Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien half-off-topic, maar zijn er nog geen plannen bij Tesla om de capaciteit van de batterij te vergroten? Die technologie staat ook niet stil, en het is ruim meer dan een jaar of langer dat de 85KWh "gekend" is.

Alles ik het hier allemaal lees begin ik in feite wel te twijfelen of het wel een verstandige keuze is om een Model S te nemen. Los van het filosofische en het ongelofelijke koppel etc, heb ik de indruk dat er toch een soort van "buyers remorse" is bij veel Tesla rijders waarbij vooral (1) mankementen bij productie/afwerking en (2) range-kleiner-dan-gedacht parten spelen. Het eerste is een kwestie van tijd, het tweede impliceert een andere/betere batterij er van uit gaand dat de hele electronica reeds geoptimaliseerd is qua energieverbruik. Ik heb eeeeeecht geen zin om altijd rechts te moeten rijden aan 110km/h of achter een of andere vrachtwagen te moeten hangen etc. brrrr.... koop me dan nog liever een hybride goedkope Toyata voor onder de week, en dan een "performance ICE" voor in het weekend.... Nu vind ik wel dat er wat "performance ICE" niet veel alternatieven zijn voor de Model S. Ofwel maar 4 seats, ofwel geen koffer/volume, ofwel overbelast, ofwel "boring" zoals de Audi RS6.

B

Kan me niet voorstellen dat er bij Tesla rijders "buyers remorse" is, een enkeling daargelaten. Met de Tesla voel je je machtig op de weg. Ongekend!! Je kunt bij het acceleren vanuit stilstand nagenoeg een motor bijhouden, je kunt mega comfortabel rijden als een bejaarde en alles er tussenin. De interieur afwerking vind ik prima, maar had je ervoor een dikke Audi, dan kan het tegenvallen. Maar net wat je referentiekader is. Het model vind bijna iedereen geweldig is mijn ervaring na een maand. Echt iedereen die ik in en rond de auto heb gehad blijft hangen in superlatieven. Blijft over de range. Dat valt wellicht wat tegen, omdat Tesla met die 480 km van de toren af blies. Dat haal je dus nooit in de praktijk. 320-380 km is realistischer. De range neemt hard af bij hogere snelheden. Continue 150 op de snelweg is een aanslag. Dan haal je maar 200 km uit een accu. Voor de levensduur raadt Tesla af elke nacht de accu 100% vol te laden, ze hebben een plafond gezet op 90%. Die 90% kan onder bepaalde weeromstandigheden wel eens tricky zijn als je meer dan 275 km moet rijden op een dag. Voor een keer maakt dat niet uit, dan houd je je een beetje in, of je laadt een keer 100% vol, of je laadt een keer onderweg bij. Persoonlijk rij ik bijna altijd tussen de 120 en 180 km op een dag, dus ik heb geen zorgen. Ik vermoed dat de meeste onder ons niet meer dan 200 km op een dag rijden, uitzonderingen daargelaten. Rij je veelvuldig afstanden groter dan 275 km, dan moet je je afvragen of deze auto bij je past. Heb je het eventuele 'gedoe' er in dat geval voor over?
 
ik rij dagelijks zowat 200km.

enig probleemtje bij mij is de ontbrekende rode stekker (kan dus niet aan een krachtstroom-stekker), en het ontbreken van een laadstation thuis.
beide zullen half januari opgelost zijn.

verder : een super-auto, eindelijk is de auto ook de 21e eeuw binnen getreden.
ik heb de S nu 3 weken, en heb in die periode 2 maal met een ICE gereden. onvoorstelbaar hoe snel je de S gewoon bent. een ICE, het lijkt intussen prehistorisch.

no way dat ik mijn S zou inruilen voor eendere welke andere auto.



maar dat de S niet voor iedereen is, dat is wel duidelijk - al van bij het concept.
 
Misschien half-off-topic, maar zijn er nog geen plannen bij Tesla om de capaciteit van de batterij te vergroten? Die technologie staat ook niet stil, en het is ruim meer dan een jaar of langer dat de 85KWh "gekend" is.
Neehoor, het is juist een hele terechte vraag. Met de recente ontwikkelingen in nanocoatingen voor electroden voor LiPo accu's en de opkomst van LiFe accu's is de groei nog lang niet uit de accutechnologie.

Zelf heb ik de Model S ook gekocht met de hoop dat er over 4 jaar misschien wel een 120kWu accu voor beschikbaar is. Dit zal grotendeels van Tesla's strategie afhangen. Als volgende modellen incompatibele accupacks gaan krijgen is het minder waarschijnlijk dat het accupack van de Model S een update krijgt om mee te liften op nieuwe technologieën. Deze ontwikkeling en alle keuringen en kwalificaties die erop volgen zijn namelijk kostbaar en de vervangingsmarkt is beperkt.

Maar als Tesla het accupack van de Model S ook op andere modellen gaat gebruiken, is de kans aanzienlijk dat deze wordt geüpdate en dat de Model S daar ook van gaat profiteren. Ik hoop daar op en ik verwacht het ook wel een beetje omdat diversiteit duur is. In ontwikkeling streeft men naar orthogonaliteit.
 
Neehoor, het is juist een hele terechte vraag. Met de recente ontwikkelingen in nanocoatingen voor electroden voor LiPo accu's en de opkomst van LiFe accu's is de groei nog lang niet uit de accutechnologie.

