Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn verbruik was na een jaar 223 Wh/km. De laatste dagen zit ik rond de 250 Wh/km en dat is voor mijn gevoel hoger dan vorige winter, maar misschien ben ik wel net wat harder gaan rijden...
Vannacht kon ik niet opladen omdat de laadpalen in de buurt bezet waren. Hierdoor was de accu vanochtend niet voorverwarmd en had ik maar liefst 50 km lang regen beperking / gele stippellijn. Kan me niet herinneren dat dit voorheen zo lang duurde. Het rijdt ook niet echt fijn. :frown:
 
Bij mij zit de truc 'm echt in kalm en niet te hoge snelheden rijden. Dus max 110 km/u, normaal optrekken (niet alle power gebruiken) en goed anticiperen (en bij lage regenerative braking dus nog wat eerder beginnen met regeneren). Dan haal ik incl. opwarmen op dit moment meestal zo rond de 220-230 kW/km als ik niet teveel korte ritjes doe. Is een beetje afhankelijk van het type weg, want met veel 80 km/u wegen zit ik eerder rond de 190 kW/km. Verder gebruik ik de stoelverwarming en zet ik de gewone verwarming 1-2 graden lager, dat lijkt ook te schelen. Maar zo lang heb ik de Tesla nog niet, dus geen idee of dat echt zoveel helpt.

Maar met wat minder energievriendelijk rijden (dus 130 rijden waar je 130 mag, soms eens wat pittiger optrekken) zie ik hier ook wel gemiddelden van 260-300 kW/km. Dus dan gaat het hard.

Voordeel van kalm rijden is overigens ook dat je meer tijd in de Tesla doorbrengt. Geen idee of het ooit gaat vervelen, maar tot nu toe vind ik het prima :)
 
Oeps, die invalshoek had ik nog niet ontdekt. Ik zag meer een continu-aansporing om hem de sporen te geven.

Haha, juist niet....wil juist dat ik rustig rij. De hond (die tegen de SuC piest) zit ook achterin aan de hondengordel.... anders vliegt hij door de auto ;) Och, ik laad altijd aan de zaak, en komt eigenlijk nooit voor dat ik in de problemen kom. Ook laad ik altijd waar kan, zonder dat het nodig is. Heb beetje het (stomme) idee dat het er toe doet als ik gebruik maak van de openbare palen. Hebben ze ze niet voor niets geplaatst.
 
I'm wondering if the software calculates energy use differently than last winter. Specifically I have the idea that it now includes non-motion related consumption in the average calculation. For example, after my S had been parked outside all day, this evening I noticed that immediately after leaving the office, sat at some traffic lights my static consumption was 10kW. I turned the climate control off and it dropped back to 5kW. In the 'file' home, driving slowly, this equates to a huge average energy consumption. I really don't remember anything like it last winter.

Due to remodelling work going on in our house, my S has been parked outside at night for the last weeks. I've been working out how to get the battery reasonably warmed up while still plugged in. The trick so far has been to set the target cabin temp at 27C or higher and run two preheating cycles (via VisibleTesla). So far I've got the regen limit up to about 40kW before driving with this technique. This makes a big difference in the average energy consumption on the way to the office. In the summer I was averaging around 200wh/km over my 20km commute. Today I got 208 after a saturation preheat. Without a preheat its been 250 or so.

Basically I think that the usage figures we saw last winter excluded non-motion related energy consumption and that what we see today does.

Rob.
 
I'm wondering if the software calculates energy use differently than last winter. Specifically I have the idea that it now includes non-motion related consumption in the average calculation. For example, after my S had been parked outside all day, this evening I noticed that immediately after leaving the office, sat at some traffic lights my static consumption was 10kW. I turned the climate control off and it dropped back to 5kW. In the 'file' home, driving slowly, this equates to a huge average energy consumption. I really don't remember anything like it last winter.

Due to remodelling work going on in our house, my S has been parked outside at night for the last weeks. I've been working out how to get the battery reasonably warmed up while still plugged in. The trick so far has been to set the target cabin temp at 27C or higher and run two preheating cycles (via VisibleTesla). So far I've got the regen limit up to about 40kW before driving with this technique. This makes a big difference in the average energy consumption on the way to the office. In the summer I was averaging around 200wh/km over my 20km commute. Today I got 208 after a saturation preheat. Without a preheat its been 250 or so.

Basically I think that the usage figures we saw last winter excluded non-motion related energy consumption and that what we see today does.

Rob.

Charge to 80%.
When your alarm clock goes: take your iphone and charge to 90%
battery will be warm when you leave.
Optional addition: 15 minutes before you leave: drink your tea, take your iphone and set the cabin temp at 20 degrees.

Alternative: calculate how long charging will last approximately and use scheduled charging
 
Charge to 80%.
When your alarm clock goes: take your iphone and charge to 90%
battery will be warm when you leave.
Optional addition: 15 minutes before you leave: drink your tea, take your iphone and set the cabin temp at 20 degrees.

Alternative: calculate how long charging will last approximately and use scheduled charging
Zorg er wel voor dat de ingestelde laadstroom hoger is dan pak 'm beet 8A als je het interieur laat voorverwarmen, anders gaat alle stroom naar de standkachel in plaats van naar de batterij (en warmt je batterij dus niet op).... (weet ik uit ervaring).
 
