Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hemwegcentrale sluiten

This site may earn commission on affiliate links.
Recent las ik in het nieuws dat ze de Hemwegcentrale willen sluiten.
Hemwegcentrale eind 2019 dicht - Utilities
Hork Jetten (D66) grijnst bij anti-Hemwegbord tegenover Hemwegcentrale – bijna ontslagen personeel terecht woedend
Hemwegcentrale gaat eind dit jaar al dicht - Amsterdam - PAROOL

Nou snap ik dat dit heel populistisch is en op korte termijn veel CO² bespaard, maar tegelijkertijd twijfel ik of dit nou de juiste stap is. Alles wordt elektrisch in Nederland, de verwarming, koken/bakken, water koken, varen, rijden, noem maar op. Mijn verwachtingspatroon is dus dat het elektriciteitsverbruik in Nederland de komende jaren omhoog gaat. Tegelijkertijd willen ze schijnbaar ook één van de grootste elektriciteitscentrales van Nederland sluiten, nota bene vlakbij een grote stad, waar in de buurt verder ook weinig tot geen écht grote centrales meer zijn. Daarnaast had Amsterdam her en der al een beetje elektriciteit tekort omdat veel datacenters e.d. zich juist daar hebben gevestigd vanwege het goede glasvezelnetwerk in die omgeving.

Lang verhaal kort, kan dit zomaar? Is het niet megaduur om dit zomaar op te vangen? Kunnen/mogen inwoners van Amsterdam straks nog steeds wel zomaar elektrisch rijden? Of zal benzine rijden in die regionen nu plots toch weer goedkoper worden verhoudingsgewijs? Gingen we niet ook van het gas af? Is het juist een tactiek om mensen bijna aan de zonnepanelen te dwingen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening, ik weet van mezelf dat ik enige tijd terug zelfs twijfelde of 2024 niet een beetje vroeg was om te sluiten met al die Tesla's, elektrische vrachtwagens en bussen en noem maar op in aanzicht tegen die tijd.
 
Als je ziet hoeveel invloed Nederland op het klimaatprobleem heeft is het allemaal om te janken. Miljarden willen ze verspillen voor een resultaat van nihil.

Nederland, en andere Europese landen, kunnen beter hun kennis (al dan niet gratis) met opkomende landen delen. Dat geeft een beter resultaat.

Wat ze nu sluiten wordt over 2 jaar weer geopend... Wind- en zonne-energie is leuk, maar niet stabiel. En het constant uit- aan zetten van centrales zorgt voor alleen maar meer vervuiling.
 
Kolen zijn de pest, maar gas wordt ook afgebouwd. De oplossing zal in meer zon/waterkracht zitten of alternatieven zoals biomassa. Persoonlijk ben ik niet zo boos dat ze een oude kolencentrale gaan sluiten, ik heb dan nog liever een kerncentrale ergens erbij.
 
Het is meer een kwestie van kosten. Er staan meerdere gascentrales in de mottenballen. Die kunnen snel weer opgestart worden. En gascentrales zijn ook veel sneller op- en af te regelen. Dus passen ze beter bij de wisselende opbrengst van zon en wind.
De overheid gaat nu toch de industrie zwaarder voor hun CO2 uitstoot belasten. Dan is het maar verstandig een oude kolencentrale te sluiten en de gascentrales, zij stoten de helft CO2 uit, weer in bedrijf te stellen.