Zelf heb ik de Model S ook gekocht met de hoop dat er over 4 jaar misschien wel een 120kWu accu voor beschikbaar is. Dit zal grotendeels van Tesla's strategie afhangen. Als volgende modellen incompatibele accupacks gaan krijgen is het minder waarschijnlijk dat het accupack van de Model S een update krijgt om mee te liften op nieuwe technologieën. Deze ontwikkeling en alle keuringen en kwalificaties die erop volgen zijn namelijk kostbaar en de vervangingsmarkt is beperkt.

Maar als Tesla het accupack van de Model S ook op andere modellen gaat gebruiken, is de kans aanzienlijk dat deze wordt geüpdate en dat de Model S daar ook van gaat profiteren. Ik hoop daar op en ik verwacht het ook wel een beetje omdat diversiteit duur is. In ontwikkeling streeft men naar orthogonaliteit.


en hopen dat de Metaal-Lucht batterijen een doorbraak kennen. Wordt het bereik ineens >1000 km. - bij inschakelen van de tweede batterij.
 
Kan me niet voorstellen dat er bij Tesla rijders "buyers remorse" is, een enkeling daargelaten. Met de Tesla voel je je machtig op de weg. Ongekend!! Je kunt bij het acceleren vanuit stilstand nagenoeg een motor bijhouden, je kunt mega comfortabel rijden als een bejaarde en alles er tussenin. De interieur afwerking vind ik prima, maar had je ervoor een dikke Audi, dan kan het tegenvallen. Maar net wat je referentiekader is. Het model vind bijna iedereen geweldig is mijn ervaring na een maand. Echt iedereen die ik in en rond de auto heb gehad blijft hangen in superlatieven. Blijft over de range. Dat valt wellicht wat tegen, omdat Tesla met die 480 km van de toren af blies. Dat haal je dus nooit in de praktijk. 320-380 km is realistischer. De range neemt hard af bij hogere snelheden. Continue 150 op de snelweg is een aanslag. Dan haal je maar 200 km uit een accu. Voor de levensduur raadt Tesla af elke nacht de accu 100% vol te laden, ze hebben een plafond gezet op 90%. Die 90% kan onder bepaalde weeromstandigheden wel eens tricky zijn als je meer dan 275 km moet rijden op een dag. Voor een keer maakt dat niet uit, dan houd je je een beetje in, of je laadt een keer 100% vol, of je laadt een keer onderweg bij. Persoonlijk rij ik bijna altijd tussen de 120 en 180 km op een dag, dus ik heb geen zorgen. Ik vermoed dat de meeste onder ons niet meer dan 200 km op een dag rijden, uitzonderingen daargelaten. Rij je veelvuldig afstanden groter dan 275 km, dan moet je je afvragen of deze auto bij je past. Heb je het eventuele 'gedoe' er in dat geval voor over?

Nou ja, het is allemaal relatief he - mijn huidige wagen heeft ook al die kenmerken die je opsomt. snel, 0-100 in 4 sec, afwerking etc. Het is in die zin niet een "stap voorwaarts" voor mij. Echter, het is idd wel zo dat de meeste ritten "gecovered" zijn met het bereik van de wagen. Ik probeer ook een beetje mijn gebruik van de wagen in kaart te brengen, en dan kom je soms tot vreemde conclusies (bv, gemiddelde snelheid over lifetime van de wagen is 37km/h, wetende dat hij >300 kan gaan (en geen Audi ;-) ). Nu ja, ik zie wel - ik ken mezelf, en mij "een beetje inhouden" zit er nooit in ;-)

Zou graag eens de mening hebben van mensen op het forum die de overstap gemaakt hebben van een "performance ICE".

Eigenlijk, en ik vraag me af waarom Tesla daar nog niet eerder is opgekomen, zou ik hem gerust eens een week willen huren of zo. Een testrit (heb er 2 gedaan) blijft maar een indruk, en kan je ook niet volluit gaan (in alle betekenissen van het woord) met de wagen. Als je >100K spendeert ben je liever zeker van je stuk.
 
Zelf heb ik de Model S ook gekocht met de hoop dat er over 4 jaar misschien wel een 120kWu accu voor beschikbaar is. Dit zal grotendeels van Tesla's strategie afhangen. Als volgende modellen incompatibele accupacks gaan krijgen is het minder waarschijnlijk dat het accupack van de Model S een update krijgt om mee te liften op nieuwe technologieën. Deze ontwikkeling en alle keuringen en kwalificaties die erop volgen zijn namelijk kostbaar en de vervangingsmarkt is beperkt.
Ook ik hoop stiekem over een tijdje een ~100kWh accu te kunnen kopen voor mijn S. Zo wordt autorijden ook duurzamer, je vervangt de accu en niet de gehele auto :)

Verder is het gehele probleem het verbruik. De Model S is geen zuinige EV! Na al 3 jaar Roadster te hebben gereden zie je dat de Model S toch wel 30% meer energie verbruikt dan een Roadster.

Ook een Leaf en ZOE zijn véél zuiniger. Al die auto's zitten onder de 200Wh/KM waar de S toch vaak nu op 250Wh/KM zit.

Hard rijden met een EV gaat er verder _nooit_ in zitten, want daar zullen ze nooit geschikt voor raken. Verder, een grotere accu betekend ook langer laden :)

Ik hoop daarom ook dat Model E een betere accu heeft, zeg 80kWh, maar dan wel een lager verbruik en zo effectief een beter bereik.
 
