Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kon ik niet over mijn hart krijgen: 100 op de snelweg gaan rijden met zo'n auto. Dan maar koukleumen, dat ziet toch niemand :). Met het uitschakelen van de verwarming bleef de projected range voor zo'n 20km op 120km hangen: Precies wat ik nodig had om thuis te komen. De SC had ik waarschijnlijk wel gehaald, dus heb ik voor niks gekleumd. Het is een leerproces. Misschien was het niet eens de verwarming, maar is de projected range aan het begin van een koude rit altijd wat pessimistisch.

En: Wat een auto! Ik herinner me de proefrit nog, maar dit was nog veel beter. Een collega vroeg me of hij 'helemaal stil' was, dus ik zei: "Née, als ik je op de snelweg inhaal hoor je me lachen."
110 rijden is een mooie tussenweg, omdat de teller van de S erg accuraat is zal je zien dat je nog steeds veel verkeer in haalt.

Overigens ben je altijd in Middelburg welkom mocht je even 22kW willen tappen bij mij thuis.
 
Gisteren de Tesla opgehaald. Ik woon in Tilburg, dus het was een thuiswedstrijd. Daarna moest ik rechtstreeks naar Seppe en vervolgens naar huis, bij elkaar zo'n 100km.
......
auto op dat tijdstip zijn interieur en accu op netspanning al heeft verwarmd.) Morgen probeer ik de heen- en terugweg met verwarming op 120/130km/u af te leggen. Als ik het niet haal, zien jullie mij 's avonds waarschijnlijk in Oosterhout :)

Interessanteer ervaring, ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens biedt de 'VisualTesla' java applicatie wel de mogelijkheid om verwarming (en andere zaken) te schedulen. Heb ik nog niet geprobeerd.
 
Gisteren de Tesla opgehaald. Ik woon in Tilburg, dus het was een thuiswedstrijd. Daarna moest ik rechtstreeks naar Seppe en vervolgens naar huis, bij elkaar zo'n 100km. Ik heb de auto 'vol' (=80%?) meegekregen, maar toen ik thuis kwam had ik nog maar 170km range over. Nee, ik heb me inderdaad niet ingehouden tijdens die rit, want vanwege de ontbrekende rode stekker verwachtte ik vandaag toch met de ICE naar Middelburg te moeten.

Maar vanochtend was ik vroeg wakker, en ik bedacht me dat als ik meteen op zou staan, ik naar de SuperCharger in Oosterhout zou kunnen rijden om daar op te laden voor Middelburg. Na ongeveer 45 minuten de menu's verkennen was de accu weer 'vol' (=80%?) en kon ik naar Middelburg. Ik heb niet de gebruiken 150km/u gereden, maar zo'n 135 op de cruise-control, wat ik vaak niet eens haalde vanwege overig verkeer. Ik had de verwarming in eerste instantie niet aanstaan, maar na 15 minuten besloegen de ramen en had ik geen andere keuze dan de verwarming toch maar in te schakelen. Eenmaal in Middelburg was de projected range in het energiepaneel 136km, precies de afstand naar huis.

Vanmiddag was de range nog een paar km verder teruggelopen en ondanks dat ik netjes 120km/u reed daalde de projected range tot ver onder wat ik nodig had. De verwarming uitzetten deed naast het netjes 120km/u rijden (op een 130km/u weg) wonderen. Wel werd het steeds kouder. Bij Roosendaal zat ik te vernikkelen in de auto. Ik zou met de projected range wel thuiskomen, zelfs met 20km over, maar ik vond het gewoon te koud om nog 30 minuten in door te brengen. Dus maar weer via Oosterhout. Tijdens het laden de verwarming weer aangezet en met een halve lading weer naar huis gereden.

Al met al vind ik de range een beetje tegenvallen. Ik had op de heenweg natuurlijk ook netjes 120km/u kunnen rijden, maar vanuit Oosterhout met een volle accu vertrekken levert ook 15km voorsprong op. De verwarming kan echt niet uit, want daarmee komt mijn zicht in gevaar en vernikkelen van de kou hoort niet bij een auto van deze klasse. Alles bij elkaar denk ik dat ik mijn dagelijkse 2x 136km niet haal als ik standaard laad en de maximale snelheid ter plaatse van 120 en 130km/u aanhoud. Dat vind ik wel een beetje tegenvallen.

