Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Nu zo'n 9000km met een gemiddelde van 235Wh/km. Maar de laatste 2500km was het gemiddelde 245Wh/km, ik rij niet anders dus dit wijt ik aan de temperatuur (kreeg de auto eind september toen het een stuk warmer was).

- - - Updated - - -

Zit na 3500km op 238wh/km.
Rij zoals ik altijd rij. Af en toe sprintje, verder cc. op de toegestane limiet.
100 of 120 - scheelt 50% energie (20 vs. 30kW)
100 of 130 - scheelt 100% energie (20 vs. 40kW)
Het verschil met hogere snelheid is inderdaad fors. Maar voordat mensen denken dat dit ook 50% en 100% hogere Wh/km betekent: de "kW" indicatie op de snelheidsmeter geeft aan hoeveel energie je op dat moment aan het verbruiken bent. Als je dat een uur lang zou doen, wordt het kWh. Maar aangezien je ook sneller rijdt ben je minder lang onderweg voor dezelfde kilometer, en is het effect op de (k)Wh/km dus wat minder dramatisch.
 
Last edited:
Als je wilt weten hoeveel de verwarming verbruikt, zet dan de auto aan (in P) en kijk naar de Wh-meter. Als de auto nog moet worden opgewarmd (ik heb hem in deze tijd van het jaar altijd op 24 staan) is het zo'n 50 Wh, bij een al opgewarmde auto een stuk minder, zo'n 20-25 Wh. Het is wat moeilijk af te lezen, maar je krijgt wel een indruk. Ik had in september een gemiddeld verbruik van 220 Wh/km en dat is nu zo'n 250 Wh/km, dus het is wel duidelijk waar dat verschil vandaan komt.

Zit je dan niet in een sauna met de heater op 24 graden? Of ligt het aan mij... Ik heb hem op 18.5 graden staan en zelfs bij 0-5 graden zit ik zonder jas en stoelverwarming comfortabel in de auto.
Kan natuurlijk zijn dat de heaters onderling verschillen, iemand ook een andere ervaring?
 
Zit je dan niet in een sauna met de heater op 24 graden? Of ligt het aan mij... Ik heb hem op 18.5 graden staan en zelfs bij 0-5 graden zit ik zonder jas en stoelverwarming comfortabel in de auto.
Kan natuurlijk zijn dat de heaters onderling verschillen, iemand ook een andere ervaring?

Ik ben een beetje een koukleum, maar onder de 22 graden vind ik het gewoon koud, vooral aan de handen. Er komt dan ook nauwelijks lucht uit de twee roosters achter het stuur, zelfs in een hoge blaasstand. Iemand anders deze ervaring? (de blaas staat dan ingesteld op beneden en midden, niet op de voorruit.

Ik heb de recirculatiestand uit, want anders gaan de ruiten na een tijdje beslaan. Dus er komt wel steeds verse lucht de auto in (die opgewarmd moet worden).
 
Mijn vriendin heeft vandaag een stuk gereden naar Zeeuws-Vlaanderen en dat is allemaal 100 en 80 die kant op. Rit van bijna 100km vandaag, verwarming op 20C en stoelverwarming op 3, gemiddelde is 220Wh/KM.

Snelheid, snelheid, snelheid!
 
We zijn weer thuis, en met 12 hele kilometers range over, zowel rated als projected. Vanochtend ben ik met een volledige trip charge (=100%) vanuit Tilburg naar Middelburg vetrokken. Op de heenweg heb ik niet boven de maximum snelheid gereden en lange stukken van maximaal 130km/u zelfs met 120km/u afgelegd. De verwarming had ik een half uur voor vertrek al ingeschakeld op 21.5 graden C. De eerste 5 minuten heb ik met de achterruit verwarming gereden.

Mijn observaties tijdens de heenweg:
1. Het duurde behoorlijk lang voordat de achterruit condensvrij was; 5 Minuten was niet genoeg.
2. De buitenspiegels leken ook niet mee te verwarmen, maar daar lopen elders al discussie over, zag ik.
3. De accu was duidelijk niet voorverwarmd wat de projected range was 200km aan het begin van de trip. Dat was wel even schrikken, maar het liep snel op. Achteraf gezien zat het dichter bij de waarheid dan de rated 400km range, die volgens mij eigenlijk 480km had moeten zijn.
4. De projected range lijkt een extrapolatie te zijn van de laatste paar seconden, in plaats van de hele 10/20/50km in het display.
Toen ik in Middelburg de snelweg verliet, was de projected range weer zo'n 140km. De rated range was 220km, als ik het goed herinner.

Bij aanvang van de terugweg liet de projected range weer snel terug. Deze keer heb ik de verwarming niet uitgezet en toch bleek de projected range oplopen, waardoor ik concludeer dat dat gisteren niet werd veroorzaakt door het het uitschakelen van de verwarming, maar door iets anders zoals bijvoorbeeld het verwarmen van de accu. Ik heb snelheden van 100, 110 en 120km geprobeerd en met 120 zou ik met voldoende marge thuis moeten komen, dus hield ik dat aan.