(1) mankementen bij productie/afwerking
Mijn Model S is prima afgewerkt, over die van anderen kan ik niet oordelen, maar het heeft misschien ook wat te maken met wat je gewend bent. Zelf kom ik uit een Renault Laguna (full options, dat dan wel), dus mijn kinderhand is gauw gevuld. Als je al meerdere >100k€ auto's gereden hebt kan het misschien wat tegenvallen, maar dat weet ik dus niet. Ik vind de Model S wel karig uitgerust, vergelijkbaar met mijn 7,5 jaar oude Laguna, en dan zonder verwarmde voorruit. Ook hier zul je wat teleurgesteld zijn als dit je tweede >100k€ auto is. Ik bedoel: Zelfs een Polo kan zichzelf tegenwoordig automatisch inparkeren. En adaptive cruise control hoort een auto als deze gewoon te hebben, om nog maar te zwijgen van inklapbare buitenspiegels. Maar alles bij elkaar ben ik prima tevreden.

(2) range-kleiner-dan-gedacht parten spelen.
Dat is zonder meer waar. Maar voor de meesten van ons geldt dat ze zelden meer dan 200km op een normale dag rijden, dus dan is het geen issue. Zelf rijdt ik 272km per dag en dat is gewoon teveel. Maar het is voor een tijdelijk opdracht en daar kan ik nou eenmaal de aankoop van mijn auto niet van af laten hangen.

Ik heb eeeeeecht geen zin om altijd rechts te moeten rijden aan 110km/h of achter een of andere vrachtwagen te moeten hangen etc. brrrr....
Ik ook niet, maar toch is dat precies wat ik vanavond heb moeten doen om thuis te komen. Dat had ook wel wat te maken met de normal-charge van vanochtend en het testritje van een collega tussen de middag, maar die dingen gebeuren ook. Ik moest ook wel even zachtjes snikken voor mijn 400pk, maar ik vind de techniek dan ook wel weer fascinerend genoeg om daar bij uitzonderingen geen probleem mee te hebben.

Ik zie hier op het forum drie typen mensen:
1. De Nerds. Daar ben ik er zeker eentje van, maar ik draag die naam met trots: Mijn leven is een stuk gemakkelijker geworden sinds ik gewoon toegeef een Nerd te zijn. Nerds kopen deze auto vanwege de techniek, het gadgetgehalte, maar toch ook wel een beetje om het belastingvoordeel.
2. De Milieufetishisten. Daar behoor ik absoluut niet toe. Ik zeg altijd dat ik niets met het milieu heb, maar dat is niet helemaal waar: Ik geloof gewoon niet in de oprechtheid van al die clubs en organisaties met hun belangen overal. En als 'betalen' het medicijn is, twijfel ik altijd meteen aan de ziekte.
3. De Petrolheads. Daar zijn er hier niet veel van, maar daar hoor ik toch ook wel een beetje bij. Ik had het liefst een (gebruikte) M5 of een 535D gehad. Een echte rijders-auto, maar duur en je betaald je alsnog scheel aan fiscale bijtelling: 12k€ per jaar aan belasting om in een gebruikte auto te mogen rijden vond ik wat veel.

Het is een afweging. De mijne was vooral financieel en of het wel verantwoord was om zoveel geld uit te geven aan een gebruiksvoorwerp als een auto. Ik hoop dat dat blijkt. Ik ben prima tevreden over mijn S, maar de range had wel wat dichter tegen de (destijds) beloofde 480km aan mogen zitten. En dat vind Tesla zelf ook, want toen ik hem kocht werd mij verzekerd dat dagelijks 2x 136km tegen de wettelijke maximumsnelheid van 120km/u en 130km/u geen probleem moest zijn...
 
Ook ik hoop stiekem over een tijdje een ~100kWh accu te kunnen kopen voor mijn S. Zo wordt autorijden ook duurzamer, je vervangt de accu en niet de gehele auto :)

Verder is het gehele probleem het verbruik. De Model S is geen zuinige EV! Na al 3 jaar Roadster te hebben gereden zie je dat de Model S toch wel 30% meer energie verbruikt dan een Roadster.

Ook een Leaf en ZOE zijn véél zuiniger. Al die auto's zitten onder de 200Wh/KM waar de S toch vaak nu op 250Wh/KM zit.

Hard rijden met een EV gaat er verder _nooit_ in zitten, want daar zullen ze nooit geschikt voor raken. Verder, een grotere accu betekend ook langer laden :)

Ik hoop daarom ook dat Model E een betere accu heeft, zeg 80kWh, maar dan wel een lager verbruik en zo effectief een beter bereik.

