Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
54b9338b0c83459c0445a10fec35d7a7.jpg


Even hier off topic maar op de 75 meter vanaf schoonouders naar buurtsuper kom ik langs dit rijtje. Kan het niet helpen dat ik ergens aan moet denken [emoji3]
 
Het komt ook steeds minder voor dat Duitsers in de duitse "sportieve" Oberklasse zich laten uitdagen. Regelmatig gaat men behoedzaam even naar rechts voor ons. Waarschijnlijk weet men wel dat de kans groot is dat ze voor schut gaan op (tussen)sprintjes. Ik kan overigens uren 120 rijden en dan, als het kan, er vol in gaan. Einde Baustelle bijv. Vanaf 80 naar (bijna) top doortrekken en iedereen kleiner zien worden. Of in een forse klim op de BAB vegen. Maar dan weer tijdje wat rustiger.

Het valt me in NL ook steeds meer op, dat als je aan komt rijden (en dat hoeft dan echt niet bijzonder hard) velen automatisch direct al voor je aan de kant gaan.
(en nee, ik druk niemand van de weg, ik probeer altijd een beschaafde afstand te houden)
 
En dan nu de test.
We hebben vooraf de temperatuur in de auto tijdens de koffie al naar 20 gr C gebracht, zodat we onder dezelfde omstandigheden zouden starten.
Verder voorafgaand aan de rit bij alle auto's de bandenspanning gemeten en genoteerd. Prima dat Harry een digitale meter meegenomen had!
Alle auto's de range-modus uit.
Weersomstandigheden: droog, zonnig, temp. 20-23 graden, windkracht 3-4 vrijwel recht vanuit het zuiden.

Eerst 10 km N-Z op de A2 vanaf Geldermalsen gereden, zo constant mogelijk 120 km/u, verbruik via tripmeter gemeten.
Tweede stuk Z-N op de A2 vanaf ca. afslag Kerkdriel, idem 120 km/u.
Derde stuk Z-N niet allemaal exact hetzelfde traject gemeten (mijn fout :redface:), maar in ieder geval ieder minimaal 22 km - max. 30 km, constant 100 km/u.
De tabel laat in het vet de gebruikscijfers zien.
En nee: de bandenspanningen tussen van Hendrik en die van mij zijn niet fout genoteerd, die waren achter ècht op twee cijfers achter de komma hetzelfde.
Des te vreemder het resultaat, maar dat vindt Hendrik niet erg.... :crying: Temperatuur in de auto tijdens de rit misschien?
Zitten wat opmerkelijke resultaten bij. Roept u maar!
 

Attachments

  • Verbruikstest 150726.jpg
    Verbruikstest 150726.jpg
    130.6 KB · Views: 214
We hebben allen de meting pas gestart terwijl we de cruise controlaan hadden staan. Dus geen acceleratie verschillen.
Tesla schrijft 2.9 bar voor, voor 21". Ik heb ze afgelopen week koud op 3.0 gezet om zuiniger uit te kunnen komen. Dat ze nu nog hoger wagen wijdt ik aan de temperatuur en dat ik er eerst 75 km mee gereden had.
PS. Ben wel trots dat ik nu een zuinig was:cool:. Wel slaapverwekkend rijden overigens:eek:.
 
Er zitten nog een aantal variabelen in. Hoe snel is er opgetrokken? 0-100 in 5 seconden of in 10 seconden maakt een wereld van verschil...

Niemand gebruik gemaakt van enige drag van een voorligger?

En Paul(us) moet nog even uitlijnen, schat ik :)

Kijk naar het formaat van zijn achterbanden, 285!
We hadden het er al over en gaan er van uit dat de bandbreedte veel invloed heeft.

Op mijn vraag of die er wel echt onderpassen, omdat Tesla's breedste banden achter 265 zijn, was het antwoord "perfect"
Zie zijn velgen, tweede van voren.

70c37ce0b4ab726dda3885a50617f3a4.jpg
 
Ja, er zaten er een paar tussen met een afwijkende kleur zwart. :)

Verder was het een gezellig uitstapje. En, zoals het goed wetenschappelijk onderzoek betaamt, meer vragen opgeroepen dan beantwoord.

Ik maakte er een sport van om zo min mogelijk te slip streamen achter ander verkeer en precies 100 km/h op de gps van Waze te rijden (102 op de teller). Scheelt ook wel wat %, denk ik. Maar onzuinige, brede Pirelli's zal wel de killer geweest zijn.

Velgen zijn Soleil Wheels LXM-1, voor de liefhebbers.