Bij mij zit de truc 'm echt in kalm en niet te hoge snelheden rijden. Dus max 110 km/u, normaal optrekken (niet alle power gebruiken) en goed anticiperen (en bij lage regenerative braking dus nog wat eerder beginnen met regeneren). Dan haal ik incl. opwarmen op dit moment meestal zo rond de 220-230 kW/km als ik niet teveel korte ritjes doe. Is een beetje afhankelijk van het type weg, want met veel 80 km/u wegen zit ik eerder rond de 190 kW/km. Verder gebruik ik de stoelverwarming en zet ik de gewone verwarming 1-2 graden lager, dat lijkt ook te schelen. Maar zo lang heb ik de Tesla nog niet, dus geen idee of dat echt zoveel helpt.

Maar met wat minder energievriendelijk rijden (dus 130 rijden waar je 130 mag, soms eens wat pittiger optrekken) zie ik hier ook wel gemiddelden van 260-300 kW/km. Dus dan gaat het hard.

Voordeel van kalm rijden is overigens ook dat je meer tijd in de Tesla doorbrengt. Geen idee of het ooit gaat vervelen, maar tot nu toe vind ik het prima :)
Gisteren Middelburg <> Breda gereden in de avond met buiten 2 tot 4 graden. Zat op een 265Wh/km over 204km in totaal!

In de zomer zou ik dit zonder problemen hebben kunnen doen met 210Wh/km, maar precies wat je zegt, stoelverwarming. Ik heb de auto altijd op 19C staan en doe de rest met de stoelverwarming.

Hogere snelheden (reed 140) lijken zeker in de kou een nog groter effect te hebben.
 
Mijn verbruik was na een jaar 223 Wh/km. De laatste dagen zit ik rond de 250 Wh/km en dat is voor mijn gevoel hoger dan vorige winter, maar misschien ben ik wel net wat harder gaan rijden...
Vannacht kon ik niet opladen omdat de laadpalen in de buurt bezet waren. Hierdoor was de accu vanochtend niet voorverwarmd en had ik maar liefst 50 km lang regen beperking / gele stippellijn. Kan me niet herinneren dat dit voorheen zo lang duurde. Het rijdt ook niet echt fijn. :frown:

Mijn verbruik is ook hoger dan vorige winter. Ik rij de laatste tijd vooral korte afstanden en kom sinds de kou met moeite onder de 300 wh/km...
 
Vanavond van kantoor naar huis (den Haag - Harderwijk) zo'n 112km, waar mogelijk op cruise control 123km/u en bij trager verkeer op de motor afgeremd. Stoelverwarming op 1 en temperatuur op 19.5 (geen airco aan) Gemiddeld verbruik lag rond de 240Kwh gemiddeld. In de zomer lag dat tussen de 210 en 215kwh.
 
Mijn verbruik is ook hoger dan vorige winter. Ik rij de laatste tijd vooral korte afstanden en kom sinds de kou met moeite onder de 300 wh/km...

ook hier is het verbruik significant hoger dan vorige jaar tijdens de (korte) winter.
de enige verklaring lijkt mij dat het verbruik nu anders wordt gemeten dan vorig jaar.
ik ben er vrij zeker van dat vorig jaar énkel het motor-verbruik werd geteld (op de tripmeters). waarschijnlijk telt men nu wel (terecht) alle andere verbuikers mee.

wat er ook van aan is : ik moet volgende week naar Duitsland, 300km zonder SuC's met 3 collega's (en flink stijgende weg).
Ik zal best in oma-mode starten; en hoop dat er veel wegenwerken zijn; om het gebrek aan snelheid te camoufleren.
Is dit nu RangeAnxiety ? Eerste maal in een jaar dat ik dit ervaar.
 
...ik ben er vrij zeker van dat vorig jaar énkel het motor-verbruik werd geteld (op de tripmeters). waarschijnlijk telt men nu wel (terecht) alle andere verbuikers mee.
Dit is ook mijn inschatting.
Maar vanwege het minder (agressief) opwarmen van het accupakket, zou het nu aan het eind van de rit (!) toch wel eens zuiniger kunnen zijn t.o.v. vorige winter. Die accu's worden op een langere rit namelijk toch wel warm door het ontladen.
 
Zorg er wel voor dat de ingestelde laadstroom hoger is dan pak 'm beet 8A als je het interieur laat voorverwarmen, anders gaat alle stroom naar de standkachel in plaats van naar de batterij (en warmt je batterij dus niet op).... (weet ik uit ervaring).
Goeie tip basvk, ik begin letterlijk in de kou de auto te leren kennen. Hiervoor met de Plug-In wel EV ervaring opgedaan en weet hoeveel invloed kou heeft op het rijden, en met FEV is dat toch even anders.
 
Inderdaad, hier ook (maar dan de afgelopen 24K km). Gaat die roest ook eens een keer van die remschijven af.
Ook goed voor als er straks weer gestrooid gaat worden. :eek:
Lijkt wel of hier zelfs in California over is nagedacht. :cool:
 
Paar weken geleden toen het pakweg tussen de 7 en 11 graden was, zat ik met gemak onder de 190 Wh. Nu we in de zone -2 tot +3 graden zitten, komt het regen-limitatie-streepje in beeld en zit ik op 220 Wh.

Ik ben ervan overtuigd dat de regen vorige winter niet op deze wijze gelimiteerd werd. Dat moeten ze dus hebben toegevoegd bij één van de updates (v6?). Bij de software update release notes staat altijd: 'Improved battery management'. Dit zal daar een gevolg van zijn. Heeft Tesla dit aangepast om de levensduur van de accu te maximaliseren? Ok prima, maar we krijgen er wel twee nadelen voor terug. Hoger verbruik en je moet je rijstijl compleet aanpassen, omdat de auto nauwelijks nog uit zichzelf remt. Vooral dat laatste is voor mij persoonlijk een stevig nadeel. En het duurt maar liefst een half uur, voordat je de volledige regen weer beschikbaar hebt. Dan ben ik al bijna thuis!