Eerder deze week had ik een salesman van mijn gebruikelijke leasebedrijf over de vloer, en bleek dat hij vroeger voor Nissan werkte. Hij wist me te vertellen dat de real-world range van de Leaf rond de 40-50km ligt als het puur electrisch rijden is. In dat opzicht valt de MS mee. En wat het verbruik betreft lijkt het me een beetje logisch gezien het gewicht van de wagen vergeleken met de Roadster, niet? In die zin denk ik dat de "km/kg" van een MS bijzonder goed met meevallen. (iemand zin om dat in tabel te zetten? ;p)
 
Ik zie hier op het forum drie typen mensen:
1. De Nerds. Daar ben ik er zeker eentje van, maar ik draag die naam met trots: Mijn leven is een stuk gemakkelijker geworden sinds ik gewoon toegeef een Nerd te zijn. Nerds kopen deze auto vanwege de techniek, het gadgetgehalte, maar toch ook wel een beetje om het belastingvoordeel.
2. De Milieufetishisten. Daar behoor ik absoluut niet toe. Ik zeg altijd dat ik niets met het milieu heb, maar dat is niet helemaal waar: Ik geloof gewoon niet in de oprechtheid van al die clubs en organisaties met hun belangen overal. En als 'betalen' het medicijn is, twijfel ik altijd meteen aan de ziekte.
3. De Petrolheads. Daar zijn er hier niet veel van, maar daar hoor ik toch ook wel een beetje bij. Ik had het liefst een (gebruikte) M5 of een 535D gehad. Een echte rijders-auto, maar duur en je betaald je alsnog scheel aan fiscale bijtelling: 12k€ per jaar aan belasting om in een gebruikte auto te mogen rijden vond ik wat veel.

..

ik ben alle 3 in behoorlijke mate. Dan moet de MS wel de ultieme natte droom zijn he ;-)
 
Nou ja, het is allemaal relatief he - mijn huidige wagen heeft ook al die kenmerken die je opsomt. snel, 0-100 in 4 sec, afwerking etc. Het is in die zin niet een "stap voorwaarts" voor mij. Echter, het is idd wel zo dat de meeste ritten "gecovered" zijn met het bereik van de wagen. Ik probeer ook een beetje mijn gebruik van de wagen in kaart te brengen, en dan kom je soms tot vreemde conclusies (bv, gemiddelde snelheid over lifetime van de wagen is 37km/h, wetende dat hij >300 kan gaan (en geen Audi ;-) ). Nu ja, ik zie wel - ik ken mezelf, en mij "een beetje inhouden" zit er nooit in ;-)

Zou graag eens de mening hebben van mensen op het forum die de overstap gemaakt hebben van een "performance ICE".

Eigenlijk, en ik vraag me af waarom Tesla daar nog niet eerder is opgekomen, zou ik hem gerust eens een week willen huren of zo. Een testrit (heb er 2 gedaan) blijft maar een indruk, en kan je ook niet volluit gaan (in alle betekenissen van het woord) met de wagen. Als je >100K spendeert ben je liever zeker van je stuk.
Ben benieuwd welke auto jij rijdt van ongeveer een ton met de afwerking op bijna Audi nivo, acceleratie 0-100 binnen 4 sec.? 5-7persoons plus nog bagage ruimte... En hoe vaak rij jij nou >300??

Er zijn hier meerdere (R)S-Audi, M-BMW, of Fiat met Ferrari motor rijders die de overstap gemaakt hebben.

Vincent Everts verhuurt z'n Tesla voor 125,-/dag.

ik trap me elke dag suf maar kom nooit verder dan een half lege accu voordat ik weer kan laden zonder dat t moet. Als ik noodgedwongen weer een keer in een (performance) fossiel stap vraag ik me af waarom dat ding zo'n herrie maakt en het me nooit eerder is opgevallen:confused:. En als je dan eens serieus gas geeft waarom duurt het dan zoooo lang voordat er wat gebeurt:confused: En waarom moet ie dan nog heel veel meer herrie maken zodat iedereen naar me kijkt met een blik van, daar heb je weer zo'n aso:confused:

No way dat jouw fossiel een alternatief voor de Tesla is:cool:. Believe me I know:wink:.

- - - Updated - - -

Ik zie hier op het forum drie typen mensen:
1. De Nerds. Daar ben ik er zeker eentje van, maar ik draag die naam met trots: Mijn leven is een stuk gemakkelijker geworden sinds ik gewoon toegeef een Nerd te zijn. Nerds kopen deze auto vanwege de techniek, het gadgetgehalte, maar toch ook wel een beetje om het belastingvoordeel.
2. De Milieufetishisten. Daar behoor ik absoluut niet toe. Ik zeg altijd dat ik niets met het milieu heb, maar dat is niet helemaal waar: Ik geloof gewoon niet in de oprechtheid van al die clubs en organisaties met hun belangen overal. En als 'betalen' het medicijn is, twijfel ik altijd meteen aan de ziekte.
3. De Petrolheads. Daar zijn er hier niet veel van, maar daar hoor ik toch ook wel een beetje bij. Ik had het liefst een (gebruikte) M5 of een 535D gehad. Een echte rijders-auto, maar duur en je betaald je alsnog scheel aan fiscale bijtelling: 12k€ per jaar aan belasting om in een gebruikte auto te mogen rijden vond ik wat veel.
Ondergetekende zit dan toch wel vet achter deur 3:cool:. Wat ik me vaak realiseer is dat ik nog steeds niet heb hoeven tanken waar ik voorheen elke week ff €150,- sap naar binnen moest laten vloeien. Heb geen enkele moeite grote uitgaven te doen maar elke week die terugkomende kosten is als dweilen met de kraan open.
 