Vannacht laad ik de volle 100% op. Als ik opsta zal ik ook meteen de verwarming aanzetten, zodat de accu alvast op netspanning op temperatuur kan komen, voordat ik wegrij. (Het zou overigens een mooie feature zijn om dat scheduled te kunnen doen, waarbij ik in kan stellen wanneer ik wil vertrekken zodat de auto op dat tijdstip zijn interieur en accu op netspanning al heeft verwarmd.) Morgen probeer ik de heen- en terugweg met verwarming op 120/130km/u af te leggen. Als ik het niet haal, zien jullie mij 's avonds waarschijnlijk in Oosterhout :)

Je zult versteld staat hoeveel MEER verbruik er is tussen 120km/u en 130km/u. Zelf tussen 115km/u en 120km/u.
What Widodh al zegt, rijdt je 110 zul je zien dat je veel auto's toch nog inhaalt. Ik heb gemerkt dat de teller van de S heel accuraat is (kun je ook zien als je langs zo'n snelheids-bordje rijdt langs de weg. Laat exact de snelheid zien die op jouw klokje staat).

Ikzelf heb gelukkig niet zoveel last gehad. Altijd 130-140 gereden met andere auto's. In deze auto rijd ik zonder probleem 110-115 en geniet van deze bak. Tussentijds eens goed die pedaal indrukken en wegschieten geeft dan een nog grotere kick.

Over het gemiddeld gebruik van deze bijna 2 weken dat ik de auto heb (ca 1600km) zit ik op 225wh/km en dat is inclusief de "test-ritjes".
Heb voor de flauwekul eens achter een vrachtwagen getuft, verwarming op 20graden zonder jas in de auto, harde wind en regen. Zat op 159wh/km in.
Ik kijk uit naar de zomer waar de lucht minder zwaar is vanwege warmte en minder natte wegen.. Kijken wat ik daar kan halen
 
Na 3300 km nu gemiddelde van 227 kWh. Sinds ik rijden op cruisecontrol gebruik daalde verbruik zienderogen. Op autostrade meestal Cc op 110 km. Gisteren afstand van 250 km in 4 verschillende ritten. Veel regeneratief remmen in avondspits en dagverbruik op 215 afgesloten. Verwarming op 19 + zetelverwarming op 1.
 
Interessanteer ervaring, ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens biedt de 'VisualTesla' java applicatie wel de mogelijkheid om verwarming (en andere zaken) te schedulen. Heb ik nog niet geprobeerd.

Gebruik ik ook, van harte aanbevolen. Je kunt er nu ook je trips mee registreren. Interface is nog wat 'ruw', en het is een constante work-in-progress... Je moet wat experimenteel zijn ingesteld
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19975-VisibleTesla/page47

https://github.com/jpasqua/VisibleTesla
 
Zit na 3500km op 238wh/km.
Rij zoals ik altijd rij. Af en toe sprintje, verder cc. op de toegestane limiet.
100 of 120 - scheelt 50% energie (20 vs. 30kW)
100 of 130 - scheelt 100% energie (20 vs. 40kW)
Ja, snelheid is en blijft de killing factor. Nu zeker met de dikkere lucht door de kou is het goed te zien.

Een ICE heeft hier overigens ook last van. Mijn Auris Hybride haalt nu met moeite de 1:16 op de snelweg bij 120km/h. Daarmee komt die Auris nu 560km op 350kWh (35 liter). Die verbruikt dus 650Wh/km :)

In de lente zal je stukken beter verbruik zien, maar ook als je gewoon een tikje langzamer rijd.
 
Vanaf de aflevering (22-11) tot nu heb ik 3,278 km gereden. Totaal verbruik was 734 Kwh en average gebruik was 224 wh/km. Het zou handig geweest zijn als de data ook de gemiddelde snelheid zou bijhouden, maar helaas die data is er niet. Meeste km's zijn snelweg km's en meestaal is de snelheid tussen de 110 en 130km, met soms snelheden die boven de 150 lagen ('s avonds).
Vanochtend heb ik 123km gereden en 24Kwh verbruikt, gemiddeld verbruik 211 wh/km; de snelheid schommelde rond 105km waarbij er wel stukken waren met langzaam rijdend verkeer. De verwarming stond op 20 en de stoelverwarming op 1.
 
Laatste versie in zip hier te downloaden:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7045813/VisibleTesla/VisibleTesla%200.21.00.zip
Je moet wel eerst Java installeren (geen idee of JRE voldoende is, JDK werkt in ieder geval)
Gebruik ik ook, van harte aanbevolen. Je kunt er nu ook je trips mee registreren. Interface is nog wat 'ruw', en het is een constante work-in-progress... Je moet wat experimenteel zijn ingesteld
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19975-VisibleTesla/page47

https://github.com/jpasqua/VisibleTesla
 
Als je wilt weten hoeveel de verwarming verbruikt, zet dan de auto aan (in P) en kijk naar de Wh-meter. Als de auto nog moet worden opgewarmd (ik heb hem in deze tijd van het jaar altijd op 24 staan) is het zo'n 50 Wh, bij een al opgewarmde auto een stuk minder, zo'n 20-25 Wh. Het is wat moeilijk af te lezen, maar je krijgt wel een indruk. Ik had in september een gemiddeld verbruik van 220 Wh/km en dat is nu zo'n 250 Wh/km, dus het is wel duidelijk waar dat verschil vandaan komt.