijden zal de airco wel wat zwaarder doorwegen.... wellicht wat oncomfortabel, maar de moeite waard om te testen?
 
Komt dat niet gewoon doordat je in files en in de stad meer moet versnellen? (F=m*a, weet je nog?)

Het verbruik van je airco is afhankelijk van de tijd dat de airco aanligt (en het temperatuursverschil dat ie moet overbruggen). Bij stilstand is het verbruik per kilometer oneindig groot. Dat kan je trouwens zelf ook vaststellen als je even stil gestaan hebt en dan langzaam vertrekt. Toch zal je verbruiksgrafiek een piek weergeven.

Wat betreft F=m*a: voor het aanhouden van een constante snelheid is (in theorie) geen kracht en dus ook geen arbeid nodig. Dan maken we wel even abstractie van rolweerstand en luchtweerstand.
Ik merk zelf dat in Brussel rijden een lager verbruik oplevert dan 90km/u op de snelweg zolang je kan blijven rijden aan 30-50 km per uur en maar af en toe stil staat. In de file staan (veel stil staan, weinig rijden) levert ook bij mij een relatief hoog verbruik op.

M.a.w. je totaal verbruik is zowel afhankelijk van de afstand (arbeid), de gereden snelheid (rol- en luchtweerstand) en de tijd (airco en andere verbruikers).
 
Jammer dat er, naast het gemiddeld verbruik na de laatste laadbeurt, ook geen gemiddelde snelheid wordt bijgehouden door Tesla. Ik vind het bijzonder sterk dat er 'flink doorgereden' wordt en dat er dan, in combinatie met een rustige heenreis, nog steeds een gemiddeld verbruik van 166 Wh/km behaald wordt. Dat haal ik echt never nooit niet. Zeg uiteraard niet dat het niet kan.

Bij mij is het eerder: rustig naar huis (<100 km/h) en een verbruik van, bij warm weer, 180 Wh/km. Dan een dag later, zonder te laden, weer naar het werk en een verbruik bij normaal doorrijden van 240 Wh/km. Gemiddeld kom ik dan rond de 220 uit over een afstand van 150 km.
Als ik gewoon normaal rijd, dan kom ik op een gemiddelde van rond de 240 Wh/km uit.

Ik wil ook graag het stigma doorbreken dat Tesla rijders allemaal traag op de rechterbaan rijden :p
 
Aangezien ik hier met 272 W//km op 55.000 km de grootverbruiker lijk te zijn heb ik vandaag eens een vergelijkend warenonderzoekje gedaan omdat ik toch wel eens wilde weten of het mijn maatje 46 is die het hoge verbruik veroorzaakt of dat de auto zelf een grootverbruiker is.
Vandaag een trip van 400+ plus kilometers gemaakt en op ieder stuk zoveel mogelijk CC 111 gereden. De route was als volgt: Start Rotterdam-> Vlissingen| Vlissingen -> SuC Oosterhout
Oosterhout -> Acherveld | Achterrveld-> Woerden| Woerden -> Rotterdam.

Hierbij tot de volgende waarden gekomen:

Rotterdam-> Vlissingen
IMG_1698.jpg


Vlissingen -> SuC Oosterhout
IMG_1706.jpg


SuC
IMG_1711.jpg


SuC Oosterhout -> Achterveld na 50 km bij Utrecht
IMG_1712.jpg


Aankomst Achterveld

IMG_1722.jpg


Achterveld ->Woerden
IMG_1726.jpg


Gemiddelde over 400 km saai rijden 222 Kw/h

Het lijkt dus (voor mij) mogelijk te zijn een stuk zuiniger te rijden met een P85 met 21 inch. Heb zelfs meer dan de helft van de rit vandaag met dak geheel open gereden.
Is echter wel de eerste en laatste dag dat ik zo zuinig heb gereden. Heb per slot van rekening niet voor niets een P gekozen.
Laatste stuk Woerden -> Rotterdam gewoon weer lekker maat 46 erop en met 268 Kw/h thuis :biggrin:
 
Vandaag nog eens gekeken of we elkaar nog begrijpen. Had afspraak in De Roode Schuur in Nijkerk en zat ruim in de tijd. Heb er een tien minuten langer overgedaan door rustig op de rechter baan mee te hobbelen.
Het resultaat is er wel naar. Ik zal wel commentaar krijgen met mijn verbruik van 156 Wh/km :) Bij een beschikbare lading van 75 kWh betekent dat een range van 480 km.