Verstandig of niet, dat hangt uiteindelijk gewoon 100% van je rij-patroon af mijns insziens.
Het is onverstandig de Model S te kopen als je dagelijks 400Km of meer met 150Km p/uur wilt afleggen bij -5 graden,
Hier ben je iets te genuanceerd, ben ik bang: Als je 150km/u rijdt bij -5 graden C ben je na 150km leeg, als je dat al haalt. Dat is nogal een eindje weg van je 400km. Als je echt 400km wilt halen zul je niet veel harder dan 90km/u moeten rijden en ik ga echt niet uitleggen waarom dat ik dat (op de snelweg) geen optie vind.

zonder enige vorm van (tussendoor) bijladen te willen hebben.
Destination charging is de oplossing: Ik zou best wat overhebben voor een laadpunt in Middelburg. Maar onderweg bijladen is alleen in noodgevallen praktisch. Ik ben erg blij met de SuperCharger in Oosterhout, want die heeft mij al verschillende keren gered toen mijn experimenten wat minder zuinig uitpakten dan gehoopt, maar ik zie het echt niet als een structurele oplossing om mijn toch al respectabele dagelijks 3 uur reistijd uit te breiden met een extra uur omrijden en SuperChargen.

Het is prima verstandig de Model S te kopen als je dagelijks 350Km of minder op normale(re) snelheden aflegt
Maak daar 250km van en je hebt gelijk. Om 350km af te leggen mag je niet harder dan 100km/u rijden en je moet een range-charge doen, wat niet wordt aangeraden voor dagelijks gebruikt. Voor veel mensen is dat geen probleem, maar anderen zullen het snel beu zijn, zeker als je een RS6 overweegt.

en/of bij langere afstanden het niet erg vindt om af en toe misschien even iets zuiniger aan te moeten willen rijden, als je niet wilt bijladen.. of.. af en toe onderweg wat bij te laden zodat je het redt.
Ook weer erg genuanceerd; Nog verder dan 350km op één lading is bijna niet te doen, simpelweg omdat het bijna niet te doen is om nog veilig nog zuiniger op de snelweg te rijden dan 90km/u. Tesla gaf bij mijn aanschaf aan dat bij normaal snelweggebruik 350km een realistische range zou zijn. Zelf ben ik uitgegaan van 300km, maar ook dat haal je gewoon niet als je niet én een range charge doet én maximaal 120km/u rijdt.

En dan is het niet alleen een verstandige aankoop, in dat geval koop je bovendien een van de mooiere en zo'n beetje de meest revolutionaire, vooruitstrevende en meest praktische auto in z'n klasse die er is op dit moment. (punt)
Dat is zonder meer waar. En het is ook nog eens de eerste en enige auto die in de loop der tijd beter gaat worden met doorlopende updates.

een paar mensen die (af en toe of structureel) net op het randje zitten, en wat aan het worstelen zijn hoe ze moeten rijden en/of wat de mogelijkheden zijn om altijd zonder problemen de dagelijkse of ad-hoc langere ritten in te richten. En soms nog moeten wennen aan hoe het rijgedrag aangepast te krijgen aan het rij-patroon.
Ik zit elke dag op het randje, maar kan ik noodgevallen gemakkelijk langs de SuperCharger. De PetrolHead in mij is wat teleurgesteld door de actieradius, maar toch ook wel onder de indruk van de prestaties de auto, al vindt hij die combinatie iets zinloos over zich heen hebben. Maar de Nerd in mij is zeer gelukkig met de auto en dat maakt het allemaal goed. Er is namelijk veel te experimenteren en te leren. Misschien gaat hij balen als hij uitgeleerd en uitgeëxperimeteerd is, maar de tijd zal het leren. Bovendien vind ik het uitermate fascinerend dat ik al 1800km gereden heb zonder te tanken: Ik verwacht elk moment een telefoontje van mijn pomphouder, om te vragen of alles nog wel goed met me gaat ;-).

Zuiniger rijden wordt een soort sport
Voor mij dus niet; Ik heb me altijd gestoord aan mensen die op de linkerbaan zuinig voor mij rijden. Ik moet dan 50km/u wegremmen en vervolgens weer bijgassen. Maar een ander inzicht werkt ook wel eens verfrissend.

Daarnaast blijft het op alle fronten een bijzonder indrukwekkende auto. Bedenk alleen al eens dat de auto tijdens het remmen maximaal 90kW aan vermogen terug te accu in kan laden. Dat zijn wel even 30 wasdrogers! Dat is maar liefst 120pk; Een gemiddelde auto zou er zijn gehele vermogen voor nodig hebben om hem met volledige regenerative braking aan te kunnen slepen. En dat is alleen nog maar het remmen...

- - - Updated - - -

no way dat ik mijn S zou inruilen voor eendere welke andere auto.
maar dat de S niet voor iedereen is, dat is wel duidelijk - al van bij het concept.
Amen! And: Amen.

- - - Updated - - -

ik ben alle 3 in behoorlijke mate. Dan moet de MS wel de ultieme natte droom zijn he ;-)
Ik had jou toch echt achter deur nummer 3 verwacht, net als HWS, uiteraard.

- - - Updated - - -

Vincent Everts verhuurt z'n Tesla voor 125,-/dag.
Daar had ik hem graag een week voor gehad, afgelopen Augustus. Dan had ik alleen maar sneller besteld.