Helaas was het op de A16 druk. Knooppunt Galder stond vast, maar filerijden is bijna een genot met een Tesla. Maar helaas bleven de uitvoegers op de linker uitvoegstrook rijden waardoor er niet veel gelegenheid was op om uit te voegen. Met mijn ICE had ik daar wel raad mee geweten, maar omdat ik deze auto nog niet goed ken en omdat ik niet op de rechterbaan stil wilde blijven staan, besloot ik rechtdoor te gaan. De tweede fout was om over de parkeerplaats van Hazeldonk te gaan, waardoor je dus niet meer afslag Hazeldonk kunt nemen. Dus moest ik door naar België en daar de eerste afslag nemen. Met 40km projected range over begon ik toch wel zenuwachtig te worden en besloot ik binnendoor, zonder verwarming, terug naar Breda te rijden. Dat spaarde gelukkig weer wat range. En wie was die mede Telsa rijder die bij Meersel even naar me knipperde? Toen ik bij Breda de snelweg we opreed besloot ik maar even achter een vrachtwagen te blijven hangen, met de verwarming ondertussen weer aan. Pas bij Gilze was ik redelijk zeker dat ik het met 100 a 110km/u ook wel ging halen.

Mijn observaties tijdens de terugweg:
1. De verwarming uitschakelen is zinloos; Ja, het is extra vermogen, maar te weinig om het verschil te maken. Als je het met verwarming niet gaat halen, haal je het zonder zeer waarschijnlijk ook niet.
2. De routenavigatie is zwaar kut en daarmee geef ik het nog teveel credit. Ja, het ziet er mooi uit en ja, het is een groot scherm maar het is compleet onbruikbaar; Geen file informatie, onlogische routes en de nog af te leggen afstand verdwijnt regelmatig van het scherm om maar wat zaken te noemen.
3. Eigenlijk woon ik gewoon te ver van mijn werk voor de Tesla. Het zal niet voor iedereen gelden, maar ik koop geen auto van deze prijsklasse om (ver) onder de maximale snelheid te gaan rijden.
4. Je moet wel echt als een bejaarde (of een Amerikaan) rijden om de rated range te kunnen halen. Nu alles nieuw is, ik voorzicht ben met mijn nieuwe speeltje en ik me nog verbaas over de rust in de auto is dat geen probleem, maar ik denk dat het me op de lange termijn toch tegen gaat staan om met <110km/u naar mijn werk te gaan.

Maar het blijft een geweldige auto! En ik heb me voorgenomen om de snelheid dit weekend te compenseren. Als ik toch eens in Middelburg bij mijn klant zou kunnen laden... Dan zou het allemaal heel anders zijn. Maar vooralsnog weten ze niet dat ik een Tesla rijd, want anders was het uurtarief wel weer ter sprake gebracht. Dus voorlopig maar even discreet parkeren :redface:.
 
Als ik toch eens in Middelburg bij mijn klant zou kunnen laden... Dan zou het allemaal heel anders zijn. Maar vooralsnog weten ze niet dat ik een Tesla rijd, want anders was het uurtarief wel weer ter sprake gebracht. Dus voorlopig maar even discreet parkeren :redface:.

Zonder destination charging is het schipperen op lange afstanden. Kun je 'm niet bij Wido parkeren, of is Middelburg groter dan dat?
Als ik een keer 500m-1km moet lopen om publiek te kunnen opladen na een lange rit naar een klant, dan is dat maar zo en onderdeel van het pionieren.
 
Zonder destination charging is het schipperen op lange afstanden. Kun je 'm niet bij Wido parkeren, of is Middelburg groter dan dat?
Ik vind Wido's aanbod hartverwarmend, maar buiten absolute noodgevallen wil ik niemand lastigvallen, want het moet wel leuk blijven.
Als ik een keer 500m-1km moet lopen om publiek te kunnen opladen na een lange rit naar een klant, dan is dat maar zo en onderdeel van het pionieren.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik zou graag een kilometer naar mijn Tesla lopen als ik daarna gewoon lekker door kan rijden. Er zit tegenover mijn klant wel een Profile Tyrecenter en die gaan ook een oplaadpunt krijgen, maar dan gratis en alleen voor klanten. Een beetje zinloos naar mijn mening, want de meeste klanten zullen uit de buurt komen en dus geen laadpunt nodig hebben. Maar misschien dat ik een deal met ze kan sluiten om betaald te laden...
 
ScreenShot091.jpg


raar beeld ivm stroom :
13 ampere uit het net, en maar 6.6 naar de batterij...

verwarming staat niet aan.

wie heeft die andere 6.4A gestolen ? niemand de deur uit !
 
raar beeld ivm stroom :
13 ampere uit het net, en maar 6.6 naar de batterij...

verwarming staat niet aan.

wie heeft die andere 6.4A gestolen ? niemand de deur uit !
Dual chargers en stroom verdeelt over twee chargers, terwijl de API de current per charger teruggeeft? Voltage kan je door interne weerstand kwijtraken in een keten, maar stroom niet, dat moet altijd een geldige "optelsom" geven.

