We zijn weer thuis, en met 12 hele kilometers range over, zowel rated als projected. Vanochtend ben ik met een volledige trip charge (=100%) vanuit Tilburg naar Middelburg vetrokken. Op de heenweg heb ik niet boven de maximum snelheid gereden en lange stukken van maximaal 130km/u zelfs met 120km/u afgelegd. De verwarming had ik een half uur voor vertrek al ingeschakeld op 21.5 graden C. De eerste 5 minuten heb ik met de achterruit verwarming gereden.
Mijn observaties tijdens de heenweg:
1. Het duurde behoorlijk lang voordat de achterruit condensvrij was; 5 Minuten was niet genoeg.
2. De buitenspiegels leken ook niet mee te verwarmen, maar daar lopen elders al discussie over, zag ik.
3. De accu was duidelijk niet voorverwarmd wat de projected range was 200km aan het begin van de trip. Dat was wel even schrikken, maar het liep snel op. Achteraf gezien zat het dichter bij de waarheid dan de rated 400km range, die volgens mij eigenlijk 480km had moeten zijn.
4. De projected range lijkt een extrapolatie te zijn van de laatste paar seconden, in plaats van de hele 10/20/50km in het display.
Toen ik in Middelburg de snelweg verliet, was de projected range weer zo'n 140km. De rated range was 220km, als ik het goed herinner.
Bij aanvang van de terugweg liet de projected range weer snel terug. Deze keer heb ik de verwarming niet uitgezet en toch bleek de projected range oplopen, waardoor ik concludeer dat dat gisteren niet werd veroorzaakt door het het uitschakelen van de verwarming, maar door iets anders zoals bijvoorbeeld het verwarmen van de accu. Ik heb snelheden van 100, 110 en 120km geprobeerd en met 120 zou ik met voldoende marge thuis moeten komen, dus hield ik dat aan.
Helaas was het op de A16 druk. Knooppunt Galder stond vast, maar filerijden is bijna een genot met een Tesla. Maar helaas bleven de uitvoegers op de linker uitvoegstrook rijden waardoor er niet veel gelegenheid was op om uit te voegen. Met mijn ICE had ik daar wel raad mee geweten, maar omdat ik deze auto nog niet goed ken en omdat ik niet op de rechterbaan stil wilde blijven staan, besloot ik rechtdoor te gaan. De tweede fout was om over de parkeerplaats van Hazeldonk te gaan, waardoor je dus niet meer afslag Hazeldonk kunt nemen. Dus moest ik door naar België en daar de eerste afslag nemen. Met 40km projected range over begon ik toch wel zenuwachtig te worden en besloot ik binnendoor, zonder verwarming, terug naar Breda te rijden. Dat spaarde gelukkig weer wat range. En wie was die mede Telsa rijder die bij Meersel even naar me knipperde? Toen ik bij Breda de snelweg we opreed besloot ik maar even achter een vrachtwagen te blijven hangen, met de verwarming ondertussen weer aan. Pas bij Gilze was ik redelijk zeker dat ik het met 100 a 110km/u ook wel ging halen.
Mijn observaties tijdens de terugweg:
1. De verwarming uitschakelen is zinloos; Ja, het is extra vermogen, maar te weinig om het verschil te maken. Als je het met verwarming niet gaat halen, haal je het zonder zeer waarschijnlijk ook niet.
2. De routenavigatie is zwaar kut en daarmee geef ik het nog teveel credit. Ja, het ziet er mooi uit en ja, het is een groot scherm maar het is compleet onbruikbaar; Geen file informatie, onlogische routes en de nog af te leggen afstand verdwijnt regelmatig van het scherm om maar wat zaken te noemen.
3. Eigenlijk woon ik gewoon te ver van mijn werk voor de Tesla. Het zal niet voor iedereen gelden, maar ik koop geen auto van deze prijsklasse om (ver) onder de maximale snelheid te gaan rijden.
4. Je moet wel echt als een bejaarde (of een Amerikaan) rijden om de rated range te kunnen halen. Nu alles nieuw is, ik voorzicht ben met mijn nieuwe speeltje en ik me nog verbaas over de rust in de auto is dat geen probleem, maar ik denk dat het me op de lange termijn toch tegen gaat staan om met <110km/u naar mijn werk te gaan.
Maar het blijft een geweldige auto! En ik heb me voorgenomen om de snelheid dit weekend te compenseren. Als ik toch eens in Middelburg bij mijn klant zou kunnen laden... Dan zou het allemaal heel anders zijn. Maar vooralsnog weten ze niet dat ik een Tesla rijd, want anders was het uurtarief wel weer ter sprake gebracht. Dus voorlopig maar even discreet parkeren :redface:.