Gisteren de Tesla opgehaald. Ik woon in Tilburg, dus het was een thuiswedstrijd. Daarna moest ik rechtstreeks naar Seppe en vervolgens naar huis, bij elkaar zo'n 100km. Ik heb de auto 'vol' (=80%?) meegekregen, maar toen ik thuis kwam had ik nog maar 170km range over. Nee, ik heb me inderdaad niet ingehouden tijdens die rit, want vanwege de ontbrekende rode stekker verwachtte ik vandaag toch met de ICE naar Middelburg te moeten.
Maar vanochtend was ik vroeg wakker, en ik bedacht me dat als ik meteen op zou staan, ik naar de SuperCharger in Oosterhout zou kunnen rijden om daar op te laden voor Middelburg. Na ongeveer 45 minuten de menu's verkennen was de accu weer 'vol' (=80%?) en kon ik naar Middelburg. Ik heb niet de gebruiken 150km/u gereden, maar zo'n 135 op de cruise-control, wat ik vaak niet eens haalde vanwege overig verkeer. Ik had de verwarming in eerste instantie niet aanstaan, maar na 15 minuten besloegen de ramen en had ik geen andere keuze dan de verwarming toch maar in te schakelen. Eenmaal in Middelburg was de projected range in het energiepaneel 136km, precies de afstand naar huis.
Vanmiddag was de range nog een paar km verder teruggelopen en ondanks dat ik netjes 120km/u reed daalde de projected range tot ver onder wat ik nodig had. De verwarming uitzetten deed naast het netjes 120km/u rijden (op een 130km/u weg) wonderen. Wel werd het steeds kouder. Bij Roosendaal zat ik te vernikkelen in de auto. Ik zou met de projected range wel thuiskomen, zelfs met 20km over, maar ik vond het gewoon te koud om nog 30 minuten in door te brengen. Dus maar weer via Oosterhout. Tijdens het laden de verwarming weer aangezet en met een halve lading weer naar huis gereden.
Al met al vind ik de range een beetje tegenvallen. Ik had op de heenweg natuurlijk ook netjes 120km/u kunnen rijden, maar vanuit Oosterhout met een volle accu vertrekken levert ook 15km voorsprong op. De verwarming kan echt niet uit, want daarmee komt mijn zicht in gevaar en vernikkelen van de kou hoort niet bij een auto van deze klasse. Alles bij elkaar denk ik dat ik mijn dagelijkse 2x 136km niet haal als ik standaard laad en de maximale snelheid ter plaatse van 120 en 130km/u aanhoud. Dat vind ik wel een beetje tegenvallen.
Vannacht laad ik de volle 100% op. Als ik opsta zal ik ook meteen de verwarming aanzetten, zodat de accu alvast op netspanning op temperatuur kan komen, voordat ik wegrij. (Het zou overigens een mooie feature zijn om dat scheduled te kunnen doen, waarbij ik in kan stellen wanneer ik wil vertrekken zodat de auto op dat tijdstip zijn interieur en accu op netspanning al heeft verwarmd.) Morgen probeer ik de heen- en terugweg met verwarming op 120/130km/u af te leggen. Als ik het niet haal, zien jullie mij 's avonds waarschijnlijk in Oosterhout