Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Serieus, met een 90D
Vorig jaar heb ik met mijn 60kw 388km gereden en dan nog over 3 dagen gespreid.
Pappie , je moet wel een beetje uw best doen hé:wink:


Het zou niet moeten dat je zo je best moet doen om een rit te halen dat is hetzelfde met een ICE als je daar braaf mee rij dan is die ook zuinig. Uiteraard heb ik met mijn 85D wel eens 410KM gedaan met pijn en moeite maar het bereik mag best een beetje meer realistisch zijn. Ik zit meestal rond de 320KM aan bereik als ik een lang stuk rij. Maargoed ik hoef zelden zover te rijden op een dag.
 
Ik zet de verbruiksgrafiek dan wel op "instant range" dan geeft ie precies aan of je je bestemming gaat halen.

Nadeel van instant is instant, gechargeerd kan die op 999 en 100 km bereik staan (met regen van een berg afrollen vs 250km/h om maar eens iets te bedenken). Maar eens, instant is ook een goede optie op de snelweg mits het verbruik constant is. En ik gebruik de grafiek inderdaad ook alleen als ik voldoende twijfel (eigenlijk nooit bij een 0%+ aankomst).

Opgesomd, volledig eens het verbruik en bereik kun je voldoende op vertrouwen om er blind op te rijden. Niet zoals een elektrische scooter die ik ooit had geleend die bijv. 'vol' was tijdens stilstand en 'leeg' tijdens het accelereren. Kun je net zo goed niets zeggen...
 
Ik noemde mezelf ook altijd een rustige chauffeur. Ik rij 120 à 125 km/u, maar dan blijf ik nu dus toch hangen rond de 240 wh/km. En zo lijkt me 380 km toch ook nog niet echt haalbaar.

Laat je niet gek maken door Wim, Hans of XFrank. Die halen uit de accu wat 90% van de anderen niet halen. Temperatuur, wind en vooral snelheid bepalen veel van je verbruik. Met 120 a 125 en de huidige temperatuur is 240 geen verkeerde waarde hoor. In de winter boven de 300 km range komen betekend erg rustig rijden (100/110).

Mijn all time gemiddelde nu na 30000 km is 247 wh/km. Redelijk veel korte stukjes.
 
Laat je niet gek maken door Wim, Hans of XFrank. Die halen uit de accu wat 90% van de anderen niet halen. Temperatuur, wind en vooral snelheid bepalen veel van je verbruik. Met 120 a 125 en de huidige temperatuur is 240 geen verkeerde waarde hoor. In de winter boven de 300 km range komen betekend erg rustig rijden (100/110).

Mijn all time gemiddelde nu na 30000 km is 247 wh/km. Redelijk veel korte stukjes.

Da's geruststellend om te lezen... Zegt me tenminste dat er niks mis is met de auto... Bedankt.
 
Naarmate je de auto langer hebt, krijg je meer kansen om te testen wat welke rijhouding met je bereik doet. Gelukkig heeft de Tesla zo'n grote batterij, dat je zelfs met een heel sportieve rijstijl eigenlijk altijd wel uitkomt. (Uitzonderingen daargelaten, immers is het SuC netwerk nog niet optimaal uitgerold).
 
En dan maakt het ook nog uit of er op een winterband of 21" ipv 19" wordt gereden.
21" en/of winterbanden verhoogd het gebruik met 3% dus mocht men op een combinatie van winterband op maat 21" rijden (zeldzaam) dan scheelt dat zeker 5%.

19" of 21" zou eigenlijk geen verschil moeten maken. Breedte van de band wel.
Weet iemand waarom (en of) 21" minder zuinig zou zijn?
 
Inmiddels ruim 36.000 km ver (sinds 1/4 10215) en in het overall gemiddelde is 216 Wh/km. In de praktijk houd ik me waar mogelijk aan de snelheid (ook al blijkt uit de mail van het CJIB af en toe het tegendeel :) ) en rijd 120 waar 120 mag en 100 waar 100 mag. Op 130 stukken houd is het bij 120. Veel rijd ik op de automatische cruise control.

Groeten,
Gert
 
Ik denk dat het onafgeveerde gewicht van de velg/band-combinatie ook meetelt bij verbruik.

Het kost immers meer energie om een zwaarder wiel in beweging te krijgen. En ik vermoed dat de 21" set zwaarder is dan de 19".

Ik denk dat uiteindelijk je rechtervoet en de soort ritten die je rijdt echt het verschil maakt. Mijn gemiddeld verbruik ligt op 235. KMstand is 11.735km van 10-08-2015 tot 28-12-2015 (dus zonder winter). Ik merk wel dat mijn verbruik nu met wat koudere temperaturen aardig omhoog gaat.
Dagelijks gebruik: veelal kortere ritten van 20 a 50km met dus regelmatig optrekken bij stoplichten ed. Verder 2x per maand naar Duitsland, waar ik graag (mits verkeerssituatie het toelaat ) stukken 200+ km/u ga.
Op langere vakantieritten merk ik wel dat mijn gemiddeld verbruik omlaag gaat (richting 200).

Dus kilo extra op de wielen maakt wel verschil, maar geeft niet de doorslag.