Roodeschuur.jpg


Daar aangekomen zag ik twee laadpunten. Op het eerste gezicht zagen ze er gratis uit maar later zag ik toch een plek waar de kaart moet worden gehouden.
Maar gewoon geparkeerd want was helemaal niet nodig, zou nog heen en terug naar huis kunnen rijden, maar dat is natuurlijk een perfecte lokatie voor een paar destination chargers. Zal de klandizie goed doen.

Op de app gekeken en tarief is 0,40 per kWh. Dus even stevig laden is al gauw 12 tot 15 euro.
De afspraak kwam en vroeg waarom ik daar niet stond. Uitgelegd dat het te duur is ;) Dat is ook zo. Zit weer zo'n verdienmodel achter. Ze hadden beter zelf een lader kunnen (laten) ophangen en die één of twee euro per laadbeurt zelf betalen. Gaat wel een keer goed komen.
 
Nog even aanvulling op Nijkerk. Toen ik thuis was was het gemiddelde 177 Wh/km ondanks dat ik op de A59 achter een M4 (nieuwe, met #-Z**-## kenteken) zat die een paar keer toen hij vrij baan had weg wilde komen maar ik er keurig 10 meter achter bleef totdat hij weer vaart moest minderen. Hij had een collega bij zich, denk ik. Is dan niet zo leuk meer lijkt me ondanks alle herrie.
 
Het blijft mij wat verbazen. Vanochtend nabij SuC zitten werken (waren twee stalls bezet) en werken liep wat uit. Bij vertrek (niet helemaal vol, in de fase van het berekenen van de nog benodigde tijd en dan komt er wat km's betreft meestal niets meer bij) 381 km typical dus mijn gedachte was dat hij wat achteruit is gegaan want meestal is het 384 of 385.

Toen ik ging rijden duurde het 8 km voordat de eerste er af ging. Verder al heel snel onder de 200 Wh/km en thuisgekomen met 166 Wh/km. (over 24 km)

Uiteindelijk nu typical van 392 (Typical + gereden afstand).

Misschien heb ik met mijn extreem zuinige rit van gisteren de algoritmen geknuffeld? We will never know maar benieuwd of het stand houdt.
 
Aangezien ik hier met 272 W//km op 55.000 km de grootverbruiker lijk te zijn heb ik vandaag eens een vergelijkend warenonderzoekje gedaan omdat ik toch wel eens wilde weten of het mijn maatje 46 is die het hoge verbruik veroorzaakt of dat de auto zelf een grootverbruiker is.


Gemiddelde over 400 km saai rijden 222 Kw/h

Het lijkt dus (voor mij) mogelijk te zijn een stuk zuiniger te rijden met een P85 met 21 inch. Heb zelfs meer dan de helft van de rit vandaag met dak geheel open gereden.
Is echter wel de eerste en laatste dag dat ik zo zuinig heb gereden. Heb per slot van rekening niet voor niets een P gekozen.
Laatste stuk Woerden -> Rotterdam gewoon weer lekker maat 46 erop en met 268 Kw/h thuis :biggrin:
Ik voel met je mee. Ik zit op 268 gemiddeld over 47.000 km. Netjes dus in vergelijking met jou.
Maar dak open? Gisteren zat ik wat krap in de beschikbare lading en heb ik dus geprobeerd heel zuinig te rijden. Eerst met dak open op provinciale wegen, maar het lukte me niet om onder 200 wh/km te komen. Daarna dak dicht gedaan en toen lukt het wel. Zeker op de snelweg lijkt het dak open me erg slecht te zijn voor verbruik. Dus probeer het eens met het dak dicht.
 
Als het zonnetje volop schijnt? No way!! Laat mij dan maar grossier in Kw/h zijn :biggrin:
Indien het droog is in ieder geval tijdens de E-Rally aanstaande zaterdag dak gehele dag open :scared:

- - - Updated - - -

En als het nat wordt......dan wordt Pearl White Mud black :crying:
 
Met wat wind in de rug had ik vandaag weer eens zin om het verbruik bij 100km/uur te testen.
Route A4 van Leiden naar Amsterdam met de nog een stuk Ring Zuid. Airco aan op 18,5 graden.
Laatste stuk van 2 km vrijwel geheel in N gereden, het is ongelofelijk hoe ver een Model S in z'n vrij kan doorrollen.

foto.JPG