Als ik noodgedwongen weer een keer in een (performance) fossiel stap vraag ik me af waarom dat ding zo'n herrie maakt en het me nooit eerder is opgevallen:confused:. En als je dan eens serieus gas geeft waarom duurt het dan zoooo lang voordat er wat gebeurt:confused: En waarom moet ie dan nog heel veel meer herrie maken zodat iedereen naar me kijkt met een blik van, daar heb je weer zo'n aso:confused:
En waarom'ie zo trilt als je voor het stoplicht stilstaat...

Wat ik me vaak realiseer is dat ik nog steeds niet heb hoeven tanken waar ik voorheen elke week ff €150,- sap naar binnen moest laten vloeien. Heb geen enkele moeite grote uitgaven te doen maar elke week die terugkomende kosten is als dweilen met de kraan open.
Ik heb dat altijd gezien als 'vloeibaar plezier', dat ik er grijnzend in sta te gooien, ongeacht de brandstofprijs. Maar ik kan nu toch niet zeggen dat ik het mis ;-)
 
Last edited:
Hier ben je iets te genuanceerd, ben ik bang: Als je 150km/u rijdt bij -5 graden C ben je na 150km leeg, als je dat al haalt. Dat is nogal een eindje weg van je 400km. Als je echt 400km wilt halen zul je niet veel harder dan 90km/u moeten rijden en ik ga echt niet uitleggen waarom dat ik dat (op de snelweg) geen optie vind.

Lees ik ergens overheen of is dat precies wat ik ook (zij het in andere bewoordingen) schreef? Voor de goede orde: ik schreef dat het ONverstandig is om een Model S te kopen als je met 150km/uur bij -5 graden 400 km wenst af te leggen. Onverstandig omdat je dat inderdaad bij lange na nooit niet gaat redden. :)


Destination charging is de oplossing: Ik zou best wat overhebben voor een laadpunt in Middelburg. Maar onderweg bijladen is alleen in noodgevallen praktisch. Ik ben erg blij met de SuperCharger in Oosterhout, want die heeft mij al verschillende keren gered toen mijn experimenten wat minder zuinig uitpakten dan gehoopt, maar ik zie het echt niet als een structurele oplossing om mijn toch al respectabele dagelijks 3 uur reistijd uit te breiden met een extra uur omrijden en SuperChargen.

Ben ik helemaal met je eens. Ook ik heb de model S gekocht om vooral ook lekker in 1 x op en neer te kunnen rijden zonder tussendoor noodzakelijk "oplaadgedoe". Af en toe een paaltje pakken op plek van bestemming, a la... In jouw geval een paaltje op een enigszins normale locatie in Middelburg, en er is in een klap helemaal niets meer aan de hand.


Maak daar 250km van en je hebt gelijk. Om 350km af te leggen mag je niet harder dan 100km/u rijden en je moet een range-charge doen, wat niet wordt aangeraden voor dagelijks gebruikt. Voor veel mensen is dat geen probleem, maar anderen zullen het snel beu zijn, zeker als je een RS6 overweegt.

Met volle range charge en een 250 wh/km verbruik (waar ik automatisch steeds zo op terecht kom met normaal rijden zonder dat ik echt op het verbruik let) zit ik op iets onder de 300 km is mijn ervaring (let wel, amsterdam-omstreken en niet Zeeland met al die wind, en, ik ben comfort-rijder, en bovendien geen koukleum dus verwarming laag). Met wat zuiniger rijden (100 / 110 -> richting de 220wh/km) met een normal charge moet je dat ook wel een eind kunnen redden, zeker bij warmer weer. Maargoed, dat moet je maar net willen. Met wat pittiger rijgedrag is 250km, helemaal in dit weer zeker niet vreemd inderdaad.


Ook weer erg genuanceerd; Nog verder dan 350km op één lading is bijna niet te doen, simpelweg omdat het bijna niet te doen is om nog veilig nog zuiniger op de snelweg te rijden dan 90km/u. Tesla gaf bij mijn aanschaf aan dat bij normaal snelweggebruik 350km een realistische range zou zijn. Zelf ben ik uitgegaan van 300km, maar ook dat haal je gewoon niet als je niet én een range charge doet én maximaal 120km/u rijdt.

Fair enough, 350KM is idd wat optimistisch gesteld uitgaande van gemiddelden. Ik ben in dat kader erg benieuwd wat de impact van warmer weer zal zijn.


Ik zit elke dag op het randje, maar kan ik noodgevallen gemakkelijk langs de SuperCharger. De PetrolHead in mij is wat teleurgesteld door de actieradius, maar toch ook wel onder de indruk van de prestaties de auto, al vindt hij die combinatie iets zinloos over zich heen hebben. Maar de Nerd in mij is zeer gelukkig met de auto en dat maakt het allemaal goed. Er is namelijk veel te experimenteren en te leren. Misschien gaat hij balen als hij uitgeleerd en uitgeëxperimeteerd is, maar de tijd zal het leren. Bovendien vind ik het uitermate fascinerend dat ik al 1800km gereden heb zonder te tanken: Ik verwacht elk moment een telefoontje van mijn pomphouder, om te vragen of alles nog wel goed met me gaat ;-).

