QueenieEye
Member
Misschien half-off-topic, maar zijn er nog geen plannen bij Tesla om de capaciteit van de batterij te vergroten? Die technologie staat ook niet stil, en het is ruim meer dan een jaar of langer dat de 85KWh "gekend" is.
Alles ik het hier allemaal lees begin ik in feite wel te twijfelen of het wel een verstandige keuze is om een Model S te nemen. Los van het filosofische en het ongelofelijke koppel etc, heb ik de indruk dat er toch een soort van "buyers remorse" is bij veel Tesla rijders waarbij vooral (1) mankementen bij productie/afwerking en (2) range-kleiner-dan-gedacht parten spelen. Het eerste is een kwestie van tijd, het tweede impliceert een andere/betere batterij er van uit gaand dat de hele electronica reeds geoptimaliseerd is qua energieverbruik. Ik heb eeeeeecht geen zin om altijd rechts te moeten rijden aan 110km/h of achter een of andere vrachtwagen te moeten hangen etc. brrrr.... koop me dan nog liever een hybride goedkope Toyata voor onder de week, en dan een "performance ICE" voor in het weekend.... Nu vind ik wel dat er wat "performance ICE" niet veel alternatieven zijn voor de Model S. Ofwel maar 4 seats, ofwel geen koffer/volume, ofwel overbelast, ofwel "boring" zoals de Audi RS6.
B
Kan me niet voorstellen dat er bij Tesla rijders "buyers remorse" is, een enkeling daargelaten. Met de Tesla voel je je machtig op de weg. Ongekend!! Je kunt bij het acceleren vanuit stilstand nagenoeg een motor bijhouden, je kunt mega comfortabel rijden als een bejaarde en alles er tussenin. De interieur afwerking vind ik prima, maar had je ervoor een dikke Audi, dan kan het tegenvallen. Maar net wat je referentiekader is. Het model vind bijna iedereen geweldig is mijn ervaring na een maand. Echt iedereen die ik in en rond de auto heb gehad blijft hangen in superlatieven. Blijft over de range. Dat valt wellicht wat tegen, omdat Tesla met die 480 km van de toren af blies. Dat haal je dus nooit in de praktijk. 320-380 km is realistischer. De range neemt hard af bij hogere snelheden. Continue 150 op de snelweg is een aanslag. Dan haal je maar 200 km uit een accu. Voor de levensduur raadt Tesla af elke nacht de accu 100% vol te laden, ze hebben een plafond gezet op 90%. Die 90% kan onder bepaalde weeromstandigheden wel eens tricky zijn als je meer dan 275 km moet rijden op een dag. Voor een keer maakt dat niet uit, dan houd je je een beetje in, of je laadt een keer 100% vol, of je laadt een keer onderweg bij. Persoonlijk rij ik bijna altijd tussen de 120 en 180 km op een dag, dus ik heb geen zorgen. Ik vermoed dat de meeste onder ons niet meer dan 200 km op een dag rijden, uitzonderingen daargelaten. Rij je veelvuldig afstanden groter dan 275 km, dan moet je je afvragen of deze auto bij je past. Heb je het eventuele 'gedoe' er in dat geval voor over?