Je zou dit aan de maker van het tooltje kunnen vragen, de API geeft ook het aantal chargers terug dus als mijn theorie klopt zou het veld dan beter "current * #chargers" kunnen weergeven.
 
Last edited:
Mijn observaties tijdens de heenweg:
1. Het duurde behoorlijk lang voordat de achterruit condensvrij was; 5 Minuten was niet genoeg.
2. De buitenspiegels leken ook niet mee te verwarmen, maar daar lopen elders al discussie over, zag ik.
3. De accu was duidelijk niet voorverwarmd wat de projected range was 200km aan het begin van de trip. Dat was wel even schrikken, maar het liep snel op. Achteraf gezien zat het dichter bij de waarheid dan de rated 400km range, die volgens mij eigenlijk 480km had moeten zijn.
4. De projected range lijkt een extrapolatie te zijn van de laatste paar seconden, in plaats van de hele 10/20/50km in het display.
Toen ik in Middelburg de snelweg verliet, was de projected range weer zo'n 140km. De rated range was 220km, als ik het goed herinner.

.

Ik zou jouw instellingen veranderen, zodat je niet de "rated range" te zien krijgt (die is namelijk gebaseerd op continu 88 km/uur rijden bij 20 graden zonder andere stroomverbruikers in te schakelen...) maar de "typical range" die uitgaat van een verbruik van 200 Wh per kilometer. Ook dit cijfers is niet haalbaar met 130 km/uur, maar moet wel met 100 km/uur haalbaar zijn (inclusief verwarming aan).

Het meeste heb je in mijn optiek aan de "projected range", maar dan wel gebaseerd op het gemiddelde verbruik over de laatste 10 km (de stand "average" op het energiescherm. Standaard staat dit echter op het momentane verbruik (zoals jij ook opmerkt), je moet dit op het scherm zelf wijzigen. En het vervelende is dat je dit bij iedere rit weer opnieuw moet doen, want na het opnieuw starten staat dit schuifje weer op momentaan (aub aanpassen bij een nieuwe release!).

De fastned laadstations met chademo snelladers zouden voor jou in de toekomst wellicht uitkomst bieden, maar daar heb je (wij allen) nu nog niets aan, zolang tesla de chademo koppeling nog niet kan uitleveren. Het meest voor de hand liggende is natuurlijk een laadmogelijkheid bij jouw bestemming.
 
raar beeld ivm stroom :
13 ampere uit het net, en maar 6.6 naar de batterij...

verwarming staat niet aan.

wie heeft die andere 6.4A gestolen ? niemand de deur uit !

Doordat de netspanning lager is dan de accuspanning moet je niet alleen naar de stroom maar ook naar de spanning (dus vermogen) kijken.
Als de accu-spanning 450V is, wordt de accu met 3kW geladen (als de laadstroom 6.6A is).
 
Ik heb ook het hoge verbruik zoals hier gemeld van rond de 275 kw/h. Nu 600km gereden.
Als ik dan uitreken wat het daadwerkelijk kost, schrik ik toch wel.

Ook door het verlies met laden. Ik heb totaal volgens mijn laadpunt 225kWh geladen.
Echter in de tesla is slechts 175,5 kWh aangekomen. Een verlies van 23%!!
Met die 225kWh bruto (oftewel 175,5 netto) heb ik dus 600km gereden. Dit kost mij dus € 45,- (225 kWh x € 0,20).
Met een brandstofauto zou ik 50 liter (1 op 12) getankt hebben en kost mij dit € 84,50 (50l x € 1,69).
Tuurlijk is het goedkoper maar ik had toch gehoopt op een veel groter verschil!!!

Waar haal jij die informatie vandaan hoeveel er in de Tesla aankomt?
 
Auto vanaf 20 november. Haast 3000KM gemiddeld 206Wh/km. Dit inclusief demoritjes (bulten in grafieken). Merk wel dat het lastig is dit verbruik te halen bij koud weer/kortere afstanden. Zelfs 6 graden temperatuur gaat beter dan temperaturen rond het vriespunt. 100 op CC snelweg geeft beter resultaat dan 80 op lokale wegen. Denk zelf dat ik wel over het jaar gezien onder de 200Wh/km kan uitkomen.
 
Auto vanaf 20 november. Haast 3000KM gemiddeld 206Wh/km. Dit inclusief demoritjes (bulten in grafieken). Merk wel dat het lastig is dit verbruik te halen bij koud weer/kortere afstanden. Zelfs 6 graden temperatuur gaat beter dan temperaturen rond het vriespunt. 100 op CC snelweg geeft beter resultaat dan 80 op lokale wegen. Denk zelf dat ik wel over het jaar gezien onder de 200Wh/km kan uitkomen.

Elke keer als ik vertrek krijg ik zo'n gigantische bult. Dus elke 50 km zo'n verbruikersbult. Ik haal nooit 200Wh/km met dagelijkse ritten. Ik zit nu aan 250 als ik er niet op let en 230 als ik wel op mijn rijstijl let.