Lekker gevoel is dat inderdaad :).. Enige waarom ik nog op pompstations kom is om een pakkie kauwgom te halen ofzo.. Dan zie ik die mensen allemaal weer lekker hun auto's vol gooien en de portemonnee trekken... Dat tafereeltje ziet er nu opeens heel anders uit nu ik daar niet meer zelf tussen hoor :).
Overigens, bij het schrijven over de verschillende type-rijders had ik jou ook helder voor de geest, omdat je eerder schreef dat je gewend bent met 150km/uur dagelijks op en neer te scheuren en niet te kunnen bijladen in Middelburg.. Jij bent precies het type met een rij-profiel dat "op de rand" zit, en er eigenlijk ook wel overheen denk ik. Ik had persoonlijk denk ik nog even gewacht met het kopen van de Model S als ik me in jouw situatie zou bevinden (met name omdat je in Middelburg niet kan bijladen). Maar, dat je het gewoon wel doet, respect! :)


Voor mij dus niet; Ik heb me altijd gestoord aan mensen die op de linkerbaan zuinig voor mij rijden. Ik moet dan 50km/u wegremmen en vervolgens weer bijgassen. Maar een ander inzicht werkt ook wel eens verfrissend.

Ik merk vooral dat ik het interessanter vindt om ook te kijken hoe zuinig ik een rit kan maken als ik de tijd/zin heb. Dat heb ik nooit eerder gehad, op e.o.a. manier triggert die auto dat bij me (ik heb anderen op dit forum daar ook wel over gehoord).
Overigens, zuinig-rijders zijn niet automatisch linkerbaan rijders, maar, het zijn wel die zuinig-rijders die opvallen inderdaad (ik erger me daar ook he-le-maal scheel aan).
 
Last edited:
Ben benieuwd welke auto jij rijdt van ongeveer een ton met de afwerking op bijna Audi nivo, acceleratie 0-100 binnen 4 sec.? 5-7persoons plus nog bagage ruimte... En hoe vaak rij jij nou >300??

Er zijn hier meerdere (R)S-Audi, M-BMW, of Fiat met Ferrari motor rijders die de overstap gemaakt hebben.

Modified E61 M5 Touring. keren >300 op 1 hand te tellen want bijna niet te doen, plus aan die snelheid redelijk wat "tunneleffect". Heb 3 kleine gasten die mee moeten, incl hun kiddy-**** in de koffer.
 
Tot nu toe vandaag 220km gereden, naar Dordrecht en terug.

De A58 is een helse snelweg, dat is me nu wel duidelijk. Ik heb zowel heen als terug exact 120km/h gereden op de CC en het resultaat:

- Heenweg: 212Wh/KM
- Terugweg: 251Wh/KM

Gemiddeld dus 231Wh/KM voor 220km en dus bijna 50kWh verbruikt.

Op de terugweg zag ik de windmolens draaien en zag toen dat ik op de heenweg de wind van schuin achteren had en terug dus van schuin voor. (Zuid-West).

Hoe verder ik Zeeland in reed hoe verder ik het verbruik zag stijgen, andersom ging het verbruik dus steeds verder omlaag naar mate ik Zeeland uit reed.

Met dit verbruik had ik op 76kWh dus zo'n 329km kunnen rijden.

P.S.: Mindbender staat niet aan de lader in Middelburg zie ik net... (Moest net even in industrieterrein zijn ;))
 
Nou ja, het is allemaal relatief he - mijn huidige wagen heeft ook al die kenmerken die je opsomt. snel, 0-100 in 4 sec, afwerking etc. Het is in die zin niet een "stap voorwaarts" voor mij. Echter, het is idd wel zo dat de meeste ritten "gecovered" zijn met het bereik van de wagen. Ik probeer ook een beetje mijn gebruik van de wagen in kaart te brengen, en dan kom je soms tot vreemde conclusies (bv, gemiddelde snelheid over lifetime van de wagen is 37km/h, wetende dat hij >300 kan gaan (en geen Audi ;-) ). Nu ja, ik zie wel - ik ken mezelf, en mij "een beetje inhouden" zit er nooit in ;-)

Zou graag eens de mening hebben van mensen op het forum die de overstap gemaakt hebben van een "performance ICE".

Eigenlijk, en ik vraag me af waarom Tesla daar nog niet eerder is opgekomen, zou ik hem gerust eens een week willen huren of zo. Een testrit (heb er 2 gedaan) blijft maar een indruk, en kan je ook niet volluit gaan (in alle betekenissen van het woord) met de wagen. Als je >100K spendeert ben je liever zeker van je stuk.

Dan heb je nu ook wel een aardige auto :biggrin:. Om eens wat langer in een Tesla te rijden dan een proefrit, zou je eens kunnen kijken op Snappcar. Vincent Everts biedt hem regelmatig aan en er staat er nu ook één op: http://www.snappcar.nl/auto-huren/auto/tesla-model-s/8f776ab3-f6a2-4b79-8b82-9f42723ad63d
 
Laten we elkaar geen mietjes noemen. We proberen om het hardst uit gelegen waarom het niet hebben van genoeg charge geen probleem is. Tesla komt haar toezeggingen qua range van geen kanten na. 480 werd al gauw 400, toen 350, nu moeten we al blij zijn met 300. Ik ben vandaag vanuit Zevenaar op en neer gegaan naar keulen. 300 kilometer op en neer. Vertrok met een vrijwel volle S (kon nog 27 km laden), en heb heen en terug vrijwel niet meer dan 100km/u gereden, en had nog 17 kilometer over... en dan heb ik 100 gereden! Werd aan alle kanten voorbij gespoten.

Ik denk dat wanneer het nieuwe hippe er een beetje af is, we ons misschien toch wel een beetje gaan ergeren. Het enige wat tesla denk ik kan doen, is om de 150km een supercharger zetten. AN pompen we in een kwartiertje 150km erbij, en klagen we niet...
 
Laten we elkaar geen mietjes noemen. We proberen om het hardst uit gelegen waarom het niet hebben van genoeg charge geen probleem is. Tesla komt haar toezeggingen qua range van geen kanten na. 480 werd al gauw 400, toen 350, nu moeten we al blij zijn met 300. Ik ben vandaag vanuit Zevenaar op en neer gegaan naar keulen. 300 kilometer op en neer. Vertrok met een vrijwel volle S (kon nog 27 km laden), en heb heen en terug vrijwel niet meer dan 100km/u gereden, en had nog 17 kilometer over... en dan heb ik 100 gereden! Werd aan alle kanten voorbij gespoten.

Ik denk dat wanneer het nieuwe hippe er een beetje af is, we ons misschien toch wel een beetje gaan ergeren. Het enige wat tesla denk ik kan doen, is om de 150km een supercharger zetten. AN pompen we in een kwartiertje 150km erbij, en klagen we niet...

ben ik volledig mee eens. zoals het er nu uit ziet, heb je totaal niks aan de SC optie van 2300€ (2800€ after delivery) op de 60kwh versie.
ik heb dan ook de optie geschrapt net voor hij in productie ging.
 
Last edited:
Laten we elkaar geen mietjes noemen. We proberen om het hardst uit gelegen waarom het niet hebben van genoeg charge geen probleem is. Tesla komt haar toezeggingen qua range van geen kanten na. 480 werd al gauw 400, toen 350, nu moeten we al blij zijn met 300. Ik ben vandaag vanuit Zevenaar op en neer gegaan naar keulen. 300 kilometer op en neer. Vertrok met een vrijwel volle S (kon nog 27 km laden), en heb heen en terug vrijwel niet meer dan 100km/u gereden, en had nog 17 kilometer over... en dan heb ik 100 gereden! Werd aan alle kanten voorbij gespoten.

Ik denk dat wanneer het nieuwe hippe er een beetje af is, we ons misschien toch wel een beetje gaan ergeren. Het enige wat tesla denk ik kan doen, is om de 150km een supercharger zetten. AN pompen we in een kwartiertje 150km erbij, en klagen we niet...
Bijzonder. Dan is de mijne een stuk zuiniger. Ben vandaag van Venlo naar Dusseldorf en terug gereden. Heen en weer 120 km, daarbij 160 km aan range ingeleverd. Dat wijkt niet veel af, maar ik heb gewoon 120-130 km/h gereden. Ook pirelli sottozero eronder, maar dan 19" en geen Performance uitvoering.
 
Laten we elkaar geen mietjes noemen. We proberen om het hardst uit gelegen waarom het niet hebben van genoeg charge geen probleem is. Tesla komt haar toezeggingen qua range van geen kanten na. 480 werd al gauw 400, toen 350, nu moeten we al blij zijn met 300. Ik ben vandaag vanuit Zevenaar op en neer gegaan naar keulen. 300 kilometer op en neer. Vertrok met een vrijwel volle S (kon nog 27 km laden), en heb heen en terug vrijwel niet meer dan 100km/u gereden, en had nog 17 kilometer over... en dan heb ik 100 gereden! Werd aan alle kanten voorbij gespoten.

Ik denk dat wanneer het nieuwe hippe er een beetje af is, we ons misschien toch wel een beetje gaan ergeren. Het enige wat tesla denk ik kan doen, is om de 150km een supercharger zetten. AN pompen we in een kwartiertje 150km erbij, en klagen we niet...

Bij normale weersomstandigheden verbruik ik met 100 km/u ongeveer 205 wh/km met 19 Inch Pirelli Sottozero 2 winterbanden. Op een 90% charge haal ik dan 330 km. Op een full charge 375 km.
Maar goed, heb je zijwind dan kan het verbruik zomaar naar de 230 wh/km gaan. Het is lastig te vergelijken, want er spelen zoveel facturen een rol.

Ik zit na 4000 km (sinds 22 november) op 226 wh/km gemiddeld. Als straks alle demo- en proefritjes voorbij zijn, dan gaat dat nog wel iets omlaag schat ik.
 
Heb idd de p85+, zit na 2000 kilometers aan gemiddeld 245w per km. Data zitten een paar korte ritjes in, demo's maar ook wat lange ritten a 100km per uur...

- - - Updated - - -

Bij normale weersomstandigheden verbruik ik met 100 km/u ongeveer 205 wh/km met 19 Inch Pirelli Sottozero 2 winterbanden. Op een 90% charge haal ik dan 330 km. Op een full charge 375 km.
Maar goed, heb je zijwind dan kan het verbruik zomaar naar de 230 wh/km gaan. Het is lastig te vergelijken, want er spelen zoveel facturen een rol.

Ik zit na 4000 km (sinds 22 november) op 226 wh/km gemiddeld. Als straks alle demo- en proefritjes voorbij zijn, dan gaat dat nog wel iets omlaag schat ik.

Dit is dus het hele punt. Met 100km per uur. Ik geniet momenteel ook van de rust bij 100, maar ben benieuwd hoe lang nog, t kriebelt zo onder die voet :)

Zal mmorgen het verbruik op en neer naar dusseldorf eens meten...